reinigen en controleren Wagner Competition Intercooler

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Ik heb laatst een tweedehands Wagner Competition Intercooler gekocht. Ik kon die voor een mooie prijs krijgen, en dacht wat kan er nou kapot gaan aan een intercooler? En heb dus eigenlijk zonder research hem gekocht. Nou zag ik bij thuiskomst toch wat olie in de intercooler. En nou las ik dat het normaal is dat er olie in de intercooler komt, maar is mij onduidelijk hoeveel normaal is. En ook hoe een intercooler er van binnen uit hoort te zien.

Dus ik heb een filmpje gemaakt van de intercooler, en aan 1 kant lijken sommige koellichaampjes aan de binnenkant wat ingedrukt of beschadigt? Kan iemand mij vertellen of ik een goede aankoop heb gedaan?

En ik vroeg me af of ik de intercooler ook moet gaan reinigen voordat ik hem gaan plaatsen op mijn auto. En vroeg me daarbij af hoe ik hem het beste kan reinigen. Ik heb wel wat research gedaan, maar mensen hebben allemaal verschillende methodes. De een reinigt met benzine, de ander met diesel, weer een ander met kerosine, en sommigen zelfs met water en dreft en weer anderen met remmenreiniger of motorreiniger. Wat is de beste methode? Ik zat zelf te denken aan reinigen met benzine of kerosine.

Filmpje (halverwege zoom ik in, voor iets duidelijker beeld):
Laatst gewijzigd door Groovemaster op 16 dec 2019, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Om het filmpje te bekijken moet je toegang vragen, youtube is niet makkelijker?
Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Oh dat meen je niet! Ik had de file nog wel op public gezet. Heb hem in ieder geval nu geupload naar Youtube:

Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Met spiegeltje 001 :

Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

Borsteltje met wat wasbenzine moet zat zijn. Hij lijkt me in goede staat hoor. Die presteert gewoon 100%, paar gebogen vinnetjes maakt weinig uit lijkt me.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Je kunt hem natuurlijk controleren op lekkage. 1 kant afdoppen en de andere kant en luchtpomp oid een in een bak met water leggen ( zwembadje ofzo) .
F34 328i



Afbeelding
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

I9g kan j hem dan checken op lek.
Paar gebogen is jiet zo erg idd
Kan je ze niet recht krijgen met iets? Radiator deed ik ook alrijd zo van mn wedstrijdmotoren.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Paar gebogen finnetjes is niet zo heel erg maar dit lijken er wel meer dan een paar. Wellicht op de vorige auto een turbo failure gehad ofzo, want normaal verbuigen die finnetjes niet. Ik zou hem heel goed reinigen als ik jou was, en opvangen wat eruit komt zodat je dat kan bekijken.
Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Dat is idd de worst case scenario. En toch ook bijna de enige conclusie waarom finnetjes aan de binnenkant verbogen zijn toch?

Als ik de intercooler schud hoor ik niks overigens. Of hoor je dit normaal ook bijna niet bij kleine metalen deeltjes?

En krijg ik die metalen deeltjes er voldoende uit met schoonmaken? En hoe kan ik het beste schoonmaken?

Veel vragen!

Persoon waar ik de intercooler van gekocht heb reageert in ieder geval compleet niet meer, wat wel twijfels oproept.
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Kleine deeltjes kunnen vastgeplakt zitten in het olielaagje, dus goed schoonspoelen en opvangen zou ik zeggen. Als je wat terugvindt zou ik hem niet monteren en verlies nemen. Als er nog grotere stukjes ergens klem zitten en loskomen gaat het recht je motor in. Die vindt dat niet leuk.

En ik denk de enige reden waarom ze verbogen zijn, tenzij iemand er met een schroevendraaier ofzo in heeft zitten toeren.
Gebruikersavatar
internetboarder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1818
Lid geworden op: 13 jan 2018, 07:27
Type Auto: F34 328i

Wel vreemd dit.. heeft te vorige eigenaar met een boutje er in gereden ofzo, want hoe krijg je de lamellen dat krom?
F34 328i



Afbeelding
Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Een jaar later, maar mocht iemand het zelf eens willen testen; ik heb er uiteindelijk PVC afdekdoppen opgezet, waarbij ik op 1 kant een fietsventiel heb geplakt. Daarna is het belangrijk dat je met behulp van een slangklem de doppen vastzet. De eerste keer dacht ik dat ze wel stevig genoeg zaten zonder slangklem, en toen bij het op druk pompen knalde 1 van de doppen er keihard af. Dat was wel even schrikken 001

Tweede keer dus goed vast geschroefd met behulp van de klemmen. En de intercooler op druk gebracht. Ik geloof op 1 bar o.i.d. Anderhalf uur later had hij nog precies dezelfde druk. Dus de intercooler was nog in goede staat!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Nice :ja:

Over een jaartje maar even schoonspoelen, en een jaar later inbouwen. We zien de foto's wel :lol:
Groovemaster
Just getting started
Just getting started
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2019, 15:44

Hahaha idd

Nee hij zit er ook al een jaar onder 👍🏻
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”