Distributie problemen N20?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Kermit
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 apr 2012, 10:41
Type Auto: E90 320D M47N2

Lekker makkelijk. Je mag toch verwachten dat een door BMW zelf als onderhoudsvrije gekwalificeerde ketting veel langer mee gaat dan nu het geval is. Een leverancier of fabrikant mag zich dan niet achter garantiebepalingen verschuilen.


Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Juridisch kan je de verkoper in gebreke stellen en de kans geven te laten herstellen, qua kosten uiteraard naar rato want je krijgt er nieuwe onderdelen voor terug.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
jerson254
Just getting started
Just getting started
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jan 2015, 16:28

Interessant topic, ik zit eraan te denken om een 1 serie van 2011/2012 dus het nieuwere model. Waarschijnlijk een 116d want ik ga lange afstanden rijden.

Hiervoor een e87 gereden uit 2004, toen had ik een bekende koppelprobleem. Dus enorme kosten.

Nu een e90lci twee jaar terug het bekende injectieprobleem laten verhelpen nieuwe injectoren, bobines en bougies.

De 116d vind ik tweedehands bij de bmw dealer vrij duur tov bij een gemiddelde garage, scheelt toch al 3 a 4 duizend euro.

- Wat raden jullie al aan?
- komt het vaak voor, kun je het snel herkennen?
- ik wil graag gaan voor een 116d met ongeveer 140k erop

Wiki:
The N47 engine family is prone to excessive timing chain wear and premature failure.[5] Rattling noise from the rear of the engine is indicative of the condition. Timing chain failure may call for engine replacement or a costly repair. The issue applies to all applications and power variants of the engine produced from 01.03.2007 to 01.03.2013. The most seriously affected units which require the most extensive repairs were produced from 01.03.2007 to 05.01.2009.
v40jlt4
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 sep 2014, 16:15
Type Auto: BMW 320i EDE (F30)
Locatie: Venlo

Kermit schreef:Lekker makkelijk. Je mag toch verwachten dat een door BMW zelf als onderhoudsvrije gekwalificeerde ketting veel langer mee gaat dan nu het geval is. Een leverancier of fabrikant mag zich dan niet achter garantiebepalingen verschuilen.
Precies!

Een BMW is al duurder dus verwacht je OOK kwaliteit, niet alleen rijgenot (want dan kun je ook een alfa kopen 008 ). Om dan te roepen, "als je een dure BMW wilt rijden, mag je niet zeuren over duur onderhoud of onverwachte kwalen", dat vind ik vreemd.
Beetje elitair ook.

Ben in deze thread terecht gekomen omdat ik nu een 2011 320D EDE heb. Ook daar heb ik veel info over gezocht en gevonden dat de kans op problemen met dat blok echt kleiner werd na Maart 2011.

Ga nu veel minder rijden dus wil terug naar benzine. Maar ook daar wil ik zeker weten dat ik er een koop met zo weinig mogelijk potentiële problemen, vandaar dat ik blij ben dat iemand deze vraag stelt, maar nog blijer als er bruikbare antwoorden op komen 008
BMW 320i EDE (F30) High Executive 2013 (sinds 14 augustus 2018)
BMW 320D EDE (E90) Luxury Line 2011 (voor een schandalig laag bedrag ingeruild)
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Als je zorgeloos wilt rijden, moet je niet een BMW kopen. Toyota, Nissan ed. die zijn betrouwbaarder. Het is nu eenmaal een feit.
Freelance Java Software Engineer
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Het huilende geluid bij een N20 motor is afkomstig van de ketting aandrijving van de oliepomp, daar gaan de schakeltjes van de ketting van vast staan en dat veroorzaakt het huilende geluid, wat vooral koud maar ook warm in mindere mate aanwezig is.

Tot een paar jaar terug vervingen wij alleen de onderste ketting (oliepomp aandrijving) maar tegenwoordig nemen we gelijk de bovenste ketting (cassette) mee.
serkan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:07
Type Auto: E90 318i N43
Locatie: Den haag

Beste heren van de forum.

IK heb gisteren olie van mijn auto voor de 2 de keer in 3000 km vervangen. 1ste keer had ik castrol edge 3W30 gebruikt. Voordat ik de olie ging vervangen heb ik eerst een Forte motor flush in de olie gegooid. Na 15 min stationair laten draaien heb ik de olie afgetapt. Moet wel zeggen dat de olie behoorlijk zwart was wat er uitkwam voor 3000km. Die nieuwe olie wat ik ingegooid heb is origineel BMW 0W30 twinturbo. Huilend geluid is wel iets minder geworden maar nog steeds goed hoorbaar. Ik had ook nieuwe kettingspanner gehaald maar door tijds gebrek heb ik hem niet om kunnen wisselen.

Is er geen manier om die ketting schakeltjes los te krijgen??? Dat is waarschijnlijk mijn probleem want bij mij rammelt, rateld de ketting niet.
Gebruikersavatar
GeorgeBfast
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 738
Lid geworden op: 19 jul 2016, 22:33
Type Auto: BMW i4 M-Sport Pro / High Executive
Locatie: Noord Brabant

Float schreef:Als je zorgeloos wilt rijden, moet je niet een BMW kopen. Toyota, Nissan ed. die zijn betrouwbaarder. Het is nu eenmaal een feit.
Daar heb ik hem juist wel voor. Ik heb nog nooit problemen met een BMW gehad. Wel altijd jonge auto's van de officiële dealer aangeschaft en altijd onderhoud bij dealer laten uitvoeren.
BMW POWER 4 EVER

BMW i4 M Sport Pro High Executive
BMW F36 420D M Sport
BMW E84 X1 2.0D HE
BMW E90 320i HE
BMW E46 318i HE
BMW E36 318i E
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Waarschijnlijk heb je deze vervuiling verwijderd

Afbeelding

Afbeelding

Met het vervangen van de ketting spanner los je het huilende geluid niet op.


Met deze onderdeeltjes wel

Afbeelding

Bovenstaande bmw had 110.000 km gedraaid
Dirk8155
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 21 jun 2012, 18:26
Type Auto: E91 325I Sparkling graphite
Locatie: NH

T*ring. Dat is niet best!
Lang leve de energielabels....
Gr. Dirk
serkan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:07
Type Auto: E90 318i N43
Locatie: Den haag

Hoe komt dit?? Verkeerde olie, of telang doorgereden met oude olie???
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Float schreef:Als je zorgeloos wilt rijden, moet je niet een BMW kopen. Toyota, Nissan ed. die zijn betrouwbaarder. Het is nu eenmaal een feit.
Wat een onzin. Onderzoek, resultaten, cijfers?
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

De ANWB en route mobiel publiceren af en toe wat cijfers en daar komt meestal naar boven dat de japanners goed scoren op betrouwbaarheid. Of ze daar alle variabelen in mee nemen, weet ik niet. Het is wel zo eerlijk om op zn minst de leeftijd en kilometers daarin mee te berekenen.
E91 335d high exec. m-pak.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

serkan schreef:Hoe komt dit?? Verkeerde olie, of telang doorgereden met oude olie???
Lage toeren, langere olie wissel intervallen, en milieu eisen, dus minder milieu belastende dopes in de olie gebruiken
TommyL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 141
Lid geworden op: 21 dec 2013, 19:11

Start stop uitprogrammeren, niet in eco pro modus rijden en gewoon toeren maken bij optrekken. Simpele dingen die ook minder strain geven. (Ook beter voor je lagers).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”