Hoi,
Ik gebruik regelmatig eco pro modus, ja jullie lezen het goed. Eco pro modus.
Ben normaliter sportief rijder maar in NL binnen de bebouwde kom of als het druk is heeft het geen nut om sportief te rijden.
levert alleen maar stress op, dus heb hem vaak op eco pro modus en zeilen maar.
Reden dat ik zeilen noem is dat het minder of niet afremt op motor in eco pro, hij bleef maar door rollen en moest telkens harder remmen dan ik gewend was.
Ik kwam van een handgeschakelde af.
Maar na het lezen van de documentatie blijkt dat bmw dit "zeilen" noemt. in eco pro modus onderaan toerental heb je blauwe wijzer, die charge of power aangeeft.
Zodra je gas loslaat en pijl komt op de streep tussen charge en power dan gaat het zeilen.
Daarvoor wordt onder bepaalde omstandigheden in de transmissie stand D de motor van de transmissie automatisch ontkoppeld. De auto rolt met minder verbruik stationair verder, de transmissie stand D blijft daarbij ingeschakeld.
Deze rijtoestand wordt zeilen genoemd.
Zodra gas of rempedaal ingetrapt worden, wordt de motor automatisch weer aangekoppeld.
Kortom je bespaart brandstof en is relax rijden als het druk is.
Ik zou zeggen probeer maar een tijdje.
ps, het snel optrekken voldoening haal ik met motor rijden
Zeilen met Bmw 320i f34
-
- Being a part of it
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
320D - Sedan (E46) (sold)
- veejay
- VIP Driver
- Berichten: 1018
- Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19
Kan je aan en uitzetten via de I-drive. Ik rij met gezin in de auto vrijwel altijd in eco pro, is net ff wat rustiger allemaal. Deed ik in de 328i ook, er is zoveel koppel beschikbaar dat het prima gaat allemaal. Overigens vind ik als oud dieselaar het soms leuk een flinke duw in me rug te krijgen bij lage toeren.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
- Stefan94
- Getting the hang of it
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 15 apr 2020, 07:24
- Type Auto: BMW 328i F31 245hp 2013
Ik rij echt niet graag in Eco pro. Die lage toerental door je koets geeft een bepaalde brom en resonantie. Komt wellicht door MPE bii mij.
Gebruik alleen eco pro i.c.m. handmatig schakelen, omdat ik dan burbles heb
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Gebruik alleen eco pro i.c.m. handmatig schakelen, omdat ik dan burbles heb
Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
- psycholander
- Beyond salvation
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
- Type Auto: BMW X5 50e
Rechte weg, zodra die bochten of rotondes tegenkomt schakelt hij zelf van te voren weer in zodat je niet te hard de bocht in duikt.
Werkt bij mij ook prima, bij een G30 moet je het wel aan coderen in de comfort modus. Maar bij je G20 is het dus al standaard in comfort.
Je kan bij je rijstatistieken ook zien hoeveel km je gezeild hebt .
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
Ja dat klopt dat kwam ik tegen in 1 van de overzichten, zeiloverzicht
Dat van die bocht betwijfel ik hoor, ik ben wel eens snoeihard de bocht om gezeild na het uitvoegen
Er is geen peil op te trekken, de ene keer met uitvoegen zet ik de acc uit dan gaan we zeilen, de andere keer op dezelfde plek niet, zou het met accu laden te maken kunnen hebben?
RTFM heeft mij ook niet geholpen.
Dat van die bocht betwijfel ik hoor, ik ben wel eens snoeihard de bocht om gezeild na het uitvoegen
Er is geen peil op te trekken, de ene keer met uitvoegen zet ik de acc uit dan gaan we zeilen, de andere keer op dezelfde plek niet, zou het met accu laden te maken kunnen hebben?
RTFM heeft mij ook niet geholpen.
- psycholander
- Beyond salvation
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 13 aug 2013, 16:18
- Type Auto: BMW X5 50e
Wanneer die in en uit zeilen gaat zou op basis van de navigatie info moeten zijn.
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Ik heb de B58 niet aangeschaft vanwege de zeileigenschappen. Afgelopen weekend alle paardjes weer laten galopperen op de AB (nu het nog kan met 200+ kmh) en in de Eifel.
EcoPro gebruik ik erg weinig, de airco doet ut dan ook nauwelijks meer.
EcoPro gebruik ik erg weinig, de airco doet ut dan ook nauwelijks meer.
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Ook ik met "slechts" een 20i gebruik eco pro nooit. Ik heb eens een testritje gedaan op mijn commute naar het werk maar hij verbruikt bij mij zowat hetzelfde als in comfort mode (1 op 17.5 tov 1 op 17). Niet echt een bewijs dus, aangezien minder tegenwind meer verschil maakt. In comfort mode vind ik dat de B48 ook nog een behoorlijk eind uitrolt. Van 80 naar +/- 25km/h in toch wel 600-700 meter, zonder brandstof te gebruiken en de "efficiënt dynamics" blauwe balk vol. Zelfs dat vind ik al behoorlijk, en ik merk dat ik dit ook alleen doe als het rustig is want deze manier van rijden is Nederland ook niet gewend. Verder is de reactie van de B48 20i in eco pro echt als een natte dweil.
- Vod
- Moderator
- Berichten: 1922
- Lid geworden op: 26 jan 2016, 15:28
- Type Auto: BMW Z4 G29
psycholander schreef: ↑28 sep 2021, 10:59 Rechte weg, zodra die bochten of rotondes tegenkomt schakelt hij zelf van te voren weer in zodat je niet te hard de bocht in duikt.
In de ECO modus rijd ik nooit. Ook nooit gedaan met mijn vorige BMW's.
Mijn Z4 zeilt ook geregeld en zodra ik een kruising of rotonde nader dan begint hij uit zichzelf al terug te schakelen zodat je inderdaad niet met een enorme snelheid die rotonde of kruising op draaft Werkt prima en wordt aangestuurd door de navi.
Laatst gewijzigd door Vod op 30 sep 2021, 08:25, 2 keer totaal gewijzigd.
2021 BMW Z4 G29
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
2020 MINI Cabrio F57
2015 BMW Z4 E89
2014 BMW 316i F30
2013 Peugeot RCZ
2011 BMW 118i Cabrio E88
2009 BMW 118i E81
2006 Alfa Spider 2.0 T.S. enz, enz.
-
- Being a part of it
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41
Als het goed is kun je instellen in de menu dat het de airco niet in de eco modus zet
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
320D - Sedan (E46) (sold)
- Jeremy
- VIP Driver
- Berichten: 2190
- Lid geworden op: 31 mei 2013, 08:07
- Type Auto: F31 335d LCI & F87 M2 LCI
- Locatie: Oosterburen
Nee, doet hij zelf. Althans. mijn 420i kiest zijn schakelmomenten afhankelijk van op welke weg en welke richting je rijdt. Ik heb hier 2 rotondes redelijk dicht op elkaar en dan schakelt hij bij stabiel 50 niet hoger dan z'n 4. Ben ik die voorbij dan gaat hij naar z'n.. Ja.. 7. Hetzelfde als ik onder de snelweg doorrijdt de bebouwde kom in. Ik sla ook wel eens linksaf om de snelweg op te gaan na het viaduct. De auto lijkt dat te weten en blijft dan in zijn 4. Zodra ik met 50 de bebouwde kom inga, letterlijk een seconde na de afrit schakelt de wagen netjes op. Andersom werkt het ook. De wagen blijft bij het naderen van een rotonde lang in de versnelling en schakelt op naar mate je dichterbij komt. Steeds bij een hoger toerental kiest hij een verzet terug. Doe je hetzelfde op een rechte weg schakelt hij pas rond de 1000 toeren maar in dit geval, zonder te remmen, soms al bij 1500. Best een slim systeem en dat vind ik in de praktijk dan wel weer erg prettig. Als je dat leert anticiperen kun je een hele rit rijden zonder de rem aan te raken.
- Arjan
- Administrator
- Berichten: 24792
- Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
- Type Auto: IX1 xdrive30
-
- Being a part of it
- Berichten: 187
- Lid geworden op: 03 jul 2021, 22:41
1 op 17??? 20i? das netjes, hoe doe je dat.Jeremy schreef: ↑29 sep 2021, 08:53 Ook ik met "slechts" een 20i gebruik eco pro nooit. Ik heb eens een testritje gedaan op mijn commute naar het werk maar hij verbruikt bij mij zowat hetzelfde als in comfort mode (1 op 17.5 tov 1 op 17). Niet echt een bewijs dus, aangezien minder tegenwind meer verschil maakt. In comfort mode vind ik dat de B48 ook nog een behoorlijk eind uitrolt. Van 80 naar +/- 25km/h in toch wel 600-700 meter, zonder brandstof te gebruiken en de "efficiënt dynamics" blauwe balk vol. Zelfs dat vind ik al behoorlijk, en ik merk dat ik dit ook alleen doe als het rustig is want deze manier van rijden is Nederland ook niet gewend. Verder is de reactie van de B48 20i in eco pro echt als een natte dweil.
Ik haal 1 op 9 binnen bebouwde kom en op snelweg 1 op 14 waarbij ik ook eco pro modus rij. snelweg kmters zijn tot nu toe niet met dan 150 enkele tot geweest
320I - Gran Turismo Sport (F34)
320D - Sedan (E46) (sold)
320D - Sedan (E46) (sold)