Camber en toespoor

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
NOS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 4382
Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
Type Auto: lexus hybrid

Mooi toch die rft techniek


Nobody said it was easy....
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Vind ik ook :ja:
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Dat was ironisch, Arjan :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Te lage bandenspanning kan ook funest zijn voor het slijtagepatroon van een rft.

Bij non-rft ook natuurlijk, maar bij rft is dit effect nog veel groter.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Goed punt, maar dan vindt de slijtage wel tijdens het bochtenwerk plaats, want anders zou je aan de beide zijdes van bet loopvlak dezelfde slijtage moeten zien.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Heb op mijn E91 2x een velg krom gereden (natuurlijk de achterste - 255) in combinatie met RFT banden. Was er van verlost en had zowel voor zomer als winter gewoon banden laten monteren. Nu staat de F31 op RFT zowel zomer als winter set, dus het spel kan opnieuw beginnen. Eerst de banden oprijden wat met de huidige zomerbanden niet meer lang zal duren. Komt erbij dat met de X-drive ik waarschijnlijk een volledige set zal moeten aanschaffen.
Op de E91 had ik ook dat de buiten kanten sneller slijtage vertoonde maar op de F31 is het anders. Het is echt een smalle strook aan de rand terwijl op de E91 het slijtage patroon anders verliep.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

abynormal schreef:
Idd, de monteur gaf aan wat te vervangen was omdat de waardes na de regeling buiten de tolerantie was maar herinner me niet meer welk onderdeel dat was... :roll:
Ik heb idd runflat en heb een sportief bochten gedrag...komt erbij dat de 3l zwaar is en men koopt geen 330 om als opa onderweg te zijn nietwaar? Buiten wat er in de i-drive staat heb ik geen onderhoud geschiedenis van de auto. Over welk fusee stuk/draagarm heb jij het? Er zitten er 2, 1 is haaks op de veerpoot (haaks op de rijrichting) en 1 staat onder ca 45graden. Nos gaf aan dat de schuine veel meer problemen geven dan de haakse en ik was van plan om een die schuine als eerste te vervangen om dan vervolgens opnieuw uit te lijnen. Feit is dat ondanks dat de linker zijde binnen de tolerantie zit ook een overmatig slijtage vertoond hetgeen jouw theorie van runflat en sportief bochten werk kan verklaren. Alhoewel, het is echt alleen maar de buitenste rand aan beide voorbanden.
Met het vervangen van de draagarm ( de dwarse arm) of de reactiearm ( degene die schuin naar voren loopt) kun je je camber niet aan passen. Je zou dan het fuseestuk moeten vervangen, hierbij is het bevestigings gat van de dwarsarm anders geboord, waardoor je meer of minder camber kan krijgen.

Van de week had ik een f30 op de brug en die eigenaar had er ook andere fuseestukken op waardoor de voorwielen ruim 1 graad negatieve camber hadden, met slijtage aan de buitenzijde had deze man geen last meer ( op runflats)

De vraag over de runflat bandenherft idd met de slijtage te maken. Met weinig camber en een runflatband ( waar de wang niet van vervormd) krijg je bij een sportief bochten gedrag dat de band als het ware over de buitenzijde zou glijden ( dus slijten)
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

met slijtage aan de buitenzijde had deze man geen last meer ( op runflats)
Maar vervolgens wel aan de binnenzijde :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Voorlopig nog niet meer dan normaal (12000 km)
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

RemcoS schreef:
abynormal schreef:
Idd, de monteur gaf aan wat te vervangen was omdat de waardes na de regeling buiten de tolerantie was maar herinner me niet meer welk onderdeel dat was... :roll:
Ik heb idd runflat en heb een sportief bochten gedrag...komt erbij dat de 3l zwaar is en men koopt geen 330 om als opa onderweg te zijn nietwaar? Buiten wat er in de i-drive staat heb ik geen onderhoud geschiedenis van de auto. Over welk fusee stuk/draagarm heb jij het? Er zitten er 2, 1 is haaks op de veerpoot (haaks op de rijrichting) en 1 staat onder ca 45graden. Nos gaf aan dat de schuine veel meer problemen geven dan de haakse en ik was van plan om een die schuine als eerste te vervangen om dan vervolgens opnieuw uit te lijnen. Feit is dat ondanks dat de linker zijde binnen de tolerantie zit ook een overmatig slijtage vertoond hetgeen jouw theorie van runflat en sportief bochten werk kan verklaren. Alhoewel, het is echt alleen maar de buitenste rand aan beide voorbanden.
Met het vervangen van de draagarm ( de dwarse arm) of de reactiearm ( degene die schuin naar voren loopt) kun je je camber niet aan passen. Je zou dan het fuseestuk moeten vervangen, hierbij is het bevestigings gat van de dwarsarm anders geboord, waardoor je meer of minder camber kan krijgen.

Van de week had ik een f30 op de brug en die eigenaar had er ook andere fuseestukken op waardoor de voorwielen ruim 1 graad negatieve camber hadden, met slijtage aan de buitenzijde had deze man geen last meer ( op runflats)
Nu ben ik wat verward...zowel draagarm als reactie arm komen met de fusee vast geïnstalleerd als ik het goed begrepen heb.
Wat bedoel je met het bevestigings gat van dwarsarm anders geboord? De bestaande gaten zijn er en daar valt weinig aan te doen? Graag meer uitleg.
Als ik in de parts list kijk vind ik het volgende;
Swivel bearing, camber correction, right 260€/stuk :shock: Ik neem aan dat het de strut carrier is want de prijs is dezelfde.
-31 21 6 856 536 -30min
-31 21 6 856 538 +30min

Bedankt igv!
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

De onderdeelnummers geven inderdaad het fuseestuk aan :ja:
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Afbeelding
Afbeelding

Item 2 is de strut carrier RH side PN 31 21 6 853 820 en weegt 3kg.
Dan onder de strut carrier heb je volgende items listed:
-31 21 6 856 536 -30 min weegt ook 3kg
-31 21 6 856 538 +30 min weegt ook 3kg

Als ik het goed begrijp kan je dus de strut carrier in 3 verschillende varianten verkrijgen, standaard, gaten voor de fusees geboord onder -3min en +30 min al naargelang welke versie je neemt om op deze manier het camber te regelen.

Prijs voor de carrier is 260€...als daar het probleem mee opgelost is is dat een goede oplossing...

Nu het praktische...bij de normale versie zie ik weinig problemen om dit onderdeel zelf te vervangen maar ik heb een X-drive dus moet ik ook een aandrijfas losmaken. Ik neem aan dat die dingen vast aangetrokken zijn met een moment sleutel. De momentsleutel die ik heb gaat tot 200NM, waarschijnlijk niet genoeg om de aandrijfas aan te trekken.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
RemcoS
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 177
Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
Type Auto: E91 320 ede 2011
Locatie: Flevoland

Pb mij anders ff je ch nr. Dan kan ik de juiste aantrekkoppel voor je nakijken
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

Graag jullie advies, ik heb dus een probleem met camber dat aan de rechter kant buiten de toleranties ligt.
Ik heb de volgende opties:
-vervangen 1x draagarm 130€
-vervangen 1x reactie arm 130€
-vervangen strut carrier model -30min 260€
-vervangen schokdemper 290€ stuk 580€ (beide voorste schokdempers)
Ik weet dus niet wat er verbogen is dus het is een beetje vanuit de heup schieten en op goed geluk onderdelen vervangen in de hoop het probleem te verhelpen.

De goedkoopste oplossing is de strut carrier die het camber in tolerantie zal brengen. Dat wil zeggen dat als er iets verbogen is dat dan ook zo zal blijven. De vraag is of er wel degelijk iets verbogen is, waarom heeft BMW 3 verschillende strut carriers, 1 -30min, 1 neutraal neem ik aan en 1 +30min.
Ik ga ervan uit dat mijn auto geleverd is met de standaard strut carrier... :roll:

Wat is jullie mening of ervaring?
Laatst gewijzigd door abynormal op 01 okt 2018, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zijn dat adaptieve dempers? Gezien de stuksprijs... Anders misschien gewoon niet bij de dealer kopen 008
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”