BR Performance N20 blok

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Oké dus jij hebt ook een (sport) automaat begrijp ik?


Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
RdJ
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 501
Lid geworden op: 31 jan 2018, 13:23
Type Auto: G29
Locatie: Noord Brabant

Ja dat klopt wel zonder flippers.
F36 428I
F11 535I
G29 Z4 Heden
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Vandaag getest ruim 400 km snelweg met hele stukken 130-140 kmh. Olietemperatuur constant 115 graden. In sportmode enkele graden hoger.
Van de snelweg af meteen richting 95-100 graden.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Bink2006
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:45

Hoi Arnie68,
Ik rij morgen een stuk van 200 km. Zal eens met de modi spelen.
Ik heb overigens een handbak.

Groeten,
Marino

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
F34 328i xdrive, M-Sport, Mineralgrau

Vorige BMW's
F30 320i, tuned by BR Performance 266pk, Sportline, Alpinweiss
E36 316i, Artic Silber
Gebruikersavatar
Bink2006
Just getting started
Just getting started
Berichten: 79
Lid geworden op: 10 nov 2014, 22:45

Hoi Arnie68,

Vandaag ruim 200km gereden. Ik heb idee dat bij mij precies omgekeerd is. In comfort een paar graden warmer dan in sport.

Groetjes,
Marino

Verstuurd vanaf mijn F5321 met Tapatalk
F34 328i xdrive, M-Sport, Mineralgrau

Vorige BMW's
F30 320i, tuned by BR Performance 266pk, Sportline, Alpinweiss
E36 316i, Artic Silber
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Vreemd, misschien door verschil handbak / automaat
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Ruudf30
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2018, 10:33

He Arnie68

Mijn f30 320i handbak ook gechipt bij Br performance een aantal maanden geleden. Kwam op 263pk en 425nm koppel. Zeer tevreden met de performance echt een hele andere auto teruggekregen. Rijdt heerlijk soepel nu.

Het viel mij ook op dat de olietemperatuur wat hoger was dan voor de tuning. Nu met deze weersomstandigheden 10/15gr) stijgt hij op de snelweg naar 110/115 graden en met dat warme weer van afgelopen zomer al een keer ruim 120 graden gehad met 5 man in de auto. Maar goed om te lezen dat het normaal is want begon ook al een beetje te twijfelen.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Een 328i heeft een extra oliekoeler, heb ik gelezen.

Temperatuurverhoging van de olie na het tunen van een 320i naar 328i waarden is dus te verklaren, of het goed is durf ik niet te zeggen, de zuigers van een 328i zijn ook anders dan van een 320i.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Volgens mij ook ietsje dikkere uitlaat dus ook voor betere
warmte afvoer
F34 328i



Afbeelding
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Arjan schreef: 27 okt 2018, 17:13 de zuigers van een 328i zijn ook anders dan van een 320i.
Dat weerhoudt mij er voorlopig van om de N20 te tunen 😕

Dat, en het ketting verhaal.....
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Onder dezelfde rijomstandigheden is het (heel) vreemd als de olietemp zou stijgen door tuning.

Om 130 km/h te rijden heb je bijvoorbeeld(!) 50PK vermogen nodig. Na het tunen is dat niet anders, je hebt nog steeds dezelfde 50PK voor dezelfde snelheid nodig. En dan produceert de motor niet meer warmte.

In deze context kan de motor alleen meer warmte produceren als het extra vermogen wordt gebruikt, of als het mengel na de tuning duidelijk armer is dan daarvoor (hoe armer hoe heter de verbranding) of... als'ie meer toeren draait (rijmodus). Of een combinatie hiervan.

Vanwege de milieu- en verbruikseisen lopen eigenlijk alle motoren tegenwoordig op broodmagere mengsels (heel arm). De kans dat de tuner het mengel nóg armer zet is heel klein. Tenzij er fouten in de originele afstelling zitten.

De rijmodus is de meest logische en waarschijnlijke oorzaak. Eventueel toch samen met de rechtervoet om sneller op te trekken. :)
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Roland schreef: 17 mar 2019, 16:44 Dat weerhoudt mij er voorlopig van om de N20 te tunen 😕
Dat, en het ketting verhaal.....
Ik zou hier niet zo bang voor zijn.
Wanneer BMW van een basismotor en variant met meer vermogen uitbrengt moeten ze nog steeds aan dezelfde hoge milieueisen voldoen en nette ECE verbruikscijfers in de folder kunnen zetten. Daarom is het voor de fabrikant meestal veel ingrijpender om meer vermogen te realiseren dan voor een tuner.
Dus waar BMW vaak terug naar de tekentafel moet om meer vermogen te krijgen én dezelfde uitlaatgasnormen etc. te behouden hoeven 'wij' dat niet. Dat is een essentieel verschil.

Het tunen van een motor staat los van de distributie. Zolang het maximum toerental niet wordt verhoogd zal de belasting van de distributieketting niet veranderen. En het risico op problemen dus ook niet.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Ballistic
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 707
Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
Type Auto: BMW E91 335i N54

Wat een onwaarheden in dit topic heren :roll:
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

RvL schreef: 18 mar 2019, 05:45 Zolang het maximum toerental niet wordt verhoogd zal de belasting van de distributieketting niet veranderen. En het risico op problemen dus ook niet.
Die begijp ik even niet. Dus jij zegt dat als het vermogen met b.v. 80 pk stijgt en het koppel met b.v. 100 Nm of nog meer stijgt, de belasting op de distributieketting gelijk blijft??? Dat vraagt om uitleg.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Ja maar de vermogens’stroom’ van een motor loopt toch niet door de distributieketting? Die gaat van zuigers, naar krukas naar versnellingsbak. Je zou misschien kunnen zeggen dat als de motor sneller versnelt er meer last op de ketting komt, maar die last is dan maximaal bij het revven in de vrij. Ik denk dat de last op de ketting wel iets toeneemt maar dat dat minimaal is(dus zeker niet procentueel met de vermogenstoename).
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”