Zoemend geluid/oliepomp/ketting

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Heren,

Ik ben de eigenaar van een BMW F30 320i High Executive uit 2012 (Automaat).

In een moedeloze situatie als dat ik mij momenteel bevind, is het erg fijn om gehoor en ondersteuning te krijgen. Mijn auto is erg belangrijk voor mij en ik vind het belangrijk dat ik er jarenlang met plezier van kan genieten.

Het begon allemaal tijdens een snelweg-rit, waarbij ik de volgende melding kreeg te zien: Oliedruk laag, stop onmiddelijk en vraag om hulp.

Hierop ben ik direct gestopt, waarna de melding plots verdween. Ik bevond mij op dat moment zo'n 500 meter van de Ekris dealer in Nijkerk vandaan (Ik werk in Nijkerk). Bij optrekken en rijden in lagere toeren tussen 1000-2000 toeren kreeg ik een zoemend geluid te horen tijdens het kleine stuk van 500 meter dat ik er naartoe reed. Geen getik en geen vermogensverlies, enkel zoemend geluid(Youtube: F30 whine. Hier is het geluid te horen bij diverse gebruikers met hun video’s). Ik ben direct langs gegaan en zij adviseerden mij zonder te kijken naar de auto, om de auto achter te laten voor inspectie. Dit kon voor hen niet direct dus moest over twee weken i.v.m. drukte. Ik heb toen de auto achter moeten laten.

Na twee weken gewacht te hebben, kreeg ik te horen dat zij de inspectie hadden voldaan. Ik werd uitgenodigd om mee te komen kijken.

Eenmaal bij Ekris aangekomen, kreeg ik de volgende zaken te horen:
-De auto is getuned geweest door de voorgaande eigenaren. Er zat een stekker tussen zeiden ze.
-De olie is afgetapt en het oliefilter is losgehaald (BMW Ekris, 09-04).
-De carter is los gehaald(BMW Ekris, 09-04).
-Oliepomp zou versleten zijn en moest vervangen worden(BMW Ekris, 09-04).
-De distributieketting zou opgerekt/verouderd zijn en deze zou als set herzien moeten worden(BMW Ekris, 09-04).
-Lagerschalen zagen er nog netjes uit(BMW Ekris, 09-04).

Verder zijn ze niet gegaan en verder hebben ze niet gekeken.

Details van observant/technicus;
*Het zeefje van de oliepomp bevatte een aantal kleine stukjes metaaldelen. Ik weet niet of dit aluminium of staal is geweest. Zou met een magneetje getest kunnen worden denk ik?

*Het oliefilter en de olie was in december 2017 jongstleden nog vervangen. Volgens de technicus zit er fijn, niet voelbaar zilveren deeltjes in het filter en de olie. Hij roerde ook door de olie heen en er was een glinstering zichtbaar.


Het advies:
*Chiptuning eraf halen en terug naar originele staat. Oliepomp vervangen, distributie-set vervangen, oliefilter vervangen, olie vervangen, motor schoonmaken middels flushen, lagerschalen preventief vervangen i.v.m. liever geen gebruikte delen terugzetten BMW (garantievoorwaarden etc.)
Kosten - €3000 inclusief btw.
Hiermee kan ik volgens de dealer gewoon rijden, maar ik weet natuurlijk nooit waar de metalen delen vandaan zijn gekomen en hoe dit zich ontwikkeld gedurende het gebruik van mijn auto. Het is het proberen waard werd er gezegd.

*Tweede keuze was om deze reparatie niet uit te laten voeren, maar direct voor zekerheid te gaan en een nieuwe motor erin te zetten voor ruim €15000. Ik heb na het horen van deze tweede optie niet eens gevraagd of dit inclusief of exclusief de btw was, dit vond ik een schandalige uitspraak. Hier raakt men als particuliere consument toch bijna verlamd van?

Situatie nu:
BMW Ekris vervangt de boven benoemde delen en repareert de auto zodat ik hem rijdend terug krijg voor €3000.

Ik ben echter nog steeds benieuwd naar waar het slijpsel vandaan kan komen en wat de toestand van mijn motor is. Bmw wil mij er maar geen duidelijk antwoord op geven.

Ik ben benieuwd wat jullie mij kunnen bieden. Wat kan er aan de hand zijn?

Wat is jullie advies?

Hoe voorkom ik dat ik overmoedig door rijdt, waarna mijn motor wellicht toch nog problemen krijgt? Ik vond dat BMW er te makkelijk mee om ging en krijg het idee van hoe een ''standaard-dealer'' ermee om gaat..

Ik hoop meer van jullie te horen wat betreft mogelijke diagnose.

Alvast dank voor jullie medeleven en spoedige manier van reageren.


Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Wat is je km stand, hoelang heb je hem al en heb je hem bij een bovag aangesloten garage gekocht?
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Hoi Veejay,

De kmstand is 128.000 en hij is particulier gekocht.

Heb vandaag het volgende gehad van Carrec, waar ik de vraag ook aan had gesteld.

Goedemorgen Tanju, graag gedaan uiteraard – daar zijn we voor.

Wat je beschrijft klopt, feitelijk heeft BMW Ekris uitgevoerd wat wij ook zouden doen met uitzondering van de inspectie van de drijfstanglagers. Door die te bekijken, was de zekerheid ontstaan dat er geen gevolgschade is. Aangezien de auto weer opgebouwd is, kunnen we daar niet zo heel veel mee nu.

De aanname van Ekris is denk geweest dat het slijpsel van de distributie af gekomen is, die is nu vervangen en daarmee zou die bron dan weggenomen zijn. Wat nog zou kunnen is dat je over niet al te lange tijd het olie filter nog eens bekijkt / laat bekijken of dat nu slijpselvrij blijft.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Ik zou ook nooit met een powerbox werken zelf puur omdat daar vanalles in kan zitten qua software die hier voor je motor is verzonnen. Die zou ik er dus sowieso tussenuit trekken.
Mijne is zeer recentelijk getuned maar dan in de ECU zelf.

Als je slijpsel hebt moet het ook ergens vandaan komen en als het niet in je lagers etc zit zal het wellicht uit je pomp zelf komen (die was immers toch versleten??)
ik zou die eens open (laten) maken.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Bedankt nogmaals voor je reactie Veejay,

De tuning is er nu tussenuit gehaald. Er is dus een nieuwe distributieset, filters, olie en oliepomp op gekomen.

Mijn vraag rest; Lagerschalen en drijfstangen waren in orde, motor is gespoeld, maar waarom benoemde BMW dan;

Als je zeker wil zijn dat alles goed werkt zonder slijpsel en gebeuren, dan moet er een nieuw blok in.

Dus slijpsel gezien = nieuw blok?

Dit knaagt enorm aan mijn verstand en geweten. Ik wil wel zekerheid op de weg.
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Mijn ervaring met BMW momenteel is dat als ze het niet kunnen vinden ze gewoon alles wat ermee te maken kan hebben vervangen, zelfs al komt dat niet uit de diagnoseapparatuur.
Bij mij is recentelijk ook voor l#l het e.e.a. vervangen zonder dat het probleem opgelost was. En dan vervolgens gewoon meer dingen vervangen...
Door een ZEER sympathieke medewerker heb ik de eerste reparaties terug gehad maar dit was een uitzondering.
Wellicht naar een andere club dan een dealer gaan?
Er zijn echt wel specialisten die de tijd er wel in willen stoppen.... maar de kosten daarvan weet ik niet...

Als de bron van het slijpsel niet achterhaald is kan dit natuurlijk doorzetten en daarom doen ze een dergelijke uitspraak denk ik.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Als ik slijpsel vind..geef ik ook geen garantie.
Gevolgschade op langere duur weet je nooit.
Het komt tenslotte in alle kanalen terecht en dus ook bij je nokkenassen oa.
Laatste x bij mij was een vw tsi. Daar was de ketting 4 a 5 cm opgerekt en sloeg ie tegen het deksel aan.
Gruis als gevolg...
Nobody said it was easy....
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Bedankt heren,

Ben zojuist wezen meekijken. Alles wordt er nu weer netjes in gebouwd en Ekris geeft aan dat ze er diverse zaken aan hebben schoongemaakt.

Conclusie: Ketting was inderdaad goed opgerekt en deze loopt dan overal en nergens tegenaan waardoor gruis ontstaat.

Lager van de oliepomp was goed stuk, ook hier is enorm wat gruis uit gekomen volgens de dealer.

Voor nu is dus alles wat defect is vervangen en het blok wordt vandaag goed schoon gemaakt.

Gruis opgevangen en meegenomen, hangt niet aan een magneetje. Het is een soort van “staal-achtig” dun spul. Ik denk toch uit een lager of omhulsel. Geen aluminium want dit heeft andere structuur.
Ik denk dat ik me niet langer van kant moet maken?
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Het distributieketting probleem is een bekende van de N20 motoren zoals die van jou. De ketting is niet het probleem maar de spanner en geleider daarvan. Productie/ontwerpfout.

Hij is nu vervangen, ongetwijfeld door het nieuwe (2015+) model.
Gewoon weer lekker rijden en trappen met dat ding. Maak je geen zorgen.

Chippen kan prima bij deze motor maar gebruik daarvoor wel een goede methode. Een JB4 of een ECU flash van een van de bekendere tuners.
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Heren,

Na ruim 3500 kilometers in een aantal weken tijd (ja ik weet dat het veel is) gaat alles nog altijd goed.

Ik heb de oliedop er regelmatig af gehad om te kijken of de olie goed blijft, zonder gruis. Dit ziet er netjes uit.

Start soms onrustig, maar dit is in een halve minuut over nadat de motor begint op te warmen.

Gisteren de automaatolie en filter laten verversen door ZF. Zeer tevreden over!! Dit was vanaf 2012 nog nooit gedaan. Olie was goed zwart.

Ik ben van plan om over 10.000 km (juli ergens) de APK en een oliewissel te doen. Dan ben ik maar safe.

Bedankt voor jullie reacties trouwens ;)
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Dan zou ik er gelijk wel bijzeggen dat ze de olie bekijken op zooi gezien je verleden.
niets erin? dan jij blij :Hosanna:
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Als het goed is hen je nu witte kettinggeleiders. Tevens moet in koude toestand de ketting niet te bewegen zijn (kun je bij via olievuldop). Fijne km's.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
F30user
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2022, 21:38

Twee weken geleden kreeg ik plots een melding, tijdens het optrekken in de sportstand, oliedruk te laag, stop voorzichtig. Je merkte en hoorde verder niets aan de auto. Ik reed de snelweg af, zette de auto af en startte de auto een minuut later weer op. De melding was verdwenen en ik kon mijn reis voortzetten.

Het bleef toch aan mij knagen. Een melding als deze komt niet zomaar. Met een beetje geluk is het de sensor.

Ik heb de auto laten diagnoseren bij Ekris Arnhem en daar hebben ze m.b.v. de foutmelding en kijken het probleem gevonden. De geleider is geknapt, waardoor de foutmelding kwam. Waarschijnlijk ook een opgerekte ketting.

Wat er gedaan moet worden nu:
*distrubitieketting en kettingmodule voor oliepomp vervangen
*carter reinigen i.v.m. gruis
Heel lange lijst met welke onderdelen vervangen gaan worden.

Kosten: €2500,- afgerond.

Een vriend van mij heeft precies dezelfde auto (06-2012, F30). Ekris-medewerker adviseerde hem om op tijd de ketting te vervangen voordat het hem ook overkomt. Want een ongebroken deel is eenvoudiger te vervangen o.i.d., waardoor het qua prijskaartje veel minder is.

Ik mag overigen wel rijden met de auto, máár zo min mogelijk is het advies.

Zou jij dit door Ekris laten doen (werkplaatstchef aanwezig en veel bmw kennis) of zou je kiezen voor een universele garage dan wel met of zonder bmw specialisatie? Wetend dat Ekris duurder is, maar wel met twee jaar garantie.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”