Beste manier inremmen nieuwe remmen

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Inremmen? Really?
Precies... je bent me voor. :)

Is in de motor wereld ook al decenia een oeverloze discussie.
Je hebt de 'rustig aan manier' en de 'race manier' en allerlei semi interlectuele manieren er tussenin. Ja sure... :lol:

Als je nieuwe schijven en blokken hebt gekregen zegt de dealer; let even op, de remmen zijn nieuw, de eerste paar x remmen ze iets minder. That's all. En bij aflevering van een nieuwe auto (of motor) wordt er idd nooit een woord gerept over het inremmen van de remmen. Ik heb in ruim 30 jaar 'tig' auto's en nog meer motoren (inclusief circuit-gebruik) nog nooit verglaasde remblokken en kromme remschijven gehad. Vres-se-lijke mazzel...


2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Reed je als een oud wijd zeker... :P
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Och, ik heb nu 1x verglaasde remblokken gehad toen ik een noodstop maakte met splinter nieuwe remmen in mijn Mazda 6.
Schijven zijn nu ook echt wel krom dus prijs daar jij het nooit hebt gehad (en ik procentueel ook bijna niet als je mijn auto historie en kilometers erkend) maar het gebeurt wel degelijk, ook met oem spul.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

Niemand heeft het instructieboekje gelezen bij een nieuwe auto waarschijnlijk: daar staat toch echt in dat je de eerste 500km rustig aan moet doen; hetzelfde wanneer je dus de blokken hebt laten vervangen, net als dat je eerst het gladde laagje van dd banden moet afslijten, net als bij monteren van nieuwe banden (eerste 300km)...

...dan rijden jullie ook zeker met de toeren in het rood de showroom uit of niet? :wink:

Het is een grove richtlijn, en zeker geen garantie dat het goed gebeurd, aangezien daar een ieder anders mee omgaat.
Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Rtfm :lol:
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Er is ook wel een groot verschil tussen nieuwe blokken en schijven en alleen nieuwe blokken. Bij het laatste is je schijf al onregelmatig en moet je blok aanzienlijk meer inslijten op je schijf. Hierbij is het risico op verglazen aanzienlijk groter omdat in het begin maar een klein deel van de blok raakt met de schijf.
Nieuwe schijf en blokken zijn vlak en dus beginnen met groter draagvlak, ook veel sneller ingelopen dan.
Gebruikersavatar
Sanders
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1015
Lid geworden op: 27 jul 2016, 22:19
Type Auto: E90 318i 2009
Locatie: Maastricht

Wat is er dan dat ingeremd moet worden?
Is dat een beschermlaag op het blok? Tegen roest oid.
Want er zit toch telkens "nieuw materiaal" aan de uiterste zijde van het blok, waarom gebeurt dat halverwege dan niet meer?
First Timer, Noobie, Life Long BMW Fan :Mpower:

325i Monaco Blue Showroom (gestolen)

318i LCI Titansilber Showroom
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Nee dat is het niet.

Zie het als grof schuurpapier op je gelakte kozijn bv.
Met korrel 80 zie je letterlijk gtoefvorming. Je kontaktoppervlak is klein. Op die plekke waar je kontact maakt kan de boel bij teveel belasten verbranden.
Zou je bv korrel 2000 pakken...dan is je oppervlak veel mooier verdeeld. Bij gelijk aantal schuurbewegingen krijg je een gladder resultaat.
De kans op verbranden is in theorie bij dezelfde bewegingen kleiner cq minder.
Inremmen klinkt racy..het is meer op mekaar inwerken. En idd..net als banden een glad laagje hebben. Vooral motorrijders weten dat. Bij racebanden is het idd onzin.
Warmere er op en volle bak gas...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
DRuw
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20:36
Type Auto: G21 330e XDrive Msport Individual

Ik rij nu inmiddels ongeveer 800 km met mijn nieuwe trw set remmen en dat bevalt me eigenlijk best goed.
Het was overduidelijk het probleem van het trillen maar ook de bite en remkracht is beter en voelt solide aan. Hij is nog wat sponzig in het pedaal maar dat is de f31 kwaal en wellicht ooit nog eens te verhelpen met een set RVS remslangen denk ik. Ik ben een nog niet van overtuigd dat ze minder stof produceren maar kan ook het eerste beetje zijn van inslijten.
Binnenkort eens wassen en in de gaten houden.
Al met al prima tevreden met mijn trw schijven en trw ceramic blokken in ieder geval.
Heb de eerste 400a500km rustig gereden, bij het stoplicht uit laten rijden en in neutraal gezet ipv poot op de rem en verder geen noodstops of dergelijke gemaakt.
E91 318d --> F31 325d M-Sport --> G21 330e M-Sport Individual
Gebruikersavatar
CreativeS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1834
Lid geworden op: 30 nov 2017, 11:30
Type Auto: E90 325iA VFL

newTIS zegt:

34 00 ...General information on braking in new brake discs / brake pads

Important!

After completing work:
  1. Carry out function check on brake test stand to ensure that the brakes complies with legal requirements.
  2. Carry out test braking while driving at low speed; the effectiveness of the brakes may be reduced during the initial braking operations.
  3. Exaggerated drastic and continuous braking operations for faster braking in are not permitted.
  4. Advise the customer not to perform any wilful drastic braking in the first 200 km after brake replacement.
  5. Attach mirror tag to interior rearview mirror.
Gebruikersavatar
ferry
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 317
Lid geworden op: 16 feb 2011, 01:30
Type Auto: 328 GT
Locatie: Zuid Holland

Ik heb recent zelf een set DBA schijven geplaatst met HAWK remblokken.

De mensen bij fine line imports attendeerden mij er op de remmen in te remmen volgens de procedure beschreven op de site van HAWK remmen.

Hieronder linkje van site fine line imports:

https://www.fineline-imports.nl/ons-ass ... 34-nl.html
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Heb ik inderdaad ook zo gedaan (met Hawk blokken). Dat is echt een procedure die je moet uitvoeren. Vaak staat er alleen vermeld dat je x km rustig moet remmen. Dan duurt t ook langer voordat ze optimaal presteren.
DBA, is het ook 2-delig?
Edit: Nee, volgens mij niet als t deze zijn:
https://www.fineline-imports.nl/remmen/ ... ia/c18565/
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Interessant onderwerp en ik heb er inmiddels het nodige over gegoogled aangezien ik zaterdag de 370mm brembo's krijg (met 2-delige schijven).

Mijn voorlopige conclusie is dat er geen pijl op te trekken is, behalve dat iedere fabrikant het belangrijk vindt. Paar bevindingen:
1. AP-racing (op Bimmerfest) adviseert ook voor street pads een tamelijk agressieve inremvorm, namelijk 10x van 100 naar pakweg 20 en dan accellereren, stevig afremmen, accellereren, stevig afremmen etc. Volgens hen breng je daarmee een soort gelijkmatige frictielaag aan waardoor je betere grip met remmen hebt. Het oogt mij vrij agressief in dat filmpje.
2. Over Brembo vond ik ergens in een factsheet dat ze aanbevelen om, na het verwijderen (zachtjes remmen) van een eventuele zink-coating, 30x met gemiddelde remkracht gedurende 3 seconden af te remmen, 750m rijden (afkoelen; niet remmen) en die cyclus herhalen voor een gelijkmatige verwarming van de remmerij. Op hun actuele website praat Brembo alleen nog maar over rustig remmen gedurende de 1e 200km ...daar kun je dus niet zoveel mee.
3. Hawk schrijft een soort tussenweg voor van wat AP en Brembo zeggen en wie weet ligt de waarheid wel in het midden :mrgreen: .

Rode draad over wat ik lees is het belang van een gelijkmatige hitteopbouw van de nieuwe remcomponenten en tijdens het inremmen te allen tijde voorkomen dat je stilstaat (automaat in N als het toch niet anders kan). Dit met als einddoel om de overall remprestaties te optimaliseren en eventuele trillingen etc. zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik ga denk ik voor een variant op het Brembo advies. Op een rustige weg die 30x 3 seconden afremmen verdelen over 10x lichte remkracht, 10x gemiddelde remkracht en 10x stevige remkracht ...beetje op gevoel en dan moet het maar goed zijn.
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

ik kan mij nog herinneren dat Stoptech en Hawk op de doos of flyer aangeven dat je de remblokken flink heet moet stoken, zonder uiteraard stil te staan waardoor de "folielaag" ontstaat op remschijf. zie onderstaande link

https://www.hawk-remblokken.nl/uitleg-r ... /#inremmen


en dat is dus weer een andere inrem procedure dan Fine-line imports aangeeft voor de Hawk blokken.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
RvL
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 832
Lid geworden op: 13 jan 2019, 09:22
Locatie: Noord Holland

Ik heb nog nooit enige consistentie in alle 'in-rem procedures' kunnen vinden. Sommige fabrikanten (EBC meen ik) posten zelfs verschillende procedures in verschillende landen... voor dezelfde remblokken... yeah right. :roll:

Als je een nieuwe auto ophaalt volgt niemand toch een in-rem procedure voor de remmen? Ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan. En er is volgens mij ook geen autofabrikant die hier uberhaupt iets over roept. De eerste 100-150 KM rustig met enig beleid en gezond verstand remmen gaat nooit mis.
2019 - F20 LCI2 120d :Mpower: Sport Shadow . | xHP stage 2 | Bilstein B12 Pro-Kit | Y-brace

Showroom
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”