Verschil tussen M sport remmen en Performance remmen

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Nou, van wat ik heb gelezen waren het juist E9X 335i-rijders (oa US) die de upgrade naar de E90 M3-variant uitvoerden bij gebruik vd F3X M-perf set. Maar inderdaad als het remgevoel al goed is, dan hoef je niet perse deze mods uit te voeren.
Verschil bij mij zal wel wat groter zijn, omdat ik van 330mm naar 370mm ga en meer zuigers uiteraard.


Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Hmmm vreemd, misschien ben ik niet gevoelig genoeg.

Net ff opgezocht maar alle hoofdremcilinders van 320d tm 335d/I zijn gelijk. Alleen de M is dan anders, waarschijnlijk groter. Daar zit ook weer een grotere bekrachtiger op meen ik weleens ergens gelezen te hebben.

Wat misschien wel zou kunnen helpen is het coderen van je dsc unit naar een ander model auto. Die regelt volgens mij de remdruk actief (pressure model heette het geloof ik) en die verschilt per model e90/1/2/3 (althans, die opties zijn beschikbaar)
Dacht niet per motorisering, maar zal ik nog eens moeten checken. Tijdje geleden (toen ik mijn f370 klauwen monteerde weleens naar gekeken in NCS expert maar niet meer vers in het geheugen. Wellicht is het ook iets heel anders, meer met abs functionaliteit ofzo.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

E90 M3 hoofdremcilinder heeft inderdaad een grotere cilinder die meer vloeistof kan verplaatsen en dus meer/betere remkracht als gevolg.
Mbt coderen. De hoofdremcilinder van de F30 kun je schijnbaar programmeren omdat deze electronisch is. Dat was daarom ook geen optie om deze in de E90 te plaatsen.
Anyway, zelf (nog) geen ervaring mee. Enkel gebasseerd op onderzoek (veelal E90post) tot nu toe.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dutch79 schreef:E90 M3 hoofdremcilinder heeft inderdaad een grotere cilinder die meer vloeistof kan verplaatsen en dus meer/betere remkracht als gevolg..
Icm grotere klauwen en schijven...zeker.
Monteer je hem op je stock systeem...onnodig.
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Het gaat in hier ook over n behoorlijke upgrade mbt zowel pistons als schijfdiameter en een ander remsysteem (E9x>F3X), dus kan zijn dat bepaalde tweaks nodig zijn cq n verbetering geven.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Een grotere remcilinder die meer vloeistof verplaatst geeft minder remkracht op dezelfde klauwen bij dezelfde pedaaldruk. Maar het ging hier niet echt om de remkracht, maar om de hardheid va het rempedaal. Als dus een kleinere hoofdremcilinder soft aanvoelt op geüpgrade klauwen dan helpt het om een grotere cilinder te monteren omdat die het ‘softe’ er sneller uitdrukt.

Heb er wel wat ervaring mee, heb op mijn e30 remklauwen van een 850 zitten (Brembo 4-pots) op de vooras icm een e36 m3 schijf en een hoofdremcilinder van een 740. Die past 1 op 1 zonder aanpassing leidingwerk. Met de originele remcilinder is er gewoon teveel pedaalslag nodig om die brembo’s te vullen met olie.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Goede aanvulling :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel



Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

1e filmpje is wel grappig...

Hij kiest ervoor om niet de slang te lossen zoals het hoort...maar de easyway.
Roteren van je klauw tov je slang..bij montage krijg j hem nooit zo mooi zoals ie zat. Maybe mierenneukerig..maar het valt altijd meteen op.

On te the record. Lossen bij je aansluiting naar je leiding.
Geen steeksleutel..das hulpgereedschap.
Maar een openbox sleutel. Daarna je slang pas lossen.

Met monteren..andersom dus. Eerst op je klauw..uitlijnen. an je slang tov je wagen (wielen rechtvooruit). Zo heb je geen torsie op je slang. En dan monteren tov je leidingwartel.

Job done. Kost je 5 mins extra..en doe j het zoals het hoort.

Kies motorsport...net niet helemaal....
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Die open ringsleutels moet ik nog in kleinere maten hebben. M'n huidige klauw heeft maar 9 of 10mm nippels, maar die M-performance Brembo's die ik nu heb gekocht zijn groter geloof ik.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Stukkie uit een ringsleutel slijpen 008
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Dat werkt niet helemaal

Been there...done that bij gebrek aan beter.
Dingen gaan openstaan bij meer kracht erop. Echte opensleutels hebben een veel dikkere open ring...
Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
BMWcoder
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1920
Lid geworden op: 15 aug 2015, 18:33
Type Auto: 335i e91 '06
Locatie: Midden NL

Klopt, ik heb een setje van gedore, maar ook die dingen zijn niet heilig. Als het vast gerot zit draai je het gewoon aan snot. Op mijn Bmw nog geen last van gehad gelukkig, maar andere merken wel.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Voordeel is normaal gesproken dat je niet de hoeken van de (kleine) 'moeren' kapot draait, omdat de krachtsverdeling veel beter is dan wanneer je n steeksleutel gebruikt bij remleidingen. Daar zijn ze dan ook voor bedoeld 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Obv het lijstje van bmwcoder (bron: BMW) met passende F3X-sets die passen icm een retrofit M-performance remmerij (370mm), heb ik wat aanvullende info erbij gezocht (bron: Felgenkatalog Autotreff). Met name de 18" sets, omdat dit de minimum maat is en niet alle OEM 18" sets schijnen te passen.

Afbeelding

Er zijn toch eens stuk of 12 sets in 18" die zouden passen, dus daarin is toch nog behoorlijk wat keus.
Aangezien mijn 17" winterset niet meer zal passen zal ik tzt ook een keer naar 18" over moeten. Omdat F30-sets ook onder de E90 passen, kun je dus ook voor 1 van deze F3X-sets kiezen.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”