Interessant onderwerp en ik heb er inmiddels het nodige over gegoogled aangezien ik zaterdag de 370mm brembo's krijg (met 2-delige schijven).
Mijn voorlopige conclusie is dat er geen pijl op te trekken is, behalve dat iedere fabrikant het belangrijk vindt. Paar bevindingen:
1. AP-racing (op Bimmerfest) adviseert ook voor street pads een tamelijk agressieve inremvorm, namelijk 10x van 100 naar pakweg 20 en dan accellereren, stevig afremmen, accellereren, stevig afremmen etc. Volgens hen breng je daarmee een soort gelijkmatige frictielaag aan waardoor je betere grip met remmen hebt. Het oogt mij vrij agressief in dat filmpje.
2. Over Brembo vond ik ergens in een factsheet dat ze aanbevelen om, na het verwijderen (zachtjes remmen) van een eventuele zink-coating, 30x met gemiddelde remkracht gedurende 3 seconden af te remmen, 750m rijden (afkoelen; niet remmen) en die cyclus herhalen voor een gelijkmatige verwarming van de remmerij. Op hun actuele website praat Brembo alleen nog maar over rustig remmen gedurende de 1e 200km ...daar kun je dus niet zoveel mee.
3. Hawk schrijft een soort tussenweg voor van wat AP en Brembo zeggen en wie weet ligt de waarheid wel in het midden
.
Rode draad over wat ik lees is het belang van een gelijkmatige hitteopbouw van de nieuwe remcomponenten en tijdens het inremmen te allen tijde voorkomen dat je stilstaat (automaat in N als het toch niet anders kan). Dit met als einddoel om de overall remprestaties te optimaliseren en eventuele trillingen etc. zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik ga denk ik voor een variant op het Brembo advies. Op een rustige weg die 30x 3 seconden afremmen verdelen over 10x lichte remkracht, 10x gemiddelde remkracht en 10x stevige remkracht ...beetje op gevoel en dan moet het maar goed zijn.