BR Performance N20 blok

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Vod schreef: 18 mar 2019, 10:25 Die begijp ik even niet. Dus jij zegt dat als het vermogen met b.v. 80 pk stijgt en het koppel met b.v. 100 Nm of nog meer stijgt, de belasting op de distributieketting gelijk blijft???
Klopt... De belasting op de distributieketting wordt alleen hoger als het maximum toerental stijgt en/of als de motor door tuning veel sneller op toeren komt. Met de nadruk op véél. En zelfs dan is toename van de belasting marginaal. Simpel gezegd; de distributieketting drijft de nokkenassen aan dus als de motor sneller op toeren komt moet de ketting de nokkenassen ook sneller meenemen. Niets spannends aan.

Maar ik geloof dat Ballistic ons straks meer of beter inzicht gaat geven... 8)


2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Geen professional hier, maar als de krukas met veel meer vermogen opspind, zal dat de kracht op het gedeelte van de ketting op de krukaspoelie toch ook meer belasten?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ik ben ook geen techneut maar denk er hetzelfde over als Roland m.b.t. die krachten die via de ketting naar de andere delen gaan.
Laatst gewijzigd door Vod op 18 mar 2019, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Ik dacht dat het meer de spanners en geleiders waren die de zwakste schakel zijn
Dus start stop is dan de grote boosdoener
F34 328i



Afbeelding
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Dus start stop is dan de grote boosdoener
Ha ha.... Start-stop heeft zeker invloed op de levensduur van de distributie. Ongeveer de zwaarst mogelijke belasting van de distributie is om een auto of motor in z'n vrij gas-stoten te geven om het mooie geluid te laten horen oid. Dan is de plotselinge versnelling van de nokkenassen (en gekoppelde onderdelen) het grootst, en daarmee de benodigde kracht op de distributieketting.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1042
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Vod schreef: 18 mar 2019, 11:35 Ik ben ook geen techneut maar denk er hetzelfde over als Roland m.b.t. die krachten die via de ketting naar de andere delen gaan.
Nee dat klopt niet. De kracht van een motor wordt weggezet naar de wielen(daar zit de weerstand). Dus alle componenten tussen de zuiger en het wiel (of band) krijgen een zwaardere optater bij een toename van het vermogen. De distributie zit daar niet tussen, daar vloeit dus geen (extra) kracht naar toe (of heel minimaal, zoals hierboven aangegeven).
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ok weer wat geleerd :ja:
Maar nu de volgende vraag als leek; hoe komt het dan dat je soms hoort dat de distributieketting is opgerekt als er weinig krachten op zo'n ketting staan? Waardoor rekt hij zo uit? Is een bekend probleemvan o.a. de BMW/PSA motor (Prince serie) maar ook van diverse VW TSI motoren.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

hoe komt het dan dat je soms hoort dat de distributieketting is opgerekt als er weinig krachten op zo'n ketting staan? Waardoor rekt hij zo uit?
"soms hoort" vind ik een lastige, die laat ik even voor wat het is. :)

Er staan niet weinig krachten op een distributieketting. Dat is ook niet gezegd, daar staan best veel krachten op. De discussie is/was of er meer krachten op de distributie komen bij tuning. Dat is iets anders.
Zo'n ketting kan uitrekken als de ketting te licht/dun is ontworpen en/of als de kwaliteit onvoldoende is, de span-inrichting niet goed ontworpen etc. etc.
Laatst gewijzigd door RvL op 18 mar 2019, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

Bij de THP motor was dat inderdaad een ontwerpfout. Later is er daarom een 'geupgrade' ketting gekomen.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Dus, is die van de N20 van BMW ook een ontwerp fout. Of schop ik nu tegen een heilig huisje?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

In tegendeel met wat BMW (en vele andere merken) je doet geloven hoort een ketting wel degelijk bij het onderhoud en zijn alle kettingen onderworpen aan uiteindelijke rek.

De ontwerpfout ligt hem meer in het aantal kilometers dst er gemiddeld mee gedaan kan worden.
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

RZA schreef: 18 mar 2019, 19:36 Bij de THP motor was dat inderdaad een ontwerpfout. Later is er daarom een 'geupgrade' ketting gekomen.
En die zijn goed????
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
RZA
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1288
Lid geworden op: 01 nov 2018, 19:04

In elk geval beter lijkt het; heb zelf 2x een THP motor met die nieuwe ketting gehad en nooit problemen gekregen. Dat zegt natuurlijk op zich niets maar je lees op Peugeot fora dat heel veel anderen dezelfde ervaring hebben en kettingprobleem daarmee redelijk lijkt te zijn opgelost.
G31 520i :Mpower: Sport Shadow Edition || M-Performance Power Kit || Bluestone || 2018
Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

PSA alkmaar gaf mijn te vertellen dat het erna nog steeds fifty fifty was..

Maar da's van horen zeggen uiteraard.
Dat hoor ik van de ts(f)i ook..

Overigens kunnen thp lekker olie zuipen..... heel ander gezeur weer...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Ik heb zelf in 2013 een nieuwe Peugeot RCZ met THP motor gekocht en daar probleemloos enkele jaren mee gereden. Maar dat wil niet zeggen dat de THP motoren probleemloos waren. Maar ze gaan tenslotte ook niet allemaal kapot. En het oliezuipen zoals NOS het omschrijft was mij ook vreemd.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”