316d - tuning

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
316Dtc
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2019, 08:11

Ik heb flink rondgezocht op het forum, maar weinig kunnen vinden over mijn 'prangende' vraag rondom het eventueel chiptunen van mijn 316d. Daarom een nieuw topic.

- Weet iemand of mijn verzekeringsmaatschappij er iets van vindt/mag vinden/wil vinden/kan vinden als ik mijn auto laat chiptunen? Kortom: word ik geacht het te melden bij mijn verzekeraar of doet dat er niet toe?

- Weet iemand of het laten chiptunen van mijn auto gemeld moet worden bij de RDW? Ergens in de krochten van het internet vond ik iets over een herkeuring (of iets dergelijks) bij een snelheidsvermeerdering van 20%.


Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Bij verzekering kan je zelf navraag doen, lijkt me.
Ik denk dat misschien eea afhangt van de leeftijd van de bestuurder?

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Dit staat, volgens mij, allemaal in het chiptune draadje.
Bij een vermeerdering van een x aantal procent behoor je de auto zelfs opnieuw te moeten laten keuren.
Doet niemand, maar is wel zo.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

...dat de leeftijd er juridisch iets toe doet lijkt mij niet...

Ik denk dat vrijwel alle verzekeringen bepalingen van ongeveer dezelfde strekking hebben. Dat het voertuig is verzekerd in de staat waarop de typegoedkeuring op het voertuig is verleend of iets van soortgelijke strekking. En dat is ook heel logisch.

Strikt juridisch en formeel gezien denk ik dat je niet mag tunen. De vraag of dat in de dagelijkse praktijk tot problemen gaat leiden is iets heel anders. In 99% van de gevallen niet. Maar je kunt ook niet 100% uitsluiten dat je nooit in een situatie terecht zou kunnen komen waarin de verzekeringsmaatschappij jurisch alles op alles zet en je toch een probleem kunt krijgen.

Het zou mij in ieder geval niet weerhouden. 8)
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Verzekering gaat in bepaalde gevallen zéker wel onderzoek doen. Stel je hebt een :Mpower: die na tunen in de brand vliegt (oorzaak hoeft niet het tunen te zijn uiteraard), zal de verzekering altijd onderzoek doen. Niet omdat het een :Mpower: is maar meer vanwege het uitkeren van een aanzienlijk bedrag. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
316Dtc
Just getting started
Just getting started
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mei 2019, 08:11

Bedankt voor jullie reacties. Vooralsnog laat ik de tuning nog even voor wat het is. Mijn verzekering had er geen problemen mee (citaat: De cataloguswaarde van de auto verandert niet.), de RDW (en daarmee vadertje Staat) wil inderdaad bij een vermogenstoename van meer dan 20% een (erg prijzige) herkeuring doen.
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Tja, tuning maximaal 19.5% dus

Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”