BMW 330e (PHEV’s) best practice

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adegoede82
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 sep 2019, 23:05
Type Auto: BMW i4 M50

Ik ben sinds vorige week trotse eigenaar van een 2017 330e. De auto sprak me aan door het mooie uiterlijk (geen spacemobiel) en de verfijnde techniek. Ik ben me bewust van het feit dat als je gaat rekenen met de elektrische kilometers vs het energietarief het niet echt loont om te laden en je zelfs misschien wel voor de gewone 330 had moeten gaan. Ik vind het echter leuk om de techniek te ervaren en te kijken hoe je dit optimaal inzet. Na veel zoeken op internet kom ik diverse reviews/forums tegen maar ik wilde eigenlijk wel een centrale plaats om ervaringen & tips te delen. Bij deze de oproep om dit topic hiervoor te gebruiken. Om erachter te komen hoe je elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk kunt maken allereerst het volgende:

Lage temperaturen & range
Het is bekend dat de range ernstig terugloopt bij lage temperaturen. Als je kijkt naar de kosten van de energie is dit heel inefficient aangezien je voor hetzelfde geld aanzienlijk minder kilometers kan rijden bij de lage temperatuur. Zijn er creatieve oplossingen om dit te verbeteren? Een aantal punten:

- Eerst benzinemotor warm rijden
Ik heb ergens gelezen dat er iemand is die goede ervaringen heeft door eerst de benzinemotor warm te rijden voordat je overschakelt naar elektrisch/hybride. Dit zou de range enorm verhogen bij lage temperaturen. Iemand soortgelijke ervaringen? En eventueel onderbouwing? Wordt warmte van de motor gebruikt voor het accupakket?

- Op laatste moment laden
Nergens gelezen maar een eigen idee. Als je de timers zo zou instellen dat het laden van de accu vlak voor je vertrek klaar is zou je in theorie warmte moeten overhouden van het laadproces. Die warmte zit in het accupakket en zou de range positief kunnen beïnvloeden. Je kunt dit via iDrive instellen met een vertrektijd en voorkeurstijden voor het laden. Die voorkeur is bedoelt voor lage tarieven maar kan je hier eventueel ook voor gebruiken. Iemand hier ervaring mee of ideeën over?

- Preconditioning
Ik heb dit zelf nog niet uitgebreid getest maar wel gelezen dat gebruikers ervaren dat de accu niet 100% is bij vertrek in combinatie met preconditioning (aan de lader). Dit zou betekenen dat preconditioning niet de stroom van de laadpaal maar van de accu gebruikt. Dit is een groot nadeel wat mij betreft. Is het tevens zo dat preconditioning zorgt voor een verwarmd accupakket en dus een grotere range bij lage temperaturen? Graag jullie ervaringen.


Vla007
Just getting started
Just getting started
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2018, 23:13

Leuk overzicht, ik ben benieuwd naar je ervaring de laatste maanden?
Welke van de boven genoemde punten kun je bevestigen of ontkrachten. Ik heb ook een 330e gekocht, er zijn maar weinig ervaringsberichten te vinden.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Van het weekend een uitgebreide review gelezen op autoweek, over de Audi a3 phev.
Een soort gelijke auto.

Om de range te verhogen in koude omstandigheden zou je alles uit moeten zetten. Airco, verwarming, radio etc
Dit zou al een boel schelen.
Heb het ook gelezen dat als je het opladen laat stoppen vlak voordat je de auto instapt, deze laad warmte meeneemt in je rit.
Scheelt ook weer.
Het eerst warm rijden van benzinemotor zou de slijtage tegengaan van het blok. Zodat je niet opeens 100 rijdt en het blok aanslaat.

Heb dit alleen van het lezen van de gebruikers. Heb zelf geen phev
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

"Zodat je niet opeens 100 rijdt en het blok aanslaat"

Kippenvel krijg ik ervan...
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
FT2660
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2021, 20:29

Net ook een 330e gekocht met 45k km
Wat zijn jullie ervaringen ondertussen?
NavyCreature295
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 jan 2023, 21:15

Ik ben ook van plan om er één te kopen. wat zijn jullie ervaringen het gaat over een f30 model.
Petenest12
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 aug 2023, 16:35

Hallo .ik ben Peter en bezit nu dik 2 jaar een Bmw 330e M sport
Ontzettend fijne auto . Ik rijdt al meer dan 30 jaar Bmw . Altijd een 3 serie . Van 318i tm 320i vaak een m sport .en nu dus deze 330e m sport uit 2016.
Wat een vermogen heeft ie . Geweldig gewoon . En zo soepel en fijn. Het laden doe ik af en toe .misschien 1x in de maand maar dat boeit me niet zo. Kan hooguit 40km er mee rijden . Nou heb ik een vraag .misschien dat iemand het herkend? Ik kom net terug van vakantie Zwitserland. Nou heb ik op de terugweg 2x bij een flinke afdaling ontzettende stank gehad ( rotte eieren)
Nou las ik op internet kan zijn ; of de katalysator of overladen van de accu's. De 2e x begon ie weer te stinken ( iets mindere mate) maar de radio viel uit , navigatie en ventilatie vielen een paar minuten uit , heb hem direct van het electrisch riijden afgehaald en ben de eerste 100km terug gereden op alleen benzine . Totaal was het 860km de eerste 100k heeft ie dus moeilijk gedaan de andere dik 700km reed ie als een zonnetje . Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Dus alleen met het afdalen . En ps: het is een automaat.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”