Iemand al ervaring met het laten chippen /remappen van de B48 motor (x20i modellen vanaf 2015)?
Ik lees alleen ervaringen met de voorganger, de N20. De B48 ECU is een tijdje terug gekraakt, tuners bieden diverse tuningen aan (van stock 184 naar 230-260-280pk) ik vroeg mij af of er al gebruikerservaringen waren.
Het gaat mij niet om powerbox oplossingen zoals bijv. JB4 maar echt chippen/remappen.
Chippen - tunen B48 (x20i)
- Rogier1988
- Just getting started
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 07 aug 2018, 15:19
- Type Auto: 330e Touring(G21)
- Locatie: Zuid-Limburg
- Contacteer:
Hi Sean,
Ik zou dit ook wel willen weten, heb momenteel een F31 320i Touring uit 2018. Fijne motor, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen. Bij veel tuners zie je inderdaad 330i waardes terug na een remap.
Aangezien ik nog een aantal fabrieksgarantie heb, twijfel ik of ik de auto nu al wel moet laten chippen.
Wanneer iemand ervaring hiermee heeft hoor ik het graag
Ik zou dit ook wel willen weten, heb momenteel een F31 320i Touring uit 2018. Fijne motor, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen van mensen. Bij veel tuners zie je inderdaad 330i waardes terug na een remap.
Aangezien ik nog een aantal fabrieksgarantie heb, twijfel ik of ik de auto nu al wel moet laten chippen.
Wanneer iemand ervaring hiermee heeft hoor ik het graag
G21 330e
2018 F31 320iA
2018 F31 320iA
IDem, denk echter dat dit topic alles wel dekt:
viewtopic.php?f=11&t=232&p=544643&hilit ... ng#p544643
De meeste tuners die daar vermeld staan bieden tuning aan voor de B48 met serieuze winsten (90PK / 140NM). Ik twijfel ook om het te doen i.v.m. de fabrieksgarantie.
Mosselman en Beek Auto Racing bieden ook een soort powerboxen aan die je makkelijk kan verwijderen. Wel minder extra vermogen (50PK/60NM) maar dan heb je iig geen gezeik bij de dealer. Twijfel echter of je dat merkt en het geld waard is (kost net zoveel als een remap)
viewtopic.php?f=11&t=232&p=544643&hilit ... ng#p544643
De meeste tuners die daar vermeld staan bieden tuning aan voor de B48 met serieuze winsten (90PK / 140NM). Ik twijfel ook om het te doen i.v.m. de fabrieksgarantie.
Mosselman en Beek Auto Racing bieden ook een soort powerboxen aan die je makkelijk kan verwijderen. Wel minder extra vermogen (50PK/60NM) maar dan heb je iig geen gezeik bij de dealer. Twijfel echter of je dat merkt en het geld waard is (kost net zoveel als een remap)
- Sean750
- Being a part of it
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47
Ik heb het topic doorgelezen maar er heeft in dat topic niemand een bericht gepost die een b48 motor heeft laten remappen en daar ging het mij nou eigenlijk om..blijft de boel op de lange termijn heel als je van 184pk naar 260pk gaat, dat soort dingen.
Ik ken de toleranties nog niet van de b48, zoals hoeveel reserve kent het blok etc.
De zf8 bak kan max 450nm aan dus dat zou wel goed moeten gaan.
Ik ken de toleranties nog niet van de b48, zoals hoeveel reserve kent het blok etc.
De zf8 bak kan max 450nm aan dus dat zou wel goed moeten gaan.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
- frankie
- VIP Driver
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 13 mar 2013, 14:22
Gisteren is bij mij nieuwe software geladen. Op RON98. Ruim 280pk en 430NM.
Had altijd het gevoel dat de motor erg geknepen was. Dat is nu begrijpelijkerwijs volkomen verdwenen. Hij is nu gewoon zoals hij had moeten zijn. Blijft er goed aan sleuren ook als de snelheden hoger worden raakt de motor niet buiten adem. Bij normaal rijden lijkt de automaat eerder en sneller op te schakelen. Maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Lange termijn heb ik natuurlijk nog geen idee van.
Had altijd het gevoel dat de motor erg geknepen was. Dat is nu begrijpelijkerwijs volkomen verdwenen. Hij is nu gewoon zoals hij had moeten zijn. Blijft er goed aan sleuren ook als de snelheden hoger worden raakt de motor niet buiten adem. Bij normaal rijden lijkt de automaat eerder en sneller op te schakelen. Maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Lange termijn heb ik natuurlijk nog geen idee van.
- Arnie68
- VIP Driver
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
- Type Auto: F30 320i ///M Sport
- Locatie: Zuid-Holland
Waarom zou het bij een N20 wel heel blijven en bij een B48 niet?
Mijn N20 is naar ruim 270 pk getuned door BR Performance en totaal geen issues, net als velen die ik ken. Ik heb overigens ook gewacht totdat mijn fabrieksgarantie was verlopen.
Inmiddels heeft BR al behoorlijk wat B48's getuned dus ik verwacht daar ook geen issues mee, want die gaan geen product in de markt zetten als het niet gegarandeerd kan worden.
Ik zou dus kiezen voor een gerespecteerde tuner, maar dat zou ik bij iedere auto doen die ik laat tunen.
Mijn N20 is naar ruim 270 pk getuned door BR Performance en totaal geen issues, net als velen die ik ken. Ik heb overigens ook gewacht totdat mijn fabrieksgarantie was verlopen.
Inmiddels heeft BR al behoorlijk wat B48's getuned dus ik verwacht daar ook geen issues mee, want die gaan geen product in de markt zetten als het niet gegarandeerd kan worden.
Ik zou dus kiezen voor een gerespecteerde tuner, maar dat zou ik bij iedere auto doen die ik laat tunen.
Current: F30 320i Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
- Bonuskaart
- VIP Driver
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02
Poeh, flinke stijging hoor.
Ik ben dan toch altijd een beetje huiverig als je naar zulke vermogens gaat uit een relatief klein blok. Je komt qua inhoud:pk-verhouding een beetje op die downsizeblokjes uit en de vraag is of dat een lange levensduur gaat brengen? Zou me niet verbazen als veel van die flink gechipte blokken er rond de twee ton mee ophouden (maar goed, als je zo ver niet doorrijdt is dat geen punt natuurlijk).
Ik ben dan toch altijd een beetje huiverig als je naar zulke vermogens gaat uit een relatief klein blok. Je komt qua inhoud:pk-verhouding een beetje op die downsizeblokjes uit en de vraag is of dat een lange levensduur gaat brengen? Zou me niet verbazen als veel van die flink gechipte blokken er rond de twee ton mee ophouden (maar goed, als je zo ver niet doorrijdt is dat geen punt natuurlijk).
- BMWcoder
- VIP Driver
- Berichten: 1920
- Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
- Type Auto: 335i e91 '06
- Locatie: Midden NL
Omdat auto fabrikanten steeds beter worden in het voorspellen van levensduur van componenten. Dus kan makkelijk zo zijn dat de n20 nog een flinke onzekerheidsfactor in het ontwerp had zitten die zich vertaald in hogere veiligheid, en de b48 niet meer.Arnie68 schreef:Waarom zou het bij een N20 wel heel blijven en bij een B48 niet?
Mijn N20 is naar ruim 270 pk getuned door BR Performance en totaal geen issues, net als velen die ik ken. Ik heb overigens ook gewacht totdat mijn fabrieksgarantie was verlopen.
Inmiddels heeft BR al behoorlijk wat B48's getuned dus ik verwacht daar ook geen issues mee, want die gaan geen product in de markt zetten als het niet gegarandeerd kan worden.
Ik zou dus kiezen voor een gerespecteerde tuner, maar dat zou ik bij iedere auto doen die ik laat tunen.
Tuners geven geen garantie op levensduur. Ze weten heus wel dat het binnen een jaar niet kapot gaat op levensduur, immers bijna niemand rijdt zoiets als 100.000km per jaar. Maar zoals gemeld zal het bij 200.000km aardig ophouden. Wellicht zoiets als drijfstanglagers of zuigers en cilinderwanden die versleten zijn door de veel hogere (Leibaan) krachten. De sterkere variant motoren hebben niet voor niets andere materiaalkeuzes (wat door velen genegeerd wordt).
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Natuurlijk krijg je geen garantie. Dat is een wassen neus. Hij zal toch na de garantie periode stuk gaan en zoniet dan schuiven ze het op een ander gebrek af. Bijv gebrek aan onderhoud of te ruig gebruik.
Los daarvan; Veel tuners en ook BR-Performance zijn ongetwijfeld erg leuke gasten met wat kennis in huis maar echte tuners zijn het natuurlijk niet he. I.v.m. de enorme hoeveelheid aan diversiteit in flashes (zelfs buitenboordmotoren en jetskis!) dat ze aanbieden is het overduidelijk dat het zelf geen tuners zijn maar de maps simpelweg kant en klaar inkopen (resellen)
De maps van BR, Ziptuning en 90% van de overige tuners komen uit databases zoals https://www.ecufiles.com/specifications/ en/of https://www.dyno-chiptuningfiles.com/or ... -database/
Zelfs de interface is nagenoeg identiek aan de gemiddelde tuner website.
Een echte tune op maat kost aanzienlijk veel tijd en komen meer variabelen bij kijken dan waar de gemiddelde tuner geen rekening mee houdt.
Los daarvan; Veel tuners en ook BR-Performance zijn ongetwijfeld erg leuke gasten met wat kennis in huis maar echte tuners zijn het natuurlijk niet he. I.v.m. de enorme hoeveelheid aan diversiteit in flashes (zelfs buitenboordmotoren en jetskis!) dat ze aanbieden is het overduidelijk dat het zelf geen tuners zijn maar de maps simpelweg kant en klaar inkopen (resellen)
De maps van BR, Ziptuning en 90% van de overige tuners komen uit databases zoals https://www.ecufiles.com/specifications/ en/of https://www.dyno-chiptuningfiles.com/or ... -database/
Zelfs de interface is nagenoeg identiek aan de gemiddelde tuner website.
Een echte tune op maat kost aanzienlijk veel tijd en komen meer variabelen bij kijken dan waar de gemiddelde tuner geen rekening mee houdt.
- Sean750
- Being a part of it
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47
De B48 werd in 2014 geïntroduceerd in de mini's: o.a. de Cooper en de JCW (John Cooper Works) versies. Ik weet dat er een fabriekstuning voor de JCW versie was/is voor de 184pk versie van de B48 dus de reserves zijn er wel.
In 2015 kwam hij in de F3x serie beschikbaar en die komen zo langzamerhand nu uit de garantieperiode, dus ik had wel verwacht dat er meer mensen zouden zijn met ervaringen.
Op dit moment kent het B48 blok nog niet echt bekende problemen, het is nog te vroeg daarvoor, maar ik verwacht wel dat die met een tuning sneller aan het licht zullen komen.
Maar tuning hoeft niet te betekenen dat je blok per definitie bij 2 ton of eerder op is. Het gaat er gewoon om hoe je er mee omgaat: zorgvuldig warm rijden en dan pas gas er op, regelmatig olie verversen etc. Tuning zal bij mij niet betekenen dat ik urenlang 250 km/u over de autobahn ga jakkeren en dat mijn achterbanden per definitie maar 8000km meegaan maar meer het prettige gevoel dat de auto wat beter aan het gas hangt. Je hoeft niet op weg naar de supermarkt of achteraan in de file altijd de volle 260pk aan te spreken..
In 2015 kwam hij in de F3x serie beschikbaar en die komen zo langzamerhand nu uit de garantieperiode, dus ik had wel verwacht dat er meer mensen zouden zijn met ervaringen.
Op dit moment kent het B48 blok nog niet echt bekende problemen, het is nog te vroeg daarvoor, maar ik verwacht wel dat die met een tuning sneller aan het licht zullen komen.
Maar tuning hoeft niet te betekenen dat je blok per definitie bij 2 ton of eerder op is. Het gaat er gewoon om hoe je er mee omgaat: zorgvuldig warm rijden en dan pas gas er op, regelmatig olie verversen etc. Tuning zal bij mij niet betekenen dat ik urenlang 250 km/u over de autobahn ga jakkeren en dat mijn achterbanden per definitie maar 8000km meegaan maar meer het prettige gevoel dat de auto wat beter aan het gas hangt. Je hoeft niet op weg naar de supermarkt of achteraan in de file altijd de volle 260pk aan te spreken..
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Hele andere (lees goedkopere) prijzen ook zo te zien. Lekker verdienmodelletjeBallistic schreef:De maps van BR, Ziptuning en 90% van de overige tuners komen uit databases zoals https://www.ecufiles.com/specifications/ en/of https://www.dyno-chiptuningfiles.com/or ... -database/
- Arnie68
- VIP Driver
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
- Type Auto: F30 320i ///M Sport
- Locatie: Zuid-Holland
De maps van BR, Ziptuning en 90% van de overige tuners komen uit databases zoals https://www.ecufiles.com/specifications/ en/of https://www.dyno-chiptuningfiles.com/or ... -database/
Zelfs de interface is nagenoeg identiek aan de gemiddelde tuner website.
Hoe weet je dat dat zo is?
Zelfs de interface is nagenoeg identiek aan de gemiddelde tuner website.
Hoe weet je dat dat zo is?
Current: F30 320i Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
Previous: F20 120i LCI Sport Executive Alpinweiss III
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
De meeste zullen simpele jongens uit de ICT zijn die er een leuk verdienste aan over houden. Doen ze goed...toch? Iedereen koopt het en is er blij mee. Daar voor kom je bij hun. Product x bevalt coor prijs y.
Dat ze geen of amper verstand hebben van mechanisch tuning cq aanpassingen ( en dan bedoel ik geen ic vervangen...wat zelf je broertje van 14 kan) boeit niet in dit geval.
Lijkt.mij nirt dat ze elke map vol zelf maken. Da's geen uurtje werk..eerder dagen werk.
Jammer is dat je nooit een figuur van dat soort zaken op het forum krijgt zodat je theorie icm mechanica kan sparren.
Dat ze geen of amper verstand hebben van mechanisch tuning cq aanpassingen ( en dan bedoel ik geen ic vervangen...wat zelf je broertje van 14 kan) boeit niet in dit geval.
Lijkt.mij nirt dat ze elke map vol zelf maken. Da's geen uurtje werk..eerder dagen werk.
Jammer is dat je nooit een figuur van dat soort zaken op het forum krijgt zodat je theorie icm mechanica kan sparren.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13926
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
@NOS: jij hebt t niet zo op ingenieurs en IT-ers he?