F34 xdrive bonk geluid bij gas los
-
- Just getting started
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17 apr 2017, 19:27
Sinds een tijdje merk ik iets vreemds aan mijn wagen (F34 xdrive automaat), bij warme motor en filerijden krijg ik steeds een "bonk" en trilling doorheen de auto wanneer ik gas loslaat, dit is enkel indien ik stapvoets rij en dan gas loslaat. Vroeger deed hij het af en toe, nu elke keer ik bij stapvoets rijden het gas loslaat. Ben een beetje benauwd dat het iets ernstigs is, heeft iemand een idee? Dacht dat het iets met de automaat had te maken, daarom ga ik hem eerstdaags laten spoelen/onderhouden, dit kan zeker geen kwaad en dient toch ook te gebeuren rond deze km stand (80000).
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Probleem zal niet direct in je automaatbak zitten maar wel in je tussenbak. Begin maar eens met het vervangen van de olie van je tussenbak. Hier gaat 0,7L in. Normaal gesproken kun je de olie van de tussenbak het beste elke 50.000km vervangen. Of neem het mee met elke oliebeurt aangezien die je slechts rond de €20,- kost. om de olie te vervangen. Kosten zijn dus te verwaarlozen.
Xdrive is ook bekend dat het problemen kan geven met rolomtrek,merk,type,wel/geen ster banden. Altijd dezelfde banden monteren. Wanneer 1 band b.v. kapot is, zul je alle 4 de banden moeten vervangen.
--edit--
Onderstaande lijst heb ik in het verleden al eens geplaatst op een ander forum
Xdrive is zeer beïnvloedbaar wanneer de banden rondom niet hetzelfde zijn. Zoals al aangegeven zal dit vroeger of later eindigen met een kapotte transfer case. Ik heb voor aanschaf van mijn X3 me hierin behoorlijk verdiept wat je wel en niet moet doen en kwam tot de volgende conclusies:
1. Rondom dezelfde merk,type en grootte banden is eigenlijk de enige oplossing. Monteer altijd nieuwe banden, geen gebruikte.
2. Op internet kom je ook de melding 'staggered wheels' tegen. Dit betekent dat je voorbanden en achterbanden verschillen qua breedte. Dit kan en mag alleen als je banden gebruikt met een ster teken er op.
3. Tussen de banden voor en achter mag maximaal 2 mm verschil zitten. Bij voorkeur dan de banden met de meeste profiel achter monteren.
4. Banden met een ster is niet noodzakelijk, maar heeft de voorkeur omdat deze gegarandeerd zijn voor gebruik met xdrive. Ik heb zelf op dit moment banden erop liggen zonder ster (Uniroyal Rainsport SUV) en doen het perfect, xdrive doet zijn werk en is niet hoor- en/of voelbaar. Als je op internet zoekt zul je zien dat er veel BMW's met xdrive rondrijden zonder ster banden.
5. Vervang de olie van de transfer case om de 50.000km. Dit wordt normaal gesproken niet gedaan door de dealer omdat het longlife olie is. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat het vervangen van de olie cruciaal is voor het goed functioneren van xdrive. Zelf had ik een klapperende xdrive in de tragere bochten, na vervangen van de olie is dit volledig weg. Betrof een km stand van rond de 155K km. LEt op! Je moet na vervangen van de transfer case olie ook de adaptiewaarden resetten.
6. Banden met Xdrive zouden in principe gelijkmatig voor en achter moeten afslijten. Als je een auto koopt waar er een groot verschil in zit dan klopt er iets niet met de xdrive of ze hebben vlak daarvoor de banden vervangen met iets wat ze nog hadden liggen. Hier zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen.
7. Als de banden aan de voor of achterzijde eerder aan vervanging toe zijn (met zlefs minimale verschillen in aantal mm), dan moet je altijd ALLE 4 de banden vervangen. Het niet gelijktijdig vervangen zal je transfer case uiteindelijk kapot maken.
Kapotte transfer case gaat je middels revisie zo'n 1500 euro kosten. Alleen een nieuwe zonder inbouw is al 1500 euro, dus je hebt er baat bij om deze heel te houden.
Xdrive is ook bekend dat het problemen kan geven met rolomtrek,merk,type,wel/geen ster banden. Altijd dezelfde banden monteren. Wanneer 1 band b.v. kapot is, zul je alle 4 de banden moeten vervangen.
--edit--
Onderstaande lijst heb ik in het verleden al eens geplaatst op een ander forum
Xdrive is zeer beïnvloedbaar wanneer de banden rondom niet hetzelfde zijn. Zoals al aangegeven zal dit vroeger of later eindigen met een kapotte transfer case. Ik heb voor aanschaf van mijn X3 me hierin behoorlijk verdiept wat je wel en niet moet doen en kwam tot de volgende conclusies:
1. Rondom dezelfde merk,type en grootte banden is eigenlijk de enige oplossing. Monteer altijd nieuwe banden, geen gebruikte.
2. Op internet kom je ook de melding 'staggered wheels' tegen. Dit betekent dat je voorbanden en achterbanden verschillen qua breedte. Dit kan en mag alleen als je banden gebruikt met een ster teken er op.
3. Tussen de banden voor en achter mag maximaal 2 mm verschil zitten. Bij voorkeur dan de banden met de meeste profiel achter monteren.
4. Banden met een ster is niet noodzakelijk, maar heeft de voorkeur omdat deze gegarandeerd zijn voor gebruik met xdrive. Ik heb zelf op dit moment banden erop liggen zonder ster (Uniroyal Rainsport SUV) en doen het perfect, xdrive doet zijn werk en is niet hoor- en/of voelbaar. Als je op internet zoekt zul je zien dat er veel BMW's met xdrive rondrijden zonder ster banden.
5. Vervang de olie van de transfer case om de 50.000km. Dit wordt normaal gesproken niet gedaan door de dealer omdat het longlife olie is. Mijn persoonlijke ervaring is echter dat het vervangen van de olie cruciaal is voor het goed functioneren van xdrive. Zelf had ik een klapperende xdrive in de tragere bochten, na vervangen van de olie is dit volledig weg. Betrof een km stand van rond de 155K km. LEt op! Je moet na vervangen van de transfer case olie ook de adaptiewaarden resetten.
6. Banden met Xdrive zouden in principe gelijkmatig voor en achter moeten afslijten. Als je een auto koopt waar er een groot verschil in zit dan klopt er iets niet met de xdrive of ze hebben vlak daarvoor de banden vervangen met iets wat ze nog hadden liggen. Hier zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen.
7. Als de banden aan de voor of achterzijde eerder aan vervanging toe zijn (met zlefs minimale verschillen in aantal mm), dan moet je altijd ALLE 4 de banden vervangen. Het niet gelijktijdig vervangen zal je transfer case uiteindelijk kapot maken.
Kapotte transfer case gaat je middels revisie zo'n 1500 euro kosten. Alleen een nieuwe zonder inbouw is al 1500 euro, dus je hebt er baat bij om deze heel te houden.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Just getting started
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17 apr 2017, 19:27
Hallo, erg bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord. Olie in de transferbak is inderdaad nog niet vervangen, de banden die erop liggen zijn sterbanden,wel zijn ze achteraan breder dan vooraan en iets verder versleten achteraan. Is die olie van de transferbak gemakkelijk zelf te vervangen en welk type moet daarin? Eventueel kan ik het ook laten doen terwijl ik de versnellingsbak laat spoelen. En ik moet eerlijk toegeven, met de winterbanden erop is het probleem mij niet echt opgevallen, dit zijn tevens sterbanden maar dan wel in dezelfde afmeting rondom. Het is in feite aan het licht gekomen wanneer ik de zomerbanden terug heb gemonteerd.
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Breedset achter moet geen probleem zijn, aangezien je gebruik maakt van banden met een ster.
Het zou een banden probleem kunnen zijn door de verschillende slijtage van voor en achter, maar ik zou beginnen met het vervangen van de tussenbak olie:
Olie vervangen van de tussenbak stelt niets voor.
1 .Onderste bout loshalen van de tussenbak
2. olie aftappen, bout weer vastdraaien met een nieuwe ring erop.
3. Bovenste bout loshalen.
4. vervolgens aan de bovenkant bijvullen totdat die overstroomt.
5. En de bout weer vastdraaien met een nieuwe ring erop.
Je kunt bij bijvoorbeeld Shell en Kroon checken welk type olie er in moet. Of anders even navragen bij de BMW specialist of dealer.
Het zou een banden probleem kunnen zijn door de verschillende slijtage van voor en achter, maar ik zou beginnen met het vervangen van de tussenbak olie:
Olie vervangen van de tussenbak stelt niets voor.
1 .Onderste bout loshalen van de tussenbak
2. olie aftappen, bout weer vastdraaien met een nieuwe ring erop.
3. Bovenste bout loshalen.
4. vervolgens aan de bovenkant bijvullen totdat die overstroomt.
5. En de bout weer vastdraaien met een nieuwe ring erop.
Je kunt bij bijvoorbeeld Shell en Kroon checken welk type olie er in moet. Of anders even navragen bij de BMW specialist of dealer.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
-
- Just getting started
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17 apr 2017, 19:27
ok, bedankt maar weer. Ga er eerstdaags werk van maken terwijl ik het onderhoud uitvoer.
-
- Just getting started
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17 apr 2017, 19:27
Onderhoud zelf uitgevoerd, dan olie versnellingsbak laten vervangen (flush en nieuwe pan met filter) en olie transferbak laten vervangen. Deze laatste was niet zo makkelijk want geen aftapplug, enkel vulopening, gelukkig niet zelf aan begonnen. Werd dus leeggezogen en daarna terug gevuld, eveneens werden de adaptiewaarden gereset. Ik merk dat het bonken nog wel aanwezig is maar zeer beperkt voelbaar, dus de oliewissel van de transferbak heeft wel geholpen vermoed ik, olie was ook erg zwart. Wat ik wel merk is dat het schakelpatroon niet meer hetzelfde is als voor de reset, waarschijnlijk moet ik hem nog een beetje "leren". Als het bonken niet erger wordt ga ik wachten tot ik de winterbanden terug monteer en als het dan volledig weg is, zal ik volgende zomer nieuwe banden laten monteren. De Bmw specialist waar ik de versnellingsbak en transferbak heb laten onderhouden heeft met de wagen gereden en mij gezegd dat er zeker niks mis is, noch met de versnellingsbak noch met de transferbak.
-
- Just getting started
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17 apr 2017, 19:27
Sinds een paar dagen staat de winterset terug onder de auto en... het probleem is verdwenen. Dus het is inderdaad toch een bandenprobleem en zal dus moeten gaan uitkijken naar nieuwe zomerbanden. Bedankt allemaal voor de tips.
- Blue Raccoon
- VIP Driver
- Berichten: 2585
- Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56
Gelukkig is het hier door opgelost
Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
-
- Just getting started
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 17 apr 2017, 19:27
Heb een 320d 184pk.