Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Ik ben op zoek naar een upgrade voor het standaard onderstel. Ik wil graag beter handling in het bochtenwerk, maar wil niet echt inleveren op comfort (vullingen van mijn wederhelft mogen blijven zitten ).
Auto mag wat lager komen, maar lager zal snel stugger = minder comfortabel zijn. Zo zie ik voorbij komen:
Bilstein B12 Pro kit
Bilstein B14
KW Street Comfort
ST XTA
Van AP zie ik geen geschikte setjes voor de F31. En wat zijn de verschillen, de voor- en de nadelen? Waar koop je en laat je monteren en wat kost montage?
Advies gezocht m.b.t. onderstel
- ErwinGSA
- VIP Driver
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 05 okt 2016, 13:49
- Type Auto: BMW F31 320iXA8 Luxury Line '18
Groet,
Erwin
BMW F31 320iXA Touring Luxury Line Purity '18 - Melbourne Red
BMW K51 R1250GS Adventure ‘21 - 40 years GS Edition
BMW K589 K1100LT ‘98 - Special Edition - Aspen silber
BMW Active Hybrid e-Bike
Erwin
BMW F31 320iXA Touring Luxury Line Purity '18 - Melbourne Red
BMW K51 R1250GS Adventure ‘21 - 40 years GS Edition
BMW K589 K1100LT ‘98 - Special Edition - Aspen silber
BMW Active Hybrid e-Bike
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 okt 2017, 22:55
- Type Auto: F34 320iX (GT) 2014
De vraag is weliswaar van enkele jaren geleden, maar nog altijd zeer actueel, zo ook mijn reactie voor elke vervanging van de standaard, niet-M, schokdempers van een F3X.
Ik rijd een 320i GT (F34) X-drive uit 2014 met standaardonderstel, wat mogelijk de slapst geveerde 3-serie ooit is. Dit werd in de eerste rijtests al benoemd als kritiekpunt, waarbij sterk werd aangeraden om te overwegen om, voor een meer-BMW-gevoel, voor een sportonderstel te kiezen. Het veer- en dempgedrag i.c.m. de t.o.v. de overige F3X'en iets zwaardere en hoger op de wielen staande koets benadrukt het verschil tussen het beoogde GT-karakter en de beperkte sportiviteit van dit model: erg in zijn element op de Autobahn, maar absoluut geen gooi-en-smijtwagen als bv. een F30 met sportonderstel.
In de loop der jaren begon ik me echter vaker te storen aan het vooral in bochten overhellen van de hoge koets. Overdreven gesteld deed het me denken aan een ooit op vakantie gehuurde Citroen Picasso. En nadat ik vorig jaar een zware, maar toch verrassend goed geveerde Ford Mondeo hybride stationcar had gehuurd, vermoedde ik dat dit beter moest kunnen. Na veel lezen en YouTube kijken over veren en dempers heb ik besloten om alleen de dempers te vervangen, omdat dit verreweg het grootste verschil zou maken, en ben uiteindelijk uitgekomen op KONI Special Active. Deze bevatten 2 i.p.v. 1, gescheiden vloeistoffen met verschillende dempingswerking, die elkaar perfect zouden aanvullen voor comfort en sportiviteit, waarmee de fabrikant beweert dicht in de buurt van het gedrag van electronische dempers te komen.
Nu, na een paar honderd kilometer ermee over allerlei soorten wegdek ben ik enorm enthousiast, het lijkt een volledig andere, duurdere auto. De auto stuurt vooral strakker en blijft veel vlakker in bochten, waardoor je die veel soepeler neemt. Bij het uitkomen van een bocht lig je direct vlak en kun je eerder op het gas. Vervolgens merk je dat de auto bij het versnellen niet meer achterover kiept en bij het afremmen niet meer duikt. Dit valt vooral op bij de stoplichten waar je dagelijks komt. Over drempels voel je (vooral achter) dat je veel sneller uitdempt en niet nawiegt. Dus hier ook weer eerder op het gas. Bij dit soort grote hobbels voelt de auto pas wat stugger aan, verder voelt hij nog steeds net zo soepel als anders, maar de eerder overheersende slapheid is helemaal verdwenen. Een hobbelige klinkerweg met een paar bulten of putten gooit je niet meer alle kanten op, maar voelt nu als gedoseerde, stevige korte stootjes - bij hogere snelheid. En op de snelweg haal je door het strakkere stuurgevoel ook makkelijker in, je kunt veel sneller van baan wisselen doordat je niet meer wiegt.
Samengevat: het samenspel van sturen en gasgeven werkt overal veel relaxter, het eindresultaat is een véél stabieler aanvoelende, comfortabelere auto. Het is mij een raadsel waarom deze dempers niet algemeen worden geplaatst door constructeurs of worden gepromoot door KONI zelf (geen consumentenmarketing voor de vervangingsmarkt). Ik vond ze gelukkig via een aantal mensen op het web die zich verbaasd afvroegen hoe dit toch zó goed kan zijn. Met mij daarbij nu - ik lijk wel een verkoper ("Ik heb ze zelf ook" ), maar zie dit als een oprecht advies: echt een aanrader.
Een paar links:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... 030&page=2
https://www.koni.com/nl-NL/Cars/Product ... al-Active/
http://findershop.koni.com/de/de/catalo ... 31-f34/all
Groet,
René
Ik rijd een 320i GT (F34) X-drive uit 2014 met standaardonderstel, wat mogelijk de slapst geveerde 3-serie ooit is. Dit werd in de eerste rijtests al benoemd als kritiekpunt, waarbij sterk werd aangeraden om te overwegen om, voor een meer-BMW-gevoel, voor een sportonderstel te kiezen. Het veer- en dempgedrag i.c.m. de t.o.v. de overige F3X'en iets zwaardere en hoger op de wielen staande koets benadrukt het verschil tussen het beoogde GT-karakter en de beperkte sportiviteit van dit model: erg in zijn element op de Autobahn, maar absoluut geen gooi-en-smijtwagen als bv. een F30 met sportonderstel.
In de loop der jaren begon ik me echter vaker te storen aan het vooral in bochten overhellen van de hoge koets. Overdreven gesteld deed het me denken aan een ooit op vakantie gehuurde Citroen Picasso. En nadat ik vorig jaar een zware, maar toch verrassend goed geveerde Ford Mondeo hybride stationcar had gehuurd, vermoedde ik dat dit beter moest kunnen. Na veel lezen en YouTube kijken over veren en dempers heb ik besloten om alleen de dempers te vervangen, omdat dit verreweg het grootste verschil zou maken, en ben uiteindelijk uitgekomen op KONI Special Active. Deze bevatten 2 i.p.v. 1, gescheiden vloeistoffen met verschillende dempingswerking, die elkaar perfect zouden aanvullen voor comfort en sportiviteit, waarmee de fabrikant beweert dicht in de buurt van het gedrag van electronische dempers te komen.
Nu, na een paar honderd kilometer ermee over allerlei soorten wegdek ben ik enorm enthousiast, het lijkt een volledig andere, duurdere auto. De auto stuurt vooral strakker en blijft veel vlakker in bochten, waardoor je die veel soepeler neemt. Bij het uitkomen van een bocht lig je direct vlak en kun je eerder op het gas. Vervolgens merk je dat de auto bij het versnellen niet meer achterover kiept en bij het afremmen niet meer duikt. Dit valt vooral op bij de stoplichten waar je dagelijks komt. Over drempels voel je (vooral achter) dat je veel sneller uitdempt en niet nawiegt. Dus hier ook weer eerder op het gas. Bij dit soort grote hobbels voelt de auto pas wat stugger aan, verder voelt hij nog steeds net zo soepel als anders, maar de eerder overheersende slapheid is helemaal verdwenen. Een hobbelige klinkerweg met een paar bulten of putten gooit je niet meer alle kanten op, maar voelt nu als gedoseerde, stevige korte stootjes - bij hogere snelheid. En op de snelweg haal je door het strakkere stuurgevoel ook makkelijker in, je kunt veel sneller van baan wisselen doordat je niet meer wiegt.
Samengevat: het samenspel van sturen en gasgeven werkt overal veel relaxter, het eindresultaat is een véél stabieler aanvoelende, comfortabelere auto. Het is mij een raadsel waarom deze dempers niet algemeen worden geplaatst door constructeurs of worden gepromoot door KONI zelf (geen consumentenmarketing voor de vervangingsmarkt). Ik vond ze gelukkig via een aantal mensen op het web die zich verbaasd afvroegen hoe dit toch zó goed kan zijn. Met mij daarbij nu - ik lijk wel een verkoper ("Ik heb ze zelf ook" ), maar zie dit als een oprecht advies: echt een aanrader.
Een paar links:
https://f30.bimmerpost.com/forums/showt ... 030&page=2
https://www.koni.com/nl-NL/Cars/Product ... al-Active/
http://findershop.koni.com/de/de/catalo ... 31-f34/all
Groet,
René
Laatst gewijzigd door rene707 op 28 okt 2021, 17:39, 2 keer totaal gewijzigd.
F34 320iX (GT) 2014 | 18" 400M | Koni Special Active
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Die zijn hier ook wel eens langsgekomen als optie voor vervanging van dempers.
Mooi dat ze zo goed bevallen. Ben alleen wel benieuwd of het ook zo'n groot verschil is als je ze met n M-onderstel of bv Eibach Pro-kit of ACS veren vergelijkt. Want het nadeinen van een auto (in dit geval n BMW) klinkt wel heel erg als slechte/versleten dempers of in ieder geval veel te softe/zacht onderstel. Zoals je zelf aangeeft is dit bij een F30 met M-onderstel als n stuk beter.
Maar in jouw geval dus absoluut n goede, grote verbetering!
Mooi dat ze zo goed bevallen. Ben alleen wel benieuwd of het ook zo'n groot verschil is als je ze met n M-onderstel of bv Eibach Pro-kit of ACS veren vergelijkt. Want het nadeinen van een auto (in dit geval n BMW) klinkt wel heel erg als slechte/versleten dempers of in ieder geval veel te softe/zacht onderstel. Zoals je zelf aangeeft is dit bij een F30 met M-onderstel als n stuk beter.
Maar in jouw geval dus absoluut n goede, grote verbetering!
-
- Just getting started
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 okt 2017, 22:55
- Type Auto: F34 320iX (GT) 2014
Het nadeinen is bij de 3GT met normale dempers en veren denk ik veel sterker dan bij een F30 of F31, laat staan deze met sportonderstel. Bij een F30 of F31 was ik vermoedelijk nooit op het idee gekomen. Slijtage zal vast ook een rol hebben kunnen spelen, de oude zaten er al 140k onder.
W.b. veren: ik heb ook sterk overwogen om Eibach Pro te laten plaatsen, maar omdat ik las dat dempers veel meer verschil maken dan veren heb ik daarvoor gekozen. En dit lijkt inderdaad het geval, een wereld van verschil. Beide opties monteren durf ik niet helemaal aan omdat Eibach Pro iets verlaagt en de geleerden het m.b.t. X-Drive maar niet eens kunnen worden over in welke mate verlaging op lange termijn slijtage aan de voorkant bevordert.
W.b. veren: ik heb ook sterk overwogen om Eibach Pro te laten plaatsen, maar omdat ik las dat dempers veel meer verschil maken dan veren heb ik daarvoor gekozen. En dit lijkt inderdaad het geval, een wereld van verschil. Beide opties monteren durf ik niet helemaal aan omdat Eibach Pro iets verlaagt en de geleerden het m.b.t. X-Drive maar niet eens kunnen worden over in welke mate verlaging op lange termijn slijtage aan de voorkant bevordert.
F34 320iX (GT) 2014 | 18" 400M | Koni Special Active
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
De F30 pre-lci is gewoon zacht in z'n demping, ook met M onderstel is hij irritant zacht op bijvoorbeeld drempels. Ik ga voor een KW V1 onderstel op termijn, had ik op mijn E90 335i ook en beviel me uitermate goed. Stevig, maar kwalitatief goede demping en daardoor nooit oncomfortabel. Stabiliteit die de set bracht op hogere snelheid (200-280 kmh) was een heerlijkheid.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Miggel88
- VIP Driver
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 14:57
- Type Auto: BMW M2 LCI
- Locatie: Limburg (BE)
Als je qua budget iets meer te besteden hebt zou ik sowieso kiezen voor een Öhlins set
Volgens mij had MJW en MKL-F32 deze ook laten plaatsen bij Madeno Racing.
Ik zou MJW eens een berichtje sturen gezien hij ook een f31 heeft die kan wellicht de ervaringen delen
Volgens mij had MJW en MKL-F32 deze ook laten plaatsen bij Madeno Racing.
Ik zou MJW eens een berichtje sturen gezien hij ook een f31 heeft die kan wellicht de ervaringen delen
Huidige BMW:
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
- BMW F87 M2 LCI > Showroom
BMW Historie:
- BMW F10 530d
- BMW E60 LCI 520d
- BMW E90 320i
-
- Just getting started
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2021, 16:14
- Type Auto: BMW F82 M4
- Locatie: Gelderland
Ik rij in een BMW 325i(E90 pre-lci) uit 2008 waar ik recent, +-1000km geleden, een Bilstein B12 pro kit onder heb laten monteren. Ik heb deze voornamelijk laten plaatsen omdat ik de auto iets te hoog vond.
Ik ben erg tevreden met het resultaat, de auto is +-2cm lager dan het standaard (niet m-sport)onderstel en rijdt veel beter. Drempels nemen is er niet moeilijker op geworden en het comfort is voor mij persoonlijk beter geworden. De auto ligt daarentegen ook een stuk vaster op de weg en voelt sportiever aan. Ik weet natuurlijk niet of je dezelfde resultaten mag verwachten op een F31. Prijs inclusief montage ligt rond de 1000-1200 euro voor de Bilstein B12 pro kit op een E90.
Ik ben erg tevreden met het resultaat, de auto is +-2cm lager dan het standaard (niet m-sport)onderstel en rijdt veel beter. Drempels nemen is er niet moeilijker op geworden en het comfort is voor mij persoonlijk beter geworden. De auto ligt daarentegen ook een stuk vaster op de weg en voelt sportiever aan. Ik weet natuurlijk niet of je dezelfde resultaten mag verwachten op een F31. Prijs inclusief montage ligt rond de 1000-1200 euro voor de Bilstein B12 pro kit op een E90.
- BMW M4 Yas Marina Blue 2014 (huidig)
- BMW 328i Moonstone Metallic 2014 (verkocht)
- BMW 325i Monaco Blue 2008 (verkocht)
- BMW 523i Aspen Silver 1997 (verkocht)
- BMW 328i Moonstone Metallic 2014 (verkocht)
- BMW 325i Monaco Blue 2008 (verkocht)
- BMW 523i Aspen Silver 1997 (verkocht)
- mjw
- Getting the hang of it
- Berichten: 682
- Lid geworden op: 13 feb 2011, 11:09
- Type Auto: F31 340iX M-Sport
- Locatie: Randstad
Hoi, Ik kan het nergens mee vergelijken, maar de wegligging is top. Laatst een weekendje Eifel (om vnl te fietsen) met de F31 gedaan (normaal nemen we daarvoor de Viano) en zowel op de snelweg als in de heuveltjes is de wegligging top. Op van die irritante verkeersdrempels of korte oneffenheden is het wat stugger. Eea is met ca 20 clics voor en achter nog wat te finetunen en bv voor een circuitsessie aan te passen. Madeno is een vakman en je kunt bij hem ook terecht voor Bilstein setjes. KW heeft ie dan weer net niet. Als de setup niet bevalt dan kun je bij hem ook je veren weer inruilen voor een slappere/stuggere set.
F31 340iX M Sport 11-2015 [Mar-2020 - ]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
G20 330e eEd. [Jan-2021 - ]
F20 116d Sport Cent. Ed. [Sep-2016 - Jan-2021]
E91 330d 2007 [Feb 2011 - Mar 2018 ca 200.000 kms]
-
- Getting the hang of it
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25 dec 2020, 00:27
- Type Auto: F32 440i (05/2016)
Ik kan dit alles bevestigen. Het deel van de werkplaats waar de dempers opgebouwd worden ziet er uit als een laboratorium. De Öhlin dempers worden custom gemodificeerd (lees: open gemaakt en op shim niveau aangepast) obv jouw wensen. De resultaten van deze aanpassingen laat hij aan je zien met behulp van een schokdemper analyse setup op de computer. Daarnaast worden er bijpassende veren bij gezocht. Na ieder stap in de montage maakt hij een proefrit om te zorgen dat de setup zich zet en om te verifieren dat het gewenste resultaat bereikt wordt, uiteraard rij je mee met deze proefritten, ook maak je zelf een finale proefrit. Uiteindelijk zijn ze met 1 - 3 man een hele dag bezig met montage, testen, uitlijnen, testen. Alle details & meetwaardes worden gedocumenteerd en krijg je later op een setup-sheet toegestuurd.Madeno is een vakman en je kunt bij hem ook terecht voor Bilstein setjes. KW heeft ie dan weer net niet. Als de setup niet bevalt dan kun je bij hem ook je veren weer inruilen voor een slappere/stuggere set.
Ik ben uiteindelijk nog een keer terug geweest omdat bleek dat met zwaar beladen auto (vakantie kampeer uitrusting) ik de drempels bij mij in de buurt niet relaxed overkwam. De setup is aangepast door zwaardere achterveren te plaatsen (gratis omgeruild) en de hoogte van het onderstel wat hoger te zetten. Wederom uitstekende service, heb een klein symbolisch bedrag bijbetaald ter vergoeding van de manuren.
Beter dan Öhlins wordt het volgens mij niet. Het is wel een stuk duurder dan een setje van Bilstein of KW. Groot voordeel van Madeno is dat hij je dempers kan repareren & reviseren. Er zijn maar weinig onderstel-leveranciers die dit kunnen. Ik heb zelf slechte ervaringen gehad met kapotte Bilstein dempers en er werd me vrolijk gezegd: stuur ze maar op naar Duitsland voor reparatie. In de tussentijd is je auto onbruikbaar... Dit zal bij Madeno nooit gebeuren aangezien hij je dempers zelf kan repareren.
-
- Being a part of it
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 21 okt 2020, 01:07
- Type Auto: E92 325i
- Locatie: Midden van het land
Recent M-sport dempers en veren van mijn E92 vervangen. Auto heeft nog geen 100k km gereden maar ik was niet onder de indruk van de balans. De high speed inbound voor was echt kneiterhard waardoor een dwarsriggel op de snelweg nagenoeg ongedempt werd doorgegeven. Terwijl achter de outbound demping voor mijn gevoel te zacht was waardoor de auto op zijn eindstoppen sloeg bij van die 80km/h drempels.
Nu KW variant 2 eronder zitten. De outbound daarvan is instelbaar en de inbound gaat volgens mij dan mee met de outbound instelling. In ieder geval een wereld van verschil. Stevige demping maar wat mij betreft comfortabeler en in ieder geval een veel betere balans dan het M-sport onderstel.
(Qua balans heeft Ford dat met de Focus standaard beter voor elkaar.)
Nu KW variant 2 eronder zitten. De outbound daarvan is instelbaar en de inbound gaat volgens mij dan mee met de outbound instelling. In ieder geval een wereld van verschil. Stevige demping maar wat mij betreft comfortabeler en in ieder geval een veel betere balans dan het M-sport onderstel.
(Qua balans heeft Ford dat met de Focus standaard beter voor elkaar.)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik heb ook nog niet zo lang geleden nieuwe Sachs m-dempers icm de Eibach pro-kit veren. Het wordt als n relatief comfortabele combi gezien/ervaren, maar inderdaad bij slecht wegdek voel je echt dat het onderstel daar niet heel goed mee kan omgaan. Ik wil daar bij m'n volgende auto eigenlijk ook wel wat meer aan uitgeven. Onderstel is toch uiteindelijk wel één van de belangrijkere onderdelen die je kunt upgraden. Zeker als je wilt verlagen en sportief rijdt.