335i handbak?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Snorro
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2017, 10:46

Bij de duitse dealers kom je nog redelijk veelvuldig 335i's tegen met een handbak, tegen interessante prijzen.

Zijn er hier met deze combinatie ervaringen (in Nederland namelijk een vrijwel niet voorkomende combinatie?

Ik heb 335i gereden maar dan met de automaat, daar is uiteraard weinig mis mee. Heb momenteel een 320i met handbak, en de combinatie kan me niet echt heel erg bekoren (hoewel alle schakelauto's die ik daarvoor heb gehad prima bevielen). Is denk ik meer een dingetje met de motorkarakteristiek van de 320i dan met de versnellingsbak/koppeling. Maar ben benieuwd wat de ervaringen met een 335i met handbak zijn....


Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Ik rij er momenteel een, een e91. Rijdt super!. Zelf controle over wanneer je wilt schakelen en welke versnelling, heerlijk. Onlangs zat ik toch weer wat te twijfelen of een automaat toch niet lekkerder zou rijden maar toen reed ik in een F11 20d van een vriend en dat vond ik toch helemaal niks ondanks dat dat nog een modernere bak is.
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Het hangt ook af van je eigen capaciteiten natuurlijk.
306 pk met de hand schakelen is niet voor iedereen, zeker als je de wagen (wilt) tunen. Een automaat is daarnaast waarschijnlijk ook nog sneller en soepeler. Zeker wanneer je de Alpina software eroverheen zou zetten.
Aan de andere kant is de controle en het kunnen spelen met een koppeling ook weer een leuk iets.
Het hangt ook af van hoe je de auto in wilt zetten.
Je capaciteit en gebruik van de wagen kan je alleen zelf in schatten.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Het is een persoonlijke kwestie.

Ik heb 306 wielpk en een handbak in de F10 en dat bevalt heerlijk 8). Ik was juist opzoek naar een "zeldzame" handbak in de F10, lekker zelf de controle wilde ik nu juist :mrgreen: Nu is het welliswaar geen 3 serie, maar denk niet dat er erg veel "gevoel" scheelt t.o de F10. qua schakelen vs vermogen dan een E90/F30.

Heb in mijn F20 LCI lease een 8traps sport automaat en dat vind ik net helemaal niks (118iA) :nee: veel te zenuwachtig in de sport stand, en in de normale modus te traag.. Terwijl de automaat in de X1 (20i) van mijn pa weer wel aangenaam rijd in de sportstand). Ook de DCT van een M bevalt daarentegen erg goed en direct.

Het moet je net liggen, ik blijf i.i.g manueel rijden totdat ik een M DCT aanschaf.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Snorro
Just getting started
Just getting started
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 aug 2017, 10:46

Sanders schreef:Het hangt ook af van je eigen capaciteiten natuurlijk.
306 pk met de hand schakelen is niet voor iedereen, zeker als je de wagen (wilt) tunen. Een automaat is daarnaast waarschijnlijk ook nog sneller en soepeler. Zeker wanneer je de Alpina software eroverheen zou zetten.
Aan de andere kant is de controle en het kunnen spelen met een koppeling ook weer een leuk iets.
Het hangt ook af van hoe je de auto in wilt zetten.
Je capaciteit en gebruik van de wagen kan je alleen zelf in schatten.
Haha ik ben nog echt van de schakelgeneratie en schakel al meer dan 27 jaar met veel plezier (ook met mijn circuitauto) dus op zich kan ik denk ik wel schakelen en heb ik altijd wel een voorkeur voor handbakken. Alleen de F31 320i met handbak vind ik gewoon geen lekkere combi. Gevoelsmatig (met name meer onderin de toeren) val je qua motorkarakteristiek een beetje in een "gat". Dus rustig rijden gaat prima, als je echt doorpookt ook prima, maar er tussenin "klopt" het voor mij niet zo.

Hoop dat dit bij een 335i beter is (waarschijnlijk wel omdat het blok veel meer koppel heeft). En natuurlijk het geluid want kan nog steeds niet aan dat getik/genagel van het 320i blok wennen.
Gebruikersavatar
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
Type Auto: Bmw 520iM G31

Er zijn ook automaatbakken met schakelflippers. Okee schakelen met flippers is natuurlijk niet hetzelfde als traditioneel roeren met een pook maar je hebt wel 100% controle over je toeren.
En twee handjes aan het stuur is soms ook wel fijn in bochten als je echt er voor gaat.

(mocht je nog niet genoeg twijfel hebben haha)

001
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Snorro schreef:
Haha ik ben nog echt van de schakelgeneratie en schakel al meer dan 27 jaar met veel plezier (ook met mijn circuitauto) dus op zich kan ik denk ik wel schakelen en heb ik altijd wel een voorkeur voor handbakken. Alleen de F31 320i met handbak vind ik gewoon geen lekkere combi. Gevoelsmatig (met name meer onderin de toeren) val je qua motorkarakteristiek een beetje in een "gat". Dus rustig rijden gaat prima, als je echt doorpookt ook prima, maar er tussenin "klopt" het voor mij niet zo.

Hoop dat dit bij een 335i beter is (waarschijnlijk wel omdat het blok veel meer koppel heeft). En natuurlijk het geluid want kan nog steeds niet aan dat getik/genagel van het 320i blok wennen.
Bij de 335i is het vermogen en koppel inderdaad anders verdeeld (gelukkig maar ook).
Maar mocht dat nog steeds niet bij je rijstijl passen dan kan je nog altijd met een tuner rond tafel gaan.
Niet eens zozeer om meer vermogen te krijgen, maar wellicht de koppel curve wat aanpassen, grotere/kleinere/twinscroll turbo. Alles kan eigenlijk wel als je bereidt bent het uit te geven :mrgreen:
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Ook ik heb na bijna 30 jaar manueel nu een automaat. In de 330d heb je geen keuze, automaat of te voet gaan.
Comfort mode is me te sloom, lage toeren en trage reactie. Sport reageert ie zoals het hoort maar dan zijn er weer momenten dat ik niet echt in de toeren wil blijven hangen...conclusie is dat voor mij persoonlijk ik een combinatie wens van comfort en sport. Ideaal dus een handgeschakelde bak? Schakelen met de flippers is leuk maar is niet hetzelfde als "roeren in de pot".
Feit is dat de automaat sneller schakelt dan een manuele bak...beide hebben dus voor en nadelen.
Automaat gekoppeld aan bv active cruise control is fantastisch alhoewel ik me meer dan regelmatig erger aan het vroegtijdig afremmen als je je voorligger nadert, zelfs met de kortste afstand geselecteerd. Ook nog een irritante eigenschap van de acc is het afremmen in de bocht als je op cc rijd. Daar heb ik een grondige hekel aan. De E91 deed dit ook maar veel later dan mijn F31. Ja je kan het active deel van de acc uitzetten en dan ga je naar de normale cc met gelimiteerde remfunctie. In deze mode remt de cc veel minder af met de remmen, hij rolt als het ware uit terwijl de cc van mijn oude E91 echt stevig afremde met de remmen. Dat doet de acc nu ook maar als je het "actieve deel deactiveert verlies je dus een groot deel aan remfunctie.
Tja...echte problemen dus :nou:
Eigenlijk allemaal toch maar luxe problemen nietwaar? :D
Laatst gewijzigd door abynormal op 21 jul 2018, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

abynormal schreef: Feit is dat de automaat sneller schakelt dan een automaat...beide hebben dus voor en nadelen.
ja.....ja.... :mrgreen:
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Het tikken met de automaatpook benaderd het handroeren het meest, vind ik.

Je kan op- en terugschakelen wanneer je dat zelf wilt, en je linker voet gebruiken om je schrap te zetten 001
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Arjan schreef:
abynormal schreef: Feit is dat de automaat sneller schakelt dan een automaat...beide hebben dus voor en nadelen.
ja.....ja.... :mrgreen:
Hmmmm...no further comments you honor... :oops:
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”