Kosten klein onderhoud midden NL F31

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Umut89
Just getting started
Just getting started
Berichten: 27
Lid geworden op: 16 mar 2020, 01:00

Umut89 schreef: 04 jan 2022, 22:49 Ik moet vrijdag langs voor een wintercheck, vraag het dan wel na. Zo niet, doen ze dit vast wel tegen een eventuele meerprijs (wat altijd minder is dan de 125E prijsverschil).
Zojuist langs geweest en bij de kwikfit gebruiken ze long life olie (0W30) van Mobil. Volgens hen is dit prima voor de BMW, volgens Mobil ook (https://www.mobil.com/nl-nl/passenger-v ... sp-lv-0w30). Olie en interieurfilter van Bosch.

Wat mij betreft prima deal. Totaal 281 euro (incl. andere kleine zaken die horen bij een kleine beurt zoals remtesten etc), toch nog 100 euro goedkoper dan Roos (merken onbekend) en 120 euro goedkoper dan Mals (alles van BMW).


T-Bob
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 nov 2021, 12:46
Type Auto: BMW X1 XDrive 2.0i F48 M-Sport
Locatie: Zuid-Limburg

En hebben ze de service historie ook in de boordcomputer bij gewerkt,
zodat je het terug kan kijken wat ze allemaal hebben uitgevoerd met datum en km stand .
BMW X1 XDrive F48 2.0i Afbeelding M-Sport
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ik vind dat persoonlijk trouwens ook niet echt n bewijs of iets is uitgevoerd. Maar dat heb je altijd met garages. Zijn in t verleden wel behoorlijk verontrustende berichten over geweest (in rekening gebracht onderhoud wat niet uitgevoerd bleek te zijn). 006 Daarom doe ik t meeste ook t liefste zelf. Maar dat is weer n andere discussie.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Mijn auto’s komen nooit meer bij een Kwik-Fit filiaal, eerste klas oplichters zijn het.
Vaak wordt onderhoud daar uitgevoerd door stagairs of laag opgeleide monteurs.
Vullen bij regulier onderhoud niet het onderhoudsboekje in, alleen als je een “merk” beurt laat uitvoeren.
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Dutch79 schreef: 07 jan 2022, 16:45
Dutch79 schreef: 06 jan 2022, 14:24 En waar bestaat de 'Grote beurt' uberhaupt uit?
@jimmer: heb je je dit niet ook afgevraagd? €400+ euro voor olie+filter+...? Tsja, iedere garage verstaat onder n grote beurt weer wat anders.
Tja grote en kleine beurt bestaat bij BMW niet meer sinds de E9x generatie, nu is het IBS. Dat maakt het alleen maar nog onduidelijker vooraf.

Ik heb ooit eens een keer twee dagen meegelopen in een garage, daar was kleine beurt is alleen motorolie + oliefilter en evt. interieurfilter (indien aanwezig) en vloeistoffen bijvullen.

Grote beurt was dan een kleine beurt + luchtfilter + brandstoffilter (indien aanwezig) + bougies. Daarnaast werden er nog andere zaken gedaan zoals kleppen stellen (hoeft niet meer tegenwoordig) en remmen reinigen (óók de trommelremmen van binnen), deuren smeren. De auto helemaal nalopen eigenlijk, best uitgebreid dus. Of iets duur is, zal dus afhangen van wat er gedaan is. Als er dus een x bedrag staat voor ‘grote beurt’, zou ik altijd informeren over wat dat dan precies inhoudt.

Nu we toch facturen aan het delen zijn, ik heb ooit dit betaalt voor een kleine beurt met APK, vond dit een nette prijs en een duidelijke factuur:

Afbeelding

Nog liever zou ik ook de onderdeelnummers en het merk en type olie zien, maar goed, dat ben ik weer.

Vind wel leuk hoe dit topic veel animo genereert met ieder z’n mening!
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Oh wacht, mijn vraag was niet voor Jimmer, maar voor Veejay. Omdat niet iedere garage hetzelfde doet bij 'n grote beurt' vond ik een bedrag van €400+ zonder enige specificatie wel bijzonder.
Er zijn werkzaamheden die je uitvoert obv gereden km's en/of leeftijd, dus zie dat maar eens in 1 beurt te vatten. Daarom hou ik dit zelf ook voor al t gangbare onderhoud zelf bij. Maar de gemiddelde automobilist zal t waarschijnlijk worst zijn of alles zo precies volgens schema uitgevoerd zal worden :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Dutch79 schreef: 07 jan 2022, 21:15 Er zijn werkzaamheden die je uitvoert obv gereden km's en/of leeftijd, dus zie dat maar eens in 1 beurt te vatten.
Ja daar is dus precies IBS voor bedoeld, dat zou beter voor de eigenaar/klant moeten zijn, aangezien je dan niet ‘onnodig’ onderhoud aan de auto gaat uitvoeren, dus goedkoper. Je hoeft echt niet elke twee jaar alle filters en bougies te vervangen (bij 15k per jaar), wat je normaal bij een grote beurt zou doen. Tegenwoordig kan een bougie 60k mee, soms nog wel meer.

Ik denk echter dat (sommige) garagisten van deze onduidelijkheid tussen kleine beurt / grote beurt / IBS handig gebruik maken door je of meer te verkopen dan je nodig hebt, een grote beurt bijv. terwijl IBS zegt dat alleen olie nodig is of andersom ‘fabrieks’onderhoud uitvoeren (volgens IBS), maar vervolgens hier een premium voor rekenen. Eigenlijk zou een garagist je dus vooraf (telefonisch) geen offerte kunnen doen, aangezien die nog geen idee heeft wat de auto zelf vraagt. En de klant blijft maar ‘kleine’ en ‘grote’ beurt roepen aan de telefoon :zwaai:

Als je maar naar de dealer zou blijven gaan, zou je dat ‘probleem’ in principe niet hebben, maar dan zit je weer tegen die hoge uurtarieven aan te kijken.
Gebruikersavatar
veejay
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 mar 2012, 11:19

Toevallig liet ik mijn sleutel uitlezen bij de dealer en mijn bougies mogen alweer na 40k/3 jaar vervangen worden, ik had 60K 4 of 5 jaar verwacht maar misschien is het anders bij de B58, geen idee.

@Dutch, als ik het zou kunnen had ik het zeker zelf gedaan. Ik heb in het verleden ook al gezien dat BMW amsterdam een keer een luchtfilter niet had vervangen, niet in rekening gebracht maar: hallo dat ding was vies, ik heb hem toen zelf maar vervangen. Wat is je vraag precies waar je naar refereert?

Hier nog een prijsopgaaf van een BMW specialist in Pijnacker voor een beurt (BMW F 328i), zal inmiddels wel duurder zijn want dit is uit 2019.

Service motorollie en filter € 149
Service luchtfilter € 59
Service microfilter € 69
APK € 35
Een leenauto (gratis behalve de brandstof)
Genoemde prijzen zijn incl. montage, resetten, bijwerken (digitale)onderhoudshistorie bij BMW München en in de auto, garantie en btw.


Toen ik de auto wilde inruilen, werd ik wel om de oren geslagen door de verkoper want dit was het enige onderhoud bij een niet dealer na 7 jaar rijden. Qua kosten wist ik dat het niet veel goedkoper was, maar ik vond het zo fijn communiceren met die specialist en het was een kwestie van gunnen. Uiteindelijk zag ik pas na 6 maanden dat de specialist de velgslot sleutel naar de knoppen had geholpen. Niet leuk als je erachter komt wanneer het wiel los moet!

Ik moet binnenkort wat facturen van onze Peugeot inscannen, ik zal ze ook hier plaatsen voor diegenen die denken dat een Peugeot dealer misschien stukken goedkoper is.
440Xi Cabrio Full Individual Msport + Mpower & SoundKit.
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”