Distributieketting gebroken

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Tactisch is het wel, moet ik ze nageven!


F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

BMWcoder schreef:Interessant leesvoer. maar totaal niet relevant voor deze discussie. Het gaat over distributieriemen, en daarnaast wordt er niet ingegaan op waardoor het benodigde aandrijfkoppel op de nokkenas wordt veroorzaakt.
Of de extra krachten nu op een riem of ketting komen. Lijkt mij twee keer hetzelfde.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Zijn die extra krachten er wel dan? Daar wordt in het document waarnaar je linkte niet op ingegaan, helaas.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

BMWcoder schreef:Tactisch is het wel, moet ik ze nageven!

Zo hebben we allemaal in ons vak truukje toch... ;)
Nobody said it was easy....
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

BMWcoder schreef:Zijn die extra krachten er wel dan? Daar wordt in het document waarnaar je linkte niet op ingegaan, helaas.
Als je het koppel verhoogt dan krijgt de krukas via de zuiger en de drijfstang meer krachten te verwerken. En die krukas bedient dus via de distributieriem of -ketting de nokkenas. Bij een verhoging van koppel en vermogen verbeter je de prestaties. Snellere acceleraties en hernemingen zorgen ervoor dat alles sneller op gang komt. Dus, alle draaiende aandrijfonderdelen worden zwaarder belast.
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

De krukas trekt aan de ketting idd...en de assen volgen
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Kracht in de vorm van het willen vorderen van je nokkenas is volledig afhankelijk van de weerstand van die as. Die wordt niet meer, alleen de toegevoegde aandrijfkracht van de krukas. Mijn persoonlijke mening: marginaal.
Kijk als we het over de koppeling of transmissie hebben is het een ander verhaal maar distributie vind ik echt niet aannemelijk.
Mijn mening, hoef je niet te delen en iedere dealer zal het tegendeel beweren om onder garantie uit te komen maar bewijzen kunnen ze het niet.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Gelukkig zijn er mensen die er hetzelfde over denken als ik. Toch geen werktuigbouwer?

De massatraagheid van die nokkenAssen spelen geen rol, die zijn zo dun dat dat te verwaarlozen is. Het gaat om de weerstand ervan die wordt veroorzaakt door de kleppen. En hoe die weerstand dan significant zou toenemen bij chiptuning is mij nog een raadsel, en dat is denk ik ook niet zo. Mijn Conclusie: bij chiptuning gaat je nokenasketting niet veel harder slijten.
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

Je zegt het juist: UW conclusie. Spijtig genoeg klopt ze niet... .
versendaal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 570
Lid geworden op: 05 aug 2013, 14:36
Type Auto: E91 335d high exec. m-pak.

Tijd voor een poll? 001
Ik stem marginaal.
E91 335d high exec. m-pak.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

F31J schreef:Je zegt het juist: UW conclusie. Spijtig genoeg klopt ze niet... .
Leg eens uit waarom niet? Hoeft niet in Jip en Janneke taal hoor, je mag het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Als het technisch maar kloppend is....
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Toch wel werktuigbouwer :Hosanna:

En ik lees in mijn vorige post dat de autocorrect weer liep te gokken maar ik geloof dat mijn uitleg toch wel begrepen is :ja:
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Ik vind het wel een mooie discussie :)
Praktijk tov theorie. En 100% bewijs is er niet.
Ik heb er iig werk an :p
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Edje
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 19 nov 2008, 12:48
Type Auto: BMW F11 525d automaat 2010
Locatie: Wijchen

F31J schreef:
BMWcoder schreef:Zijn die extra krachten er wel dan? Daar wordt in het document waarnaar je linkte niet op ingegaan, helaas.
Als je het koppel verhoogt dan krijgt de krukas via de zuiger en de drijfstang meer krachten te verwerken. En die krukas bedient dus via de distributieriem of -ketting de nokkenas. Bij een verhoging van koppel en vermogen verbeter je de prestaties. Snellere acceleraties en hernemingen zorgen ervoor dat alles sneller op gang komt. Dus, alle draaiende aandrijfonderdelen worden zwaarder belast.
Denk niet dat je gelijk hebt, de ketting draait even snel als voorheen afhankelijk van het toerental. Er word toch niet harder aan getrokken omdat je motor meer vermogen heeft? De dynamo en de waterpomp zijn toch ook niet sneller kapot na tunen?
Een dag geen BMW gereden is een dag niet geleefd!
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Hier nog een werktuigbouwer; de toename kracht x arm (koppel) is marginaal omdat we het hier over een roterende beweging hebben. Dit is les 1 van basiscursus mechanica.
Maakt verder niet uit maar ik denk dat je je oorzaak van deze klacht niet in de chiptuning moet zoeken, maar eerder in bijv. een slecht geproduceerde ketting.

Succes met de afhandeling.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”