Ik heb een tijd geleden de auto laten uitlijnen omdat de voorste banden een overmatige slijtage vertonen aan de buitenkant.
De banden zitten op 70%. Links heb ik duidelijk slijtage aan de buiten kant en rechts is het nog erger...nu een 10dkm verder moet ik vaststellen dat het probleem aan de rechter kant eigenlijk niet opgelost is...
De uitlijning voorheen was teveel toespoor aan de rechter kant ook het camber zat dicht tegen de positieve limiet. Nu is het toespoor rechts binnen de toleranties maar zit het camber nu met 0 graden 18 minuten buiten de specificaties, zie afdruk van geometrie.
Mijn vraag, er is duidelijk een probleem dat volgens de bandenboer niet regelbaar is. Het systeem gaf aan wat er volgen de constructeur vervangen moest worden maar ik weet niet meer wat het exact was. Wat moet ik eventueel vervangen aan de ophanging om dit probleem op te lossen?
Camber en toespoor
- abynormal
- VIP Driver
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
- Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
- Locatie: Vogezen Frankrijk
Wat ik nog vergeten te vermelden ben is dat ik 2 weken geleden voor de 1st maal naar de technische inspectie geweest ben en er niets van speling op de voor ophanging vastgesteld is..er werd wel opgemerkt dat er overmatige slijtage aan de buitenkanten van de banden was maar gezien de algemene toestand van de banden bleef het bij deze opmerking. De controleur gaf aan dat BMW's in het algemeen slijtage vertonen aan de buitenkanten van de banden, zekers als het om de 3 liter versies gaat want die hebben wel wat gewicht in de neus in combinatie met de vele ronde punten waar we altijd linksom draaien.
Maakt niet uit want nog even en ik kan mijn banden vervangen ondanks ze nog een mooi profiel hebben...dat wil ik dus vermijden.
Maakt niet uit want nog even en ik kan mijn banden vervangen ondanks ze nog een mooi profiel hebben...dat wil ik dus vermijden.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Op de vooras is camber helaas niet in te stellen. Een optie die je hebt is het monteren van de onderste draagarmen van een M3. Deze zijn iets langer en dit geeft daardoor iets meer camber.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- abynormal
- VIP Driver
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
- Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
- Locatie: Vogezen Frankrijk
Er is blijkbaar aan de rechter zijde iets buiten spec met als gevolg dat het Camber buiten tolerantie is...ik ken helaas de voorgeschiedenis van de auto niet maar denk niet dat ie een ongeval gehad heeft aan de rechter kant. Ik zie geen sporen van een eventuele reparatie maar dat wil niet zeggen dat er ooit eens stevig tegen een stoeprand is gereden in het verleden.
Wat is er eventueel verbogen, 1 vd onderste draagarmen? Onderste draagarmen kosten zo'n 130€ per stuk...
Wat is er eventueel verbogen, 1 vd onderste draagarmen? Onderste draagarmen kosten zo'n 130€ per stuk...
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Lijkt me inderdaad dat de draagarm het meeste te verduren krijgt.
Bij de E90 kon je op de bovenkant vd topmount een metalen bolletje van de topmount afbreken. Dat gaf de ruimte om de veerpoot aan de bovenkant iets (paar mm) naar binnen te duwen. Dit geeft ook weer extra negatief camber.
Ik weet niet of dit bij de F3x nog steeds kan.
Bij de E90 kon je op de bovenkant vd topmount een metalen bolletje van de topmount afbreken. Dat gaf de ruimte om de veerpoot aan de bovenkant iets (paar mm) naar binnen te duwen. Dit geeft ook weer extra negatief camber.
Ik weet niet of dit bij de F3x nog steeds kan.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- Vester86
- VIP Driver
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
- Type Auto: e91 330i
voor het beantwoorden van je vraag helpt het niet mee dat je formulier geheel in het frans is... en mijn frans is dusdanig roestig dat ik ook geen zin heb om te vertalen.
middels dat bolletje bovenop kun je zeker wat extra camber krijgen, daar zou ik mee beginnen aangezien je huidige camber,als ik het goed vertaal, nu positief is..
met welke bandenspanning rij je ?
middels dat bolletje bovenop kun je zeker wat extra camber krijgen, daar zou ik mee beginnen aangezien je huidige camber,als ik het goed vertaal, nu positief is..
met welke bandenspanning rij je ?
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
abynormal schreef:De experts blijven stil, blijkbaar is dit niet het juiste forum om dit soort vraag te stellen...
Uitlijning is ook niet niks. Veel mensen doen alsof ze van alles er over weten inc mijzelf. Ik weet heus wel wat van wat dit is of doet etc maar ben absoluut geen expert. Maar om uit een rapport te halen wat er krom is oid...dat is nogal lastig. Iets wat een tik gehad heeft kan veel gevolgen hebben..maar op het oog recht zijn.
Nobody said it was easy....
- abynormal
- VIP Driver
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
- Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
- Locatie: Vogezen Frankrijk
2.4 vooraan en 2.5 achteraan...Vester86 schreef:voor het beantwoorden van je vraag helpt het niet mee dat je formulier geheel in het frans is... en mijn frans is dusdanig roestig dat ik ook geen zin heb om te vertalen.
middels dat bolletje bovenop kun je zeker wat extra camber krijgen, daar zou ik mee beginnen aangezien je huidige camber,als ik het goed vertaal, nu positief is..
met welke bandenspanning rij je ?
Verder zijn er maar 2 waardes die een minimum en maximum waardes hebben, de rest kan je dus niet regelen.
Carrosage is Camber en Para is toespoor.
Laatst gewijzigd door abynormal op 17 sep 2018, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
- abynormal
- VIP Driver
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
- Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
- Locatie: Vogezen Frankrijk
Is ook een complexe materie...ik begrijp de basis maar er is veel meer. Ik ben ondertussen al zo ver dat het waarschijnlijk trial en error word in het vinden van de boosdoener...welke van de 2 draagarmen ga ik het eerst vervangen of ga ik meteen voor beide? Waarschijnlijk het beste dat ik beide vervang, opnieuw laat uitlijnen om te kijken of we nu in de groene zone zitten.NOS schreef:abynormal schreef:De experts blijven stil, blijkbaar is dit niet het juiste forum om dit soort vraag te stellen...
Uitlijning is ook niet niks. Veel mensen doen alsof ze van alles er over weten inc mijzelf. Ik weet heus wel wat van wat dit is of doet etc maar ben absoluut geen expert. Maar om uit een rapport te halen wat er krom is oid...dat is nogal lastig. Iets wat een tik gehad heeft kan veel gevolgen hebben..maar op het oog recht zijn.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Zoals Thys al schreef kun je bij de e9x het bolletje uit het toplager draaien. Dat lever zo rond de .5 graden negatief camber op en heeft voor zover ik weet geen negatief effect op de andere waardes. Op je uitlijnrapport staat een waarde van minder dan een halve graad. Dus als het bij de F-serie ook .5 graden is, zou dat een oplossing zijn. Mits de draagarmen in orde zijn uiteraard.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex