Iemand ervaring met verlagen F30 xDrive? (met fotos)

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Heeft iemand al ervaring met het verlagen van een F30 met xDrive. Mijn auto heeft een Adaptief M Onderstel. Het is mij niet duidelijk of je die in combinatie met sportveren (H&R schijnt nu een setje voor de xDrive te hebben) kan gebruiken.

De auto staat echt veel te hoog nu en rolt ook veel te veel vind ik.
Laatst gewijzigd door Bobpotnepo op 18 jul 2013, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.


2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Adnan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1570
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:15
Type Auto: Porsche 911 991.2, BMW 540i G30 (M Performance & Sound)
Locatie: Amsterdam

Das een goede.........Ik dacht altijd dat X-drives niet verlaagd mochten worden......

Greetzz
Adnan

:Mpower: rulezzz
______________________________________________________________________
“I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted.”

Afbeelding
Gebruikersavatar
performance
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4575
Lid geworden op: 16 okt 2011, 21:09
Type Auto: F82 M4 CS

Hendrik van Baan bellen :ja:
320-E21>635csi-E27>320d-E46>330d-E46>3.0Z4-E85>335i-E91> :Mpower: E92> :Mpower: F82> :Mpower: F82 CS
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Puur theoretisch lijkt me het verlagen van een adaptief ondrstel niet mogelijk.

Kan er nu even geen 100% zekerheid over geven.
En zeker omdat je ook nog x drive hebt.

Interessante vraag, die ik zeker ga uitzoeken.

Gr FAF
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Had je een xDrive gehad zonder Adaptief onderstel, dan zou het niet zo moeilijk zijn....maar ik durf je (los van het xDrive verhaal) niet te zeggen hoe zo'n adaptief onderstel reageert....

Mijn vorige auto was een xDrive uitvoering en deze is probleemloos verlaagd. De schroefset die ik had, was speciaal voor de xDrive....houd hier wel rekening mee. Gezien de extra kardan die je hebt, is de aslast ook hoger. Neem dus een verlagingsset, die geschikt is voor de hogere aslast!
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Heb vandaag mailwisseling gehad met AC Schnitzer in DLD. Die beloven een xDrive setje veren die je ook bij Adaptive M onderstel kan gebruiken. Dat lijkt goed nieuws. Ze zijn nog aan het testen met de set, zou over een week of 6 - 8 klaar zijn.....

Lijkt er op dat ik nog even geduld moet hebben :nou:
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

AC schnitzer daar kan je niet echt van opaan.
Tenminste dat is mijn ervaring uit her verleden.
Ze zouden ook een lsd gaan leveren voor de 6 cilinder E9X modellen.
Zou niet langer dan 1a2 maanden gaan duren.
Het is nog steeds niet beschikbaar.

Maar stuur Adnan eens een pb, als ik me niet vergis had hij op zijn nieuwe 5 ook een adaptief onderstel.
Die heeft hij toen ook verlaagd met ACS veren.

Wil je nog meer rol uit je F30 halen dan adviseer ik H&R anti roll bar.
Zeker als de veren niet beschikbaar komen.

Succes

FAF
Adnan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1570
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:15
Type Auto: Porsche 911 991.2, BMW 540i G30 (M Performance & Sound)
Locatie: Amsterdam

FAF schreef:AC schnitzer daar kan je niet echt van opaan.
Tenminste dat is mijn ervaring uit her verleden.
Ze zouden ook een lsd gaan leveren voor de 6 cilinder E9X modellen.
Zou niet langer dan 1a2 maanden gaan duren.
Het is nog steeds niet beschikbaar.

Maar stuur Adnan eens een pb, als ik me niet vergis had hij op zijn nieuwe 5 ook een adaptief onderstel.
Die heeft hij toen ook verlaagd met ACS veren.

Wil je nog meer rol uit je F30 halen dan adviseer ik H&R anti roll bar.
Zeker als de veren niet beschikbaar komen.

Succes

FAF
Op die 5 ging het probleemloos....en werkte gruwelijk goed... :mrgreen: :mrgreen:

Echter daar had ik de optie EDC (Electronic Damper Control). Volgens mij is dat hetzelfde als Adaptief Onderstel , denk alleen dat de naam anders is......

Als ACS zegt dat ze veren hebben voor jouw 335 X drive dan denk ik dat dat gewoon goed moet zijn.....en als je ze via de dealer laat monteren, dan heb je ook geen gezeik met garantie ofzo (indien dat een issue is).

Greetzz
Adnan

:Mpower: rulezzz
______________________________________________________________________
“I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted.”

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Dejan, FAF, Adnan, bedankt voor de tips. Ga denk even wachten op ACS. Heb ook nog een vraag bij H&R uitstaan. Die hebben al een setje voor de xDrive; wil even horen hoe zij aankijken tegen de combi met Adaptief onderstel.
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Hoe werkt dat adaptieve onderstel eigenlijk?

Maw: Hoe wordt ervoor gezorgd dat het onderstel stugger wordt? Magnetisme? meer druk in de schokdempers?
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Thys schreef:Hoe werkt dat adaptieve onderstel eigenlijk?

Maw: Hoe wordt ervoor gezorgd dat het onderstel stugger wordt? Magnetisme? meer druk in de schokdempers?
Dat weet ik dus ook nog steeds niet.
Ik ga uit van het laatste.
Vandaar dat ik ook schreef dat het theoretisch niet mogelijk zou zijn.

Omdat van kortere veren heel de afstelling in de war zou raken.
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Adaptive Drive:

Furthermore, Adaptive Drive adjusts the suspension settings to suit the character of the road surface. Each axle has its own independent motor that can adjust the dampers on each individual wheel. When the road surface under one side of the vehicle differs in character from that on the other side - such as when driving on roads with gravel shoulders - Adaptive Drive instantly adjusts the suspension settings of the wheels on one side to practically eliminate any perceptible unevenness in the road.

EDC:

Sensors constantly monitor all factors influencing the vehicle's behaviour and occupants' comfort, in order to precisely adjust the damper control. In a fraction of a second, the signals are analysed by the EDC microprocessor and orders are sent to the actuators on the shock absorbers, which, with the help of magnetic valves, are variably adjusted to provide optimal suspension.
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Dan weet ik nog niet hoe het adaptive drive werkt.

EDC zal dan met kleppen in de dempers zijn. Als de kleppen (nagenoeg) gesloten worden kan de olie nergens meer heen en dus is de demper harder.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
FAF
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 7332
Lid geworden op: 08 jul 2008, 19:06
Type Auto: F36 420i Grancoupe M-sport

Thys schreef:Dan weet ik nog niet hoe het adaptive drive werkt.

EDC zal dan met kleppen in de dempers zijn. Als de kleppen (nagenoeg) gesloten worden kan de olie nergens meer heen en dus is de demper harder.
Klopt, zelfde principe als die FSD schokbrekers van Koni.
Daar is veel over te lezen.....kom je de avond wel mee door.
Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Ben weer een stapje verder. Inmiddels bevestiging gekregen van H&R dat hun sportveren ook geschikt zijn voor de xDrive:

"Our springs 28832-1 are tested and approved for cars with adaptive drive as well.
It works without problems, nothing on the adaptive drive has to be changed/ re-worked/ re-programmed.

When the car is already OE lowered with M-suspension, our springs will lower the car less (only about 25mm)."

Nu eens kijken wat ze kosten.
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”