Interval vervangen V-snaar / "serpentine belt" 330d?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

In het kader van preventief onderhoud vroeg ik me af wanneer je eigenlijk die V-snaar (Engelsen noemen het serpentine of poly V belt) moet vervangen die aan de voorkant van het blok zit? Google en fora zijn er niet heel duidelijk over en wat ik lees varieert van 100.000km tot 200.000km. Geef toe dat ik nog niet bij de dealer heb geïnformeerd.


BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Wordt normaal gesproken tijdens de onderhoudsbeurt bekeken, als er geen scheurtjes in zitten is er niks aan de hand. Preventief wisselen kan altijd. Heeft jouw auto er 1 of 2? Mijn 320d had een lange en een korte, ik heb toen meteen de spanrol mee vervangen.
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Thanks Arjan en goede vraag. Als ik de Gates-set zie lijkt het idd op in ieder geval 1 hele lange riem + enkele spanrollen/ geleiders. Zou zomaar nog een kleine bij kunnen zitten. Zit nu aan 108K kms en nader de 7 jaar...dus is meer leeftijd dan kms waarom ik het zou doen. Binnenkort maar extra inspecteren op evt (droogte)scheurtjes.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Je kunt ook even onder de motorkap kijken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Dat was ik idd van plan :mrgreen:
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Idd ff visuele inspectie doen op scheurtjes en beschadigingen over de hele lengte.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Spanrol en omlooprol hebben ook niet t eeuwige leven, dus ik heb ze als set een paar jaar terug maar gewoon gedaan.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Ik zou ze ergens tussen de 100 en 150k wel meepakken als het zo uitkomt bij een beurt. Het zijn de kosten niet, maar je hebt er wel een hoop gezeik van als hij stukgaat onderweg.

Paar jaar terug was ik met de E91 320d van m'n pa bijna aan het einde vd afsluitdijk toen die riem knapte. :? Ding had toen 140k gedraaid.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Ja, dat is nu ook wel mijn idee naar wat ik er zo over lees en van jullie hoor. Ik laat het bij de volgende beurt meenemen.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”