Eibach pro F31 > zelf monteren? > icm spacers?

Bespreek hier onderdelen, zoals veren, schokbrekers en remmen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Hi iedereen,

Ik heb vandaag de Eibach Pro verenset besteld voor mijn F31 320D zonder M-sport onderstel, en heb hierover een aantal vragen:

• Is er verschil in hoogte/resultaat met standaard schokbrekers t.o.v. M-sport schokbrekers?
• Is monteren zelf te doen of is het beter om het te laten doen door een garage, ik ben redelijk handig maar heb geen ervaring hiermee.
• Moet de auto opnieuw uitgelijnd worden na montage?
• Raden jullie aan spacers te monteren? En zo ja hoeveel mm? Ik vind de wielen achter in ieder geval momenteel iets te ver naar binnen staan (originele Style 403m velgen).

Ik hoor graag jullie mening.

Groet Daniël


BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
Vester86
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 372
Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
Type Auto: e91 330i

Hi iedereen,

Ik heb vandaag de Eibach Pro verenset besteld voor mijn F31 320D zonder M-sport onderstel, en heb hierover een aantal vragen:

• Is er verschil in hoogte/resultaat met standaard schokbrekers t.o.v. M-sport schokbrekers?
nee, het eindresultaat is hetzelfde.
• Is monteren zelf te doen of is het beter om het te laten doen door een garage, ik ben redelijk handig maar heb geen ervaring hiermee.
dat kan alleen jijzelf inschatten, maar als je het moet vragen dan is mijn inschatting --> laten doen
• Moet de auto opnieuw uitgelijnd worden na montage?
jazeker, en deze vraag bevestigd dat je de montage moet uitbesteden ;)
• Raden jullie aan spacers te monteren? En zo ja hoeveel mm? Ik vind de wielen achter in ieder geval momenteel iets te ver naar binnen staan (originele Style 403m velgen).

Ik hoor graag jullie mening.

Groet Daniël
spacers zijn altijd goed voor de looks. zoek zelf even op welke maten vaak gebruikt worden (hint: de engelse term is "offset"). of ga met een meetlint aan de slag ;)

succes!
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Bedankt voor je reactie Vester86.

Ik zal de auto direct na montage laten uitlijnen, of ik het monteren laat doen of het zelf ga doen ben ik nog niet over uit.
Ik wil het eigenlijk zelf proberen, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen die dit al eens hebben gedaan, en vraag mij ook af of ik bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig heb.
Het lijkt mij leuk om het zelf te proberen, maar als het voor een garage piece of cake is en het kwa arbeids uren mee valt, terwijl ik flink moet investeren in gereedschap en ik er gecompliceerde kennis er voor nodig heb om het goed te monteren dan is het afwegen of het de moeite waard is om het zelf te doen.
Spacers ben ik eigenlijk over uit dat ik dit (in ieder geval achter) wel wil voor de looks, maar ik vraag mij ook af of er verschil is in rijgedrag icm spacers, en of er mede forumleden zijn die ook spacers hebben en welke breedte zij hebben. en ik vraag mij af of spacers slecht zijn voor de auto, want hier lees ik toch regelmatig iets over...
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Eerste keer dat ik zelf (pro-kit) veren monteerde deed ik er heel lang over (voorzijde met name). Je hebt zeker veerspanners nodig en diverse sleutels. Als je al redelijk wat sleutelervaring hebt is t best te doen, maar echt rendabel is het niet. Je moet t vooral doen omdat je het leuk vindt. 008
Evt volgende keren gaan dan steeds sneller. Dat geldt voor veel dingen natuurlijk.

Spacers kun je prima doen. Voor de F3x is hier gewoon over te vinden op dit forum.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Jimmer
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1044
Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)

Het is zelf te doen, maar ligt natuurlijk geheel aan je eigen kennis en kunde. De achterzijde is redelijk makkelijk, aangezien veren en dempers gescheiden zijn. Je hebt nodig assteunen, een krik, en wat dopsleutels of ringsleutels. De voorzijde is wat moeilijker. Ten eerste omdat je de gehele veerpoot eruit moet halen. De bovenkant loshalen is makkelijk, maar onder zit die in de naaf gevangen, dan kan wat moeite kosten om ‘m dan eruit en uit de wielkast te krijgen. Dat gaat allemaal nét. Aangezien je alleen de veren vervangt, moet je daarna dus de veerpoot open maken. Dan kan niet zonder een goede veerspanner. Eerst veren samendrukken, dan kan het veerpootlager pas los en kun je de veren om wisselen. En alles weer monteren. Naast de veerspanner en ‘standaard’ gereedschap heb je ook nog een diepe dop met opening nodig zodat je de schokbreker kunt vast houden als je de moer van het lager weer aandraait. Zorg wel voor een kwalitatieve veerspanner, liever niet deze spannertjes, zorgt alleen maar voor frustratie.

Ik denk dat dit filmpje de werkzaamheden wel goed laat zien, dan kun je zelf een inschatting maken. Reken sowieso op een volle dag als je dit nog nooit hebt gedaan.

Laatste tip, je kunt het jezelf iets makkelijker maken, maar tevens ook duurder, door naast de veren óók de dempers (aan de voorzijde) te vervangen, samen met nieuwe lagers en stofkappen etc. Dan kun je namelijk in alle rust en tijd je compleet nieuwe veerpoot assembleren en dan in één keer de veerpoot vervangen.
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Bedankt voor de reacties heren. Video maakt inderdaad een hoop duidelijk, had zelf ook al even op YT gekeken en denk dat ik de achterzijde zelf ga doen, en voorzijde laat uitbesteden en het dan gelijk laat uitlijnen. Als ik de achterzijde doe ga ik gelijk de remblokken en schijven voor en achter vervangen, dan heb ik dat ook direct weer gehad (BC geeft aan dat achter over 7k km moet, en voor over 14k). Nu alleen nog even uitzoeken welke spacers ik wil monteren, ik twijfel zelf tussen 10mm en 15mm achter. Voor lijkt het mij niet nodig, iemand hier nog tips voor?
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Zo ziet de auto er momenteel uit.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Ik heb vandaag de Eibach pro veren laten monteren en de auto laten uitlijnen bij een garage.
Het rijgedrag is er op vooruit gegaan, de auto is wat stugger en strakker in de bochten geworden (minder bodyroll?) en qua comfort heb ik weinig ingeleverd want drempels zijn nog prima te doen.
Qua looks is het een kleine vooruitgang want ik had gehoopt op iets minder wheelgap, wellicht lijkt het beter als ik spacers heb gemonteerd (staat in de planning)?
Ik heb wat foto's bijgevoegd van de auto voor verlaging en na verlaging, wat vinden jullie er van?

Voor verlaging:
Afbeelding

Na verlaging:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Uitlijnen kun je beter na een week of 4 doen. Dan is de vering volledig ingezakt.
In mijn oude topic, van de 320d, kun je zien hoe ie uiteindelijk komt te staan.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Thanks voor je reactie Eric-Jan. De veren die ik heb laten monteren zijn al kort gebruikt geweest, veert hij dan nog steeds verder in na een paar weken? of is dit enkel bij nieuwe veren zo? en had jij bij jou 320D M schokdempers? die van mij heeft de standaard schokdempers...
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13925
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ziet er prima uit hoor! Doet n hoop voor de looks en tevens voor de wegligging. Wheelgap is ook nagenoeg gelijk zo te zien. :ja:
Kan nog best iets lager komen. Ligt ook aan evt vervangen van rubbers ed.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Als de veren al onder een auto gezeten hebben, zullen ze niet veel inzakken. Mijn 320 was er 1tje met msport onderstel, dus 10mm verlaging.
Zonder of met, ze komen op hetzelfde uit, qua verlaging.
Eibach gaat uit van standaard onderstel.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dikke-BMW
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 204
Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
Locatie: Het hoge noorden

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk steeds meer tevreden ben met de looks. Hij lijkt voor mijn gevoel nog een klein stukje verder te zijn gezakt na wat te hebben gereden. Ben benieuwd wat de spacers gaan doen qua looks, is er trouwens verschil in kwaliteit (wat kan er stuk aan?) in de goedkopere spacers en bijvoorbeeld spacers van bijvoorbeeld eibach of H&R?
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11495
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ik heb al mijn spacers van scc.
Komen bij CarFantasy.nl vandaan.
12mm is minimaal op achteras.
10mm op vooras
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Ryan328
Just getting started
Just getting started
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 apr 2021, 14:41

Ziet er goed uit met verlaging! Maar met wat spacers maak je het geheel nog net wat dikker :D
Ik rij zelf ook op Pro-Kit veren met 403M velgen.
Ik heb 10mm voor en 13mm achter inclusief langere wielbouten (voorop heb ik 40mm en achter 43mm bouten).

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “F3x: Vering/Remmen/Onderstel”