Onderstellen: 320EDE, M sport, Adaptief M onderstel, de verschillen?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bobe91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 77
Lid geworden op: 01 okt 2011, 09:37
Type Auto: F31 320d Sunset Orange
Locatie: Arnhem

Ik rij momenteel een 320d EDE met Adaptief M onderstel en moet zeggen dat ik deze vrijwel altijd in Comfort rijdt met mijn 18" zomerwielen.

Nu ben ik een nieuwe auto aan het samenstellen en gezien het budget kan dit een
318d M-sport of een 320d EDE Sport edition worden, beide met 18" wielen dan.
De m-sport is dan wat meer op externe looks en de 320d EDE heeft natuurlijk de 80Nm koppel meer.

Bij de dealer geven ze al aan dat de 320d EDE al 1 cm lager is, maar is het daarmee een sportiever onderstel?
Bij de 318d M-sport zit natuurlijk standaard het M onderstel welke ik ook als optie mee kan nemen op de 320d EDE.

Maar hoe verhoudt het Adaptief M onderstel zich tot de standaard 320d EDE en het M sport onderstel.

In sport mode vindt ik hem namelijk wel echt hard, zelfs met de huidige 17"winterwielen.

Zou het zo zijn dat het adaptieve onderstel in comfort gelijk is aan het M-onderstel en in sport nog stugger staat?
Dan ben ik dus nog helemaal niet gewend met het normale onderstel te rijden.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken.


Gebruikersavatar
sitechris
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 241
Lid geworden op: 22 jul 2017, 18:12
Type Auto: BMW M135i xDrive (2023)
Contacteer:

Bij de 1-serie is adaptief in sport wat harder dan normale versie en in comfort tikje softer. Best of both worlds imo. Ik vind het zelf een erg fijne optie!
Bezoek ook mijn blog: http://www.driveaholic.nl
Gebruikersavatar
Arnie68
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 665
Lid geworden op: 07 jun 2015, 22:49
Type Auto: F30 320i ///M Sport
Locatie: Zuid-Holland

Heb je de ellende verhalen al gelezen over F30/31 met een adaptief onderstel? Bonken, kraken etc.
Ik zou me eerst eens goed inlezen voordat je hier eventueel voor kiest.

Zelf rijd ik een een F30 met 19" en een M onderstel en ik ervaar geen enkel discomfort met deze set up.
Current: F30 320i :Mpower: Sport Executive Black Sapphire / Stage 1: 271PK - 407Nm
Previous: F20 120i LCI :Mpower: Sport Executive Alpinweiss III
Gebruikersavatar
Epscheuten
Just getting started
Just getting started
Berichten: 86
Lid geworden op: 05 okt 2015, 20:42

Met mijn 320d EDE moet ik zelfs met 1 kind achterin kruipend over iedere drempel in mijn wijk want anders raakt de bodem de straat dus ik zou voor een andere, betere oplossing gaan.
Ex F31 320D EDE High Executive Automaat Sport Line 2014
Now Tesla model 3 AWD LR
Gebruikersavatar
bobe91
Just getting started
Just getting started
Berichten: 77
Lid geworden op: 01 okt 2011, 09:37
Type Auto: F31 320d Sunset Orange
Locatie: Arnhem

Momenteel rij ik dus een adaptief onderstel en ervaar totaal geen problemen maar merk dat ik eigenlijk altijd in comfort rijdt.

Is dit in comfort rijden dan meer gelijk aan een regulier M onderstel of meer aan een normaal onderstel van een EDE?

Ik heb met 2 kinderen maar eigenlijk ook niet met 2 volwassenen, 2 kinderen en bagage problemen met drempels. Kan ook zijn dat jij hele bizarre drempels hebt natuurlijk.

Het wordt dus of standaard (EDE) welke al 1 cm verlaagd is of een M onderstel.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

heb altijd begrepen dat een M-onderstel (dus onder een M-sport) 15mm verlaagd is.
zou dus betekenen dat ie met de extra 5mm verlaging nog iets stugger is, maar daar merk je waarschijnlijk weinig van.
De mijne is nog met een extra 15/20mm verlaagd en vindt het comfort nog steeds goed. Zelfs op 19inch
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
F31J
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 459
Lid geworden op: 28 feb 2016, 10:45

Bij de E9x verlaagt de sportophanging 15 mm tegenover de standaardophanging. Bij de F3x is dat 10 mm.

Over het adaptief onderstel kan ik je niet veel vertellen. Wel, net zoals Arnie68 hier zegt, dat er veel problemen mee zijn.
Marcel72
Just getting started
Just getting started
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 feb 2018, 14:49
Type Auto: Van een E91 320D naar F31 330D

Staat hier boven ook al, best of both worlds. In comfort tikkie softer dan standaard en dus op 19" ook op slechter wegdek perfect. En op sport stukje harder en bij strak asfalt dus heerlijk om ff lekker door te halen.

Praktijk zal dus waarschijnlijk zijn dat je 90% op comfort rijdt. Maar comfort is dan ook wel een hele fijne setting. Heb geen problemen met gebonk, gekraak o.i.d. van het onderstel, ook niet op drempels.
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13918
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

2 a 3 cm lager zou met drempels sowieso geen probleem mogen zijn. Wel je snelheid n beetje aanpassen hier en daar natuurlijk. Maar dat zal bij de gemiddelde drempel niet hoeven.
Comfort blijft subjectief. 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
JanKees
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 246
Lid geworden op: 26 aug 2010, 08:22
Type Auto: F31 320dA EDE

Ik rijd nu in een een F31 320d EDE lci met adaptief onderstel en 18-inch wielen. Hiervoor 185k in een F31 320d EDE gereden met standaard EDE onderstel en de standaard 16-inch wielen. Dure optie, maar zijn geld (voor mij) dubbel en dwars waard. Standaard EDE onderstel is verlaagd, maar zeker niet stug. Voor mij bijna op het deinerige af!
ArnoF31
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 mei 2017, 22:36
Type Auto: F31 330i Citrin zwart
Locatie: Gelderland

Ik rij een F31 uit 2017 met adaptief onderstel icm 19 inch breedset in de zomer en 18 inch winterset. Omdat dit mijn eerste BMW is heb ik geen vergelijk, maar heb nog geen problemen en vind het heerlijk rijden. Ook geen last van de problemen die op het forum beschreven staan.
Zal zo'n 90% van de kilometers in comfort stand rijden en dat is gewoon een erg fijne setting.
BMW F31 330i :Mpower: Sport Shadow - Citrinschwarz
KennethNL1
Just getting started
Just getting started
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2023, 13:59

Hoe kom ik erachter of ik een normaal of adaptief onderstel heb? :D
0-100 sneller dan je weegschaal :autotje spelen:
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

chassisnummer invoeren op https://www.mdecoder.com/ en dan bij de opties kijken.
er van uitgaande dat het onderstel nog origineel is dan.

andere optie is de wielen er af halen en op de schokdempers naar onderdeel-nummers zoeken en deze googlen
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”