Distributie problemen N20?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Waar ik wel naar benieuwd ben is hoeveel jullie op 1 kettingsets hebben gereden of nog rijden.

Wat zijn de ervaringen ipv geruchten...


320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Heeft vooral te maken met onderhoud. Vervang je elk 15k de olie scheelt al heel veel.

Je maakt je wel zorgen om die ketting of niet?
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
JMsterdam
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 jun 2020, 15:01

Mijn 328i uit 2012 had 184k km op de teller toen ik hem verkocht. Zat de eerste ketting nog op en ratelde niet. Had wel waste gate rattle en oil feed return line issue. Mijn 320i uit 2015 (bouwjaar 2014) had ook zn eerste ketting en ratelde ook niet bij 133k km.
Huidige:
Mini One D 2016

Vorige:
Mini Clubman Cooper 2015
Alpina B3 BiTurbo Touring 2013
BMW 335i Touring 2015
BMW 320i Touring 2015
BMW 328i Touring 2012
BMW 123d Coupe 2008
Honda S2000 2001
Renault Clio RS 2001
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

@Kevin78, weet je waardoor het komt, ben op zoek naar bmw en heb eentje bekeken het bevalt wel 2013 omdat combi kmstand en opties ervoor zorgen dat het geen 2015 variant wordt, natuurlijk icm prijs.

Im ieder geval, ik bel een bedrijf om aankoopkeuring in te plannen en eerste wat ze zeggen is dat N20B20 motoren gevoelig zijn voor ketting problemen en dat het risico is.

Vervolgens zeg ik ja maar alle bmws hebben ketting etc. Daarna kwam het erop neer dar hij aangaf dat zolang het geen geluid maakt het geen probleem is. Maar een ander bedrijf die gespecialiseerd is in vervangen van kettingen zegt dat het wel aan te raden is om het om de 100k preventief te vervangen (natuurlijk hou ik rekening mee dat een bedrijf die hierin gespecialiseerd is dit aanraad omdat het voor hun cashen is). Dus dat zorgt dan dat ik twijfel of dat het een miskoop kan zijn. Kmstand vd de auto is 110k.

Er zijn geen aantallen of iets dergelijks bekend, dus als vd 1milj bv 1000 zijn dan kun je daarin een logica op baseren maar nu is het koffiedik kijken.

Ik ga denk ik toch die 2013 doen, zolang het niet rateld door rijden en als het ratelt dan vervangen.. Ik hoor dat prijs vanaf 799 tm 3100 euro kan variëren.

Daarom dat ik op forum even vraag aan de eigenaren wat in de praktijk hun ervaringen zijn ipv alleen maar focussen op rampverhalen.
Laatst gewijzigd door Themasterfk op 02 aug 2021, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Het is alleen maar goed dat je zo in leest. Maar soms moet je ook beetje geluk hebben. En gewoon vervangen als nodig is. Voor de rest gewoon genieten 👌🏻
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Gebruikersavatar
MartinBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 dec 2019, 11:23
Type Auto: BMW 420i coupé M-sport LCI

Themasterfk schreef: 02 aug 2021, 18:47 Waar ik wel naar benieuwd ben is hoeveel jullie op 1 kettingsets hebben gereden of nog rijden.

Wat zijn de ervaringen ipv geruchten...
Er zijn daar helaas geen gegevens/statistieken oid van bekend als je daar naar opzoek bent.
het kan bij 80.000km of bij 220.000km kapotlopen en alles daar tussenin, of nog langer.
Staar je niet blind op de km stand, de leeftijd van de ketting is net zo belangrijk, hoe ouder hoe groter het risico.
een N20 uit 2013 zal ook een van de oudste zijn die er rond rijden met die ketting als ik mij niet vergis.

Ik snap maar al te goed dat je je goed wil verdiepen voordat je zo'n dure uitgave gaat doen, dat had ik ook.
Je hebt ondertussen al behoorlijk wat advies ontvangen hier maar ik begrijp niet helemaal wat je verder nog hoopt te vinden.

Er zijn zoveel dingen die kapot zouden kunnen gaan, dat moet je gewoon incalculeren. Heel zwart/wit gezegd: gaat het niet kapot heb je geluk, gaat het wel kapot heb je pech gehad. durf je dat niet dan zou ik in jou geval de ketting in ieder geval laten vervangen.
Freude am fahren :Mpower:
BMW 3er Coupé LCI -------> BMW 4er Coupé M-sport LCI
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

@martinbmw: klopt (met ketting kapot lopen bedoel je waarschijnlijk dat het eerst rammelt etc, want kapot gaan vd ketting is ook motor kapot)

Eigenlijk was ik nieteens van plan om me diepin te lezen maar wordt getriggerd.

Zie reactie van jmamsterdam was benieuwd naar dat soort ervaringen.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Er is op het amerikaanse forum een grote excel sheet met verzameling alle gevallen en KM standen van forumleden . Ik had me net als jij erin verdiept omdat ik sinds 70DKM een extra geluid hoorde. Dit werd steeds erger en had bij de 90.000 beurt nog de dealer laten luisteren en die zeiden dat ze het gedaan hadden en niks aan de hand.

Pas toen ik wilde inruilen in 2018 met ca 115.000 op de teller voor een 4GC hoorde de dealer opeens wel het geluid en bood 700 euro minder inruil. Daarna heb ik het laten fixen, geluid weg en tot 135K zorgeloos gereden. Ik deed ieder jaar een beurt ongeacht kilometrage.

Ik kan het geluid zo horen en herkennen dus als je een opname maakt... Als je lang van plan bent te rijden dan is een kettingen en geleiders te vervangen aan te raden om zorgeloos te genieten, kan nooit kwaad. Misschien kan je het als verkoopvoorwaarde onderhandelen.

Had je dit al gezien? https://bmwtechnician.com/tag/n20/

De N20 is een beer van een motor en heeft mij een hoop lol gegeven en weinig extrakosten (behalve de ketting). het klinkt alleen niet zo mooi, dus als je erom geeft zou ik de B48 nemen, dan heb je ook meteen een beter onderstel (LCI).
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Pjetrof
Just getting started
Just getting started
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2022, 03:47
Type Auto: BMW F33
Locatie: Antwerpen

@veejay Heb je een PB gestuurd.

Heb dus zelf een 428i cabrio.
Productie 5/11/2014.
30000 km.

11-01-2017 eerste inspectie 4.979 km op tijd auto ingeschreven 05-01-2015
22-11-2019 tweede inspectie 7.619 km 11 maand over datum
06-12-2021 derde inspectie 14.541km 1 maand over datum
07-11-2023 vierde inspectie nog uit te voeren 30.000 km op tijd.
Zoals je kan zien zijn de intervals overschreden maar niet met aantal gereden km.

Heb wagen in augustus 2022 gekocht met 15.000km.

Na veel lezen op fora en internet.
Ben ik mijn gemoedsrust kwijt.
Zelfs zo erg dat ik wagen wil verkopen, zelfde terug kopen met B48 of B58 motor.

Deze wagen heb ik als speelgoedje gekocht en waarschijnlijk mijn laatse.
Heb filmpje gemaakt van motor.
Alsook van ketting waar kras op te zien is.
Wat denken jullie.
Heeft deze motor inderdaad een probleem en is het niet van of maar wannneer?
Of alles preventief laten vervangen?
Feit is dat BMW in 2022 geschikt heeft in USA.
Dat is toch erkenning van schuld?
Kunnen we hier in Benelux echt niets mee dan?



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Speelgoedje?
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Pjetrof
Just getting started
Just getting started
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2022, 03:47
Type Auto: BMW F33
Locatie: Antwerpen

Tja nee droom die uit kwam!
Maar bedoel geen auto waar ik alle dagen mee rijd.
Doe ik trouwens niet meer.
Is om bij goed weer een tripje te maken.
Dat verdomde internet heeft het verk…t
Pjetrof
Just getting started
Just getting started
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2022, 03:47
Type Auto: BMW F33
Locatie: Antwerpen

Dutch79 schreef: 16 aug 2023, 13:42Speelgoedje?
De jouwe mag er anders ook zijn.
:ja: :ja: :ja:
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1043
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Een hele boel zorgen voor niks als je het mij vraagt. Natuurlijk de (vooral) Amerikaanse fora staat er vol mee, maar in werkelijkheid valt het ook wel iets mee. Ik zou gewoon lekker genieten van de auto, want:

A) Niet alle N20’s ontwikkelen problemen.
B) Met een kmstand als die van jou speelt dit nog helemaal niks. Denk pas vanaf 100k (km) minimaal.
C) Jouw motor klinkt gezond naar mijn mening op het filmpje. Krasje ed of glimmende plekken hebben alle kettingen, dat komt gewoon door het contact met de geleiders.
D) Vervanging van de ketting kost 850-1300 euro (afhankelijk van een of twee kettingen vervangen). Dat is niet weinig, maar ook zeker geen megabedrag tov de waarde van de auto. Met een grote beurt leg je dit ook al meer. En het is ook goedkoper dan geld bijleggen voor een nieuwer model.
E) Een B48 motor is ook niet probleemloos.
F) Je zou voor je gemoedsrust preventief de kettingspanner kunnen (laten) vervangen. Dat kost relatief weinig. En deze is wel geüpdatet door een nieuwe type die meer druk op de kettinggeleider zet. Het is niet helemaal duidelijk of dit de hoofdoorzaak van de kettingproblemen is (geweest). ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’. Ik heb die van mij destijds bij 100k ook vervangen, inmiddels 3j en 36k verder en alles ziet er nog prima uit! viewtopic.php?p=594057#p594057

En nu rijden met dat ding!
Pjetrof
Just getting started
Just getting started
Berichten: 33
Lid geworden op: 02 aug 2022, 03:47
Type Auto: BMW F33
Locatie: Antwerpen

Thx.
Je hebt gelijk!
En inderdaad die ketting is inderdaad niet de kost.
Thx allemaal!
Carbohans
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 nov 2022, 10:40

Inderdaad wat Jimmer ook al zei het is waarschijnlijk een slechte kettingspanner geweest die de rek van de ketting nauwelijks op kon vangen. De nieuwe spanner is wel goed. De N55 motoren hebben dezelfde ketting maar een andere spanner en net iets andere geleiders en die hebben er minder last van. Als je de ketting laat vervangen dan ook gelijk de oliepomp ketting meenemen. Ik heb bij 130K (f33) alles preventief vervangen zo’n auto verdiend dat wel.
Echte mannen rijden op slicks :Klappen:
Remmen is een gebrek aan snelheid :autotje spelen:
Sleutelen is emotie :In love:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”