Olie temperatuur

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Mijn auto heeft dik 4 weken op de parking van de luchthaven gestaan en tijdens de rit naar huis viel me op dat de olie temperatuur lang op zich liet wachten om enige activiteit te vertonen. Toen ie eindelijk tot leven kwam ging deze niet gelijkmatig naar de 100 graden maar aarzelde, ging omhoog bij motor last en bij lichtere last ging deze zelfs naar beneden. Vandaag hetzelfde waargenomen. Eenmaal op 100 graden blijft ie daar ook staan.

Ik denk aan een slecht contact van de voeler of de thermostaat die niet echt goed functioneert. Alhoewel, de olietemperatuur reageert echt wel snel op motorlast wissels.

Nu wou ik met Carly de live parameters bekijken tijdens de rit, met name de watertemperatuur wil ik nazien. Ik krijg met geen stokken deze functie aan het werk. De melding "reading of parameters is beeing stopped, please wait a few seconds to continue.

Ik heb de full versie en heb reeds op hun site gekeken, of ik een adapter wil kopen? Neen heb ik al maar een antwoord op mijn probleem vind ik niet echt.

Iemand van jullie die me op weg kan helpen met zowel het probleem op de auto en het probleem met Carly.


F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Maar je hebt dus geen officieele gen2 Carly adapter? Niet gek dat je dan niet alles kunt uitllezen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Waar haal je vandaan dat ik geen officiele Gen 2 carly adapter heb?

Hoe denk je dat ik mijn telefoon verbind met de auto, rooksignalen?
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat was mijn vraag toch? Dat werd niet duidelijk uit je verhaal. Het zou ook n niet-officieele adapter kunnen zijn.
Grapjas :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Live data heb ik eigenlijk nooit gebruikt, ik heb ook de full-lifetime-till-you-die-versie met originele GEN-laatst adapter. Gewoon even uitlezen duurt ook al best lang (vind ik), vraag me wel eens af of de snelheid over bluetooth wel voldoende is, aan de andere kant ik stream ook spotify via zo'n verbinding.

Ik kan je niet helpen met een oplossing, kan wel een keertje proberen voor je om live uit te lezen als dat helpt. Ik gebruik de samsung s9+ :ja:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Uitlezen gaat dmv bluetooth juist (bij mij) 'n stuk sneller dan toen ik de oude bekabelde Android adapter (ook origineel Carly) nog had. Dus ja, wat is lang (in seconden)?
Bij mij 15 sec om alle ECU's uit te lezen op storingen.

Maar voor wat betreft de vraag en probleem van TS: de watertemperatuur zou je wel uit moeten kunnen lezen. Zijn er meerdere parameters die zo heten in de app? Dan zou je even door de lijst kunnen kijken of alle 'coolant' varianten deze zelfde melding geven.
Laatst gewijzigd door Dutch79 op 10 mar 2020, 15:14, 3 keer totaal gewijzigd.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
ilovemycar
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 feb 2010, 23:54

Ik vind Carly juist prima werken, binnen enkele seconden verbinding en uitlezen.
Ik had enkele maanden geleden ook probleem, de verbinding kon niet worden gemaakt en idd steeds weer de vraag of ik de adapter wilde kopen. Nee, die heb al.
Via mail contact gezocht met het bedrijf, in München. Binnen dag antwoord dat ik hen het bewijs van aankoop via de AppStore moest mailen. Dag later aanwijzingen en een code waarmee de boel weer opgestart kon worden.
Succes!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ok, dan heeft 't met de licentie dus te maken.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Verbinden is geen probleem, al vind ik het hele proces wel lang duren...
Uitlezen gaat goed...71 storingen, allemaal onzin. Niet echt relevante storingen,een groot deel komt van een lage batterij spanning. 4 weken luchthaven parking in de kou met naar wat ik veronderstel nog de originele batterij.
De live data gebruikte in op de E91 redelijk veel om koelwater temperatuur en roetfilter regeneratie op te volgen. Op de E91 gebruikte ik nog de kabel, op de F31 gaat het via BT. Heb het met zowel de Mate 30 Pro als met mijn Note 9 geprobeerd, zelfde resultaat.

Ik vind het heel raar dat ik de olie temperatuur zie op en neer gaan naarmate ik de auto meer of minder belast in de opwarm fase. Dit heb ik nog nooit niet gezien.
Ik denk dus dat de koelwater thermostaat niet goed functioneert en dit is iets waar ik liever niet te lang met onderweg wil zijn denkende aan de roetfilter die alleen maar regenereerd als de motor goed warm is.

Ik heb Carly een mailtje gestuurd...
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

71 storingen :shock:
Misschien tijd voor n andere accu dan :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Neuh...zolang ie start laat ik die batterij erin. Geen enkele van deze foutcodes werpt een foutmelding op het dashboard en alle belangrijke modules waren zonder meldingen.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Ok, heb nog geen feedback van Carly maar heb via het "geheime menu" de koelwater temperatuur nagekeken tijdens de rit, schommelt tussen 86 en 90 graden afhankelijk vd motor last en de olie temperatuur aarzelt lang maar eenmaal op 100 graden blijft ie ook daar.
De koelwater temperatuur gaat mooi omhoog tijdens de opwarm fase, lijkt me in orde alhoewel?

Meen me te herinneren dat op de E91 hij bleef hangen op 75 graden en na het vervangen van de thermostaat hij rond de 92graden schommelde. Naar mijn gevoel is de F31 iets kouder maar of ie nu echt stuk is?

Wat is jullie ervaring?
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
RRenken
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1703
Lid geworden op: 08 aug 2017, 13:50

Heb ook een tijd gehad dat mijn olie temp schommelde bij verschillende belastingen.
Na vervanging van de thermostaat verleden tijd.
CURRENT: Audi | A3 Limousine | 2015 | 1.6 TDI i.c.m. S-TRONIC |
SOLD: BMW | E91 | 2007 | Visit my showroom by clicking here
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Bij mijn e91 320d bleef de temp idd op 75 gr hangen, na vervanging was het over. Geen last van temperatuur schommelingen gehad, duurde gewoon heel lang voordat die motor op T was.
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Leesvoer...https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1686512

Ik ga de thermostaat vervangen, dat ie aarzelt en schommelt duid op het feit dat ie niet volledig gesloten is, 180dkm, tijd voor een andere.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”