Terugroepactie EGR

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Verbruik van koelvloeistof is nooit normaal en zeker in relatie tot mogelijke lekkage via je EGR, zou ik het wel laten checken en via je sleutel kan de BMW dealer achterhalen of je in de terugroepactie zit (ook voor import auto's, maar dan via ander systeem).


BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Maestro F31
Just getting started
Just getting started
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 jun 2018, 18:13

Even een update n.a.v. mijn vorig bericht. Omdat ik geen mail terug van Broekhuis kreeg, besloot ik , mede door de tip van Hugo330, om naar de dealer te gaan. Die heeft de sleutel uitgelezen en toen bleek dat de terugroepactie open stond. Direct een afspraak gemaakt en een week later de auto achtergelaten. Er markeerde niets aan de koeler en de dealer gaf aan dat het koelvloeistof verbruik bij BMW normaal is. Dat zelfde verhaal, werd mij ook bij de garage verteld, waar ik mijn auto ik onderhoud heb.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Koelvloeistofverbruik normaal? Wat een onzinverkopers. Dat zeggen ze alleen maar zodat je niet komt klagen als er een klein beetje verbruik is. Mijn ervaring zegt dat kvs verbruik niet normaal is. Nog nooit een druppel hoeven bijvullen in al mijn auto’s.
Als je kijkt naar het kvs circuit kan het ook niet anders dan dat er een lek is als hij verbruikt. Ofwel het komt op de grond, of in de cylinders wordt het meegenomen in het verbrandingsproces (niet goed)
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Mwoah..das niet helema waar. Het ligt aan de opbouw. An je systeem. Is het een warmnof koud expansievat. En..als de druk dop niet zn werk meer goed doet verlies je daar nog wel es wat. Bijna elke auto heeft dat wel een beetje. Dat het nirt veel is klopt wel. Maar geheel nul....
Nobody said it was easy....
Janpeeters
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jan 2020, 22:11

Opgepast jongens en meisjes!
Een koelmiddelverbruik duidt op een lek van het koelmiddelcircuit.
Het koelmiddel loopt leeg in de EGR koeler en wordt door de motor opnieuw verbrand.
De slecht verbrandde uitlaatgassen worden vervolgs weer afgezet in de EGR-cooler, tot dat deze oververhit en in brand vliegt.

Fototjes van mijn uitgebrande F10 biemer:
https://www.dropbox.com/sh/93pokd4d6hkk ... LS2fa?dl=0

De huidige terugroepactie kwam dus te laat voor mij. 6maanden geleden heb ik een nieuwe tweedehands F11 520d gekocht. Met twee jaar garantie.
In september nog gevraagd in de garage en er stond géén terugroepactie open. Volgens de garage was dat EGR-probleem op mijn generatie motor (B47D20 -140 kW version) al lang geregeld.
Vorige week dinsdag afspraak gemaakt voor 130K-onderhoud: niets te melden.
Gisteren in de garage geweest voor wat anders en te horen gekregen dat EGR moet vervangen worden. Vervangwagen inbegrepen.

Bij twijfel: Vervangen die EGR-klep! Klaag maar over een ander motorgeluid wanneer de motor koud staat.

Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: viewforum.php?f=1

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Fjeze
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 jan 2020, 15:26

Hoe is inmiddels de status van de terugroep actie?
Hoe kan ik zien of ik langs zou moeten rijden bij de dealer?

En wat zijn de ervaringen hier me het "weg" coderen van de EGR? Ik zie dat dat regelmatig aan wordt geboden bij bedrijven die ook chiptuning doen.
Is het verstandig dit te doen (voor de levensduur van de motor) of eigenlijk helemaal niet?
Upbeat
Just getting started
Just getting started
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 apr 2019, 20:09
Type Auto: BMW 320d EDE Touring (2015)

Ik heb via de connected app van BMW een berichtje gehad dat mijn BMW mogelijk in aanmerking zou komen voor vervanging. Afspraak gemaakt met v. Poelgeest in Amersfoort. Nagekeken of mijn EGR vervangen moest worden. Daarna opnieuw afspraak moeten maken, omdat die van mij vervangen moest worden. Dat is inmiddels gebeurt; kosteloos. Ben heel blij met de ontvangst en behandeling van v. Poelgeest in Amersfoort.
Bel gewoon de dealer zou ik zeggen.

Is het verstandig om het weg te coderen? Hangt van het risico af zou ik zeggen; hoe groot is de kans dat je auto in de fik vliegt... Door het weg te coderen zeg je eigenlijk ik accepteer het risico dat mijn auto in de fik vliegt of dat er andere schade ontstaat. EGR problemen horen bij de diesel lijkt. Iemand in mijn omgeving rijdt een Volvo diesel en die heeft ook een terugroep ontvangen van Volvo voor de EGR koeler. Zeg het maar, wil je het risico nemen?
Laatst gewijzigd door Darudevampire op 01 mar 2020, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat verwijderd
Gebruikersavatar
CornelisJ90
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 373
Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport

Ik ben het even kwijt, maar wat heeft het wegschrijven van de EGR voor invloed op het potentiële brandgevaar?
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Niks
Gebruikersavatar
Forrestx
Just getting started
Just getting started
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2019, 21:09
Type Auto: 320D Touring F31 BR Stage 1

Hugo330D schreef: 18 nov 2019, 21:40 Verbruik van koelvloeistof is nooit normaal en zeker in relatie tot mogelijke lekkage via je EGR, zou ik het wel laten checken en via je sleutel kan de BMW dealer achterhalen of je in de terugroepactie zit (ook voor import auto's, maar dan via ander systeem).
Volgens mij betreft het risico een fysieke lekkage...dat voorkom je niet met softwarematig wegschrijven denk ik...
tmelzer
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2020, 20:18

F11 530d 2014

In juni 2019 is mijn auto gecontroleerd in terugroepactie. Uit de controle blijkt dat er niks aan de hand is. Vandaag heb ik een bericht gekregen op de app, dat mijn auto nog een keer moet worden gecontroleerd. Het blijkt eruit dat het een nieuwe update van de controle is. Ik heb aan de dealer verteld, dat mijn auto is begonnen met het verbranden van koelvloeistof, gemiddeld 2,5 liter per 4 maanden in afstand van 30.000 kilometer. De dealer heeft mij verteld dat waarschijnlijk er een EGR koeler moet worden vervangen, en hij gaat hem meteen bestellen. De afspraak is op 7 mei, en wij moeten nu gaan hopen dat de inlaatspruitstuk niet hoeft te worden vervangen, anders moet de auto langer blijven als een dag.



Ik laat jullie nog wel weten hoe het is afgelopen,

Met vriendelijke groet,
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Vandaag ook door Ekris gebeld voor verscherpte controle op AGR/ EGR. Ik heb gezegd dat ik juni vorig jaar ook ben geweest op eigen initiatief, maar ze hebben blijkbaar de criteria aangescherpt, want ze wilden het toch graag controleren (eerst check serienr om te zien in welke batch de koeler valt en daarna met camera optische check). Woensdag a.s. was er al plek en ik zal nog eens navragen vanwaar de 2e check (of hebben ze de 1e niet goed geregistreerd?).
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Veelal trekken ze de ntc sensor uit je egr koeler.
Als die dan een aanslag heeft of enigszins nat...dan vervangen ze hem. Althans....dat kreeg ik van BMW alkmaar te horen een half jaar trg.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Als ze daar bang voor zijn, laten ze dan die sensor maar meteen vervangen; blijkbaar gaat ie dan op den duur toch stuk :wink: . Zal woensdag eens informeren en aandringen op sowieso vervangen ...als ik er toch voor de 2e keer in een jaar voor moet terugkomen, is het blijkbaar een ondeugdelijk ding :mrgreen: .
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Update: net bij Ekris geweest en ik krijg preventief een nieuwe EGR koeler volgende week, omdat mijn serienummer in de verdachte batch valt van de 2e inspectieronde van deze terugroepactie. Ik vind het prima service van BMW aangezien ik nu nog geen klachten heb :ja: .
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”