Dat geef ik helemaal niet aan Thys, dat maak jij ervan. Dat is iets heel anders...
Autoweek is niet erg nauwkeurig met de info die ze publiceren. Ik heb de info over spoorbreedte uit de gegevens van BMW zelf, gewoon de brochure van de F20 LCI in dit geval. Daar is de spoorbreedte van de 125d gelijk aan vrijwel alle andere modellen, behalve de 140i (en een paar xDrive modellen, zitten er tussenin).
Je kunt uiteraard heel veel dezelfde onderdelen vinden, maar er zitten ook heel veel verschillen in. Die geen van alle in de brochure of optielijst staan. Dit is bv. ook bij motoren waarvan vaak geroepen wordt dat 'ze toch allemaal hetzelfde zijn' (geliefd statement als het over tuning gaat). Vergelijk van een 120 & 125i maar eens de partnrs. van zuigers, drijfstangen, lagers, etc. Heel veel is anders ondanks de motoren 'hetzelfde' zijn en (vaak) ook dezelfde motorcode hebben.
Het originele punt was dat een M140i 'alleen' een lijst met M styling opties is en dat is gewoon niet zo. Dat wilde ik met een paar voorbeelden aangeven, meer niet. Ik ga er verder geen welles-nietes discussie van maken of wie het langste lijstje kan posten.
M / CS / Competion / M-Performance / Sport / MPPSK
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
Het toevoegen van de letter M aan de top modellen onder de ECHTE M2/3/4/5/6 etc is gewoon hele goede marketing.
Andere merken hebben zoiets al veel langer: Audi met S en RS, Mercedes met bijv een C43 en C63 AMG, VW met GTI en R, Ford met ST en RS enz.
Andere merken hebben zoiets al veel langer: Audi met S en RS, Mercedes met bijv een C43 en C63 AMG, VW met GTI en R, Ford met ST en RS enz.
- snoep
- VIP Driver
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
- Type Auto: Diverse BMW's
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Echte M modellen worden door BMW M GmbH ontwikkeld en hebben een motorcode die begint met een S.
Zo simpel is het.
Zo simpel is het.
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Dat zou betekenen dat de 1M en M2 geen echte M zijn, ben ik het absoluut niet mee eens.
Volgens BMW begint het chassisnummer van een echte M met WBS. Een normale BMW begint met WBA.
Volgens BMW begint het chassisnummer van een echte M met WBS. Een normale BMW begint met WBA.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Interessant weetje! WBA komt me bekend voor. WBS helaas nietVolgens BMW begint het chassisnummer van een echte M met WBS. Een normale BMW begint met WBA.
- RvL
- VIP Driver
- Berichten: 832
- Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
- Locatie: Noord Holland
Helemaal eens. Wat mij betreft ongeveer de meest 'pure' M auto's die er zijn (geweest).
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
We vragen het de M Club anders
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
Volgens mij:
- Motorcode S zegt alleen of de motor zelf van BMW M GMBH afkomstig is.
- Chassiscode beginnend met WBS ipv WBA zegt of de auto als "echte" M (BMW Motorsport) gezien word (onderscheid begonnen gedurende productie van de E30 M3)
zie ook https://www.bmwofnorthhaven.com/how-to- ... imposters/
- Motorcode S zegt alleen of de motor zelf van BMW M GMBH afkomstig is.
- Chassiscode beginnend met WBS ipv WBA zegt of de auto als "echte" M (BMW Motorsport) gezien word (onderscheid begonnen gedurende productie van de E30 M3)
zie ook https://www.bmwofnorthhaven.com/how-to- ... imposters/
- Darudevampire
- Administrator
- Berichten: 5088
- Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:42
- Locatie: N.W. Brabant
Hoe dan ook, het is vooral de arketing afdeling die er wel bij vaart en er de nodige oney mee opstrijkt
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Interessant, toch al weer heel wat opgestoken! CS en Competition (bij de echte M modellen) is me duidelijk, evenals MPPSK. M-Sport is alleen een plastic pakket (wel mooi natuurlijk).
De M-Performance modellen hebben dus wel duidelijk naast een wat sterkere (maar wel grotendeels dezelfde) motor ook nog wat andere hardware matige verbeteringen als ik het zo lees. En dan bij de nieuwere modellen nog wat meer dan een paar jaar terug. Inderdaad slimme marketing, wat duurder, maar je krijgt ook wel iets ervoor dus (niet alleen uiterlijk). Leuke discussie
Kwam deze link ook nog tegen: https://autobahn.eu/artikel/16096/bmw-m ... ende-zomer Een 330e Iperformance met een 0--100 tijd van 6.0 seconde, daar klopt dan iets weer niet
De M-Performance modellen hebben dus wel duidelijk naast een wat sterkere (maar wel grotendeels dezelfde) motor ook nog wat andere hardware matige verbeteringen als ik het zo lees. En dan bij de nieuwere modellen nog wat meer dan een paar jaar terug. Inderdaad slimme marketing, wat duurder, maar je krijgt ook wel iets ervoor dus (niet alleen uiterlijk). Leuke discussie
Kwam deze link ook nog tegen: https://autobahn.eu/artikel/16096/bmw-m ... ende-zomer Een 330e Iperformance met een 0--100 tijd van 6.0 seconde, daar klopt dan iets weer niet
- Giovanni21
- VIP Driver
- Berichten: 606
- Lid geworden op: 15 mar 2015, 23:16
- Type Auto: BMW F36 420i LCI
- Locatie: Den Haag
M-Sport is volgens mij niet alleen plastic pakket, ook bepaalde interieur opties zitten er dan bij: o.a. M-stuur, zwarte hemel, instaplijsten en ook M-sport (iets verlaagd) onderstel etc.
Daarnaast wat overige zaken standaard, die bij andere uitvoeringen als optie te kiezen zijn.
- ParaWM
- VIP Driver
- Berichten: 516
- Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
- Type Auto: F32 428i
- Locatie: Zaanstad
Ja, beetje kort door de bocht sorry. Laten we het een visueel + interieur (+ onderstel) pakket noemen. Met als exclusieve optie om een standaard onderstel te nemen
Dacht ik dat M-Performance net leuk te begrijpen, zie ik deze video van CarWow. Een splinternieuwe M235i (ook 228i beschikbaar, waren we niet over naar 30i en 40i?) met 306pk. Precies hetzelfde als de vroegere 135i/335i/435i, dus niets geen extra vermogen. Right.......
Dacht ik dat M-Performance net leuk te begrijpen, zie ik deze video van CarWow. Een splinternieuwe M235i (ook 228i beschikbaar, waren we niet over naar 30i en 40i?) met 306pk. Precies hetzelfde als de vroegere 135i/335i/435i, dus niets geen extra vermogen. Right.......