BR Performance N20 blok
- Arnie68
- VIP Driver
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
- Type Auto: F30 320i ///M Sport
- Locatie: Zuid-Holland
Oké dus jij hebt ook een (sport) automaat begrijp ik?
Current: F30 320i Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
- Arnie68
- VIP Driver
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
- Type Auto: F30 320i ///M Sport
- Locatie: Zuid-Holland
Vandaag getest ruim 400 km snelweg met hele stukken 130-140 kmh. Olietemperatuur constant 115 graden. In sportmode enkele graden hoger.
Van de snelweg af meteen richting 95-100 graden.
Van de snelweg af meteen richting 95-100 graden.
Current: F30 320i Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
- Bink2006
- Just getting started
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:45
Hoi Arnie68,
Ik rij morgen een stuk van 200 km. Zal eens met de modi spelen.
Ik heb overigens een handbak.
Groeten,
Marino
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Ik rij morgen een stuk van 200 km. Zal eens met de modi spelen.
Ik heb overigens een handbak.
Groeten,
Marino
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
F34 328i xdrive, M-Sport, Mineralgrau
Vorige BMW's
F30 320i, tuned by BR Performance 266pk, Sportline, Alpinweiss
E36 316i, Artic Silber
Vorige BMW's
F30 320i, tuned by BR Performance 266pk, Sportline, Alpinweiss
E36 316i, Artic Silber
- Bink2006
- Just getting started
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:45
Hoi Arnie68,
Vandaag ruim 200km gereden. Ik heb idee dat bij mij precies omgekeerd is. In comfort een paar graden warmer dan in sport.
Groetjes,
Marino
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
Vandaag ruim 200km gereden. Ik heb idee dat bij mij precies omgekeerd is. In comfort een paar graden warmer dan in sport.
Groetjes,
Marino
Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
F34 328i xdrive, M-Sport, Mineralgrau
Vorige BMW's
F30 320i, tuned by BR Performance 266pk, Sportline, Alpinweiss
E36 316i, Artic Silber
Vorige BMW's
F30 320i, tuned by BR Performance 266pk, Sportline, Alpinweiss
E36 316i, Artic Silber
- Arnie68
- VIP Driver
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
- Type Auto: F30 320i ///M Sport
- Locatie: Zuid-Holland
Vreemd, misschien door verschil handbak / automaat
Current: F30 320i Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
-
- Just getting started
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 16 jun 2018, 10:33
He Arnie68
Mijn f30 320i handbak ook gechipt bij Br performance een aantal maanden geleden. Kwam op 263pk en 425nm koppel. Zeer tevreden met de performance echt een hele andere auto teruggekregen. Rijdt heerlijk soepel nu.
Het viel mij ook op dat de olietemperatuur wat hoger was dan voor de tuning. Nu met deze weersomstandigheden 10/15gr) stijgt hij op de snelweg naar 110/115 graden en met dat warme weer van afgelopen zomer al een keer ruim 120 graden gehad met 5 man in de auto. Maar goed om te lezen dat het normaal is want begon ook al een beetje te twijfelen.
Mijn f30 320i handbak ook gechipt bij Br performance een aantal maanden geleden. Kwam op 263pk en 425nm koppel. Zeer tevreden met de performance echt een hele andere auto teruggekregen. Rijdt heerlijk soepel nu.
Het viel mij ook op dat de olietemperatuur wat hoger was dan voor de tuning. Nu met deze weersomstandigheden 10/15gr) stijgt hij op de snelweg naar 110/115 graden en met dat warme weer van afgelopen zomer al een keer ruim 120 graden gehad met 5 man in de auto. Maar goed om te lezen dat het normaal is want begon ook al een beetje te twijfelen.
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Een 328i heeft een extra oliekoeler, heb ik gelezen.
Temperatuurverhoging van de olie na het tunen van een 320i naar 328i waarden is dus te verklaren, of het goed is durf ik niet te zeggen, de zuigers van een 328i zijn ook anders dan van een 320i.
Temperatuurverhoging van de olie na het tunen van een 320i naar 328i waarden is dus te verklaren, of het goed is durf ik niet te zeggen, de zuigers van een 328i zijn ook anders dan van een 320i.
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Onder dezelfde rijomstandigheden is het (heel) vreemd als de olietemp zou stijgen door tuning.
Om 130 km/h te rijden heb je bijvoorbeeld(!) 50PK vermogen nodig. Na het tunen is dat niet anders, je hebt nog steeds dezelfde 50PK voor dezelfde snelheid nodig. En dan produceert de motor niet meer warmte.
In deze context kan de motor alleen meer warmte produceren als het extra vermogen wordt gebruikt, of als het mengel na de tuning duidelijk armer is dan daarvoor (hoe armer hoe heter de verbranding) of... als'ie meer toeren draait (rijmodus). Of een combinatie hiervan.
Vanwege de milieu- en verbruikseisen lopen eigenlijk alle motoren tegenwoordig op broodmagere mengsels (heel arm). De kans dat de tuner het mengel nóg armer zet is heel klein. Tenzij er fouten in de originele afstelling zitten.
De rijmodus is de meest logische en waarschijnlijke oorzaak. Eventueel toch samen met de rechtervoet om sneller op te trekken.
Om 130 km/h te rijden heb je bijvoorbeeld(!) 50PK vermogen nodig. Na het tunen is dat niet anders, je hebt nog steeds dezelfde 50PK voor dezelfde snelheid nodig. En dan produceert de motor niet meer warmte.
In deze context kan de motor alleen meer warmte produceren als het extra vermogen wordt gebruikt, of als het mengel na de tuning duidelijk armer is dan daarvoor (hoe armer hoe heter de verbranding) of... als'ie meer toeren draait (rijmodus). Of een combinatie hiervan.
Vanwege de milieu- en verbruikseisen lopen eigenlijk alle motoren tegenwoordig op broodmagere mengsels (heel arm). De kans dat de tuner het mengel nóg armer zet is heel klein. Tenzij er fouten in de originele afstelling zitten.
De rijmodus is de meest logische en waarschijnlijke oorzaak. Eventueel toch samen met de rechtervoet om sneller op te trekken.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Ik zou hier niet zo bang voor zijn.
Wanneer BMW van een basismotor en variant met meer vermogen uitbrengt moeten ze nog steeds aan dezelfde hoge milieueisen voldoen en nette ECE verbruikscijfers in de folder kunnen zetten. Daarom is het voor de fabrikant meestal veel ingrijpender om meer vermogen te realiseren dan voor een tuner.
Dus waar BMW vaak terug naar de tekentafel moet om meer vermogen te krijgen én dezelfde uitlaatgasnormen etc. te behouden hoeven 'wij' dat niet. Dat is een essentieel verschil.
Het tunen van een motor staat los van de distributie. Zolang het maximum toerental niet wordt verhoogd zal de belasting van de distributieketting niet veranderen. En het risico op problemen dus ook niet.
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
Die begijp ik even niet. Dus jij zegt dat als het vermogen met b.v. 80 pk stijgt en het koppel met b.v. 100 Nm of nog meer stijgt, de belasting op de distributieketting gelijk blijft??? Dat vraagt om uitleg.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Ja maar de vermogens’stroom’ van een motor loopt toch niet door de distributieketting? Die gaat van zuigers, naar krukas naar versnellingsbak. Je zou misschien kunnen zeggen dat als de motor sneller versnelt er meer last op de ketting komt, maar die last is dan maximaal bij het revven in de vrij. Ik denk dat de last op de ketting wel iets toeneemt maar dat dat minimaal is(dus zeker niet procentueel met de vermogenstoename).