bonken adaptief onderstel F30/31

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Daar gaan we van uit Joop :ja:


Goed weekend :zwaai:


Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

vandaag de schokdempers laten testen bij een extern bedrijf, hier blijkt niks mis mee te zijn.
Ik had stille hoop dat ik het tijdens deze test kon lokaliseren waar het probleem zat maar de trilling van de testbank gaat zo snel dat het hier niet mee gaat lukken.
Nu dan toch maar afwachten dat hij naar de dealer kan.
Splendid
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 311
Lid geworden op: 16 apr 2013, 14:20
Type Auto: F31
Locatie: Breda

Dus als ik het goed begrijp treedt het probleem niet op bij alle adaptieve onderstellen. Ligt het dan aan de combi adaptief onderstel en xdrive? Of is het systeem simpelweg nog niet verfijnd genoeg? Of hebben we hier te maken met een maandagmorgenkwaal? In iedere geval balen Andre! Hopelijk wordt duidelijk wat de exacte oorzaak is; dat praat makkelijker in de richting van een oplossing.
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Volgens mij heeft een Xdrive niks met dit probleem te maken. Heb zelf geen Xdrive
maar heb wel proef gereden in en Xdrive welke dus deze problemen niet had.

Ik durf het niet te zeggen of dit een apart geval is of meerdere mensen hier last van hebben. Ik heb ook al andere forums afgespeurd op dit probleem maar kan er maar weinig over vinden. Mocht iemand soort gelijke gevallen ergens anders horen/zien dan graag even laten weten.

Ik hoop het ook Splendid.... heb een lange adem.... :ja:
Gebruikersavatar
Kingfisher
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 802
Lid geworden op: 19 mei 2014, 17:16
Type Auto: G31 520iA Touring M Sport HE
Locatie: De Polder
Contacteer:

Ik heb sinds drie weken ook een F31 met adaptief onderstel, maar ik heb gelukkig (en laat ik het afkloppen) nog geen gebonk uit het onderstel gehoord. En ik ben een zeikerd :mrgreen:, ik hoor elk geluidje dat er niet zou moeten zijn.

Blijkbaar hoeft het dus niet te bonken. Overigens is mijn auto in juli (2014) geproduceerd, er is toen een aantal (minieme) wijzigingen aan de modellen doorgevoerd, geen idee of het gebonk van het adaptieve onderstel daar ook onderdeel van was.
Gebruikersavatar
Andre42k
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 dec 2013, 12:28
Type Auto: F31 328i sportline

Ik ben ondertussen een andere topic begonnen (rechten en plichten dealer), probleem is bekend maar geen oplossing tot op heden...

Dan denk ik dat die wijziging niets te maken heeft gehad met mijn probleem anders hadden ze het nu wel geweten lijkt mij :(
Max020
Just getting started
Just getting started
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 aug 2015, 14:37


Beste,

graag jezelf voorstellen op het
forum, alvorens berichten te plaatsen.

Voorstellen kan hier: http://www.bmw3seriesforum.com/viewforum.php?f=1"

Bedankt voor de medewerking :ja:
-Moderator Team
Roekeloos
Just getting started
Just getting started
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 mei 2016, 11:17

Ik heb een F31 320d met adaptief onderstel en de gezellige originele 16" ballon RFT's eronder.

Tot nu toe ben ik zeer tevreden over het comfort van de auto, maar ik heb één keer gehad dat ik met lage snelheid een vrij steile oprit met een korte bocht op draaide, dus een voorwiel zat eerder op de drempel dan de andere. Toen hoorde ik een flinke bonk uit het onderstel komen, alsof ik ergens tegenaan reed.

Is dit het fenomeen waar jullie het over hebben? Is nu 1x gebeurd in 2 maanden.
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Dat is het inderdaad. Heb ik ook meerdere malen last van gehad met mijn BMW. Alsof het onderstel eronder uit vliegt. Maar BMW zegt dat het product eigen is...
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Daarom zei ik al in het andere topic; ver weg blijven van F30/31's met adaptief onderstel. Op dit soort gezeik zit je toch niet te wachten met je nieuwe auto.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
nico320d
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 178
Lid geworden op: 29 mei 2013, 11:21
Type Auto: BMW 330d touring F31 Estoril Blau
Locatie: Omg. Groningen

Ik zie dit topic nu pas; volgens mij doet mijn F31 met adaptief (m) onderstel het ook. Klinkt een beetje alsof er een fuseekogel stuk is. Overigens hoor ik het eigenlijk alleen aan de bestuurderskant voor, aan de bijrijderskant niet.
Switch
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 938
Lid geworden op: 16 okt 2014, 15:53

Geldt dit ook voor de F11? Ik heb een mooie gezien en deze heeft de Optie-223 "Dynamic Damper Control".
:koffie:
Gebruikersavatar
reinder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 106
Lid geworden op: 05 jan 2011, 15:39
Type Auto: Z4 m40i (2019) & 330e HEM (2017)

Beste allemaal,

Ik heb dit probleem gehad bij mijn F30 en nu bij mijn F36.
Gisteren weer bij mijn dealer geweest. Je weet wel, Hans Severs uit Woerden.
Dit is een van de weinige dealers die dingen doet die niet "kunnen" (zoals M Performance combineren met een trekhaak).

Ook dit probleem geadresseerd. Bij mijn F30 was het een zoektocht van mij en mijn vader (Vakman Ruud) wat we niet op konden lossen. Dan hebben we het over: draagarmen vernieuwen, reactiestangen etc etc.

Bij mijn F36 zijn de fuseekogels nu ook vervangen bij 80.000km. Zit nog wat speling op het stuur (probeer eens bij stilstand je stuur 2cm heen en weer te draaien. Je hoort een tik en voelt het ook. Schijnt geen kwaad te kunnen :wtf:
En het "bonken", eigenlijk is het meer een "tokkelen" doet ie nog steeds.

Wat schijnt nu de oorzaak te zijn: de software van de Adaptieve Schokdempers :wtf:
In de adaptieve schokdempers zitten natuurlijk de metaaldeeltjes (elektronische regeling viscositeit olie) en allerlei ventieltjes (zoals Arjan de werkplaatschef vertelde). Ook die zijn elektronisch geregeld.

Wat het dus is is dat demper niet goed "dempt". Wat je helemaal merkt als je de dempers op "sport" zet en dan over klinker weggetjes rijdt. De banden zijn letterlijk aan het "stuiteren" en dat is wat je hoort. Dit heeft natuurlijk z'n effect op alle rubbers en kogels, waarom zowel bij mijn F30 als F36 de rubbers harder slijten. Ik zou anders niet weten waarom ze naar 60-80000km al eraan zijn.

Hans Severs heeft het opgespeeld naar Duitsland. Zij hebben nieuwe software geschreven, die het probleem moet verhelpen. Tot op heden heeft Hans Severs 2 auto's geüpdate met deze software: de ene klant is blij, de andere klant niet.

Dat laatste kan ik mij wel voorstellen. Ik kan mij zo voorstellen dat aanpassing van de demping van de auto het rijgedrag beïnvloedt... Volgende week donderdag krijg ik de update. I will keep you posted!
ex TT-roadster | ex E90 320d | ex E85 3.0iS | ex E87 120d | ex E90 330d | ex F30 328i | ex Mini Cooper S Cabrio | ex F36 428i | ex Mini Roadster JCW
dannyvdberg
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 3391
Lid geworden op: 13 okt 2014, 11:24

Ik had het bij de m135i ook onwijs maar na een software update was het volgens mij ook voorbij. En nu met de f30 lci ook geen last meer van..
sjacie
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 593
Lid geworden op: 12 mar 2011, 19:56
Type Auto: BMW G01 X3 2.0i xDrive x-Line 2019
Locatie: Noord Brabant

vanaf wanneer is deze software update beschikbaar gesteld door BMW?
De huidige G01 X3 2.0i xDrive xLine
De oude :Mpower: -sport F34 320i 2013
De oude E91 316i 2009
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”