bonken adaptief onderstel F30/31

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Ik vind dat mijn onderstel nogal "bonkt" bij het rijden over drempels of slecht wegdek is het
net of de schokdempers hun eind bereiken en hierdoor een bonkend lawaai maken.

Dit hoor je op de comfortstand en nog meer op de sportstand. Vandaag door dealer naar laten kijken
" dit hoort erbij" krijg je dan te horen....

Ik dacht er eerder wat over gelezen te hebben hier maar kan het niet terug vinden... herkennen rijders
met een adaptief onderstel dit?


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Dat je het gelezen hebt kan kloppen. Maar het lid wilde achteraf anoniem blijven en niets achterlaten op ons forum, en heeft toen bij elk bericht een streepje gezet. De zielige restanten van dat topic heb ik verwijderd.

Hij vond ook dat er te weinig respons kwam, een oplossing stond daar ook niet in kan ik mij herinneren.
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

oh oké duidelijk, zijn inderdaad nog niet heel veel F3* rijders hier, maar ja wat niet is kan nog komen :mrgreen:

bedankt voor je reactie. :ja:
Splendid
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 311
Lid geworden op: 16 apr 2013, 14:20
Type Auto: F31
Locatie: Breda

Mijn F31 heeft geen adaptief onderstel, maar is wel verlaagd met een verenset van AC Schnitzer. Als een drempel dan net even te diep blijkt te zijn, tikt de auto ook op z'n blokken. Maar dat is niet abnormaal volgens mij.

Ik rijd regelmatig op slecht wegdek, maar dan heb ik geen last van gebonk.
Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Ik heb ook een adaptief onderstel en mijn auto is een xDrive. Onderstel is nogal erg op comfort afgestemd en zelfs de sportstand maakt het niet veel beter. Ik herken dat de vering nogal snel zijn einde bereikt en dan krijg je idd een mooie "boink" te horen. Heb juist het idee dat dit in de sportstand vaker voorkomt dan in comfort.
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Adnan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1570
Lid geworden op: 29 sep 2009, 09:15
Type Auto: Porsche 911 991.2, BMW 540i G30 (M Performance & Sound)
Locatie: Amsterdam

Bobpotnepo schreef:Ik heb ook een adaptief onderstel en mijn auto is een xDrive. Onderstel is nogal erg op comfort afgestemd en zelfs de sportstand maakt het niet veel beter. Ik herken dat de vering nogal snel zijn einde bereikt en dan krijg je idd een mooie "boink" te horen. Heb juist het idee dat dit in de sportstand vaker voorkomt dan in comfort.
+1...
Same here...

Greetz
Adnan

:Mpower: rulezzz
______________________________________________________________________
“I spent 90% of my money on women, drink and fast cars. The rest I wasted.”

Afbeelding
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Bedankt voor de reacties...

In de sport stand is het inderdaad vaker te horen... maar in comfort vind ik het ook te aanwezig...maar mee leren leven dus? Vind het niet passen bij een auto van bijna 70.000,-
Gebruikersavatar
Michiel
Administrator
Administrator
Berichten: 13592
Lid geworden op: 01 jun 2010, 19:52
Type Auto: E46 330Ci Cabrio M-tech II

Straks bij het selecteren van mijn nieuwe BMW deze dus niet aanvinken, scheelt weer in de prijs :ja:

THX.
Drive it like you stole it...

E46 316i Black & Silverline - zwart 2004-2007
E90 318i 2010 - 2015
E39 Touring 540i Executive 2015 - 2017
F30 316i High Exe. M-sport 2015 -2020.
E46 330Ci Exe. M-tech II 2020 -
spiderman
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012, 10:07

Eerder heb ik ook op het bewuste topic gereageerd en meegedeeld dat ik die bonk geluiden in mijn F31 van 2012 niet heb. Maar ik heb geen xDrive!
Ik heb nooit geen rare geluiden gehoord en ik vind dan ook niet dat je per definitie de optie Adaptief onderstel moet uitvinken.
Gebruikersavatar
Bobpotnepo
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 feb 2013, 20:49
Type Auto: G20 M340i xDrive

Xdrivequattro schreef:Beste André42k,

...
Ik heb mijn Xdrive Touring met adaptief onderstel omgeruild voor een identieke versie zonder adaptief onderstel.
......
Heel verstandige beslissing. Waren alle dealers maar zo aardig :wink: Voor mij na mijn huidige auto ook nooit meer een F3x xDrive.
2019 G20 M340i xDrive
2020 Cayenne SE Hybrid
2022 718 Spyder
2015 981 Cayman GT4 (sold)
2018 F30 340i (sold)
2013 981 Cayman S (sold)
2000 Z3 Coupe 3.0 (sold)
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

ik heb nu vakantie en ga maandag de dealer weer een bezoek brengen, test rit met hoofdmonteur moet uitsluitsel brengen.
Hier ga ik niet mee akkoord in ieder geval. Ik erger me dood aan dat gebonk bij putten in de weg en klinkerwegen. Ik laat hier nog even weten wat de uitkomst hiervan is. Iemand in de buurt van Assen met adaptief onderstel voor proefrit in zijn/haar auto? :-)
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Dinsdag gereden met de monteur in mijn auto, hij hoorde ook wat ik hoorde al was het niet meteen een afkeurende opmerking van de monteur. Ik heb aangegeven dat ik met een andere auto wil rijden, op dat moment hadden ze geen F31 met adaptief onderstel staan. Waarschijnlijk vandaag of morgen in een andere auto rijden. Weet iemand of de demping ook snelheid afhankelijk is...???

Ik heb het idee dat bij lagere snelheden de "boink" beter te horen is als op hogere snelheden.
spiderman
Just getting started
Just getting started
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 nov 2012, 10:07

Hallo Xdrivequattro

Ik begrijp wel dat die bonk geluiden uit het adaptief onderstel en niet de xDrive komen. Ik geef alleen aan dat ik geen xDrive heb maar wel een F31 met adaptief onderstel. Destijds heb ik met hetzelfde model, ook met adaptief onderstel, gereden en die bonk geluiden ook niet gehoord.

Maar na alle berichten geloof ik dat wat geluk gehad heb of zo. En volgens mij moet het dus ook gewoon op te lossen zijn.
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Het hoge woord is eruit, gisteren wederom gereden met een auto met ook een adaptief onderstel. Ik hoorde meteen al dat deze auto het niet deed. We hebben slechte wegen en drempels gehad en daarna nogmaals in mijn eigen
auto een rondje gedaan. Onderweg met de zeer behulpzame monteur overlegd wat nu..... ze hebben een schokdemper test bank dus terug naar de werkplaats... helaas testbank kapot! :-( Had zo de hoop dat we nu ook gingen ontdekken wat het nu is...


Anyway de monteur gaat nu drie week op vakantie en heb het meeste vertrouwen in hem, dus nu even wachten en intussen doen ze een terug melding naar Bmw Nederland.
Ben in ieder geval blij dat ze bevestigen dat het niet naar behoren is..... wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15843
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Dat is al tenminste één stap...
...nu hopen op goed vervolg Andre.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”