Melding "Aandrijving Weldra Controleren"

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KaraM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 okt 2017, 18:41
Type Auto: BMW 320D - 184PK - 2013 - M High Executive

Beste Bmw'ers

Een paar dagen geleden kreeg ik de melding "Aandrijving Weldra Controleren" - Voortrijden mogelijk. Ik gelijk googlen, maar kon bijna niets vinden over wat het kon zijn. Het lijkt alsof niemand deze melding heeft gekregen. In ieder geval overal was het advies "laten uitlezen". Ik heb het dus zelf uitgelezen en ja hoor, DPF zit vol of het is aan het einde van zijn levensduur.

Wat bleek nou, auto dat ik heb gekocht kreeg bij km stand 200.000 al de melding dat het bijna vol was. Ik heb het dus pas na deze melding gekocht want ik was er niet van op de hoogte. Nu 65.000km later kreeg ik deze melding.

Nu ga ik een afspraak maken bij Tunex om mijn dpf te laten reinigen en dan ben ik van die melding af. Ik wilde het even mededelen, omdat je echt bijna niets kan vinden over deze melding. Dus bij deze.


Afbeelding
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Voor zover nog niet gedaan is het ook een goed idee om het inlaattraject en EGR te laten controleren op vervuiling en eventueel schoonmaken.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
KaraM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 okt 2017, 18:41
Type Auto: BMW 320D - 184PK - 2013 - M High Executive

Had ik ook al aan gedacht inderdaad, tenminste de EGR alleen. Ik weet dat je dat een beetje zelf kan doen. Als het vies is (wat het wel zal zijn hoogstwaarschijnlijk, mijn inziens nooit schoongemaakt) weet ik dat het een tijdrovende klus kan zijn. Maar de inlaatspruitstuk is waarschijnlijk iets met een middeltje schoon te maken. Maar dank voor het meedenken.

Ik heb een filmpje gevonden waar een britse "geezer" een EGR van een f30 320d met alledaagse huismiddeltjes schoonmaakt, maar dat is weer voor een ander topic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik heb er zelf geen ervaring mee, andere forumleden wel, maar de 'middeltjes-route' is volgens mij niet de beste. Ik zou ook even op walnut blasting zoeken. :)
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Bij de e9x stond de melding over roetfilter standaard op 200k km. Dat wil helemaal niet zeggen dat het filter dan ook vol is. Kon je ook gewoon resetten. Is dat bij de f-serie ook zo?
Gebruikersavatar
KaraM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 okt 2017, 18:41
Type Auto: BMW 320D - 184PK - 2013 - M High Executive

Geen idee, hieronder wat er stond bij het uitlezen.

Afbeelding

Walnut belasting heb ik even geparkeerd, in sep/okt krijgt mijn auto weer apk/onderhoud en dan ben ik weer in Odijk, dan vraag ik het even na.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Maximale leeftijd van het filter overschreden? Als de drukken voor-en na het filter nog goed zijn, kun je nog prima doorroeten :ja:
Gebruikersavatar
KaraM
Just getting started
Just getting started
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 okt 2017, 18:41
Type Auto: BMW 320D - 184PK - 2013 - M High Executive

Heb mijn auto weer een tijd geleden uitgelezen en de melding is weg. Met dank aan de jongens in 's Heerenberg heb ik nu weer een schone DPF en geen melding of wat dan ook op mijn dashboard.
Afbeelding
TarikAK96
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2021, 17:23

Beste bimmers,

Als jullie deze melding ‘aandrijving weldra controleren’ krijgen op jullie multimedia scherm wees niet bang, want deze melding is een routine melding dat bmw ingesteld heeft sinds zijn f kassa modellen. Naast deze melding zal je ook de algemene gele driehoek met uitroepteken zien branden op uw dashboard(deze licht betekent dat er een probleem is, brand zelfs voor lage brandstofreserve).

Mijn verhaal:

Mijn bmw 320d had ook deze melding gegeven aan mij toen ik ongeveer 265-268duizend km had op mijn teller, maar alles functioneerde steeds normaal. Meteen bij mijn aankomst aan huis deed ik wat zoekwerk op deze bizarre melding zonder detail, dus ik kwam tegen de mededeling van de persoon die deze kwestie met ons op deze sessie heeft meegedeeld met ons en toevallig was de situatie met die van mij identiek. In die zin dat ik deze auto ook gekocht had op ongeveer 200d km op de teller en na 60-65duizend km kreeg ik deze identieke melding. Toen had ik toevallig zowel de Carly universele adapter gekocht en de abonnement ervan aangeschaft om wat routine diagnoses/check-ups uit te voeren op mijn auto en wat voor kleine modificaties. Daarna nam ik dus deze adpater en koppelde ik het met de auto om in te scannen of maw om uit te lezen wat er aan de hand was. Er waren 2 motor meldingen, namelijk 244800 en 244900; eerste melding wijst op dat de aantal resterende kilometers voor het roetfilter bijna ten einde kwam en de 2de melding wijst op dat het aantal kilometers voor het roetfilter(DPF) overschreden was, dus de virtueel opgestelde limiet door bmw werd overschreden. In principe was de dpf(roetfilter) dus nog goed bruikbaar.Toch laat ik het reinigen gelijk wat met welke methode zal die melding blijven staan, daarbij wil ik ook jullie op attent maken dat vanaf het moment je deze melding ziet de regeneratieproces voor uw dpf niet meer automatisch zal doorgaan, want deze melding is een belemmering voor de regeneratieproces van de dpf. Om uw auto van deze melding te redden moet je dus via de obd poort van de auto doorgeven dat de dpf werd vervangen via reset optie zo zal de computer van uw bmw wagen denken dat de dpf werd vervangen en zal de melding dus verdwijnen. Voor diegenen die denken dat deze proces door mij werd gedaan met carly mijn antwoord is spijtig niet, daarvoor moet je een professionelere diagnose toestel gebruiken en deze wordt vaak sowieso gebruikt bij garagisten. Ik ging dus hiervoor bij een 3de partij garagist en die hadden een zulke toestel waar ze binnen de 2minuten de probleem hebben verholpen door in te geven in het systeem via dpf reset dat de dpf zogezegd werd vervangen. Deze procedure zorgde ervoor dus dat mijn bmw dacht dat hij een nieuwe dpf gekregen had en dus de dpf regeneratieproces werkte ook opnieuw toen ik op lange ritten aan het rijden was. Het heeft me maar €20 gekost. Ik wil ook jullie de advies geven om af en toe(om de 5-10duizend km afhankelijk waar je het meest rijdt) reinigingsmiddelen voor in de brandstoftank te gebruiken, zo kan je effectieve verstopping van je dpf vertragen zelfs totaal voorkomen. Je kan het ook natuurlijk professioneel laten kuisen of soms laten doorboren(wordt niet geobserveerd door rdw/autokeurders) maar deze handelingen kosten ongeveer 300-500euro. Een nieuwe dpf laten plaatsen door een 3de partij garagist kost ongeveer 650euro, maar bij een blw originele service tot 2.000euro :D. De keuze is aan u natuurlijk.

Uiteindelijk nadat de visuele probleem verholpen was heb ik erop meer dan 4d km gereden en geen melding terug gekomen.

Veel succes en rij veilig iedereen.

Info auto:
F31-320d bj 2013
Km-stand: bijna 270.000km
Probleem voortgekomen op +265.000km
Driver8768
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2021, 13:42

Beste TarikAK96,

Dankjewel voor je uitgebreide uitleg.

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 1-serie uit 2012. Ik ben naar Van Poelgeest (oplichters) gegaan. Die vroegen 100 euro voor het uitlezen alleen. Nadat ik dat heb afgetikt hebben ze een software update gedaan. Lang verhaal kort: de melding kwam na 2 weken terug en weer langsgegaan. Ze zeiden dat ze de hele auto zouden moeten onderzoeken en dat dit veel zou kosten.

Mijn vraag aan jou: Waar heb jij de dfp melding laten resetten?

Met vriendelijke groet,

Arjan
TarikAK96
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jan 2021, 17:23

Beste Arjan,

Ik woon in België, Gent en hier heb je veel 3de partij garagisten die voor 10-20euro de auto scannen/uitlezen en ik kan dat ook doen, maar als jouw situatie effectief op die van mij lijkt, adviseer ik je gewoon bij een 3de partij garagist te gaan en te zeggen of ze eventueel een DPF-reset kunnen uitvoeren met hun OBD-toestelletje en dat kost ook maar €10-20 normaal gezien. Het kan zijn dat het in Nederland iets duurder is, maar meer dan €50 kan het absoluut niet zijn want het is een werk van 1-3minuten met de laptop of iets anders met de juiste software. Als je toch niemand kan vinden die het daar in de buurt kan doen, vraag me het adres van de persoon waar ik geweest ben en ik zal het sturen.

Mvg
F30330EE
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2022, 22:47

Zelfde melding gehad op mijn auto (330E) uiteindelijk de accu vervangen en melding is niet meer teruggekomen.
Bmw330e16
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2022, 21:41

Heb deze melding ook bij mijn 330e
Heeft u de normale accu vervangen of het hybride accu pakket?

Gr Richard
F30330EE
Just getting started
Just getting started
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2022, 22:47

He Richard normale accu die onder je motorkap ligt.
Bmw330e16
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2022, 21:41

Bedank voor je reactie. Probleem is bij mij verholpen. Ook bij mij kwam de melding door een accu die niet meer 100% was.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”