320i of 318i of 328i of toch maar Audi of toch maar een goedkope bak

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Hoi,.

Zoals jullie ook in de onderwerp kunnen zien ben ik flink aan het zwemmen.

Ik ben eigenlijk begonnen met zoeken naar een benzine auto rond 7k maar inmiddels ben ik aan het rondkijken tussen 18k. tm 23k.

Ik kom er maar niet uit.

Ik wilde eigenlijk een degelijke gezinsauto rond 7k kopen maar bij ieder merk of type is er wat, bv bij vag groep problemen met de benzine motoren tot 2014. Issues met dsg en van alles en nog wat. Dus daarom ben ik na 2014 gaan kijken naar audi a4 maar zag vaak in vergelijkingen dat bmw beter was.

Uiteindelijk beetje bij beetje dus aanbeland bij bmw.

Waarom? Ze zijn mooi bij de meeste youtube video's wordt er positief bericht over de 3 serie.

Ook over de benzinemotoren.

Kortom denk dat waarschijnlijk bmw gaat worden maar wil advies van jullie. Waar het mij omgaat is dat het een betrouwbare goede auto is die een tijdje mee kan gaan (aub niet verwijzen naar een Japanner)

Wensen : automaat, benzine,. Kmstand rond de 100k zou mooi zijn, Pdc, navi pro, geen standaard stoelen, lm velgen minimaal 18 inch, pano zou mooi zijn maar lastig te vinden, geen blauw of wit kleur en geen licht interieur kleur.

Ik lees dat automaat van bmw heel erg goed is.

Waar ik over twijfel is, welke motor en welke bouwjaar moet ik hebben.

Tot en met 2013 zijn er distributieketting problemen, dus 2013 overslaan en vanaf 2014 beginnen?

Daarnaast twijfel ik nog tussen touring of gt, omdat gt vaak veel meer opties heeft voor dezelfde prijs als een touring met minder opties.

Daarnaast vind ik dd 4-serie ook mooi maar weet niet of het handig is met 3 kids op de achterbank..

Qua motor, geen 316, liefst 320, maar zie ook 318i voor mooie prijs.

Kortom kunnen jullie mij adviseren in, vanaf bouwjaar, en motor?

Zijn er algemene problemen na 2014, is een bmw f31 betrouwbaar?

Wat is de onderhoudsinterval?


320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

welkom!

5 serie overwogen met 3 kids op de achterbank?
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Geen enkele auto is 100% betrouwbaar helaas, geldt ook zeker voor BMW. Je zult dan ook heel veel adviezen krijgen ben ik bang wat het kiezen niet makkelijker maakt.

Begin inderdaad eerst eens bij het model wat je graag wil kopen, wil je vooral praktisch en rij je veel snelweg dan is een 5er wellicht een goede optie. Vind je het leuk om bochtige weggetjes te rijden dan past een 3er e91 of f31 wellicht beter.

Vindt je vermogen belangrijk of verbruik etc etc

Overigens is de 4 serie gran coupe ook een heel praktische familie auto hoor, ik spreek uit ervaring :wink:

Succes!
Gebruikersavatar
kevin78
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1814
Lid geworden op: 21 jun 2014, 18:13
Type Auto: BMW 535D M-Sport (F11)

Ik zou een audi kiezen veel beter :D
:Mpower:

535D M-Sport (F11)
225D M-Sport (F22) sold
320D M-Sport (E91) sold
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Vester86 schreef: 04 jul 2021, 01:05 welkom!

5 serie overwogen met 3 kids op de achterbank?
Ja maar volgens mij zijn 5 series niet zo betrouwbaar en veel meer onderhoudsgevoeliger dan 3 serie
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Haha wat een BS.. zeker op het facebook gelezen?
5 series zijn net zo betrouwbaar en oerdegelijk.

Heb 2x een 5 serie gehad e60 lci en een f10, en met beide geen problemen gehad, terwijl mijn eerste E90 3 serie wel wat problemen had gehad.

Nu was mijn eerste 3 serie gekocht via een handelaar waarvan ik verder de historie niet wist, en beide 5 series gekocht bij een BMW dealer met volledig bekende historie. Wellicht dat dat ook de reden was dat ik met de 3 serie wat issues had gehad.

Als je wat meer zekerheid wil, zeker niet particulier kopen maar gewoon een Premium Selection wagen bij BMW aanschaffen, neemt al een stuk meer rust met zich mee qua garantie, dat heb je bij een particulier niet. En zoals Arjan al aangaf geen enkele auto is 100% betrouwbaar.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Joh, er valt geen pijl op te trekken.
Je kunt een nieuwe maandag ochtend lemon bij de dealer kopen of een stokoude bak van een particulier waar je in 5 jaar tijd alleen maar apk kosten hebt.
Valt niet te voorspellen vrees ik.
Natuurlijk heeft elk merk z'n dingetjes (gehad) en daar moet je op letten maar slechte ervaringen worden gedeeld en goede stukken minder (indien al überhaupt).
Ook ken ik genoeg dealers waar ik niet meer heen ga, laat staan een auto zou kopen..
Je kunt ook voor minder bij een particulier of handelaar kopen en het geld wat je ermee minder uitgeeft in een potje dien voor onvoorziene uitgaven.
Het zijn allemaal keuzes...
Wellicht kun je ook zelf dingen doen aan je auto (remmen bijvoorbeeld) en dat scheelt ook serieus geld.
Succes met de keuze, BMW is degelijk maar ook dure reparaties als je wat hebt. Een Honda is een stuk goedkoper maar ziet er over het algemeen niet uit en afwerking is gemiddeld ruk. Maar het is maar waar je voor gaat en hoeveel geld je eraan uit wilt geven...
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Ok, maar van 3 serie weet ik dat n90 motoren voor 2014 ketting issues kunnen hebben, hoe zit het met 5 serie?

Is de onderhoud van 5 serie veel duurder dan 3 of valt het wel mee?

Nu komt dus 5 serie ook erbij.

Dus.

3 serie vanaf 2014
4 serie vanaf 2014
5 serie vanaf??

Welke motoren? 318,320,328?
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
Miggel88
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2182
Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
Type Auto: BMW M2 LCI
Locatie: Limburg (BE)

Standaard onderhoud (olie/filters etc) is nagenoeg gelijk. Remmen/blokken ook vergelijkbaar (tenzij het is uitgerust met sportremmen, die zijn iets duurder).

Als je voor een 5 serie gaat zou ik sowieso een 6 cil zoeken.

Weet niet of je diesel of benzine als voorkeur heeft? Bij diesel is de 525d f10 van 2010-2011 nog een 6 cilinder, dat blok is oerdegelijk (N57D30), deze latere generatie 525d is een 4 cilinder geworden.
Bij benzine zou ik sowieso voor een 3 liter gaan gezien het gewicht van een 5 serie toch een stuk meer is dan een 3 serie.

Met zulk dilemma zou ik gewoon wat proefritten gaan doen in jouw genoemde wagens. Dan weet je precies wat bij jou het beste past.
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom :Mpower:

BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Ja wil ook proefrit doen maar daarvoor wel een en ander filteren, anders ben ik met proefritten wel even bezig, er zijn namelijk verschillende motoren.

Ik zoek benzine varianten. 5 serie 3 liter gaat waarschijnlijk boven mijn budget vrees ik.

https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-5-se ... deo-147602
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Arjan schreef: 04 jul 2021, 06:42 Geen enkele auto is 100% betrouwbaar helaas, geldt ook zeker voor BMW. Je zult dan ook heel veel adviezen krijgen ben ik bang wat het kiezen niet makkelijker maakt.

Begin inderdaad eerst eens bij het model wat je graag wil kopen, wil je vooral praktisch en rij je veel snelweg dan is een 5er wellicht een goede optie. Vind je het leuk om bochtige weggetjes te rijden dan past een 3er e91 of f31 wellicht beter.

Vindt je vermogen belangrijk of verbruik etc etc

Overigens is de 4 serie gran coupe ook een heel praktische familie auto hoor, ik spreek uit ervaring :wink:

Succes!
Ja 4 Serie vind ik mooi uitzien, beter dan f30. Daarom wil ik die ook proefrijden.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-3 ... roid-share

Kilometerstand: 114.728 km
Bouwjaar: 08/2013
Verkoopprijs: € 18.950,-
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Gebruikersavatar
MartinBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 200
Lid geworden op: 03 dec 2019, 11:23
Type Auto: BMW 420i coupé M-sport LCI

lastige dilemma's inderdaad.......

een 3 serie touring is een prima auto, maar als het een optie is zou ik zeker een 4 serie gran coupé overwegen :wink: .

Ik heb zelf ook lang zitten kijken naar de juiste motor, uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een b48b20 motor,
deze zijn in de LCI modellen vanaf ongeveer 2016 geleverd in de 20i, en zijn ook vrijwel gelijk aan de 30i motorblokken dus robuust zijn ze wel.

hierover zijn relatief maar weinig problemen en spookverhalen bekend, zeker in vergelijking tot de N20 motoren.
Daar komen nog wel eens kettingproblemen voor, ook in de bouwjaren 2014 en 2015.
Zover ik weet komt dat bij de b48 in principe niet meer voor.

De keuze zal misschien niet zo heel uitgebreid zijn, maar een aantal vallen wel binnen je budget. :ja:

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Freude am fahren :Mpower:
BMW 3er Coupé LCI -------> BMW 4er Coupé M-sport LCI
Gebruikersavatar
mdlange
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 239
Lid geworden op: 27 feb 2016, 21:21

Vanwege problemen met de ketting hoef je volgens mij ook geen auto compleet af te schrijven.
Deze kun je gewoon laten vervangen, daarna heb je er een prima auto aan.
Bij onze 3 serie uit 2010 met N47 diesel motor had ik er al rekening mee gehouden bij aankoop en die heb ik inderdaad moeten laten vervangen rond de 230.000 km.
Deze 3 serie hebben we nog steeds en heeft nu iets van 390.000 km gelopen. Verder geen grote problemen mee gehad.

Bij onze 5 serie van 2013 met n47s diesel motor zou dit ketting probleem moeten zijn verholpen, maar deze kreeg ook een rammelende ketting bij zo’n 250.000 km.
Verder heb ik hier wel veel meer kosten aan gehad, maar dat ligt ook aan de vele electronica, veel meer opties en ook wel duurdere onderdelen.

Toch ben ik ook met de 5 serie heel blij, want het rijdt wel echt heerlijk. Gewoon super relaxt cruisen en kilometers vreten.
De 3 serie wordt voornamelijk door mijn vrouw gebruikt, maar die vind ik ook nog steeds super rijden, maar wel totaal anders. Veel sportiever, stuurt strakker, lagere zitpositie enz.
Themasterfk
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 187
Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41

MartinBMW schreef: 04 jul 2021, 19:38 lastige dilemma's inderdaad.......

een 3 serie touring is een prima auto, maar als het een optie is zou ik zeker een 4 serie gran coupé overwegen :wink: .

Ik heb zelf ook lang zitten kijken naar de juiste motor, uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een b48b20 motor,
deze zijn in de LCI modellen vanaf ongeveer 2016 geleverd in de 20i, en zijn ook vrijwel gelijk aan de 30i motorblokken dus robuust zijn ze wel.

hierover zijn relatief maar weinig problemen en spookverhalen bekend, zeker in vergelijking tot de N20 motoren.
Daar komen nog wel eens kettingproblemen voor, ook in de bouwjaren 2014 en 2015.
Zover ik weet komt dat bij de b48 in principe niet meer voor.

De keuze zal misschien niet zo heel uitgebreid zijn, maar een aantal vallen wel binnen je budget. :ja:

Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Ben ook benieuwd wat het gaat worden, wil 4 series ook een keer proberen

Bedankt voor de pm, ik kon niet reply doen.
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”