Teller MOD:van Amber naar Witte tellerverlichting

Groepsaankopen samen prijzen afspreken, afdingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 14738
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:24
Type Auto: E71 BMW X6 50i Xdrive
Locatie: Rosmalen

Goed plan! :ja:


Afbeelding
Bartholometicus
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1232
Lid geworden op: 02 jan 2012, 22:38
Type Auto: e91 '06 zwart
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb die mod dus zelf uitgevoerd en ik snap echt wat die man in Dusseldorf heeft gedaan bij niertje zijn auto. Ik las iets met een unit uit 2005 in zijn auto die veel jonger was? Wat voor unit is dat dan? Want volgens mij is het enige wat je moet doen een paar ledjes verwisselen. En daar krijg je geen auto mee kapot, hooguit de tellerunit zelf.
Wie heeft de komkommer eigenlijk uitgevonden?
Gebruikersavatar
Marc
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 14738
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:24
Type Auto: E71 BMW X6 50i Xdrive
Locatie: Rosmalen

Bartholometicus schreef:Ik heb die mod dus zelf uitgevoerd en ik snap echt wat die man in Dusseldorf heeft gedaan bij niertje zijn auto. Ik las iets met een unit uit 2005 in zijn auto die veel jonger was? Wat voor unit is dat dan? Want volgens mij is het enige wat je moet doen een paar ledjes verwisselen. En daar krijg je geen auto mee kapot, hooguit de tellerunit zelf.
Lijkt mij ook, en als je er al erg veel gedaan hebt weet je wel hoe het moet lijkt me.
Afbeelding
Gebruikersavatar
E92fan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 15:39

Hoi

Van Amber naar wit? Als bmw purist hield ik mijn hart al vast. Toen ik de foto's zag bleek mijn vermoeden te kloppen: een erg hoog VAG gehalte. Als er auto's zijn waar ik niet mee vergeleken wil worden is het VAG. Sorry, met alle respect. Ik pas.

Ik zie trouwens wel dat de nieuwe bmw's de witte verlichting overnemen van VAG, jammer. Want de rode kleur had ook een functie

Uitleg:
Dat amber/rood verlichting heeft een weldoordachte functie. Rode cockpitverlichting blijkt de zicht naar buiten veel beter weer te geven dan welke andere kleur ook. Daarom wordt dit principe al langer toegepast in cockpits van schepen.
Korte technische toelichting. Je ogen moeten van de cockpitverlichting aanpassen aan de donkerheid en witte verlichting buiten. Het beste is als je geen cockpitverlichting hebt, dan zie je alles buiten beter. Probeer zelf maar je interieurlicht aan te zetten en dan naar buiten te kijken, dan zie je minder wat er buiten is in het donker. Omdat de knoppen toch verlicht moeten worden is na onderzoek gebleken dat de rode kleur het beste is. Het gaat om de overschakeling van de kegeltjes (rode kleur van cockpit) naar staafjes (donkere buitenkant). Kort gezegd zit er een vertraging hierin. Deze vertraging is het minst van rood naar donker dan de andere kleuren.

(Same voor de angelringen, in mijn model is het amber, en dat wil ik zo laten houden. De nieuwe bmw's hebben geen amber meer, jammer, maar ik pas me daaraan aan, ik volg bmw.)
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Alle BMW M-modellen hebben traditiegetrouw witte tellers met rode naalden. :wink:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Marc
BMWDriversforum Freak!
BMWDriversforum Freak!
Berichten: 14738
Lid geworden op: 13 jul 2010, 11:24
Type Auto: E71 BMW X6 50i Xdrive
Locatie: Rosmalen

matthyssie schreef:Alle BMW M-modellen hebben traditiegetrouw witte tellers met rode naalden. :wink:

Als BMW purist zou je dat toch moeten weten. 008
Afbeelding
Gebruikersavatar
E92fan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 jan 2012, 15:39

pointman schreef:
matthyssie schreef:Alle BMW M-modellen hebben traditiegetrouw witte tellers met rode naalden. :wink:

Als BMW purist zou je dat toch moeten weten. 008

:shock: :shock: :duh: :oops: :oops: :oops:
pinkel
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 2811
Lid geworden op: 09 jan 2010, 18:44
Type Auto: EX E90 325i Executive 2005 nu Ford Focus Wagon Titanium 1.0 125pk
Locatie: Ridderkerk

Persoonlijk vind ik de witte tellerverlichting een vooruitgang, sluit mooi aan wat kleur betreft met de xenonverlichting en rijd heerlijk op onverlichte wegen.
Groeten Robert.
Gebruikersavatar
JMM58
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 338
Lid geworden op: 13 sep 2011, 01:57
Type Auto: BMW E92 335d
Locatie: België

Daar sluit ik mij bij aan, niet dat ik dat direct relateer aan de xenons maar vind het zeker ook een vooruitgang qua sfeerbeleving tijdens het rijden bij schemer en nacht.
Vind de amberverlichting op zich wel ok maar toch wel wat saai als álles amber is.
Deze mod vind ik persoonlijk haast onmisbaar en past bij mij zeer goed bij de GPS want die staat bij mij altijd aan. 005
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

onmisbaar :Dubbel: Een stuur is onmisbaar, maar witte lampjes.....neuh :wink:
Gebruikersavatar
JMM58
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 338
Lid geworden op: 13 sep 2011, 01:57
Type Auto: BMW E92 335d
Locatie: België

Jaja ok, je hebt een punt... 001
mars1970
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 jun 2012, 01:16

Tjee,
Ik heb alle 14 pagina's eens gelezen over deze mod. Ik schrok ook wel toen ik las dat er en masse over wordt gegaan op wit licht. VInd het amber van BMW altijd een van de mooiste kleuren. Idd alles is amber maar het heeft echt wat.
Ik heb een paar jaar geleden een Ford Focus Titanium gehad die ook witte cijfers had met rode wijzers en voor de rest de knoppen ook amberkleurig. Gaf wel een mooie uitstraling en als ik die fotos zie van jullie auto's moet ik eerlijk wel een beetje toegeven dat het ook wel wat heeft, dat wit. Ik vind persoonlijk de witte corona ringen van de nieuwere BMW's ook mooier als het gele licht van mijn eigen e91. Wil ik ook wel eens aanpassen...

Maar goed die kerel uit Dusseldorf is dus history. Is er al een modder binnen Bmw3forum die deze mod kan uitvoeren?

Mzl
Marcel
BMW E91 2010 320i High Executive
mars1970
Just getting started
Just getting started
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 jun 2012, 01:16

Hee Bartho,

Jij hebt dat setje gekocht bij BlauerTacho he? Heb je dan ook die rode M naalden of ook witte?

Mzl
Marcel
BMW E91 2010 320i High Executive
Bartholometicus
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1232
Lid geworden op: 02 jan 2012, 22:38
Type Auto: e91 '06 zwart
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Ik heb die naalden daar vandaan maar ik heb ze nog steeds liggen. Miskoop haha je kan beter zelf naar een teken-verfwinkeltje gaan en daar vragen naar een potje transparante rode verf. Ik kan je het merk/kleurnummer nog wel geven als je wilt. Even je huidige naalden ontvetten, drogen en een laagje verf erop. Eventueel een tweede laagje na drogen aanbrengen. Ik heb alleen de naalden geverfd en niet het gedeelte onder het zwarte kapje in het midden, dan krijg je die mooie witte gloed in het midden.

Voor de witte leds ben ik even aan het zoeken naar een goedkoper alternatief. Geef ik binnenkort een update over.
Wie heeft de komkommer eigenlijk uitgevonden?
Bartholometicus
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1232
Lid geworden op: 02 jan 2012, 22:38
Type Auto: e91 '06 zwart
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Beetje laat, maar alsnog voor de liefhebbers:

De ledjes kan je lekker goedkoop vinden. Het zijn 5050 SMD leds.
Wie heeft de komkommer eigenlijk uitgevonden?
Plaats reactie

Terug naar “Groepsaankopen”