Hi iedereen,
Ik heb vandaag de Eibach Pro verenset besteld voor mijn F31 320D zonder M-sport onderstel, en heb hierover een aantal vragen:
• Is er verschil in hoogte/resultaat met standaard schokbrekers t.o.v. M-sport schokbrekers?
• Is monteren zelf te doen of is het beter om het te laten doen door een garage, ik ben redelijk handig maar heb geen ervaring hiermee.
• Moet de auto opnieuw uitgelijnd worden na montage?
• Raden jullie aan spacers te monteren? En zo ja hoeveel mm? Ik vind de wielen achter in ieder geval momenteel iets te ver naar binnen staan (originele Style 403m velgen).
Ik hoor graag jullie mening.
Groet Daniël
Eibach pro F31 > zelf monteren? > icm spacers?
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
- Vester86
- VIP Driver
- Berichten: 372
- Lid geworden op: 01 mar 2016, 22:15
- Type Auto: e91 330i
nee, het eindresultaat is hetzelfde.Hi iedereen,
Ik heb vandaag de Eibach Pro verenset besteld voor mijn F31 320D zonder M-sport onderstel, en heb hierover een aantal vragen:
• Is er verschil in hoogte/resultaat met standaard schokbrekers t.o.v. M-sport schokbrekers?
dat kan alleen jijzelf inschatten, maar als je het moet vragen dan is mijn inschatting --> laten doen• Is monteren zelf te doen of is het beter om het te laten doen door een garage, ik ben redelijk handig maar heb geen ervaring hiermee.
jazeker, en deze vraag bevestigd dat je de montage moet uitbesteden• Moet de auto opnieuw uitgelijnd worden na montage?
spacers zijn altijd goed voor de looks. zoek zelf even op welke maten vaak gebruikt worden (hint: de engelse term is "offset"). of ga met een meetlint aan de slag• Raden jullie aan spacers te monteren? En zo ja hoeveel mm? Ik vind de wielen achter in ieder geval momenteel iets te ver naar binnen staan (originele Style 403m velgen).
Ik hoor graag jullie mening.
Groet Daniël
succes!
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
Bedankt voor je reactie Vester86.
Ik zal de auto direct na montage laten uitlijnen, of ik het monteren laat doen of het zelf ga doen ben ik nog niet over uit.
Ik wil het eigenlijk zelf proberen, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen die dit al eens hebben gedaan, en vraag mij ook af of ik bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig heb.
Het lijkt mij leuk om het zelf te proberen, maar als het voor een garage piece of cake is en het kwa arbeids uren mee valt, terwijl ik flink moet investeren in gereedschap en ik er gecompliceerde kennis er voor nodig heb om het goed te monteren dan is het afwegen of het de moeite waard is om het zelf te doen.
Spacers ben ik eigenlijk over uit dat ik dit (in ieder geval achter) wel wil voor de looks, maar ik vraag mij ook af of er verschil is in rijgedrag icm spacers, en of er mede forumleden zijn die ook spacers hebben en welke breedte zij hebben. en ik vraag mij af of spacers slecht zijn voor de auto, want hier lees ik toch regelmatig iets over...
Ik zal de auto direct na montage laten uitlijnen, of ik het monteren laat doen of het zelf ga doen ben ik nog niet over uit.
Ik wil het eigenlijk zelf proberen, maar ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van anderen die dit al eens hebben gedaan, en vraag mij ook af of ik bijvoorbeeld speciaal gereedschap nodig heb.
Het lijkt mij leuk om het zelf te proberen, maar als het voor een garage piece of cake is en het kwa arbeids uren mee valt, terwijl ik flink moet investeren in gereedschap en ik er gecompliceerde kennis er voor nodig heb om het goed te monteren dan is het afwegen of het de moeite waard is om het zelf te doen.
Spacers ben ik eigenlijk over uit dat ik dit (in ieder geval achter) wel wil voor de looks, maar ik vraag mij ook af of er verschil is in rijgedrag icm spacers, en of er mede forumleden zijn die ook spacers hebben en welke breedte zij hebben. en ik vraag mij af of spacers slecht zijn voor de auto, want hier lees ik toch regelmatig iets over...
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Eerste keer dat ik zelf (pro-kit) veren monteerde deed ik er heel lang over (voorzijde met name). Je hebt zeker veerspanners nodig en diverse sleutels. Als je al redelijk wat sleutelervaring hebt is t best te doen, maar echt rendabel is het niet. Je moet t vooral doen omdat je het leuk vindt.
Evt volgende keren gaan dan steeds sneller. Dat geldt voor veel dingen natuurlijk.
Spacers kun je prima doen. Voor de F3x is hier gewoon over te vinden op dit forum.
Evt volgende keren gaan dan steeds sneller. Dat geldt voor veel dingen natuurlijk.
Spacers kun je prima doen. Voor de F3x is hier gewoon over te vinden op dit forum.
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Het is zelf te doen, maar ligt natuurlijk geheel aan je eigen kennis en kunde. De achterzijde is redelijk makkelijk, aangezien veren en dempers gescheiden zijn. Je hebt nodig assteunen, een krik, en wat dopsleutels of ringsleutels. De voorzijde is wat moeilijker. Ten eerste omdat je de gehele veerpoot eruit moet halen. De bovenkant loshalen is makkelijk, maar onder zit die in de naaf gevangen, dan kan wat moeite kosten om ‘m dan eruit en uit de wielkast te krijgen. Dat gaat allemaal nét. Aangezien je alleen de veren vervangt, moet je daarna dus de veerpoot open maken. Dan kan niet zonder een goede veerspanner. Eerst veren samendrukken, dan kan het veerpootlager pas los en kun je de veren om wisselen. En alles weer monteren. Naast de veerspanner en ‘standaard’ gereedschap heb je ook nog een diepe dop met opening nodig zodat je de schokbreker kunt vast houden als je de moer van het lager weer aandraait. Zorg wel voor een kwalitatieve veerspanner, liever niet deze spannertjes, zorgt alleen maar voor frustratie.
Ik denk dat dit filmpje de werkzaamheden wel goed laat zien, dan kun je zelf een inschatting maken. Reken sowieso op een volle dag als je dit nog nooit hebt gedaan.
Laatste tip, je kunt het jezelf iets makkelijker maken, maar tevens ook duurder, door naast de veren óók de dempers (aan de voorzijde) te vervangen, samen met nieuwe lagers en stofkappen etc. Dan kun je namelijk in alle rust en tijd je compleet nieuwe veerpoot assembleren en dan in één keer de veerpoot vervangen.
Ik denk dat dit filmpje de werkzaamheden wel goed laat zien, dan kun je zelf een inschatting maken. Reken sowieso op een volle dag als je dit nog nooit hebt gedaan.
Laatste tip, je kunt het jezelf iets makkelijker maken, maar tevens ook duurder, door naast de veren óók de dempers (aan de voorzijde) te vervangen, samen met nieuwe lagers en stofkappen etc. Dan kun je namelijk in alle rust en tijd je compleet nieuwe veerpoot assembleren en dan in één keer de veerpoot vervangen.
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
Bedankt voor de reacties heren. Video maakt inderdaad een hoop duidelijk, had zelf ook al even op YT gekeken en denk dat ik de achterzijde zelf ga doen, en voorzijde laat uitbesteden en het dan gelijk laat uitlijnen. Als ik de achterzijde doe ga ik gelijk de remblokken en schijven voor en achter vervangen, dan heb ik dat ook direct weer gehad (BC geeft aan dat achter over 7k km moet, en voor over 14k). Nu alleen nog even uitzoeken welke spacers ik wil monteren, ik twijfel zelf tussen 10mm en 15mm achter. Voor lijkt het mij niet nodig, iemand hier nog tips voor?
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
Ik heb vandaag de Eibach pro veren laten monteren en de auto laten uitlijnen bij een garage.
Het rijgedrag is er op vooruit gegaan, de auto is wat stugger en strakker in de bochten geworden (minder bodyroll?) en qua comfort heb ik weinig ingeleverd want drempels zijn nog prima te doen.
Qua looks is het een kleine vooruitgang want ik had gehoopt op iets minder wheelgap, wellicht lijkt het beter als ik spacers heb gemonteerd (staat in de planning)?
Ik heb wat foto's bijgevoegd van de auto voor verlaging en na verlaging, wat vinden jullie er van?
Voor verlaging:
Na verlaging:
Het rijgedrag is er op vooruit gegaan, de auto is wat stugger en strakker in de bochten geworden (minder bodyroll?) en qua comfort heb ik weinig ingeleverd want drempels zijn nog prima te doen.
Qua looks is het een kleine vooruitgang want ik had gehoopt op iets minder wheelgap, wellicht lijkt het beter als ik spacers heb gemonteerd (staat in de planning)?
Ik heb wat foto's bijgevoegd van de auto voor verlaging en na verlaging, wat vinden jullie er van?
Voor verlaging:
Na verlaging:
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Uitlijnen kun je beter na een week of 4 doen. Dan is de vering volledig ingezakt.
In mijn oude topic, van de 320d, kun je zien hoe ie uiteindelijk komt te staan.
In mijn oude topic, van de 320d, kun je zien hoe ie uiteindelijk komt te staan.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
Thanks voor je reactie Eric-Jan. De veren die ik heb laten monteren zijn al kort gebruikt geweest, veert hij dan nog steeds verder in na een paar weken? of is dit enkel bij nieuwe veren zo? en had jij bij jou 320D M schokdempers? die van mij heeft de standaard schokdempers...
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13925
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Ziet er prima uit hoor! Doet n hoop voor de looks en tevens voor de wegligging. Wheelgap is ook nagenoeg gelijk zo te zien.
Kan nog best iets lager komen. Ligt ook aan evt vervangen van rubbers ed.
Kan nog best iets lager komen. Ligt ook aan evt vervangen van rubbers ed.
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Als de veren al onder een auto gezeten hebben, zullen ze niet veel inzakken. Mijn 320 was er 1tje met msport onderstel, dus 10mm verlaging.
Zonder of met, ze komen op hetzelfde uit, qua verlaging.
Eibach gaat uit van standaard onderstel.
Zonder of met, ze komen op hetzelfde uit, qua verlaging.
Eibach gaat uit van standaard onderstel.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
- Dikke-BMW
- Being a part of it
- Berichten: 204
- Lid geworden op: 07 dec 2018, 23:54
- Type Auto: BMW 530D Touring High Executive F11
- Locatie: Het hoge noorden
Ik moet zeggen dat ik eigenlijk steeds meer tevreden ben met de looks. Hij lijkt voor mijn gevoel nog een klein stukje verder te zijn gezakt na wat te hebben gereden. Ben benieuwd wat de spacers gaan doen qua looks, is er trouwens verschil in kwaliteit (wat kan er stuk aan?) in de goedkopere spacers en bijvoorbeeld spacers van bijvoorbeeld eibach of H&R?
BMW F11 530D 2010 AUT - huidige auto -
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
BMW F10 523i 2010 AUT
BMW F31 320D 2013 AUT
BMW E91 LCI 318D 2009
BMW E91 318D 2007
BMW E90 320D 2006
BMW E91 318D 2007
-
- Just getting started
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 13 apr 2021, 14:41
Ziet er goed uit met verlaging! Maar met wat spacers maak je het geheel nog net wat dikker
Ik rij zelf ook op Pro-Kit veren met 403M velgen.
Ik heb 10mm voor en 13mm achter inclusief langere wielbouten (voorop heb ik 40mm en achter 43mm bouten).
Ik rij zelf ook op Pro-Kit veren met 403M velgen.
Ik heb 10mm voor en 13mm achter inclusief langere wielbouten (voorop heb ik 40mm en achter 43mm bouten).