Ik ben aan het kijken naar een andere auto en op plaats 1 staat de 4 serie als opvolger van mijn 1 serie. Aangezien de hoeveelheid kilometers de afgelopen jaren wat zijn afgenomen komen ook de benzine auto's in aanmerking (zijn in gebruik wel nog steeds iets duurder per maand als de diesel).
Ik wil ook motorisch iets vooruit tov de 118d die ik nu heb: keuzes zijn dan ook 430d, 435d, 430i of 440i. Ik heb zelf geen ervaring met de benzine motoren van BMW, en heb zelf de laatste 15 jaar alleen ervaring met diesels.
Dus de vraag: benzine of diesel, en welke motorisering zou jullie voorkeur heben?
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Keuzes: diesel of benzine, 430d, 435d, 430i of 440i
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- laserQ
- VIP Driver
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
- Type Auto: F32 430i 2018
- Locatie: Utrecht
Ik zal jaarlijks rond de 25000 km uitkomen. Het zal een 2e hands worden, lci versie (dus vanaf 2017). Voorkeur gaat uit naar coupe,maar in de juiste samenstelling is GC ook mogelijk. Budget plusminus 50.000.
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-T813 met Tapatalk
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Qua vaste kosten zal de diesel de benzine voorbij streven. Houderschap is veel hoger, verzekering ongeveer gelijk. Het zal dus wel hangen om verbruik, een 430i/440i zal zo rond de 1:10 lopen, een diesel hooguit een kilometer of 3 of 4 meer per liter.
Als je dan rekent met 80,- voor verzekering en 75,- houderschap/maand voor de benzine en 155,- voor de diesel dan ligt het omslagpunt zo rond de 23k km.
De hogere afschrijving van de diesel heb ik niet meegerekend, ik zou zelf voor de benzine kiezen.
Succes!
Als je dan rekent met 80,- voor verzekering en 75,- houderschap/maand voor de benzine en 155,- voor de diesel dan ligt het omslagpunt zo rond de 23k km.
De hogere afschrijving van de diesel heb ik niet meegerekend, ik zou zelf voor de benzine kiezen.
Succes!
- internetboarder
- VIP Driver
- Berichten: 1818
- Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
- Type Auto: F34 328i
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Ik rij nu sinds september met de 335d (ongeveer 19000km per jaar) en het is superleuk om af en toe volgas te geven. Echter hier zit ook een nadeel aan. Ik weet het, je hebt em zelf ook nog eens gekieteld, maar ik denk dat er een aantal hier op het forum over mee kunnen praten, het is eigenlijk overkill. Zeg ik dit nu????
Ja zeker, je bent zo snel op je voorganger dat het echt wel opletten is.
Zou ik em daarvoor inruilen, nee zeker niet. Erg fijne wagen dit, maar het zet je weleens aan het denken.
Een 330, of het nu een i of d is, is voor Nederland rap zat.
Ja zeker, je bent zo snel op je voorganger dat het echt wel opletten is.
Zou ik em daarvoor inruilen, nee zeker niet. Erg fijne wagen dit, maar het zet je weleens aan het denken.
Een 330, of het nu een i of d is, is voor Nederland rap zat.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Als de kosten vergelijkbaar zijn, wij mij betreft dan zéker een diesel. Geen seconde twijfel.
Gewoon omdat ik ze fijner vind rijden met het vette koppel en lage toerentallen. En met automaat helemaal!
Gewoon omdat ik ze fijner vind rijden met het vette koppel en lage toerentallen. En met automaat helemaal!
- Bonuskaart
- VIP Driver
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 24 apr 2016, 10:02
Herkenbaar dit. Weliswaar heb ik een 530d. Die van mij is gechipt en zit dus rond 535d-waarden. Mijn beleving is ook dat je in Nederland verdomd weinig met het vermogen kan. En in het buitenland ook. Ja, je bent sneller bij de 250 maar hoe vaak kun je dat nog rijden? Op een lange rit naar wintersport was qua gemiddelde met de 530d even snel als met mijn vorige 320d, dus ook daarvoor hoef je het niet te doen. Ik ga binnenkort weer terug naar een viercilinder. Het rijdt misschien iets minder verfijnd, maar het scheelt maandelijks ook genoeg euro's en onder de streep ben je net zo snel.ejt schreef: ↑24 mar 2019, 18:47 Ik rij nu sinds september met de 335d (ongeveer 19000km per jaar) en het is superleuk om af en toe volgas te geven. Echter hier zit ook een nadeel aan. Ik weet het, je hebt em zelf ook nog eens gekieteld, maar ik denk dat er een aantal hier op het forum over mee kunnen praten, het is eigenlijk overkill. Zeg ik dit nu????
Ja zeker, je bent zo snel op je voorganger dat het echt wel opletten is.
Zou ik em daarvoor inruilen, nee zeker niet. Erg fijne wagen dit, maar het zet je weleens aan het denken.
Een 330, of het nu een i of d is, is voor Nederland rap zat.
Om nog op de vraag in te gaan: qua keuze zou ik een diesel nu zeker overwegen, al neem je dan wel een risico met restwaarde. De dieseldemonisatie stopt niet zomaar dus je zal wel wat tikken krijgen, maar je kunt nu waarschijnlijk ook goedkoper inkopen. Benzine zal wat waardevaster zijn en als je 'm met een nette tellerstand weer verkoopt, zit je daarmee denk ik voor het totaalplaatje het laagst qua risico. Vraag is of je het ook net zo lekker vindt rijden. En of je kan wennen aan het vaker aan de pomp staan. Ik haalde voorheen praktisch altijd 1000km op een tank en nu nog maar 800 en vind dat al irritant.
- laserQ
- VIP Driver
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
- Type Auto: F32 430i 2018
- Locatie: Utrecht
Tja, is het nodig in NL? Nee, maar wel leuk
Er zijn wel 440i te vinden voor rond de 50000, het zijn er niet veel: https://www.gaspedaal.nl/bmw/4-serie/be ... -a&trns=14
Ik zal sowieso proefritten moeten gaan maken, want geen idee of ik de benzine versies lekker vind rijden. Dat zal ik toch proefondervindelijk moeten ondergaan. Wat vaker aan de pomp staan, heb ik niet zo'n moeite mee.
Dat hele dieselgedoe trek ik me niks van aan. Over 3 jaar wordt de auto toch weer ingeruild, en dan is diesel echt nog niet verboden...
Er zijn wel 440i te vinden voor rond de 50000, het zijn er niet veel: https://www.gaspedaal.nl/bmw/4-serie/be ... -a&trns=14
Ik zal sowieso proefritten moeten gaan maken, want geen idee of ik de benzine versies lekker vind rijden. Dat zal ik toch proefondervindelijk moeten ondergaan. Wat vaker aan de pomp staan, heb ik niet zo'n moeite mee.
Dat hele dieselgedoe trek ik me niks van aan. Over 3 jaar wordt de auto toch weer ingeruild, en dan is diesel echt nog niet verboden...
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Dit dacht ik dus ook maar...Bonuskaart schreef: ↑24 mar 2019, 20:46 qua keuze zou ik een diesel nu zeker overwegen, al neem je dan wel een risico met restwaarde. De dieseldemonisatie stopt niet zomaar dus je zal wel wat tikken krijgen, maar je kunt nu waarschijnlijk ook goedkoper inkopen. Benzine zal wat waardevaster zijn en als je 'm met een nette tellerstand weer verkoopt, zit je daarmee denk ik voor het totaalplaatje het laagst qua risico.
Ik heb 2/3 weken geleden een nieuwe 120dA besteld in private lease. Het lease contract van mijn huidige diesel loopt in mei af. We zijn nu 5 jaar later (toen dus ruim voor de diesel-demonisatie) en mijn nieuwe 120dA heeft op 750 euro na hetzelfde aanschafprijs als mijn huidige 320d EDE. De motor is grofweg zelfde diesel maar met meer vermogen. Dezelfde leasemaatschappij, dezelfde voorwaarden, hetzelfde kilometrage per jaar etc.
Wat schetste mijn verbazing... De nieuwe 120dA kost 80 euro per maand meer dan mijn huidige auto. Dat vind ik na 5 jaar stijging van alle kosten, inflatie etc. best meevallen. Met andere woorden, de leasemaatschapijen zijn helemaal niet bang om nieuwe diesels te leasen voor 5 jaar en dus ook niet voor de afschrijving. Anders was het prijsverschil veel hoger geweest.
________________________
Verder ben ik het ook eens dat de discussie over de zin en onzin van dikke blokken met bergen PKs en NMs steeds lastiger wordt. Als autoliefhebber heb je 'nooit genoeg' en het is en blijft superleuk maar... de drukte op de nederlandse wegen is zo idioot dat je er ook steeds minder mee kan. Het is bijna overal alleen maar treintje rijden, van achterbumper naar achterbumper. Hoe vaak heb je een paar mooie bochten nog voor jezelf zonder weer in de kofferbak van je voorganger te duiken? Of hobbelend van drempel naar drempel... Of een lekker bochtig dijkje, vol met recreërende bakfiets-gezinnetjes en boomknuffelaars, wild op hun voorhoofd wijzend. Erg frustrerend allemaal!
-
- VIP Driver
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
- Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw
@laserQ: belangrijke vraag: heb je wat in te ruilen? Of kan je vrijuit shoppen? Is het een optie om een auto te importeren? Voor het bedrag wat jij noemt, kan je hele volle auto's uit het buitenland importeren. En als je de juiste wegen bewandelt, dan zitten daar geen risico's aan.
Qua motor is een 6-cilinder echt zalig. Ik rij zelf een 320i uit 2018 en heb ook al wat kilometers in een 440i Cabrio gereden en dat geluid is verslavend, zeker met de Performance uitlaat (of een Akrapovic) Doe maar eens je raam naar beneden in een tunnel of onder een viaduct. Dan ben je meteen verkocht! Restwaarde van een diesel is wel een dingetje, maar dan is de volgende vraag hoeveel jaar/kilometer je denkt te gaan rijden.
ik zou voor een benzine versie gaan. Koppel van de turbo-benzines is vergelijkbaar met een diesel, je hoeft niet meer dat stinkspul te tanken, en - niet onbelangrijk - een autoliefhebber wordt niet voor niets een Petrolhead genoemd. Ik heb nog nooit van een Dieselhead gehoord
Qua motor is een 6-cilinder echt zalig. Ik rij zelf een 320i uit 2018 en heb ook al wat kilometers in een 440i Cabrio gereden en dat geluid is verslavend, zeker met de Performance uitlaat (of een Akrapovic) Doe maar eens je raam naar beneden in een tunnel of onder een viaduct. Dan ben je meteen verkocht! Restwaarde van een diesel is wel een dingetje, maar dan is de volgende vraag hoeveel jaar/kilometer je denkt te gaan rijden.
ik zou voor een benzine versie gaan. Koppel van de turbo-benzines is vergelijkbaar met een diesel, je hoeft niet meer dat stinkspul te tanken, en - niet onbelangrijk - een autoliefhebber wordt niet voor niets een Petrolhead genoemd. Ik heb nog nooit van een Dieselhead gehoord
F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
De diesel zal over 3 jaar nog niet verboden zijn maar mocht de diesel over 3 jaar echt in het verdomhoekje zitten dan ben ik bang dat je inruilprijs echt dramatisch zal zijn. Ik zou dus de aankoop van een diesel niet meer overwegen.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
- laserQ
- VIP Driver
- Berichten: 857
- Lid geworden op: 12 okt 2012, 17:56
- Type Auto: F32 430i 2018
- Locatie: Utrecht
Ik heb wel een auto in te ruilen op dit moment, dat maakt het importeren alweer wat lastiger. Al sta ik daar niet principieel afwijzend tegenover.
Ik ben inderdaad benieuwd in hoeverre de benzineversies achterblijven qua koppel, zal dan toch een keer een proefrit moeten maken. Heb ooit als vervangende auto een alfa MiTo 1.4 MA gehad en die kwam door zijn turbo nog best goed mee. Dat viel helemaal niet tegen...
Tja wat de overheid allemaal van plan is, is geen peil op te trekken. Verwacht je echt dat het zo'n vaart gaat lopen?
Ik ben inderdaad benieuwd in hoeverre de benzineversies achterblijven qua koppel, zal dan toch een keer een proefrit moeten maken. Heb ooit als vervangende auto een alfa MiTo 1.4 MA gehad en die kwam door zijn turbo nog best goed mee. Dat viel helemaal niet tegen...
Tja wat de overheid allemaal van plan is, is geen peil op te trekken. Verwacht je echt dat het zo'n vaart gaat lopen?
BMW historie: e90 318d 2008, f20 118d 2015
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito
Overige auto historie: Renault 5, Mazda 323, VW Polo, Peugeot 206, Renault Laguna, VW Polo sedan, Alfa 147, Alfa 159, Alfa 156, Alfa Mito