" Aandrijving - beheerst voortrijden - volle aandrijvingskracht niet beschikbaar. Door uw service partner laten nakijken

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Heren goedenavond,

Wederom terug op het forum met een klein probleem. Voor de mensen die mij nog niet kennen; mijn naam is Tanju en ik ben de eigenaar van een F30 320i uit 2012 met alweer zo’n 145.000 km’s op de teller.

Vandaag heb ik nieuwe bougies gekocht, origineel bij de dealer vandaan. Deze heb ik er zelf in gezet door netjes alle bobines te verwijderen, met de juiste gereedschappen mijn bougies uit- en in te draaien, omdat het gewoon prima zelf te doen is.

Echter, vanmiddag tijdens mijn rit op de A28 kreeg ik een melding: " Aandrijving - beheerst voortrijden - volle aandrijvingskracht niet beschikbaar. Door uw service partner laten nakijken ".

Bij de dealer langs geweest, alles zat netjes vast maar ze hadden geen tijd om vandaag meteen uit te lezen etc. Servicemonteur dacht eerst aan bobine die niet goed aangedrukt zou zitten.

Iemand een idee? Wil ik preventief mijn bougies vervangen, krijg ik meteen weer gezeik.


Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Ik heb die zelfde melding ook ooit gehad met mijn m135i en dat was na dat ik bij een witte pomp getankt had. Nooit meer bij een witte pomp getankt en nooit meer die melding gehad. Wel de auto in Duitsland laten nakijken en resetten.
In Duitsland net over de grens kreeg ik die melding.
:Mpower: 140i
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Het kan toeval zijn dat je die melding hebt gehad, maar het kan ook evt zijn dat er een stekker niet goed vast geklikt zit op een bobine. Liep de motor ook anders op het moment van de melding?
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

6xLekker schreef:Nooit meer bij een witte pomp getankt en nooit meer die melding gehad.
Is dat niet een beetje toeval...? Brandstof behoort hoe dan ook aan een standaard te voldoen.
Als je naar oost Europa gaat, dan kan ik begrijpen dat je de witte pomp wantrouwt, maar hier?

Maar goed, als het jou een beter gevoel geeft :) Wij tanken allebei SuperPlus en eigenlijk altijd bij Q1. De Avia op de grens is altijd druk, dus rijden we eentje verder, net buiten het dorp.
Gebruikersavatar
6xLekker
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 504
Lid geworden op: 17 aug 2012, 22:55
Type Auto: F20 m140i xdrive

Toch blijft het vreemd dat ik een keer bij een witte pomp tank en 20km er na een melding krijg en de dealer kom niks vinden, behalve en cilinder4 1x oversloeg. En na het resetten + tank leeg zuigen en nieuwe brandstof, nooit meer een probleem gehad.
Dus ik tank toch maar voor de zekerheid premium brandstof, ik voel me er prettiger bij en het prijs verschil buiten de tankstations op de A snelwegen valt wel mee.
:Mpower: 140i
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

Tja, het is en blijft elektronica... kan altijd gebeuren... ook met zogenaamde premium brandstof.

Maakt verder niet uit.
Gebruikersavatar
Peej
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 997
Lid geworden op: 07 jul 2008, 19:08
Type Auto: F21 120i M-Sport Shadow Edition
Locatie: Dordrecht

Is de electrodeafstand van de nieuwe bougies nagemeten? Misschien is die niet goed bij een bougie.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ook een keer gehad met de f20, storing bekeken, gereset en nooit meer las gehad (nooit meer = 1,5 jaar, daarna ingeruild)

Bij de N13B16 komt het vaker voor, heb toen ook gezocht maar geen helder antwoord kunnen krijgen.
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Heren goedenavond,

Bedankt voor jullie reacties!! Het zit zo; ik ga altijd netjes naar de dealer voor periodiek onderhoud. Deze hebben mij echter teleur gesteld door tijdens de afgelopen grote beurt wijs te maken dat mijn bougies nog makkelijk mee kunnen tot de volgende grote beurt. Dan zouden ze er dus ruim 120.000 km in zitten en dit vind ik niet prettig.

Ik heb dus zelf initiatief genomen om mijn geliefde auto te dienen met 4 nieuwe bougies. Vandaag alles weer los gehaald, nieuwe bougies zagen er keurig uit en zitten gewoon netjes vast. De bobines waren tot aan gisteren gewoon goed, zou het na het wisselen van de bougies opeens kapot kunnen gaan?

Ik weet het echt niet meer. Alle stekkers, luchtmassameter, bobines, zitten gewoon goed.

Ik merk dat ik rond de 80 kmh de melding weer krijg en ik heb beduidend vermogenverlies.

Morgenvroeg de dealer bezoeken. Ik ga eens proberen om mijzelf een keer niet een oor aan te laten naaien. Namelijk; ik haal de kap en bobines zelf los daar en zeg alstublieft, kijk even. Scheelt dat gedoe met: We moeten helemaal die kappen loshalen en helemaal bij je bougies wezen dat is dan €999999!! Haha.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Ik zal eerst beginnen met uit (laten) lezen, en dan kijken welke fout er naar boven komt 008
Gebruikersavatar
ebajric
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 nov 2016, 11:51
Type Auto: F30 320i

Hallo,
Ik heb hetzelfde melding al een paar keer gehad.
Het eerste keer tijdens de zomer vakantie dit jaar.
Na ong 500 km te hebben gereden kreeg ik het eerste keer.
Toen de melding kwam had ik idd. geen power meer. Het leek alsof ik in een een Opel Corsa met 60 pk reed.
Daarna kwam steeds vaker voor.Om 200-300 km. Ik liet de auto uitlezen en "lage turbo druk " was de uitslag.
Ik heb verder niks aan gedaan.Op de terug weg naar Nederland gebeurde ook paar keer.
Sindsdien niet meer gehad tot de afgelopen week. Moet wel bij zeggen dat de auto wordt gebruikt voor hele kleine ritjes.
Vorige week heb ik in een stuk meer dan 100 km gereden en toen hoorde ik weer bekende gong.
De melding was weer terug.
Na auto uitgezet te hebben en weer starten na 1 uur was de melding ook weer weg.
Mijn eigen conclusie is dat het gebeurt alleen als de motor goed warm is.
Dus als iemand meer weet hierover zou ik graag willen horen.
tan0
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 apr 2018, 19:35
Type Auto: BMW F30 320i High Executive
Locatie: Harderwijk

Heren,

Vandaag om 08:00 stipt op tijd stond ik bij de dealer. Zij hebben de auto meteen naar binnen gereden en na 5 minuten bleek; de luchtmassameter slang was niet goed gekoppeld aan de bmw-motor afdekkap. Daarna is de storing uitgelezen en ik was €50 armer. Voel me dan best dom achteraf, bovendien ook een stuk lichter.
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Maar wel een stuk sneller :P
Techn
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 619
Lid geworden op: 02 dec 2016, 19:15

Had je eerst nog zelf alles losgehaald voordat ze keken???

Lijkt mij overigens niet slim

Zelfs dom


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Heel goed (en eerlijk) dat je de oorzaak even terug koppelt :ja: :ja:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”