Aanschaf F30/F31 diesel

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
blackbeamerr
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 aug 2015, 12:15

Hoi allemaal,

Ik heb besloten om mijn E61 te gaan verkopen en te gaan voor een F30/F31 vanaf 2012.

Ik ga voor een 4 cilinder maar heb niet specifiek een eis voor een 316d, 318d of 320d.
Wat ik belangrijker vind is de betrouwbaarheid van de blok;

Kan iemand kort samenvattend aangeven welke van deze 3 bekende issues hebben zoals bijv,. ketting problemen?
En zijn ze alle 3 dezelfde blok met andere PK's of zijn het echt verschillende blokken?

En zijn er verder issues bekend in het algemeen met de f30/f31 van 2012 en verder?

Alvast dank !


Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

ik heb 3x een 320d gehad en nooit problemen met ketting. Sowieso nooit problemen.
Jouw vraag kun je uitbreiden met hoeveel kilometers er op de teller zullen staan.

Die van mij hadden niet meer dan 200.000km
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
blackbeamerr
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 aug 2015, 12:15

ik zoek inderdaad een 4 cilinder diesel met max 200.000km op de teller

Wil alleen weten of er bepaalde "standaard" kinderziektes in zitten zoals kettingissues bij de vroegere N47 blokken, swirlflap issues bij de E60's etc
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Kettingissues was ook bij de latere N47 nog aanwezig, het zij in mindere mate.

Verder zijn ze aardig bulletproof.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
roaktwee
Just getting started
Just getting started
Berichten: 23
Lid geworden op: 05 mar 2012, 19:10
Type Auto: BMW F30 320dA EDE HE

Heb een F30 320ede van mei 2012 die ik van 0 naar 260.000 km reed (and counting) ... Zeer probleemloos, mits natuurlijk altijd netjes warmtereden. Blok van 320d is anders dan van de 316/318 en heb em sinds een heel dik jaar bij BR naar 230pk laten tillen. Nog een keer stukken zuiniger, maar oh wat verslavend ... In die 6 jaar alleen normaal onderhoud en slijtage zaken (olie, remmen, banden).
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Ik heb me hier ook in verdiept voordat ik mijn f31 aanschafte, ook een 320d ede. Die N47 motor was vooral in het begin gevoelig voor kettingproblemen. Wat ik ervan heb begrepen, zijn de problemen vanaf 2012/2013 zo goed als opgelost.

@Roaktwee: die tuning bij BR vind ik ook wel interessant! Kan me zeker voorstellen dat het verslavend is 001. Ik overweeg het wel, maar zit alleen nog een beetje tegen het bedrag aan te hikken en ben toch enigszins huiverig voor schade aan de motor (altijd warmrijden dan kan er weinig gebeuren ja... maar toch) of waardevermindering van de auto. Je geeft ook aan dat hij veel zuiniger is na de tuning. Hoeveel zuiniger is jouw auto eigenlijk geworden? En over onderhoud gesproken: heb je het roetfilter ook laten vervangen rond de 200.000 ?
blackbeamerr
Just getting started
Just getting started
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 aug 2015, 12:15

bedankt voor de reacties alemaal, ik wil voorkomen dat ik na lang sparen en eindelijk kopen net die verkeerde F3x aanschaf met kettingproblemen.... ik zie namelijk wel wat filmpjes voorbij komen maar kan niet echt pijlen op welke blok dit precies is en of er ergens een patroon in zit van bouwjaar/maand, type blok etc.

Is bijv te zeggen dat een 320D sowieso veilig is? en de kans hoger is bij een 316d of 318d?
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Garanties zijn nooit te geven. Een 320d is dus niet 'sowieso' veilig, evenals een 316d of 318d dat niet is. Er bestaat altijd een kans dat de ketting kapot gaat, die kans is echter vanaf 2012/2013 sterk afgenomen, bij mijn weten door het gebruik van een andere kettinggeleider/-spanner. Ik denk niet dat de kans hoger is bij een 316d, 318d, 320d of 325d (de zescilinder uit de 325d is op enig moment vervangen door dezelfde N47 motor). Als je per se een diesel wilt, ga voor een zo laat mogelijke versie van de N47 motor of spaar nog even door voor een LCI-versie met de B47 motor.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”