BMW F30 verlagen (20-30mm) max

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Goedendag allen!

Ik ben mij aan het oriënteren op een kleine verlaging voor de BMW.
Hiervoor ben ik diverse offertes aan het opvragen en tot nu toe de volgende aanbiedingen ontvangen:

Bedrijf A
  • Eibach pro-kit verlagingsveren - 525 euro
  • Bilstein/Eibach B12 Prokit - 1175 euro
  • Bilstein B14 - 1475 euro
Bedrijf B
  • Eibach pro-kit verlagingsveren - 550 euro
  • Bilstein/Eibach B12 - 900 euro
  • ST Schroefset - 1200 euro
Zoals te zien is heb ik gevraagd om: verlagingsveren, verlagingsveren + schokdempers en een schroefset.

Alle prijzen hierboven zijn inclusief BTW en montage. Persoonlijk dacht ik dat verlanginsveren wel iets 'goedkoper' zou zijn aangezien de aanschaf rond de 225 euro zitten. Dit zou inhouden dat er 300 tot 325 euro aan arbeid bij komt. Verder heb ik bij bedrijf B de vraag uitstaan of ze in de offerte een Bilstein/Eibach B12 prokit aanbieden of niet. Ik vind het prijsverschil met bedrijf A namelijke erg groot dus even een dubbel check of ik appels met appels aan het vergelijken ben of appels met peren.

In diverse topics heb ik de voor/nadelen van alleen veren of veren + schokdempers gelezen dus hier een redelijk beeld van.
Mijn vraag aan jullie is of er nog met andere zaken zijn waar ik rekening mee moet houden?

Ik krijg het namelijk niet helemaal helder of ik nog moet uitlijnen of niet, of alle opties in de auto (bijv. de eco, sport of sport+ stand) nog blijven functioneren en of het werkelijk zo 'makkelijk' is als onderdelen uitwisselen en klaar is 'kees'.

Verder ben ik nog aan het kijken voor spoorverbreders. Mijn vraag aan jullie is hoe ik de exacte diameter kan bepalen en of ik nog met andere zaken rekening moet houden als langere bouten?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en wellicht binnenkort een foto update met een lagere BMW :Klappen:


Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Zoals te zien is heb ik gevraagd om: verlagingsveren, verlagingsveren + schokdempers en een schroefset.
Maar waar neig je naar? Moet 't vooral optisch zijn of ook zoveel mogelijk extra comfort/sportiviteit/balans geven?
Heel sportief gebruik verwacht ik niet met een 316i, maar misschien heb ik het mis :mrgreen:
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Die kunnen harder de bocht door met een goede setup dan de 6 pitters met veel zwaardere neus 008
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Gewoon 50:50 gewichtsverdeling hoor 8)
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

50% van meer gewicht 003
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Grapjas
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Hugo330D
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 777
Lid geworden op: 16 jun 2019, 21:27
Type Auto: BMW 330D M Sport (F31)

Tussen een 316i touring en 330d touring zit nog geen 150kg verschil tussen en ook tevens bijna 150pk. Ik zou het wel weten voor die 70kg meer gewicht in de neus :mrgreen: .
BMW 330D M Sport EB (F31) :Mpower:
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Dutch79 schreef: 28 apr 2020, 16:20
Zoals te zien is heb ik gevraagd om: verlagingsveren, verlagingsveren + schokdempers en een schroefset.
Maar waar neig je naar? Moet 't vooral optisch zijn of ook zoveel mogelijk extra comfort/sportiviteit/balans geven?
Heel sportief gebruik verwacht ik niet met een 316i, maar misschien heb ik het mis :mrgreen:
oehhh die laatste kwam hard aan haha 001

Erg blij met mijn bolide, echter achteraf gezien had ik wellicht een toch iets zwaardere motor gekozen :D
Overigens ben ik erg blij met de +60pk dat gerealiseerd is door het chippen van de auto. Met 200pk is het geen racer maar mag ik ook niet klagen.

Het verlagen hier gaat puur om de looks, vind hem net iets te hoog op de wielen staan.
In eerste instantie neigde ik erg naar de veren allen, echter na het lezen van diverse artikelen en het (zoals het er nu uitziet) 'geringe' prijsverschil twijfel ik nu tussen de Eibach 12 of de Eibach Pro veren.
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Als het alleen om de looks gaat hoef je alleen de veren te vervangen
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Alleen verlagen, eibach pro kit. Top product, weinig tot geen verlaging in comfort, behalve in de bochten. Dan beter.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

Thanks voor de reacties!

Als kanttekening op mijn antwoord dat het voornamelijk om de looks gaat: het comfort moet natuurlijk ook goed blijven..

Ik heb ondertussen van Bedrijf B te horen gekregen dat het beide om de Eibach Pro veren gaat. Verder adviseren zij <80.000km alleen voor de veren te gaan en >80.000km voor de B12 setup te gaan.

Zelf zit ik nu op ong. 64000km. Hoelang mag je verwachten dat onder normale omstandigheden de standaard BMW schokdempers meegaan?
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Daar is geen vast getal voor te noemen, ik dacht dat ik zelf bij 180000km over ging naar eibach veren en billstein dempers. Puur omdat ikzelf nog een tijd door wilde rijden met de auto en de boel dan toch al los lag.
BMillerW
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 341
Lid geworden op: 29 dec 2019, 09:04
Type Auto: BMW 316i

ejt schreef: 28 apr 2020, 20:19 Alleen verlagen, eibach pro kit. Top product, weinig tot geen verlaging in comfort, behalve in de bochten. Dan beter.
Thanks voor het delen van je ervaring!
Ondertussen een offerte binnen voor 450 incl. montage. Redelijk scherpe prijs wat mij betreft.

Weet niet hoe de ervaringen van andere zijn?
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13927
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Moeilijk te zeggen of dit hetzelfde zal zijn bij een F30, maar ik heb Pro-kit met nieuwe Sachs M-dempers en nieuwe draagarmenset. Dus geen versleten onderdelen meer, maar de dempers en veren zijn wat mij betreft geen optimale combi. Het is maar wat je verstaat onder comfort. Het rijdt niet oncomfortabel / hard, maar de verwerking van bobbels en kuilen is ook niet geweldig. Er zijn nog steeds zaken die dit zouden kunnen veroorzaken. Denk dan uitlijning oid. Dus je moet altijd voorzichtig zijn met conclusies trekken. Maar een B12 pro-kit zal waarschijnlijk een stabieler/uitgebalanceerder resultaat geven. De kosten liggen uiteraard wel een stuk hoger. Zijn je dempers al minimaal 'n ton oud, dan is de stap naar B12 pro-kit al wat sneller gemaakt.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

450 voor alleen veren?

Setje veren heb je al voor iets van 150 euro dan is 300 voor arbeid stevig

450 voor veren en nieuwe dempers is een nette prijs, zullen wel standaard dempers zijn die niet optimaal bij de set passen maar als je het alleen voor de looks doet geen enkel probleem, rijdt prima (eigen ervaring)
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”