Verschil tussen M sport remmen en Performance remmen
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
@Hugo: hij laat er ook wel erg veel lucht in trekken. Dan loop je t risico dat het in je ABS pomp komt. Ontluchten mbv INPA beviel je goed icm vervangen van deze zelfde M-remmen. Dan los je dat probleem met evt lucht in je ABS pomp ook meteen op.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
@Dutch: idd luchtig type in zijn filmpje . Ik heb bij montage van de voorremmen niet gebruik gemaakt van INPA, maar klassiek met 2 personen de boel ruim ontlucht en ervoor gezorgd dat het reservoir vol genoeg bleef. Toch vind ik het pedaalgevoel aan de zachte kant. Als ik de brembo's achter laat vervangen, ga ik toch maar ook stalen remleidingen monteren en nog maar alles (met INPA dan desnoods) extra goed ontluchten.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Kan ook n verschil zijn tussen E90 en F30. Ik heb overigens geen gevlochten remleidingen. Wel betere remvloeistof. Maar dat zou je niet moeten voelen bij rustig remmen.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Verschil tussen E9x en F3x zou kunnen. Ik had Motul RBF 600 gebruikt en die zou voor straatgebruik prima moeten zijn. Pedaalgevoel is bij F3x, zeker na montage brembo's wel vaker een topic geweest op fora. Het is niet dramatisch, maar kan beter voor mijn gevoel . Stalen remleidingen zal ook niet de wereld aan verschil opleveren, maar ieder beetje helpt dan .
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Heb dezelfde remvloeistof. DOT4 dus. Goede keuze!
Als m'n remslangen niet vrij nieuw waren, APK puntje paar jaar terug, had ik wellicht ook wel meteen gevlochten genomen. Pas op met torderen als je ze monteert.
Als m'n remslangen niet vrij nieuw waren, APK puntje paar jaar terug, had ik wellicht ook wel meteen gevlochten genomen. Pas op met torderen als je ze monteert.
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
Hugo330D schreef: ↑16 jun 2020, 22:57 Verschil tussen E9x en F3x zou kunnen. Ik had Motul RBF 600 gebruikt en die zou voor straatgebruik prima moeten zijn. Pedaalgevoel is bij F3x, zeker na montage brembo's wel vaker een topic geweest op fora. Het is niet dramatisch, maar kan beter voor mijn gevoel . Stalen remleidingen zal ook niet de wereld aan verschil opleveren, maar ieder beetje helpt dan .
die rbf 660 heb ik met racen vaak gebruikt. Keihard in begin..veel gevoel in je rermmen. Maar snel ook sponzig. verving het 2x per seizoen.
Wat je zou kunnen nemen is de dot 4 LV. Die is dunner qua visco en bedoelt voor ESP systemen. Die kost een drol meer.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ben je niet in de war met DOT5.1? Want die moet je minimaal jaarlijks verversen. Voor DOT4 wordt dat niet aangeraden (bv fineline imports).
Voor ons gebruik zal elke 2 jaar dan nog gewoon prima zijn.
Voor ons gebruik zal elke 2 jaar dan nog gewoon prima zijn.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
@NOS: je hebt idd zowel Motul 600 als 660 en de 660 is wat extremer naar ik begrepen heb. Of jouw verhaal ook geldt voor de Motul 600, durf ik niet te zeggen.
Hier nog interessant linkje:
https://trackdays.ie/best-racing-brake-fluid/
Hier nog interessant linkje:
https://trackdays.ie/best-racing-brake-fluid/
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
De bekrachtiger niet. De cilinder wel. Die heb ik vervangen voor de M3 variant. Zie mijn showroom topic.CornelisJ90 schreef: ↑16 jun 2020, 16:40 Door mijn garagist werd ik er op gewezen dat de rembekrachtiger ook veranderd moet worden voor de M-Sport remmen. Zijn er mensen die dat al eens gedaan hebben?
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ik heb het vanochtend nog even bij FineLineImports nagevraagd, maar inderdaad is Motul RBF600 een DOT en kan deze 2 jaar gebruik worden. Elk jaar mag ook, maar voor straatgebruik is dat niet nodig.Hugo330D schreef: ↑17 jun 2020, 09:06 @NOS: je hebt idd zowel Motul 600 als 660 en de 660 is wat extremer naar ik begrepen heb. Of jouw verhaal ook geldt voor de Motul 600, durf ik niet te zeggen.
Hier nog interessant linkje:
https://trackdays.ie/best-racing-brake-fluid/
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
nope... dot 4 is niet standaard dot4. er zit echt verschil in specs van merken. kookpunten, viscositeit etc. van bosch bv heb je 2 of 3 soorten dot4....
5.1 kan ook 2 jaarlijks hoor voor straatgebruik. die 660 is nogf hoger qua kookpunt...maar lijkt net een maandverbandje
lijkt meer hygroscopisch dan de gewone. Dat is meer een gok dan dat ik het kan onderbouwen. Kan alleen beamen dat ik met een goeie dot 4 minder snel een spoznig hendel had dan metg die 660 rbf.
Nobody said it was easy....
- CornelisJ90
- VIP Driver
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 26 mei 2019, 18:26
- Type Auto: BMW F31 330D ///M-Sport
Ja had RealOEM al door zitten spitten, maar daar zag ik alleen verschil in de bekrachtiger (of de vertaling is verkeerd). Is er nog een merkbaar verschil met de M3 variant en is het ook noodzakelijk voor een straat auto ? En heeft het invloed op de werking van DSC?Ballistic schreef: ↑17 jun 2020, 09:15De bekrachtiger niet. De cilinder wel. Die heb ik vervangen voor de M3 variant. Zie mijn showroom topic.CornelisJ90 schreef: ↑16 jun 2020, 16:40 Door mijn garagist werd ik er op gewezen dat de rembekrachtiger ook veranderd moet worden voor de M-Sport remmen. Zijn er mensen die dat al eens gedaan hebben?
- Ballistic
- Getting the hang of it
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 09 aug 2016, 11:32
- Type Auto: BMW E91 335i N54
Ik heb niet gereden met de combinatie M-Perf remmen en standaard remcilinder dus durf het niet precies te zeggen.
Het hangt af van je eigen voorkeur. De ene wil gedoseerd kunnen remmen, de ander zit liever met zijn neus op het stuur wanneer hij naar het rempedaal kijkt.
De mijne heeft ook niet het meest directe rem actie maar dat vind ik juist perfect en fijn aan de BMW. Hij is extreem goed te doseren bij lichtere rem acties en dat is wel zo fijn voor de inzittenden en de hond achterin. Moet ik echt stoppen dan trap ik door en blokkeer ik de wielen zelfs bij 100+ nog.
Stap ik eens in een andere moderne auto zoals een VAG wagen dan zit ik meteen door het voorruit wanneer ik de rem aan raak. Wat een ellende .
Ontlucht je ABS pomp.
Het hangt af van je eigen voorkeur. De ene wil gedoseerd kunnen remmen, de ander zit liever met zijn neus op het stuur wanneer hij naar het rempedaal kijkt.
De mijne heeft ook niet het meest directe rem actie maar dat vind ik juist perfect en fijn aan de BMW. Hij is extreem goed te doseren bij lichtere rem acties en dat is wel zo fijn voor de inzittenden en de hond achterin. Moet ik echt stoppen dan trap ik door en blokkeer ik de wielen zelfs bij 100+ nog.
Stap ik eens in een andere moderne auto zoals een VAG wagen dan zit ik meteen door het voorruit wanneer ik de rem aan raak. Wat een ellende .
Met overdrijft graag lekker alsof rubberen remleidingen ballonnen zijn waar niet mee te werken valt. Stalen remleidingen doen zo goed als niets. Ga je niet merken met straatgebruik. Zonde van je geld. Het is enkel stalen braiding. Binnenkant is nog steeds rubber wat net zoveel uitzet als een rubber leiding zonder braiding.Hugo330D schreef: ↑16 jun 2020, 21:47 @Dutch: idd luchtig type in zijn filmpje . Ik heb bij montage van de voorremmen niet gebruik gemaakt van INPA, maar klassiek met 2 personen de boel ruim ontlucht en ervoor gezorgd dat het reservoir vol genoeg bleef. Toch vind ik het pedaalgevoel aan de zachte kant. Als ik de brembo's achter laat vervangen, ga ik toch maar ook stalen remleidingen monteren en nog maar alles (met INPA dan desnoods) extra goed ontluchten.
Ontlucht je ABS pomp.
- Hugo330D
- VIP Driver
- Berichten: 777
- Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
- Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)
Denk dat ik idd eerst maar eens INPA tooltje laat draaien bij de specialist om te kijken of er lucht zat in de ABS-pomp, want ben met eens dat gevlochten remleidingen meer voor de looks is dan dat het heel veel zal uithalen bij normaal straatgebruik.
BMW 330D M Sport EB (F31)
- Martin325i
- VIP Driver
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 03 nov 2014, 19:27
- Type Auto: E39 525iA, E46 320Ci & E46 325Ci Tracktool
Even beetje mierenneuken. Zo goed als alle auto’s hebben stalen remleidingen (of koper en vergelijkbaar materiaal). Als men over remleidingen praat worden vaak remslagen bedoeld, al dan niet staal ommanteld/omvlochten, maar correct is anders.
Dat staal ommantelde remslangen evenveel uitzetten als de rubberen is wel te kort door de bocht. Evenals dat je er niets van merkt op straat. Je merkt het echt wel in het pedaalgevoel is mijn ervaring op een e46. Uiteraard is het meer te merken op het circuit aangezien daar harder wordt geremd dan op de openbare weg. Gaat je auto harder remmen van ommantelde slangen, nee zeker niet. Hoe hard je auto kan remmen bepalen de blokken en schijven. Ik hou wel van een harder pedaal gevoel en vind het doseren fijner met ommantelde remslangen. Persoonlijk een erg fijne upgrade voor relatief weinig kosten.
Als je een sponzig rempedaal hebt, is het beste eerste goed te ontluchten. Daarna eventueel ommantelde remslangen overwegen.
Dat staal ommantelde remslangen evenveel uitzetten als de rubberen is wel te kort door de bocht. Evenals dat je er niets van merkt op straat. Je merkt het echt wel in het pedaalgevoel is mijn ervaring op een e46. Uiteraard is het meer te merken op het circuit aangezien daar harder wordt geremd dan op de openbare weg. Gaat je auto harder remmen van ommantelde slangen, nee zeker niet. Hoe hard je auto kan remmen bepalen de blokken en schijven. Ik hou wel van een harder pedaal gevoel en vind het doseren fijner met ommantelde remslangen. Persoonlijk een erg fijne upgrade voor relatief weinig kosten.
Als je een sponzig rempedaal hebt, is het beste eerste goed te ontluchten. Daarna eventueel ommantelde remslangen overwegen.