hoe snel op temperatuur 320i F30?

Vragen en/of problemen op het gebied van je motor/performance van je bmw? Stel je vragen hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Beste lezers,
Ik vraag mij hoe lang het duurt voordat de koelvloeistof op temperatuur is:
Als ik met deze buiten-temperaturen (5-10 graden) met een koude motor wegrijd en ik stuur de snelweg op komt pas na ca. 10 km de temperatuurmeter uit de hoek, en pas later blijft ie steken tussen de 70 en 120 graden (lijkt mij normaal), het interieur warmt wel snel op.

Wat is jullie ervaring?
2012-BMW-f30-3-Series-temp meter.jpg
groet,
Hans


Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

Met mijn huidige diesel is de koelvloeistof op 90 graden na 10 km en nog eens 10 km later is de olie op 97 graden.

Kortom de motor pas op temperatuur na 20 km. (waarvan 18km snelweg met 110 - 120 km/u)


Met mijn vorige benzine ging het iets sneller (zeg na 15 km totaal)
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Peer schreef:Met mijn vorige benzine ging het iets sneller (zeg na 15 km totaal)
Idem hier met een 320d :ja:
Gebruikersavatar
MTBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2012, 22:07
Type Auto: F31 328iA M-Sport & BMW 118i

HBos schreef:Beste lezers,
Ik vraag mij hoe lang het duurt voordat de koelvloeistof op temperatuur is:
Als ik met deze buiten-temperaturen (5-10 graden) met een koude motor wegrijd en ik stuur de snelweg op komt pas na ca. 10 km de temperatuurmeter uit de hoek, en pas later blijft ie steken tussen de 70 en 120 graden (lijkt mij normaal), het interieur warmt wel snel op.

Wat is jullie ervaring?
2012-BMW-f30-3-Series-temp meter.jpg
groet,
Hans
Kijk eens goed naar het metertje, het is geen koelvloeistoftemperatuurmeter maar een olietemperatuurmeter. Dit verklaart ook de langere tijd voordat hij uit de hoek komt. Beter :ja: want een koelvloeistoftemperatuurmeter heb je weinig aan.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

MTBMW schreef:Beter :ja: want een koelvloeistoftemperatuurmeter heb je weinig aan.
Onzin, dit een prima indicatie.
Gebruikersavatar
Peer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 14956
Lid geworden op: 04 jan 2011, 08:32
Type Auto: G20 330e HE M-Sport Performance

Arjan schreef:
MTBMW schreef:Beter :ja: want een koelvloeistoftemperatuurmeter heb je weinig aan.
Onzin, dit een prima indicatie.
+1 en daarbij kun je ook evt de over temperatuur in de gaten houden.

Ben blij nu met beide meters. Dat is een feit maar alleen koeltemp is ook zeker een graadmeter
G20 330e
G30 520i
F39 Sdrive 2.0i
F20 LCI 118i
F30 328i
E60 535d (te vinden op dit forum)
E90 LCI 325i (te vinden op dit forum)
E91 330d (te vinden op dit forum)
E46 320d
E30 316
E21 320
E21 320i
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Kijk eens goed naar het metertje, het is geen koelvloeistoftemperatuurmeter maar een olietemperatuurmeter. Dit verklaart ook de langere tijd voordat hij uit de hoek komt. Beter :ja: want een koelvloeistoftemperatuurmeter heb je weinig aan.[/quote]

Ha, heel goed opgemerkt, en dom van mij!!
Vandaar dat het wat langer duurt, bedankt voor de opmerking.
prettige dagen,
Hans
Gebruikersavatar
MTBMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2012, 22:07
Type Auto: F31 328iA M-Sport & BMW 118i

Arjan schreef:
MTBMW schreef:Beter :ja: want een koelvloeistoftemperatuurmeter heb je weinig aan.
Onzin, dit een prima indicatie.
Wel goed lezen, ik zei dat je er weinig aan hebt dus niet dat je er niets aan hebt. Je hebt meer aan een olietemperatuurmeter, koelwater is indirect. Water geeft al snel aan dat de boel warm is, bij olie duurt wat langer maar ik ben wel verbaasd hoe snel nieuwe auto's opwarmen. Bij mijn vorige auto (Audi A4 1.8 TFSI) was bij rustig warm-rijden de olie rond 5 min al over de 60 graden. Dat was vroeger wel anders en zal wel met milieu te maken hebben.
Mijn vrouw heeft een 1-serie en daar zit zowel geen water als olie-temp.meter in. Daar weet je dus niets.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

HBos schreef:Beste lezers,
Ik vraag mij hoe lang het duurt voordat de koelvloeistof op temperatuur is:
Als ik met deze buiten-temperaturen (5-10 graden) met een koude motor wegrijd en ik stuur de snelweg op komt pas na ca. 10 km de temperatuurmeter uit de hoek, en pas later blijft ie steken tussen de 70 en 120 graden (lijkt mij normaal), het interieur warmt wel snel op.

Wat is jullie ervaring?
2012-BMW-f30-3-Series-temp meter.jpg
groet,
Hans
Als de olietemperatuurmeter los komt van de 70 gr. begint de olie op temperatuur te komen en kun je wat meer doortrekken. Zo rond de 95-100gr. is de motor op bedrijfstemperatuur (afh. van de buitentemperatuur, bij extreme koude kan de motorolie soms niet hoger dan de 90gr komen).

Koelvloeistoftemperatuur meter is een mooie indicatie alleen idd. niet geheel nauwkeurig; echter wanneer deze netjes halfweg staat, mag je er ook wel van uit gaan dat je 'los' kunt. Helaas ontbreekt deze meter bij veel E90/E91's en E8x's.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
DJLeonardo
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 343
Lid geworden op: 19 apr 2012, 02:22
Type Auto: E90 330iA, E87 118i
Locatie: Heemstede

MTBMW schreef:
Kijk eens goed naar het metertje, het is geen koelvloeistoftemperatuurmeter maar een olietemperatuurmeter
Idd zeg, nooit op gelet. Verklaart idd waarom de E46 zo warm is en de F30 soms wel 20 minuten nodig heeft. Goeie opmerkzaamheid!
Bij de E46 wachte ik altijd een tijdje tot nadat de meter in het midden stond voordat het gas erop ging. Olie duurt immers een stukje langer voordat het warm is dan koelvloeistof. Nu ik weet dat de F30 een olietemp meter heeft kan ik daar mooi vanuit gaan. Heb ook nooit begrepen waarom er een koelvloeistofmeter inzat, op de e36 werd die meter al kunstmatig in het midden gehouden dus waarom zit ie er dan nog? Als het mis is en de temp plots oploopt is het toch al te laat.... 002
E90 330iA, E87 118i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

DJLeonardo schreef:Als het mis is en de temp plots oploopt is het toch al te laat.... 002
Welnee, ook hier geldt dat het een indicatie is. Bij de e9x wordt je ook gewaarschuwd dat de temperatuur te hoog is, daar heb je geen meter voor nodig. Dat wij een meter gebruiken om te kijken of de motor al warm is, is mooi maar dat is primair niet de reden van de aanwezigheid van een koelvloeistofmeter. 99% van de mensen let daar toch niet op tijdens het rijen.
Gebruikersavatar
markbruin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2013, 21:19
Type Auto: BMW 330e M Sport
Locatie: Jakobstad/Finland

Even een oud draadje nieuw leven inblazen 005

Bij mij duurt het tegenwoordig vrij lang voordat de meter uit de hoek komt. Ook heb ik gemerkt dat als de olie temp ergens tussen het kwart streepje en de 120 staat tijdens het rijden op bijv. 80 km/h en daarna stilstaat de temperatuur binnen 10-15 seconde daalt naar net onder het kwart streepje.
Dit fenomeen is nu een paar weken aan de gang en niet eerder opgemerkt....iemand een idee??
sjacie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:56
Type Auto: BMW G01 X3 2.0i xDrive x-Line 2019
Locatie: Noord Brabant

Toevallig onlangs een software update van de auto gehad?

Ik denk zelf ook een verandering van opwarm gedrag te merken nadat mijn auto een software update (motor management) gehad heeft.
De huidige G01 X3 2.0i xDrive xLine
De oude :Mpower: -sport F34 320i 2013
De oude E91 316i 2009
Gebruikersavatar
markbruin
Just getting started
Just getting started
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2013, 21:19
Type Auto: BMW 330e M Sport
Locatie: Jakobstad/Finland

Geen software update gehad...

Via het hidden menu mijn temperaturen in de gate gehouden en ik zie de koelvloeistof bijna 20 graden dalen en de olie temp met 10 graden. Dit alles in een tijdsbestek van 10-15 sec.
Gebruikersavatar
Activehybrid3 driver
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 apr 2017, 22:28
Type Auto: Bmw 520iM G31

Misschien dat je thermostaatklep dan net open is gegaan en er een plons koel water doorpompt? Of zeg ik nu iets raars? 001

Of die vlieger ook opgaat voor je olie durf ik niet te zeggen...
Hybride is niet persé saai.... 8)

f30 335ih stage1
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Motorisch/Performance”