Vreemd hoog geluid automaat 320d F31 >100km/u

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mr Poink
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2019, 17:57
Type Auto: 520i, 2018
Locatie: Noord-Brabant

Hallo allemaal

sinds enige tijd (aantal weken?) hoor ik in mijn auto (op de snelweg tussen 100km/u en ~130 km/u) een hoog "gierend" geluid, zoals vrachtwagens dat soms ook maken.. Ik kan het niet echt fatsoenlijk omschrijven eerlijk gezegd.
details:
  • het geluid is er alleen als er aandrijving is, gas los = geluid weg.
  • automatische transmissie, GA8HP50Z (ZF).
  • 320d touring 2016.
  • staat op michelin pilot sport 3, op spanning en in goede staat.
  • op het ene type asfalt is het beter hoorbaar dan het andere, maar het is er al altijd.
  • ik denk dat het geluid boven 130 km/u nog steeds aanwezig is maar niet meer hoorbaar door rijwind etc.
  • het geluid komt echt uit de achterzijde van de auto, niet onder de motorkap vandaan.
  • De auto heeft 160.000 gelopen en uiteraard netjes onderhoud gehad.

Mijn vermoeden is iets in de transmissie of wellicht een lager in een aandrijf as ofzo? Ik weet wat van techniek maar ben onvoldoende thuis in autotechniek om het verder te beredeneren.

[EDIT]
het geluid is niet toerental afhankelijk, wel snelheidsafhankelijk. Zodra de aandrijving van de wielen is (gas los) is het geluid weg.

Heeft iemand enig idee? en kan ik hiermee door rijden?
Ik vraag binnenkort een vriend van me om mee te rijden zodat ik zelf achterin kan zitten en het geluid wellicht op kan nemen. Als het enigszins hoorbaar is zal ik het hier posten.

Alvast bedankt voor het meedenken!


Gebruikersavatar
Mr Poink
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2019, 17:57
Type Auto: 520i, 2018
Locatie: Noord-Brabant

ik ga een poging doen dit verhaal nieuw leven in te blazen...
Veel gelezen en ook geluisterd in de auto. Ik heb het sterke vermoeden dat er:
1. lagers in de aandrijflijn dood zijn; of
2. mijn differentieel het gaat begeven.

kan er misschien iemand iets met deze aanvullende info? bevestigen of weerleggen dat dit het kan zijn?
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Ik had een kapotte lager in mijn differentieel.
Echt hoorbaar schurend, fluitend geluid.

Diff kan je uitsluiten door auto op de brug te zetten(wielen vrij) en licht gas geven.
Begon bij mij toen gigantisch te fluiten.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Mr Poink
Just getting started
Just getting started
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 jun 2019, 17:57
Type Auto: 520i, 2018
Locatie: Noord-Brabant

dank!

ik zal binnenkort eens kijken of ik bij de lokale garagist kan luisteren met de auto op de brug..
@RRenken wat was bij jou de oplossing? lager in diff vervangen of een gereviseerd/nieuw exemplaar eronder?
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Grote kans dat dit de pinionlagers van je differentieel zijn. Reviseren is prima mogelijk, kost pakweg €600-700.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Is 160K niet n beetje snel? Wiellagers gaan ook tonnen mee (normaal gesproken).
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Afbeelding
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Diff laten reviseren bij Hardeman Motorsport :ja:
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Vrijwel zeker je diff. Het zijn niet de lagers die dit geluid maken, maar de tandwielen die niet meer juist in elkaar ingrijpen door de te grote speling op de lagers.
Maar niet ongebruikelijk bij een km stand boven 150k, we leven niet meer in 2000. Levensduur voorspellingen kunnen nu een stuk nauwkeuriger worden gedaan. Spul hoeft geen 250dkm meer mee te gaan volgens de fabrikant dus na 6-7 jaar mogen de onderhoudskosten snel oplopen.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Oftewel, 'n reden om toch nog maar geen nieuwe/jongere auto te kopen. :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
MartijnF31
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 345
Lid geworden op: 18 aug 2019, 09:23
Type Auto: BMW X3 M40i

Lekker dan met 160k :(

Ik ben blij dat mijn F31 pas 20k heeft gelopen. Pas over een jaar of 4 richting de ton
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Gewoon olie verversen elke 50k dan zou het wel een stuk langer mee moeten kunnen. Er gaat doorgaans maar iets meer dan een liter in, kost nog geen €20 aan olie, en hooguit een uurtje werk voor de garage (leegzuigen en weer bijvullen, aftap is vaak niet aanwezig omdat ‘het niet hoeft’)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Vergeet niet dat BMW tegenwoordig kogellagers in hun differentiëlen monteert. Vroeger waren dit kegellagers. Deze zijn veel sterker en beter geschikt voor deze toepassing, maar een kogellager heeft minder weerstand = minder brandstofverbruik. Nadeel van een kogellager is dat deze een puntbelasting heeft en dus sneller slijt dan een kegellager welke de krachten beter verspreidt.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Geldt dat dan ook voor de 'performance'-uitvoeringen. Bv de M-modellen? Daar lijkt me verbruik wat minder van belang. Zeker als t daardoor eerder stuk gaat.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Dutch79 schreef: 04 feb 2020, 22:48 Oftewel, 'n reden om toch nog maar geen nieuwe/jongere auto te kopen. :mrgreen:
Of toch wel, maar dan wel weer inruilen voor de magische 6 cijfers op de teller worden bereikt :wink:
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”