Terugroepactie EGR

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Dag allen,

Afgelopen vrijdag bracht ik mijn F31 320d ede bij de dealer voor een onderhoudsbeurt. Daar werd medegedeeld dat mijn auto voor de bekende EGR-terugroepactie aangemeld was en dat ze dit gelijk meenamen (paar weken terug nog voor gebeld, toen was dat nog niet het geval). Ik ging ervan uit dat er niets aan de hand zou zijn, maar 's middags werd ik gebeld. Ik mocht niet meer rijden en moest de auto bij de dealer laten omdat de EGR-koeler lekt. Het is niet duidelijk hoe lang het gaat duren, omdat de bestelde onderdelen vaak lange tijd op zich laten wachten. Het kan zomaar twee weken of zelfs langer gaan duren :( . Ook werd mij medegedeeld dat ik na vervanging van de onderdelen, in positieve zin iets zou gaan merken. Motor zou na vervanging soepeler oppakken. Kennelijk omdat er al iets van verstopping met roetdeeltjes gaande was...

Zijn er meer forumleden dit dit aan de hand hebben gehad? Hoe lang duurde het bij jullie? En hebben jullie een verandering in rijeigenschappen gemerkt na vervanging van de onderdelen?


Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

mijn auto staat ook op deze lijst, maar heb nog niets te horen gekregen.
Laatst was ik bij Gijsbertsen en die kon mij vertellen dat de mijne er nog schoon en goed uit zag.

Ik hoor het vanzelf wel. Maak me niet druk.

Moet jij nu betalen voor de leen/huur auto????
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Omdat de auto voor regulier onderhoud naar de dealer moest, heb ik voor die dag een betaalde leenauto (218 active tourer) meegekregen. 's Middags werd ik echter gebeld dat mijn auto bij de dealer moest blijven staan voor vervanging van de EGR-onderdelen en dat ik een Mini Countryman als vervangende auto zou krijgen. Voor die Mini hoef ik niet te betalen, althans ik kreeg de Mini zo mee en heb voor de Mini niets hoeven tekenen, dus ik ga er vanuit dat dat gratis is.

Wel fijn dat de jouwe schoon is. Waarschijnlijk zal jouw auto bij een volgende beurt worden gecontroleerd. Ik heb drie of vier weken geleden nog met de dealer gebeld om te vragen of mijn auto onder de terugroepactie valt. Op dat moment stond mijn auto blijkbaar nog niet op de lijst. Nu werd dus bij de onderhoudsbeurt medegedeeld dat het wel het geval is. Misschien toch ook eens navragen bij jouw dealer?

Ik ben wel benieuwd hoe lang mijn reparatie gaat duren... De Mini is best een fijne auto en ook (vreemd genoeg) stiller dan mijn 3-serie, maar hij rijdt toch lang niet zo fijn als mijn eigen auto.
Marcel72
Just getting started
Just getting started
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 feb 2018, 14:49
Type Auto: Van een E91 320D naar F31 330D

Mijne is ook gecheckt, paar weken terug bij een klein APK beurtje mee genomen. Helemaal schoon en niet lek.
Richard BMW 430 d
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 14:23

Beste allemaal,

Mijn 430 d staat ivm de terugroepactie al 2 maanden stil bij de dealer. Er zijn wereldwijd geen onderdelen leverbaar is mij gezegd. Ook geen indicatie wanneer de onderdelen wel leverbaar zijn.

Gratis leen auto gekregen maar zit met smart op mijn eigen auto te wachten.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Serieus, dat is slecht. Of mag je echt niet meer rijden met deze auto?
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Blue Raccoon
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2585
Lid geworden op: 04 jun 2017, 12:56

WoW 2 maanden ? Wat voor leen auto heb je er voor terug....

Zie mijn E9X Showroom voor m'n BMW E90 LCI 318 ///M 2011 Montego Blue
Richard BMW 430 d
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 14:23

Er mag niet meer met de auto worden gereden en dit is gemeld bij BMW Nederland.

Ik had een 318 mee als leen auto. Dat was een tegenvaller 3 cilinder ipv 6 en qua vermogen moeten we het maar niet over hebben.
Omdat het zolang duurt heb ik een klacht ingediend en een uur geleden een X 3 m40d meegekregen.

De verwachting is dat in mei de eerste zending onderdelen binnen komt. Probleem er staan vele BMW's stil. Is een heel groot probleem voor BMW en de dealers.
Richard BMW 430 d
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 14:23

Geldt trouwens niet alleen voor de 6 cilinders ook de vier cilinders kunnen hetzelfde probleem hebben.
Leut
Just getting started
Just getting started
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2009, 20:20
Type Auto: F30 320d Luxury High Executive sapphire black metallic

Is bekend welke type motoren dit probleem kunnen hebben? Zijn dat bijvoorbeeld alle diesel motoren van de F30, vanaf de N47* reeks, of alleen de nieuwere B47* reeks?
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Twee maanden... pfff dat is wel heel erg lang! En het worden er blijkbaar drie. Dat vind ik echt niet kunnen. Maar ja, als ze geen onderdelen hebben kunnen ze niet anders. Voor de dealers inderdaad een groot probleem. Mijn dealer moest mijn vervangende auto bij een andere dealer halen. Al hun eigen auto's zijn uitgeleend

X3 m40d is een fijne vervanger. Ik heb een driecilinder Mini Countryman met 102 pk. Prima wagen hoor, maar heel erg standaard; er zitten niet eens parkeersensoren op. Als dit nog veel langer gaat duren ga ik ook klagen...

Het betreffen diverse motoren. Ff Googlen, dan zie je zo welke motoren het betreft
Leut
Just getting started
Just getting started
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2009, 20:20
Type Auto: F30 320d Luxury High Executive sapphire black metallic

Wilde net een edit plaatsen. Toch wel ff handig om deze info in dit topic te melden. Is iedereen gelijk op de hoogte.

Kom in ieder geval tot het volgende: alle type diesel motoren gebouwd tussen maart 2011 en augustus 2016.

Zal morgen eens bij mijn F30 kijken naar het koelvloeistof niveau. Kreeg al een paar keer de melding dat dit te laag was. De dealer vulde het vervolgens telkens netjes bij en klaar. Blijkbaar kan er toch een verhaal achter zitten met dit EGR cooler probleem.
Richard BMW 430 d
Just getting started
Just getting started
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2019, 14:23

Aan mij is doorgegeven dat bij een aantal bmw's de inlaat is gesmolten, vooral bij auto's waar regelmatig koelvloeistof moest worden bijgevuld. In elk geval bij 1 was de schade dermate groot dat de motor moest worden vervangen.
Valt onder garantie.

Al met al staan er nu zoveel bmw's stil dat een diesel krijgen als leen auto bijna niet meer mogelijk is.
JKST
Just getting started
Just getting started
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 aug 2018, 08:35

Een behoorlijk groot probleem voor BMW dus... Heb jij inmiddels enig idee wanneer je jouw auto terugkrijgt Richard BMW 430 d? Ergens in mei? Of durven ze die "garantie" niet eens te geven?

In mijn geval is het stil. Ik heb vrijdag gebeld om te vragen of er al meer duidelijkheid is, maar dat is er helaas niet...
Gebruikersavatar
Arj3n
Just getting started
Just getting started
Berichten: 66
Lid geworden op: 30 dec 2018, 21:36
Type Auto: BMW 320D F31N

Herkenbare problemen.
Op mijn auto stond ook de EGR terugroepactie open toen ik hem kocht (ik ben de tweede eigenaar).
Afspraak na afspraak werd bij mij afgezegd omdat men het onderdeel niet had. Ging bij mij om de koeler (sommige auto's is het de klep).

Toen probeerde men mij om te tuin te leiden doordat de dealer nu een test moeten uitvoeren. Als dat binnen een bepaalde waarde valt dan is je auto "ineens goed". Bij mij bleek de koeler die erin zat exact hetzelfde onderdeelnummer te hebben als wat het te vervangen onderdeelnummer is...dus men zei: "tis wel goed zo".
Uiteraard accepteerde ik dit verhaal niet want, gelukkig kan je de gehele geschiedenis van de auto nakijken wanneer deze dealer onderhouden is, het bleek zo dat mijn auto reeds een nieuwe koeler had gekregen...MAAR...in 2017. (Overigens nog geen jaar op de weg destijds). BMW heeft de terugroepactie pas aangekondigd in augustus 2018. M.a.w. men wist ten tijde van de vervanging nog niet dat er überhaupt een probleem was.

Inmiddels dronk mijn auto een kleine liter koelvloeistof per 4 weken. De dealer zei toen "dat dit ook een andere oorzaak kon hebben". Ik heb dat in 20 jaar tijd auto rijden nog nooit meegemaakt, dus ik zei: "zet 'm maar op de brug dan". Met als voorwaarde dat als er geen lekkage zichtbaar was buiten de onderdelen het maar één ding kon betekenen...het EGR probleem...en dat men me dan echt moest helpen. Ik had immers geen zin in meer schade of mijn auto stil te moeten zetten.

Na onderzoek was er inderdaad niks zichtbaar en dat geeft dus aan dat de koelvloeistoef in het systeem wegloopt. Na aandringen (en de dealer pakte het toen op met BMW Nederland) was het onderdeel voorradig en een week later was ik aan de beurt. Inmiddels is het opgelost. Na vervanging bleek dus dat het onderdeel idd defect was, wat mij wat zorgelijk maakt over de toekomst, aangezien bij exact dezelfde koeler er nu ook weer inzit.
Ik heb daarom erna, toen bij BR Performance de auto van een STAGE1 werd voorzien, meteen de EGR klep weg laten schrijven. Hierdoor kan het probleem niet weer optreden en nog beter...de auto rijdt echt een stuk beter. De meeste dieselrijders zullen het gestotter in zijn twee wel herkennen en de oorzaak daarvan ligt bij het terugvoeren van de uitlaatgassen. Dit is bij mij nu geheel weg.

Overigens moet ik wel eerlijk bij zeggen dat de dealers echt met hun handen in het haar zitten hoor. Ze zijn de hele dag druk met dit verhaal aan klanten uitleggen. BMW produceert gewoon maar mondjes maat onderdelen en er is inmiddels een enorme backorder lijst van wachtende klanten. Het probleem is wereldwijd ook.
De meeste leaserijders krijgen "gewoon" een andere wagen uit de fleet, maar voor ons particulieren rijders is het toch wat lastiger. De dealers zijn ook aardig door de voorraad van leenauto's heen. Mijn dealer heeft (toegegeven na behoorlijk wat discussie) mij uitstekend geholpen.

Laten we het er maar op houden dat het reclame is allemaal 002
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" ~ Ayrton Senna
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”