Forum leden,
Ik begin mij steeds meer te irriteren aan de gas response in drive (comfort), maar ook in de sport stand. Reageert naar mijn mening te traag op het gas. Het betreft hier een 320d met automaat.
Tuurlijk gaat ie als je volgas geeft, maar bij half-gas of minder duurt het toch best lang voordat de auto echt gaat versnellen.
Je praat niet over seconden, dat niet, maar als je bv een haakse bocht neemt met 25km/het en dan het gaspedaal intrapt, duurt het toch een 1-1.5 seconde voordat ie gaat.
Heeft iemand hier een oplossing voor.
Ik weet dat een turbo moet opbouwen, maar daarvoor is bij BMW volgens mij het twin-scroll idee in het leven geroepen.
Hoor het graag.
Opspinnen van turbo bij automaat (het antwoord is....)
-
- VIP Driver
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
- Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.
Een 335d.
Misschien dat een maatwerk chipper er iets mee zou kunnen?
Misschien dat een maatwerk chipper er iets mee zou kunnen?
E91 335d high exec. m-pak.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Nog beter, E9X (NA 6-in-lijn) 325/330i
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Een atmo doet dit altijd beter, is alleen heden ten dage moeilijker aan te komen.
Zou een 330d of 335d dit oplossen?
Wel een goede oplossing.
Zou een 330d of 335d dit oplossen?
Wel een goede oplossing.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ja, snap dat je daarom niet terug gaat naar de E9x.
Maar hoezo is de gasrepons beter bij de 330d/335d?
Dat ie meer koppel/vermogen heeft, zegt niks over de gasrespons. Zal moeilijk meetbaar/te vergelijken zijn.
Maar hoezo is de gasrepons beter bij de 330d/335d?
Dat ie meer koppel/vermogen heeft, zegt niks over de gasrespons. Zal moeilijk meetbaar/te vergelijken zijn.
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Een 330/335d zou evt sneller reageren op het gas doordat de kleinere turbo (van de 2) snel opspoelt.
Maar geen idee of die sneller bij komt dan een 20d turbo.
Maar geen idee of die sneller bij komt dan een 20d turbo.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
- Kubus123
- VIP Driver
- Berichten: 416
- Lid geworden op: 31 jan 2015, 17:27
- Type Auto: F32 420i
Door de pulswerking van een 6-in-lijn zal de 330d/335d waarschijnlijk iets beter in een compressor curve vallen. Maar hoe dan ook, zelfs bij een twinscroll met de meest korte weg naar het kleine gedeelte van de turbo (met de kleine schoepen waar jij denk ik aan refereert met twinscroll uitvinding) zal ook op moeten spoelen.
Misschien dat een elektronische wastegate hier ook iets beter in is.
Toekomst: ala F1 en Audi e-tron elektronisch de turbo op toeren brengen en regeneratief bij gas los stroom opwekken.
Misschien dat een elektronische wastegate hier ook iets beter in is.
Toekomst: ala F1 en Audi e-tron elektronisch de turbo op toeren brengen en regeneratief bij gas los stroom opwekken.
335i E92 DCT Individual Feuer Orange / JB4 G5 / VSRF DP / IC:http://www.bmwdriversforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=14792
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Dus als ik het goed begrijp, blijf je dit altijd houden. Of zou een automaatreset kunnen helpen?
Of dat een automaat "tuning" hier iets aan kan veranderen?
Het lijkt, op diverse filmpjes youtube, dat de DSG bakken van bv VW, dit beter doen.
Of dat een automaat "tuning" hier iets aan kan veranderen?
Het lijkt, op diverse filmpjes youtube, dat de DSG bakken van bv VW, dit beter doen.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Kingfisher
- VIP Driver
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
- Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
- Locatie: De Polder
- Contacteer:
Ik voorzie een mooie mod ejt! Ombouw naar handbak!
Groeten,
Bjorn
G31 520iA M Sport HE - Bluestone - Elfenbeinweiss
I3s 94Ah - Fluid Black - Suite
F31 320iA M Sport Edition HE - Tansanit Blau - Oyster / Black - (verkocht)
Bjorn
G31 520iA M Sport HE - Bluestone - Elfenbeinweiss
I3s 94Ah - Fluid Black - Suite
F31 320iA M Sport Edition HE - Tansanit Blau - Oyster / Black - (verkocht)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Dan heb je nog steeds wat turbolag. Je zou eigenlijk moeten kunnen vaststellen welk aandeel van de vertraging komt door de turbo en welk deel van de aandrijving.
Tuning zou daar best wat in kunnen betekenen om dit te verbeteren.
Tuning zou daar best wat in kunnen betekenen om dit te verbeteren.
-
- VIP Driver
- Berichten: 3391
- Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24
Heb je nog eens de uitdraai van de dyno bij BR?
http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1324279
http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1324279
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Deze BMW Diesels hebben geen twinscroll. Zover ik weet geen enkele diesel die dat heeft, maar er zullen er vast wel zijn.
Diesel turbo's hebben variabele nozzles waarmee wordt beïnvloed hoe de turbo opspoelt. Meer info hier als je geïnteresseerd bent: https://www.carthrottle.com/post/engine ... ach-setup/
Diesels kan je niet teveel koppel op een te laag toerental geven, dat sloopt alles in je aandrijflijn. Bij een 4cilinder is dat erger dan een zes door het pulsgedrag van de cilinders per omwenteling van je krukas.
De variabele nozzle besturing en koppelbegrenzing worden allemaal electronisch geregeld en begrensd in de dde (ECU)
Begrenzing van koppel gaat dmv hoeveelheid ingespoten brandstof bij een diesel, niet door hoeveelheid turbodruk, dat is secundair. Uiteraard wordt de hoeveelheid brandstof ook beperkt als er niet voldoende lucht is, anders gaat ie roken. Daarvoor is de luchtmassameter, die meet de hoeveelheid aangezogen lucht en op basis daarvan begrensd de dde de hoeveelheid brandstof indien nodig.
Je kan het laag toeren koppel laten verbeteren door een tuner, maar hij zal er niet graag aan meewerken ivm de nadelen van veel hogere slijtage van je aandrijflijn.
Overigens vond ik het laag toeren koppel en opspoelgedrag bij mijn vorige 325d (handbak) ook niet zo goed. Huidige 335i is dat veel beter, ook handbak.
Diesel turbo's hebben variabele nozzles waarmee wordt beïnvloed hoe de turbo opspoelt. Meer info hier als je geïnteresseerd bent: https://www.carthrottle.com/post/engine ... ach-setup/
Diesels kan je niet teveel koppel op een te laag toerental geven, dat sloopt alles in je aandrijflijn. Bij een 4cilinder is dat erger dan een zes door het pulsgedrag van de cilinders per omwenteling van je krukas.
De variabele nozzle besturing en koppelbegrenzing worden allemaal electronisch geregeld en begrensd in de dde (ECU)
Begrenzing van koppel gaat dmv hoeveelheid ingespoten brandstof bij een diesel, niet door hoeveelheid turbodruk, dat is secundair. Uiteraard wordt de hoeveelheid brandstof ook beperkt als er niet voldoende lucht is, anders gaat ie roken. Daarvoor is de luchtmassameter, die meet de hoeveelheid aangezogen lucht en op basis daarvan begrensd de dde de hoeveelheid brandstof indien nodig.
Je kan het laag toeren koppel laten verbeteren door een tuner, maar hij zal er niet graag aan meewerken ivm de nadelen van veel hogere slijtage van je aandrijflijn.
Overigens vond ik het laag toeren koppel en opspoelgedrag bij mijn vorige 325d (handbak) ook niet zo goed. Huidige 335i is dat veel beter, ook handbak.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Ik ga die reset eens proberen. Verwacht daar niet de wereld van, maar alle beetjes helpen.
En zo te lezen hebben veel meer mensen hier "last" van.
En zo te lezen hebben veel meer mensen hier "last" van.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA