Rideheight F31 t.o.v. G21

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Gents,
Ik ben van een F31 met M onderstel en diverse aanpassingen naar een G21 gegaan die ik ook aan het aanpassen ben.
Nu is mijn G21 een XDrive en die staat verdomd hoog op de poten.
An sich niet heel vervelend maar ik ben voor het eerst in mijn hele auto historie aan het overwegen hem te verlagen (ACS veren).
De wielkasten zijn gewoonweg niet lekker gevuld naar mijn idee en het kan nog wel met zwarte velgen maar voor het mooie moet hij iets omlaag.
Mooie duscussie gehad met BMW Nederland over het vervallen van de garantie op zo ongeveer mijn gehele auto maar zowel de dealer in Utrecht als in Echt kunnen de wagen verlagen met behoud van garantie. In geval van garantie heb ik te maken met de dealer en hoe zij het oplossen is aan hun dus ik blijf het overwegen.
ECHTER... ik woon in hoofddorp met de meest slopende drempels die er landelijk zijn neergelegd...
De verlaging van de ACS veren zijn niet zo heel extreem (25-35mm aan de voorkant en 20-30 aan de achterkant) en ikheb het idee dat ik alsnog boven de hoogte uitkom van de F31 die ik reed.
Kan iemand wellicht dit opmeten bij zijn F31 met M onderstel en M pakket??
Afbeelding
De laagste punten zijn de krikpunten vlak voor het achterwiel en na het voorwiel voor de G21. Ook de voorkant is volgens mij iets korter van de G21 maar dat haal ik in de officiele papieren niet naar voren..
Alvast dank!


E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

In mijn showroom topic van de F31 335d kun je goed zie hoe de X-drive komt te staan. Is verlaagd met Eibach pro set
Ik heb het niet opgemeten, maar mijn g21 30i lijkt iets lager te staan. Althans, de ruimte tussen band en wielkuip lijkt smaller dan dit bij de F31 destijds

Onderstaand hoe de auto was (pagina 3)
viewtopic.php?f=66&t=22106&hilit=335d&start=30


En onderstaand hoe ie er uit kwam te zien
Afbeelding
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Het gaat mij er een beetje om dat een verlaagde G21 xdrive niet lager is dan een F31 (non-xdrive) met Msportonderstel.
Voor mijn gevoel is mijn Xdrive veel hoger dan mijn vorige auto en kom ik met de verlaging op hetzelfde uit, wat ik prima zou vinden. Lager wordt eng in Hoofddorp...
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Zowel de eibach als acs veren, geven de verlaging op vanuit een standaard onderstel. Dus in mijn geval, m onderstel zonder xdrive, is de verlaging minder. Aangezien de msport al iets lager staat dan standaard. Ik verwacht en weet vrijwel zeker, dat jouw auto, na verlaging, even laag komt te staan, als mijn g21.

Onderstaand nog een topic op us forum
https://g20.bimmerpost.com/forums/showt ... ?t=1710424

Lees ook dat de xdrive msport, 10mm hoger staat dan een rwd msport, wat dus weer dezelfde hoogte is als een standaard onderstel
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... &t=1346780
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Ja klopt. Blijkbaar zijn alle aanpassingen van de rijhoogte van de BMW typen terug te herleiden naar de veren want door die te veranderen komen alle modellen terug op dezelfde hoogte.
Wat an sich weer apart is want dan zou er maar 1cm tussen mijn Xdrive zitten en een m340 terwijl mijne op een jeep lijkt side by side.
Jij tevreden met de verlaging @ejt?
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Tja, wat daar de regels voor zijn, weet ik niet.
In jouw geval zou ik het doen ( in mijn geval ook 001 ) met een set van eibach. Je auto komt sowieso een stuk beter te staan, dan nu het geval is.
Ik ben super tevreden met de verlaging. Staat super, en de rij-kwaliteit is rechtuit ongeveer hetzelfde gebleven. Misschien iets stugger, maar dat is verwaarloosbaar. In de bochten blijft de koets vlakker liggen, maar daar heeft de g toch al niet zoveel problemen.
Het enige probleem wat mijn auto nu heeft is dat ik mijn krik, niet de laagste maar zeker ook niet de hoogste, niet meer onder de voor-steun kan krijgen, om de auto op te krikken. Dit is makkelijk op te lossen, door de auto iets op te tillen bij het spatbord en dan de krik er met mijn voet onder te schuiven.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Min of meer opgelost:)
Niet dat er logica gevonden is in de setups van BMW noch dat de dealers weten hoe dat werkt maar ik heb het anders "opgelost" en heb een mooie mogelijkheid gekregen het "custom" op te lossen:):
viewtopic.php?p=616179#p616179
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”