Rare foutmeldingen

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
manja75
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2020, 14:36

Recent heb ik een BMW 320d Touring uit 2010 gekocht die de vorige eigenaar uit Dld heeft geïmporteerd.
De vorige eigenaar zei dat hij gedurende vier jaar veel en met plezier in de auto heeft gereden.
Nadat ik de auto van 'm had gekocht begon de auto regelmatig foutmeldingen te geven:
- het begon met haperend rijden en het oplichten van het DSC lampje (ik kreeg van een garagehouder de tip om dit probleem te omzeilen door de DTC uit te schakelen (en dat werkt))
- daarna lichten de lampjes van de ABS op en volgt de waarschuwing dat de bandenspanning niet meer gemonitord kan worden.
- tenslotte is het niet meer mogelijk om met de cruise control verder te rijden.
Het is altijd dezelfde combinatie van fouten in dezelfde volgorde, dus ik vermoed dat het om een soort 'familie van fouten' gaat.

Het gekke is dat de auto deze fouten toont wanneer er een tijdje niet mee is gereden of alleen maar korte afstanden. De eerste keer wanneer ik met de auto meer dan 50 km rijd dan krijg ik deze foutmeldingen. Wanneer de auto na een langere rit een tijdje heeft stil gestaan (twee uur of een nacht) dan is er niets meer aan de hand: geen schokkend rijden, geen foutmeldingen en een goed werkende cruise control. Geen vuiltje aan de lucht.

De eerste garagehouder die dit probleem heeft proberen op te lossen, gaf aan dat hij vermoedt dat het om een schade auto gaat en dat de originele computer niet meer in de auto zit. Bij navraag is hem vertelt dat (mocht de computer inderdaad vervangen zijn) je een 'nieuwe' computer nooit meer zo naadloos aan een auto kan koppelen als de originele. dus dat zou een verklaring voor de foutmeldingen kunnen zijn.
De tweede garagehouder heeft in februari dit jaar de ABS sensor van de auto vervangen, met tijdelijk succes. Na twee weken begonnen de problemen weer.
Voorafgaand aan de recente APK (twee weken geleden) is de auto twee keer uitgelezen door de eerste garagehouder en die zei, dat wanneer de auto écht de fouten zou hebben die tijdens het uitlezen werden gemeld de wagen geen meter meer van zijn plek zou kunnen komen (terwijl de auto verder heerlijk rijdt). Dus er worden wel fouten gemeld, maar die lijken er in praktijk helemaal niet te zijn.

Iemand enig idee in welke hoek ik naar een oplossing voor dit probleem moet zoeken?


Gebruikersavatar
robinhoed
Just getting started
Just getting started
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2020, 19:15

Weet niet of dit het is en zelf niet technisch onderbouwd, maar heb met mijn vorige auto (Peugeot 3008 2011) soort gelijke problemen gehad.

Foutmeldingen van ABS, of erger een automatische handrem die niet wilde ontgrendelen. Gebeurde na langere stilstand of nadat ik de auto flink aan het stofzuigen was.

Dit bleek uiteindelijk een simpel issue te zijn. Een te oude en zwakke accu. Door stofzuigen was het branden van de binnenverlichting al genoeg om het systeem te weinig stroom te geven met rare foutmeldingen als gevolg.

Weet niet of dit bij jou ook speelt, maar wel iets dat je met een voltmeter vrij snel kunt achterhalen om in ieder geval uit te sluiten.

Gezonde accu zal meer dan 12 volt geven. Alles onder de 11,9 zou jouw probleem kunnen verklaren en waarom het gebeurd na lang stil staan.

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk



Laatst gewijzigd door robinhoed op 08 nov 2020, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Wat waren / zijn de werkelijke foutmeldingen? Dus als je de auto uitleest? Als je abs uitvalt is het normaal dat cruise control ed ook niet meer werkt.

Wat veel voorkomt is dat de ABS ringen gaan roesten en dus uitzetten, dan krijgt je abs sensor geen goed signaal meer, of deze kan zelfs beschadigd worden (doordat die geraakt wordt). Dan krijg je volgens mij meldingen dat je signaal niet pausibel is ofzoiets. Heb dit ook met een E90 gehad (rechtsachter), nieuwe ring en nieuwe sensor loste dit permanent op.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Idd bij accu beginnen.

Anders deze man benaderen, die heeft alles al een keer meegemaakt en opgelost:

https://m.facebook.com/diagnoseDan/?ref ... l&mt_nav=0 garage in Mijdrecht.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Oh, hij werkt wel bij n reguliere garage:
https://vanyperen.nl/over-ons/
Gaan we onthouden.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
manja75
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2020, 14:36

Dank voor alle reacties: de accu is recent (voorjaar 2020) vervangen. De ABS sensor is ook recent vervangen (februari 2020) en dat is allemaal gedaan bij de bewuste garage in Mijdrecht (super toffe lui overigens).
manja75
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2020, 14:36

Sorry, was iets te snel met mijn reactie over 'garage in Mijdrecht'. Degene die wordt genoemd ken ik niet. Ga ik opzoeken! Dank!
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Lees ook even mijn comment over de ABS ring, sensor vervangen met een gare ring lost niks op.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

manja75 schreef: 10 nov 2020, 14:23 Sorry, was iets te snel met mijn reactie over 'garage in Mijdrecht'. Degene die wordt genoemd ken ik niet. Ga ik opzoeken! Dank!
Dat was (toevallig) een andere garage in Mijdrecht dan? :)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Wel heel toevallig allemaal :lol:

Maarre laat maar weten, ik ben wel benieuwd of Diagnose Dan in het echt ook zo goed is 008 (altijd handig zo een adresje te hebben namelijk)
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
manja75
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 nov 2020, 14:36

Ik ga het navragen bij de garage in Mijdrecht waar ik eerder de auto heb gebracht en die de ABS sensor hebben vervangen (Hans Lammers -> is 'gewone' garage die veel van BMW weet). Ga ook even kijken bij DiagnoseDan. Wordt vervolgd en dank allemaal voor jullie suggesties!
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”