Distributie problemen N20?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Dirk8155
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 21 jun 2012, 18:26
Type Auto: E91 325I Sparkling graphite
Locatie: NH

Ik ben me aan het oriënteren voor een opvolger van mn huidige E91 N52.
Nu lees ik op de internationale fora aardig wat verhalen over problemen met de distributieketting / - spanner van de N20 motoren.
Op dit forum eigenlijk vrij weinig over te vinden. Zijn de problemen bekend en (relatief) makkelijk op te lossen of is t een soortgelijk probleem als bij de VAG Tfsi of valt het in de praktijk reuze mee?
Laatst gewijzigd door Dirk8155 op 02 nov 2017, 19:43, 2 keer totaal gewijzigd.


Gr. Dirk
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

De tsi ketting is een best dure grap.
Gehele set inc nikversteller kost ong 1000 euro.
Arbeid ong 8-11 uur. Moeilijk niet..wel aardig werk.
Laatste due ik deed...ketting was 2 a 3 cm langer :mrgreen:
Nobody said it was easy....
Dirk8155
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 21 jun 2012, 18:26
Type Auto: E91 325I Sparkling graphite
Locatie: NH

Ook al ervaring met de N20?
Bijvoorbeeld de 320i, 328i van de F3X

2-3cm toename is niet best :duh:
De kettingproblemen destijds waren voor mij de reden om van audi over te stappen naar bmw.
Gr. Dirk
Gebruikersavatar
ebajric
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:51
Type Auto: F30 320i

Ik rijd nu net een jaar met mijn 320i, N20, in het begin dacht ik dat de ketting ratelt, vooral koude start, lijkt alsof een diesel motor is. Nadat de motor eenmaal warm is geworden is ratelen bijna niet meer te horen. Bij Poelgeest in Amstelveen hebben ze me verteld dat dit heel normaal is voor dit type motoren. Als ik bij stoplicht stil sta zet ik automaat in neutraal en dan verdwijnt de ratelen ook bijna. Nu inmiddels al gewend om zo te rijden dat ik weinig van merk.
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Zelf een 05/2014 N20. Hoop over gelezen, maak we wel een beetje zorgen over, maar niet al te veel. Veelal info van Amerikaanse sites. Staat wel eea online, maar mensen met problemen posten natuurlijk ook meer online dan mensen zonder problemen. BMW is sowieso vernieuwde kettingen/geleiders gaan gebruiken, soms lees je dat dat vanaf 2015 modellen is, soms vanaf 2014 modellen. Deze link geeft een aardige samenvatting/overzicht:
http://f30.bimmerpost.com/forums/showth ... ?t=1415105
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Elke motor heeft wel wat. Gewoon kopen, stort die in elkaar laat je hem maken en kan je weer de weg op.
Freelance Java Software Engineer
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13926
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

:Dubbel:
Bv een defect blok of transmissie is toch wel n erg dure grap.
Logisch toch als je je er in verdiept om de risico's te minimaliseren.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Springbok
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 687
Lid geworden op: 25 apr 2016, 22:47
Type Auto: BMW F31 330i M-Sport Shadow

ebajric schreef:Ik rijd nu net een jaar met mijn 320i, N20, in het begin dacht ik dat de ketting ratelt, vooral koude start, lijkt alsof een diesel motor is. Nadat de motor eenmaal warm is geworden is ratelen bijna niet meer te horen. Bij Poelgeest in Amstelveen hebben ze me verteld dat dit heel normaal is voor dit type motoren.
Klinkt herkenbaar. De N13 klinkt ook voor geen meter, vooral koud.

Toen ik laatst mn winterwielen ging halen kreeg ik zelfs de opmerking: “doe van jou is ook diesel toch..”
BMW F31 330i :Mpower: Sport Shadow - Alpinweiss - 2018
Gebruikersavatar
Float
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1056
Lid geworden op: 07 sep 2014, 22:12
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Dutch79 schreef::Dubbel:
Bv een defect blok of transmissie is toch wel n erg dure grap.
Logisch toch als je je er in verdiept om de risico's te minimaliseren.
Sure maar risico's heb je altijd in het leven. Een BMW rijden kost nu eenmaal geld en dat geldt ook voor een Mercedes, Audi, Vw enz.
We willen allemaal verbruikcijfers zien van 1 op 30 in de stad en 380 pk en 700 nm maar wel klagen dat het allemaal brak is :?
Freelance Java Software Engineer
Dirk8155
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 124
Lid geworden op: 21 jun 2012, 18:26
Type Auto: E91 325I Sparkling graphite
Locatie: NH

Bedankt voor de reacties :ja:
Gaat mij er vooral om in de orientatie fase van alles en nog wat op te zoeken. Lees liever van tevoren of er specifieke kwaaltjes zijn dan dat ik er achteraf, op een moment dat nooit uitkomt, mee geconfronteerd word.

Op internet kom je, uiteraard, vanalles tegen. Maar niet altijd even representatief. Vandaar mijn vraag op het forum, altijd veel ervaringen beschikbaar :wink:
Gr. Dirk
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Dirk8155 schreef: Op internet kom je, uiteraard, vanalles tegen. Maar niet altijd even representatief. Vandaar mijn vraag op het forum, altijd veel ervaringen beschikbaar :wink:
Success met de orientatie :D Als ik zo de algemene opinie mag samenvatten na heel wat internet speurwerk over verschillende onderwerpen over de N20, dan is deze toch zeker boven gemiddeld betrouwbaar voor een BMW blok. Wat dat ook mag betekenen :lol:
serkan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:07
Type Auto: E90 318i N43
Locatie: Den haag

Beste heren van de forum,

Vandaag heb ik mijn f30 320 naar de dealer (Den Haag) gebracht om de remvloeistof te laten verversen.
Na een klein uurtje kwam de medewerker naar me toe en vertelde dat de remvloeistof vervangen was maar de monteur die de werkzaamheden heeft verricht een geluid (huilend)heeft ontdekt die constant aanwezig is en met toerental mee gaat. Volgens de monteur komt het geluid van de distributieketting die misschien uitgerekt zou kunnen zijn. Het verbaasde me niet want zelf had ik dat huilend geluid ook gehoord maar wist niet dat het daar mee te maken had. Er is geen ratelend of tikkend geluid, bij stationaire niet en ook niet tijdens rijden. Als de motor koud is dan is de ketting iets losjes maar als de motor warm is dan is de ketting strak. Geluid word ook niet harder als je olie dop los draait als de motor draait.

Hoe kan ik er achter komen dat het inderdaad afkomstig is van de distributieketting. Zijn er meerdere manieren om achter te komen of de ketting uitgerekt is. ik hoor graag jullie tips.
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Ik mag toch aannemen dat de monteur weet waar hij het over heeft, dus vanwaar deze zoektocht?
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Synchronisatie cjecken dmv scope.
Of dmv speciaal gereedschap op tijd zetten. Soms moet j dan de schalmlengtes tussen bepaalde punten tellen.

Er zijn progjes voor...maar die zijn niet waterdicht.
.
Nobody said it was easy....
serkan
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 feb 2014, 23:07
Type Auto: E90 318i N43
Locatie: Den haag

Dus aan de rijgedrag van de auto kan je niet merken dat de ketting uitgerekt is en wat veroorzaakt de huilend geluid. Waar komt het vandaan? Sleept de distributie ketting ergens langs?? Of is de geluid afkomstig van de oliepomp ketting.

Weten jullie wat de kosten ongeveer zijn voor het laten vervangen van de ketting??? Eventueel een adres.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”