Aanschaf gekte/onzekerheid

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Kuhrtje
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
Type Auto: E90 325i

Beste mensen!

Momenteel rijd ik een e90 325i en ben sinds een paar weken aan t kijken naar een f31 320i of 328i

Nu maken een aantal dingen mij wat onzeker. Ik vind namelijk wat dingen over de ketting van de N20 motor qua vervangen etc.
Nu zie ik best veel leuke auto’s voorbij komen met tussen de 99k en de 130k op de teller.
Wel denk ik dat direct aan die ketting en vraag vaak na of deze vervangen is.

Zorgt er ook voor dat ik soms kijk naar een 2016 model vanwege de B48 motor.

Door bimmerforum en profs lees ik verschillende dingen over die ketting.

Paar vragen aan jullie:
- moet ik preventief een nieuwe ketting bedingen bij aanschaf?
- zit er verschil in bouwjaren? 2013 zie ik veel voorbij komen. Maar heb ook een 04/2015 op t oog...
- is die LCI variant echt beter qua motor? Ik lees wat over meer turbo lag, maar wel soepelere motor....

Nou, lang epistel, maar hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen.
Heb best wat reparaties gehad aan de 325i en wil er nu eigk even ‘klaar’ mee zijn 😉


Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Hoi, ik heb zelf ook deze afwegingen gemaakt. Uiteindelijk gekozen voor een 328i uit 2013.. Ik ben van mening dat de b48 motor wel sterker is en ook meer kan hebben qua performance. Een 320i LCI stage 1 gaat soms over de 300 peekaa heen. Echter zijn er heeel veel x20's en x28's met de N20 motor. Ik vind niet dat ik super veel over de rek op kettingen ed. kan vinden (op NL fora). De gemiddelde lease 3 serie is een 320i en ik heb niet het idee dat bij iedereen een keer de ketting vervangen moet worden. Laat dit eens maximaal 5% zijn... Ketting vervangen wordt aangeboden voor €1.200,- eu op internet.

Ik heb een aankoopkeuring gedaan, maar helaas toen de ketting niet gecheckt. MIjn 328i heeft 75k gelopen. Volgende week krijgt die een oliebeurtje en laat ik de ketting checken. Mijn advies is als je voor de N20 gaat, die in mijn opinie niet een heel erg groot risico geeft, overleg met de verkoper of je de ketting mag laten controleren i.c.m. een aankoopkeuring o.i.d. De rek is zeer gemakkelijk visueel waarneembaar heb ik mij laten vertellen. Daarnaast zijn er nog allerlei tekenen omtrent motorgeluid. Dat de N20 als een VW transporter TDI klinkt laten we hier even buiten beschouwing. :nee:

Mijn punt: Als je eerst een controle doet en er dan geen rek wordt waargenomen, zal het nog wel even mee gaan. Wordt de rek na een aantal jaar merkbaar, kan je altijd nog die €1.200,- uitgeven. Bij wel aanwezige rek op de ketting, heb je een goede onderhandelingspositie :Klappen:

Ik heb mijzelf voorgenomen elk jaar een kettingcontrole te doen. Kosten ca. €30,- extra per jaar.
Kuhrtje
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
Type Auto: E90 325i

Top, bedankt voor de info!

Momenteel heb ik de volgende auto op t oog.
https://www.autofirst-schurerkamphuis.n ... up-display

Hij staat er alleen al een tijd, beetje verdacht wat mij betreft.

Aangezien de meeste nogal uit de buurt liggen, trekken we er al snel een dag voor uit. Aankoopkeuring is daardoor wat lastig om te laten doen?
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Oke, ik wil niet het verhaal op mezelf betrekken, maar die ik gekocht heb stond in oktober- november al te koop en gekocht in april.
November stond die voor 27,5k in april voor 24,5k. Was een met schade ingevoerde auto uit Duitsland.

Na de proefrit zou hij één scherp aanbod doen: 24,0 voor betalen, 10k voor mijn 118i.
Toen heb ik gezegd: Graag of niet; anders zit je nog 5 maanden met dat ding: 23,5k voor de 328 en 11k voor die van mij met mogelijkheid tot aankoopkeuring. Afgesproken dat als er grote technische gebreken waren ik de auto niet zou willen en er geen euro meer voor wilde betalen.

Na 4 dagen belde hij (balend) voor akkoord. Die 1 serie staat nog steeds te koop voor 11.750 :Klappen:

Dan kan je rustig een garage opzoeken in de buurt. Kwikfit doet ook aankoopkeuringen voor 100eu. Ze zullen dan denk ik niet de ketting controleren, maar Kwikfit heeft mij een keer een E92 doen laten staan, door een hele waslijst mankementen aan te geven. Was die €100,- meer dan waard.

Mogelijk kan je een BOVAG garage die de kettingcontrole + aankoopkeuring wil doen voor bijv. €150,- inschakelen. Als er puntjes uitkomen biedt dat weer mogelijkheid tot minder betalen.
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

Je kunt eenvoudig controleren welke ketting er in zit.
Kijk in je olievuldop. Je kijkt dan recht op de ketting. Heb je de versie met de bruine kunststof geleider dan is het de oude ketting.
De ketting die later is toegepast is heeft de witte geleider. Op onderstaande foto is links de slechte ketting en rechts dus de goede.
Als je goed kijkt zie je het verschil in de schakels.
Kun je de ketting duidelijk met je vinger op en neer bewegen dan zit er echt teveel speling op.



Afbeelding
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Kuhrtje
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
Type Auto: E90 325i

Oh nice! Super bedankt voor de info. Mijn schoonpa heeft een x1 28i dus daar gaan we ook even checken.

Maandag heb ik toevallig een bezichtiging bij een 320i uit 2016, deze heeft de B48, daar vind ik nog geen gekke dingen over. Qua kettingen enzo.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Nee de B-serie hoor je inderdaad nog niet veel over, deze gaan ondertussen ook alweer een paar jaar mee dus er is genoeg ervaring zou je verwachten. Blijkbaar heeft BMW het bij die serie beter voor elkaar, fingers crossed

Succes met kijken :ja:
Gebruikersavatar
Stefan94
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 601
Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013

Als b48 / LCI haalbaar is met je budget, zou ik een 320i b48 kiezen boven een n20 328. Geef nog 500eu uit als je het te langzaam vind en breng de auto naar een tuner. Heb je 280hp+

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

VroemE91
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 417
Lid geworden op: 09 nov 2010, 14:33
Type Auto: BMW G20 318i M Sport Tansanitblauw

Er zijn natuurlijk meer verschillen tussen de pre-LCI en de LCI. O.a. is het onderstel verbeterd en er zijn natuurlijk veel meer verbeteringen doorgevoerd. Als je het budget hebt, of als het inderdaad maar €500-1000 scheelt, dan zou je beter voor de LCI kunnen gaan.
:Mpower: F31 320i LCI 2018 M Sport Shadow Sapphirschwarz, 403M
:Mpower: M4 Competion Cabrio 2020 voor een week
:Mpower: G20 318i M Sport 2021 Tansanitblau II
Gebruikersavatar
jackysan
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 315
Lid geworden op: 30 jan 2019, 07:52
Type Auto: BMW G21 330e 2020

Een LCI heeft volgens mij ook altijd idrive 5 of 6. Dan heb je ook (achteraf) de mogelijkheid om Apple Carplay toe te voegen. En LCI heeft ook andere koplampen en achterlichten, die ik persoonlijk veel mooier vind dan die van de pre LCI. Alleen deze upgrades al vind ik de €500-1000 meer dan het geld waard
BMW F31 320i LCI :Mpower: Sport 2017
Kuhrtje
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2018, 18:49
Type Auto: E90 325i

Prijs scheelt wel wat, maar budget verhogen en minder problemen of preventief dingen vervangen is dan ook wel handig.

Degene die ik ga bekijken is begin 2016 dus heeft nog NBT EVO 4 zag ik, geen CarPlay helaas.
Wel is dit blijkbaar nog makkelijk toe te voegen vis bimmertech mmi.

Eerst maar eens kijken en voornamelijk rijden!
Gebruikersavatar
Sean750
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2018, 22:47

Arjan schreef: 31 mei 2020, 07:54 Nee de B-serie hoor je inderdaad nog niet veel over, deze gaan ondertussen ook alweer een paar jaar mee dus er is genoeg ervaring zou je verwachten. Blijkbaar heeft BMW het bij die serie beter voor elkaar, fingers crossed

Succes met kijken :ja:
Sinds 2014 meen ik. Begon in de mini. Structurele problemen met de B serie zijn idd (nog) niet bekend.
F36 2018 420iA GC LCI High Exe M-sport Champagner Quartz/elfenbein :Mpower: previous bimmers: E21 318, E24 630CS, E34 524td, 2x E32 750i, E38 750i
Gebruikersavatar
ferry
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 317
Lid geworden op: 16 feb 2011, 01:30
Type Auto: 328 GT
Locatie: Zuid Holland

Even een aantal puntjes:

De op de foto getoonde ketting betreft volgens mij de olie pomp ketting en niet de distributie ketting.
Je kunt het verschil ook zien tussen de ketting in het filmpje en de kettingen op de foto.
Tevens wordt hier de ketting spanning bekeken met een niet draaiende motor (is ook haast niet mogenlijk... pijnlijke vingers en zo)

Wel kun je aan de kleur van de ketting geleiders van zowel de distributie alsook de oliepomp ketting zien of je een modificatie ketting hebt inclusief gemodificeerde geleiders.... want als het goed is worden deze beide vervangen.

De rek op de distributie ketting is volgens mij niet bij stilstaande motor te controleren ivm de hydrolische ketting spanner van de distributie.

Het controleren van de distributie en met name ook de olie ketting is niet zomaar even gedaan ... ik heb hier om gevraagd bij de dealer.

Het specifieke huilende geluid welke bij sommige N20 motoren voorkomt was afkomstig vanaf de oliepomp ketting.
Zodra deze begint te "huilen" bestaat de kans dat de oliepomp ketting het begeeft.
Zodra deze breekt valt de oliedruk weg.... en daarmee ook de druk op de kettingspanner van de distributie... met alle schadelijke gevolgen van dien aard.

Ook zou het kunnen dat wanneer de olie pomp ketting breekt deze tussen of bij de distributie schade veroorzaakt.


Al dit bovenstaande ..... heb ik dit een beetje correct begrepen van mijn monteur...??? Kenners ???
Gebruikersavatar
Vod
Moderator
Moderator
Berichten: 1922
Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
Type Auto: BMW Z4 G29

De ketting op het filmpje is volgens mij wel degelijk de distributieketting.
De ketting moet ook bij stilstaande motor strak liggen. Ik heb het zelf ook even bij mijn Z4 met N20 motor geprobeerd en de ketting is met de witte geleiders. ( de modificatie set dus) en de ketting ligt snaar strak over de rollen. Dat een volledige controle niet alleen via de olievuldop te controleren is is begrijpelijk. De dealer zal daar vast andere protocollen voor hebben.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
Gebruikersavatar
ParaWM
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 515
Lid geworden op: 20 jan 2017, 22:43
Type Auto: F32 428i
Locatie: Zaanstad

ferry schreef: 02 jun 2020, 13:54 De op de foto getoonde ketting betreft volgens mij de olie pomp ketting en niet de distributie ketting.
Je kunt het verschil ook zien tussen de ketting in het filmpje en de kettingen op de foto.
Wel kun je aan de kleur van de ketting geleiders van zowel de distributie alsook de oliepomp ketting zien of je een modificatie ketting hebt inclusief gemodificeerde geleiders.... want als het goed is worden deze beide vervangen.
Vod schreef: De ketting op het filmpje is volgens mij wel degelijk de distributieketting.
Beide correct, jullie spreken elkaar ook niet tegen 001 Jammer dat die oliepomp ketting zo ver naar onder zit, daar zou je de schakels juist duidelijk van kunnen checken. Ik lees wel overal dat de nieuwe witte geleiders heel snel donker worden door de olie, maar als Vod zegt dat de zijne nog wit zijn op zijn N20 dan is dat ook weer uit de lucht. Het gaat om auto's tot 02/15, zelf een 06/2014. Dus val er wel onder. Zelf maar even gechecked ook net, zie filmpje. Ligt er heel strak op, absoluut geen speling omhoog, en de geleiders ook strak. Ook geen glimmende vlakken op de schakels:
https://bmwtechnician.com/2016/08/07/n2 ... ain-issue/

Als je een LCI kunt kopen voor acceptabel bedrag zou ik dat sowieso doen vanwege de kleine verbeteringen. Een pre-LCI laten staan vanwege dit "mogelijke" probleem..... Misschien ook weer niet. Zeker omdat er zoveel info is te vinden dat je het aardig kunt checken vooraf.

Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”