Hallo allemaal,
Zoals ik in mijn voorstel topic beschrijf heb ik een 316D van februari 2015 op het oog.
Deze auto heeft nu ongeveer 140.000 gelopen.
In de boordcomputer is te zien dat hij netjes om de 30.000 service heeft gehad bij dW BMW dealer.
Volgens BMW Nederland is dit type blok, de N47N, niet het “probleem” blok waar het type N47 bekend om stond.
Wel gaf hij aan dat het natuurlijk nooit van te voren te zeggen is, maar als hij netjes onderhouden is er niet meer risico is dan een willekeurige andere BMW motor.
De specialisten van RAP in Wekerom gaven aan dat het allemaal niet uit maakt en dat alle type N47 blokken problemen opleveren.
Deze wist ook nog te vertellen dat een 316d er eerder lat van zou hebben dan een 318D of een 320D.
Dit zou komen omdat het blok van een 316 veer harder moet werken voor het formaat auto en dus sneller stuk gaat.
Ik twijfel dus enorm, wie heeft er gelijk en is het het risico waard hahaha
Iemand hier nog goede tips ??
316D wel of niet ivm N47N ??
-
- VIP Driver
- Berichten: 296
- Lid geworden op: 14 jan 2013, 21:28
- Type Auto: BMW 318i E91 LCI M-Sport
- Locatie: Thuis
Volgens mij zit er in een 316D geen N47... maar weet het niet zeker...
edit: Volgens wikipedia is dit wel mogelijk heb niks gezegd
edit: Volgens wikipedia is dit wel mogelijk heb niks gezegd
Laatst gewijzigd door Ilyas88 op 19 sep 2019, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Als een BMW specialist zoals RAP een uitspraak doet dat ze allemaal problemen krijgen op termijn dan zou ik dat eerder geloven dan een officiele dealer (die uiteindelijk zelf ook een slag om de arm houdt door aan te geven: "dat het natuurlijk nooit van te voren te zeggen is".)
Volgens de CBS (Computer Based Service) klinkt het allemaal wel mooi om de 30.000km een olieservice maar dat is m.i. veel te lang bij een diesel. Kijk maar eens naar de kleur van de olie na 30.000km, gitzwart, en dat begint al na een paar duizend kilometer. Het zal vast nog wel smeren maar de kwaliteit zal het niet meer hebben na al die kilometers. Interval van maximaal 15.000km of 1 jaar is m.i. veel logischer. Maar dat terzijde.
Ik zou zeggen, als je toch een N blok wil neem dan een N57. Deze zijn robuuster dan de N47. En kijk eens wat er bij een BMW specialist te koop staat en die daar onderhouden is geweest zodat je beter weet wat je koopt.
Volgens de CBS (Computer Based Service) klinkt het allemaal wel mooi om de 30.000km een olieservice maar dat is m.i. veel te lang bij een diesel. Kijk maar eens naar de kleur van de olie na 30.000km, gitzwart, en dat begint al na een paar duizend kilometer. Het zal vast nog wel smeren maar de kwaliteit zal het niet meer hebben na al die kilometers. Interval van maximaal 15.000km of 1 jaar is m.i. veel logischer. Maar dat terzijde.
Ik zou zeggen, als je toch een N blok wil neem dan een N57. Deze zijn robuuster dan de N47. En kijk eens wat er bij een BMW specialist te koop staat en die daar onderhouden is geweest zodat je beter weet wat je koopt.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Van wat ik er destijds over heb gelezen vallen alle N47N motoren (tot 2012?) in de risicogroep, is de N47T variant relatief veilig (vanaf MY2013 als ik me niet vergis) en lijkt de B47 (LCI F3x) vooralsnog veilig. Welke motor je hebt, zou je moeten kunnen zien als je je VIN weet en anders moet de dealer het kunnen uitlezen.
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1327358
Olie tijdig (eerder dan 30K) verversen is wel aan te bevelen om de kwaliteit van je smeerfilm te behouden, maar je rijdt WRX en korte olie intervallen ben je dus al gewend .
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1327358
Olie tijdig (eerder dan 30K) verversen is wel aan te bevelen om de kwaliteit van je smeerfilm te behouden, maar je rijdt WRX en korte olie intervallen ben je dus al gewend .
BMW 330D M Sport EB (F31)
- mosje
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 18 sep 2019, 14:06
Dat zou je in eerste instantie wel zeggen inderdaad, echter heb ik toch een beetje mijn bedenkingen bij die uitspraak en wel om het volgende :
Voor zover mijn kennis van BMW motoren nu reikt, zijn de blokken van de 316D, 318D en 320D identiek aan elkaar op turbo's en intercoolers na, waar dan weer het verschil in vermogen vandaan komt.
Het kan mijn inziens dan niet zo zijn dat motor onderdelen die je minder belast eerder stuk gaan ? (114pk ten opzichte van 143pk of 163pk)
En komt een X kracht op de onderdelen te staan, en als je die kracht gaat verhogen door andere onderdelen aan te passen, dan zullen deze onderdelen dus sneller slijten en stuk gaan...
?? 316D Touring F31 ??
Subaru Impreza 2.0 WRX Prodrive
Subaru Impreza 2.0 WRX Prodrive
-
- VIP Driver
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 21 apr 2011, 19:14
- Type Auto: F20 116i
Een dealer krijgt zelden meer auto's die 5 jaar of ouder zijn in onderhoud. Zodra de leaseperiode (meeste auto's zijn nu eenmaal lease) is afgelopen stop het onderhoud ook bij de dealer. Degene met een goed gevulde beurs zullen de nieuw gekochte auto na 2 of 3 jaar wel inruilen.
De meesten gaan naar of een specialist of een algemene garage. Hierdoor krijgt de dealer weinig inzicht meer in wat daadwerkelijk de problemen zijn met de auto's dan wel motoren, terwijl de specialist of algemene garage de probleem gevallen wel te zien krijgt.
Vergis je niet in de bouwkwaliteit van de motoren. Een voorbeeld is de N13 motor. De zuigers van de 114i en 116i zijn kwalitatief minder uitgevoerd dan die van de 118i. Terwijl als je kijkt op realoem naar de vervangingsonderdelen, dan zijn ze voor alle 3 de types identiek. Ik heb helaas niet direct een linkje maar ik heb deze informatie op meerdere, zowel Nederlandstalig als Engelstalige, fora voorbij zien komen. Ik durf dan ook niet te zeggen dat een 316D, 318D en 320D zomaar van dezelfde kwaliteit is los van de gebruikte software, turbo en intercooler.
De meesten gaan naar of een specialist of een algemene garage. Hierdoor krijgt de dealer weinig inzicht meer in wat daadwerkelijk de problemen zijn met de auto's dan wel motoren, terwijl de specialist of algemene garage de probleem gevallen wel te zien krijgt.
Vergis je niet in de bouwkwaliteit van de motoren. Een voorbeeld is de N13 motor. De zuigers van de 114i en 116i zijn kwalitatief minder uitgevoerd dan die van de 118i. Terwijl als je kijkt op realoem naar de vervangingsonderdelen, dan zijn ze voor alle 3 de types identiek. Ik heb helaas niet direct een linkje maar ik heb deze informatie op meerdere, zowel Nederlandstalig als Engelstalige, fora voorbij zien komen. Ik durf dan ook niet te zeggen dat een 316D, 318D en 320D zomaar van dezelfde kwaliteit is los van de gebruikte software, turbo en intercooler.
F20 116i 2012 (2017- )
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
E83 2.0d 2007 (2016-2017)
E90 320i 2005 (2011-2016)
E46 320d Touring 2001 (2006-2011)
- Mr Poink
- Just getting started
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 28 jun 2019, 17:57
- Type Auto: 520i, 2018
- Locatie: Noord-Brabant
Ik heb met hetzelfde dilemma gezeten. Huiswerk goed gedaan, veel gelezen en specialisten gesproken. Ik heb diverse prachtige wagens laten staan vanwege deze motor, ik durf het niet aan (mijn vorige auto stierf een pijnlijke dood door een gebroken Dketting). Mijn oplossing was door sparen en een iets nieuwere auto kopen, in mijn geval een 2016 320D voorzien van een B47 blok ipv de gevreesde N47x.
Succes met je keuze
Succes met je keuze