Ik heb eens wezen kijken op de parts list en de topmount gebruikt op de E9x series is anders dan die gebruikt op de F3x series.
Op de E series kan je duidelijk zijn die het bolletje/guide pin geschroefd is maar op de F serie is het ding uit 1 stuk gegoten.
Komt er nog eens bij of dit een inspectie punt is op de technische controle hier in het land van Macron want sinds mei dit jaar is de "controle technic flink" verscherpt.
Hier nog een foto van de topmount gebruikt op de F series...
Ook nog op te merken is dat de "brace strut" bevestigd is direct aan de topmount en niet op 1 vd de bevestigings punten zoals op de E9x series.
Camber en toespoor
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Zouden ze wel naar binnen te schuiven zijn dan met zo een "strut brace" dan?
Wat betreft het vaste bolletje, gewoon de vijl er overheen.
Als je bang bent voor afkeur of iets, kan je altijd nog iets (wat lijkt op het originele bolletje) in dat gat van de veerpoot lijmen.
Wat betreft het vaste bolletje, gewoon de vijl er overheen.
Als je bang bent voor afkeur of iets, kan je altijd nog iets (wat lijkt op het originele bolletje) in dat gat van de veerpoot lijmen.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
abynormal schreef:Is ook een complexe materie...ik begrijp de basis maar er is veel meer. Ik ben ondertussen al zo ver dat het waarschijnlijk trial en error word in het vinden van de boosdoener...welke van de 2 draagarmen ga ik het eerst vervangen of ga ik meteen voor beide? Waarschijnlijk het beste dat ik beide vervang, opnieuw laat uitlijnen om te kijken of we nu in de groene zone zitten.NOS schreef:abynormal schreef:De experts blijven stil, blijkbaar is dit niet het juiste forum om dit soort vraag te stellen...
Uitlijning is ook niet niks. Veel mensen doen alsof ze van alles er over weten inc mijzelf. Ik weet heus wel wat van wat dit is of doet etc maar ben absoluut geen expert. Maar om uit een rapport te halen wat er krom is oid...dat is nogal lastig. Iets wat een tik gehad heeft kan veel gevolgen hebben..maar op het oog recht zijn.
Bij vrijwel alle e series zijn de voorste vaak de zwakste. De rubbers erin verliezen hun stugheid. Zet je hem op de brug en lijn j hem uit..top..ga je rijden en remmen lijkt het nergens op. Een passieve uitlijner doet daar weinig mee. Een actievere denkt verder na. Je kan de bussen los vervangen. Met wat meer financiën vervang je de hele arm. Is je kogel ook weer als nieuw. Daarna uitlijnen. De haaks op het wiel armen zijn het bijna nooit...
Nobody said it was easy....
- abynormal
- VIP Driver
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
- Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
- Locatie: Vogezen Frankrijk
Om eerlijk te zijn wil ik deze optie liever vermijden want het mag dan wel het eind resultaat veranderen maar de oorzaak van het probleem is hiermee niet opgelost.BartE91 schreef:Zouden ze wel naar binnen te schuiven zijn dan met zo een "strut brace" dan?
Wat betreft het vaste bolletje, gewoon de vijl er overheen.
Als je bang bent voor afkeur of iets, kan je altijd nog iets (wat lijkt op het originele bolletje) in dat gat van de veerpoot lijmen.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Ik had een performance veerpootbrug op mijn 130i met de torens naar binnen geduwd. Paste prima.BartE91 schreef:Zouden ze wel naar binnen te schuiven zijn dan met zo een "strut brace" dan?
Wat betreft het vaste bolletje, gewoon de vijl er overheen.
Als je bang bent voor afkeur of iets, kan je altijd nog iets (wat lijkt op het originele bolletje) in dat gat van de veerpoot lijmen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
-
- VIP Driver
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 24 okt 2016, 12:42
- Type Auto: 335i
Ben erg benieuwd of het je draagarmen zijn.abynormal schreef:Om eerlijk te zijn wil ik deze optie liever vermijden want het mag dan wel het eind resultaat veranderen maar de oorzaak van het probleem is hiermee niet opgelost.
Mocht je voor m3 draagarmen gaan als vervangers, kan ik je vertellen dat het bij mijn e91 een enorm verschil heeft gemaakt voor de rijeigenschappen in positieve zin.
Succes!
Moet ik misschien ook maar eens naar gaan kijken dan.. Was die veerpootbrug te stellen of had deze sleuven ipv boutgaten?Thys schreef:Ik had een performance veerpootbrug op mijn 130i met de torens naar binnen geduwd. Paste prima.
Pure, Vrsf, Phoenix Racing, Tial, Jb4, Mhd, XHP, Bilstein, Strongflex
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Sleuven? Boutgaten moeten er toch sowieso op zitten. Stellen kun je dan evt met schroefdraad aan de brug. Bij mijn Wiechers iig wel.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
F3X bedoel je? Daar gaat t hier over iig.
-
- VIP Driver
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 30 nov 2017, 19:46
- Type Auto: E91 320 ede 2011
- Locatie: Flevoland
Jij hebt waarschijnlijk runflat banden onder F3x zitten aangezien de slijtage op de buitenzijde van de voorbanden. Met een redelijk sportief bochten gedrag
Het camber aan de voorwielen van de F3x kan niet net zoals bij de E9x iets versteld worden aan de bovenzijde van de veerpoot. Maar om het camber te verstellen dient het fuseestuk vervangen te worden ( dit is volgens orginele richtlijnen, en zo zou ook het uitlijn apparaat het aangeven)
Zijn bij jou de veerpoten/draagarem oid wel eens gedemonteerd, want er is altijd wel eens wat camber te winnen bij de montage van deze onderdelen.
Het camber aan de voorwielen van de F3x kan niet net zoals bij de E9x iets versteld worden aan de bovenzijde van de veerpoot. Maar om het camber te verstellen dient het fuseestuk vervangen te worden ( dit is volgens orginele richtlijnen, en zo zou ook het uitlijn apparaat het aangeven)
Zijn bij jou de veerpoten/draagarem oid wel eens gedemonteerd, want er is altijd wel eens wat camber te winnen bij de montage van deze onderdelen.
-
- VIP Driver
- Berichten: 16598
- Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
- Type Auto: F30 330d
- Locatie: Fryslân
Hoe dan? Zitten nergens sleufgaten in hoor.RemcoS schreef: Zijn bij jou de veerpoten/draagarem oid wel eens gedemonteerd, want er is altijd wel eens wat camber te winnen bij de montage van deze onderdelen.
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
- abynormal
- VIP Driver
- Berichten: 737
- Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
- Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
- Locatie: Vogezen Frankrijk
Idd, de monteur gaf aan wat te vervangen was omdat de waardes na de regeling buiten de tolerantie was maar herinner me niet meer welk onderdeel dat was...RemcoS schreef:Jij hebt waarschijnlijk runflat banden onder F3x zitten aangezien de slijtage op de buitenzijde van de voorbanden. Met een redelijk sportief bochten gedrag
Het camber aan de voorwielen van de F3x kan niet net zoals bij de E9x iets versteld worden aan de bovenzijde van de veerpoot. Maar om het camber te verstellen dient het fuseestuk vervangen te worden ( dit is volgens orginele richtlijnen, en zo zou ook het uitlijn apparaat het aangeven)
Zijn bij jou de veerpoten/draagarem oid wel eens gedemonteerd, want er is altijd wel eens wat camber te winnen bij de montage van deze onderdelen.
Ik heb idd runflat en heb een sportief bochten gedrag...komt erbij dat de 3l zwaar is en men koopt geen 330 om als opa onderweg te zijn nietwaar? Buiten wat er in de i-drive staat heb ik geen onderhoud geschiedenis van de auto. Over welk fusee stuk/draagarm heb jij het? Er zitten er 2, 1 is haaks op de veerpoot (haaks op de rijrichting) en 1 staat onder ca 45graden. Nos gaf aan dat de schuine veel meer problemen geven dan de haakse en ik was van plan om een die schuine als eerste te vervangen om dan vervolgens opnieuw uit te lijnen. Feit is dat ondanks dat de linker zijde binnen de tolerantie zit ook een overmatig slijtage vertoond hetgeen jouw theorie van runflat en sportief bochten werk kan verklaren. Alhoewel, het is echt alleen maar de buitenste rand aan beide voorbanden.
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Geen idee eigenlijk of RFT's voor dit soort slijtage kan zorgen, maar heb wel de wang 's gevoeld van ongemonteerde non-RFT vs RFT. Is net of er een stalen plaat in de wang zit van zo'n RFT Kan me er iets bij voorstellen dat die extra loodrecht op de rand van de band drukt bij sportief bochtenwerk en een laag profiel band (lage wang).
De extra klappen die een velg bij kuilen krijgt en daarmee voor menig kromme (of zelfs gescheurde) velg zorgt (aldus gerenomeerd richtbedrijf wat ik onlangs sprak) is voor mij sowieso al een reden om op een grotere maat velg geen RFT te willen.
De extra klappen die een velg bij kuilen krijgt en daarmee voor menig kromme (of zelfs gescheurde) velg zorgt (aldus gerenomeerd richtbedrijf wat ik onlangs sprak) is voor mij sowieso al een reden om op een grotere maat velg geen RFT te willen.