Aanhaalmomenten lichtmetalen velgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

:ja: :ja:


"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Mac
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 877
Lid geworden op: 29 jan 2012, 19:02
Type Auto: Gebiedende wijs? OK... "AUTO"
Locatie: Gelderland

Arjan schreef:De bouten staan niet op spanning, dat zijn een ander type bout de zg voorspanbout. Deze zet je bewust op een bepaalde spanning om te voorkomen dat deze tijdens bedrijf elke keer door een nulgrens gaan met als gevolg vermoeiing en breuk.
Dat wist ik niet. Ging er eigenlijk stilletjes vanuit dat het met deze bouten ook het geval is. Thnx voor de aanvulling :ja:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Ik heb nog aan voorspanbouten gerekend die met 600kNm vast gezet moesten worden, dan zijn die boutjes van ons maar stakkertjes :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mac
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 877
Lid geworden op: 29 jan 2012, 19:02
Type Auto: Gebiedende wijs? OK... "AUTO"
Locatie: Gelderland

Ha ha. Komt me bekend voor. Heb tijdens een stage de schoepen van een ventilator vast moeten zetten met 480 Nm. Dan heb je ook een lange arm nodig. :shock:
Afbeelding
Thys
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16598
Lid geworden op: 15 jan 2011, 11:39
Type Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Mac schreef:Ha ha. Komt me bekend voor. Heb tijdens een stage de schoepen van een ventilator vast moeten zetten met 480 Nm. Dan heb je ook een lange arm nodig. :shock:
480 Nm en 600 kNm is nogal een verschilletje. :mrgreen:
"He who shall be last, shall be sideways and smiling" - JC
Gebruikersavatar
Mac
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 877
Lid geworden op: 29 jan 2012, 19:02
Type Auto: Gebiedende wijs? OK... "AUTO"
Locatie: Gelderland

Klopt. Is beiden amper te doen :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

wanneer je smeer, bijvoorbeeld kopervet, op de bouten / moeren smeert, welke volgens de montage handleiding/werkplaatshandboek droog gemonteerd dienen te worden moet je rekening houden met het moment.

het aanhaal moment word bepaald door de mate waarin de kop van de bout ergens aan trekt (velg tegen montage ervan) en de weerstand van het schroefdraad (schuiven van draad over draad onder kracht).
stel je voor dat deze beide een gelijk deel hebben hierin. dus 60nm voor de trekkracht en 60nm voor de weerstand.
op 120nm vastzetten zorgt ervoor dat de bout er exact 5 slagen in kan (fictief)
wanneer je dus vet op de draad smeert zal de weerstand in de schroefdraad verlagen, zeg met 1/3e. echter de velg blijft net zoveel weerstand geven.

wanneer je exact 5 slagen erin kan zit je dan maar op 60 + 40 = 100 nm.
maar je wilt hem wel vast genoeg zetten, dus hup op 120 nm ermee...
dan komt de rekensom op 72 en 48
er komt dus meer kracht/spanning op het geheel te staan.

ik doe het dus ook, kopervet op de bouten. ik gebruik dat op een heleboel plekken, weet ik tenminste zeker dat het nog los wil. het moment verlaag ik dan een beetje in geval van een LM velg. staal kan wel wat hebben dus dat draai ik gewoon net zo strak.
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Gebruikersavatar
abynormal
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 737
Lid geworden op: 01 jul 2009, 04:26
Type Auto: BMW F31 330D Xdrive
Locatie: Vogezen Frankrijk

320iCoupe schreef:Ik begrijp de aanhaalmomenten eerlijk gezegd niet, kopervet op het moertje en vastdraaien met je sleutel tot het niet meer gaat, achteraf met je voet/eigen lichaamsgewicht bout nachecken en thats it... zo doe ik het al jaren, altijd goed! :ja:
Ja hoor, zo doe ik het ook al jaren in de luchtvaart...en klotje vet erop en vastdraaien - 4 white knuckels - tot je niet meer kan zonder slip sporen te maken in je onderbroek! Nooit geen probleem mee gehad - ik vlieg natuurlijk niet mee met de zooi waar ik aan gewerkt heb hé, je bent wel gek! 002
Goed mijne heren...we are ready for boarding now!

Neen ff serieus, gewoon de voorschriften volgen, dan zit je veilig. Alhoewel ik eerlijk moet toegeven dat er op onze wielbouten een weinig kopervet zit. Worden dan wel aangetrokken met een deftig gecalibreerde moment sleutel.
Dit weekend de auto van Twister voorzien van de zomerbanden en wat bleek, dat de bandenboer de slotbouten niet vastgezet had... :duh: Dan natuurlijk zijn dit soort discuties over aanhaalmomenten nutteloos...
F31 330D Xdrive - BMW F800GT
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

het een en ander hangt ook af van het soort vet dat gebruikt word ;)

http://www.jeveka.com/c/document_librar ... upId=18358" onclick="window.open(this.href);return false;

om even een voorbeeld te pakken uit de link
een M12 bout van 12,9 kwaliteit mag tussen de 108 en 201 NM gemonteerd worden, afhankelijk van de soort staal en de smering. de eerste is bij een groot aantal smeermiddelen waaronder bijvoorbeeld MoS2 en andere vaste smeermiddelen. kopervet is ook een vast smeermiddel en zal ook in die zelfde categorie passen.

dat zegt dus alleen iets over het breekpunt van de bout zelf. wanneer het materiaal waar de bout in gaat net zo goed of beter is kun je dit aanhouden dus. maar bijvoorbeeld boutjes in een motorblok kunnen best van staal zijn maar gaan in allu, dan gaat de tabel niet meer zo 1.. 2.. 3 op.
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Mac schreef:Ha ha. Komt me bekend voor. Heb tijdens een stage de schoepen van een ventilator vast moeten zetten met 480 Nm. Dan heb je ook een lange arm nodig. :shock:
Die gekke centerlocks op mijn auto moeten volgens het boekje op 500 Nm vast worden gezet :shock:
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Tijd voor spinazie Folkert :mrgreen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
monkey
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 552
Lid geworden op: 21 apr 2012, 16:56
Type Auto: BMW E91 320D '08
Locatie: close to leeuwarden

Folkert schreef:
Mac schreef:Ha ha. Komt me bekend voor. Heb tijdens een stage de schoepen van een ventilator vast moeten zetten met 480 Nm. Dan heb je ook een lange arm nodig. :shock:
Die gekke centerlocks op mijn auto moeten volgens het boekje op 500 Nm vast worden gezet :shock:
Dan is een 1" wringijzer misschien iets voor jouw 008
Of ala het niet zo duur of overdreven hoeft...

Slag wringijzer http://www.autogereedschap.com/a-247868 ... ser-tools/" onclick="window.open(this.href);return false;

1/2 wringijzer maar dan 64cm, http://www.autogereedschap.com/a-255056 ... ampro-xxl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarmee zou het moeten lukken :Klappen:
BMW and KTM
all 3 letter brands are great!
Stoffels15
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 169
Lid geworden op: 08 dec 2013, 12:26
Type Auto: BMW E90 LCI 320D 2010 sedan
Locatie: Brecht (Belgie)

Ik doe altijd een beetje vet tussen de velg en de auto, dan sta je niet zo te wringen als je het wiel eraf wil halen :Hosanna:
FonsOnline
Being a part of it
Being a part of it
Berichten: 168
Lid geworden op: 24 mar 2013, 18:47
Type Auto: BMW E91 318i 2010
Locatie: Vlaanderen

Een en ander is hier reeds correct aangehaald.

Vanuit mijn job kan ik enkel het volgende verduidelijken, resumeren én aanraden:

Als BMW het aandraaikoppel aangeeft zonder vet dan moet je dit respecteren.
Niet enkel het aandraaikoppel, maar ook het feit "zonder vet".

Daar zijn enkele goede redenen voor!

a) Als je wél vet gebruikt dan wordt met hetzelfde aandraaikoppel de spankracht van de bout enorm vergroot. Dit is niet ok. Niet voor de bout en al helemaal niet voor de aluminium velg.
De vlaktedruk onder de boutkop kan te groot worden voor het aluminium.

Gevolg: plastische vervorming van het aluminium onder de boutkop => verlies van voorspankracht => lossen van de bouten...

b) Als je naast extra vet dan ook nog eens het aandraaikoppel begint te verhogen dan ben je nog verder van huis!
Heel gevaarlijk allemaal. :duh:

In principe zou je voor dezelfde voorspankracht "met vet" eigenlijk het aandraaikoppel moeten verlagen.
(om de bout én de velg niet te overbelasten)
Maar we zetten hier wel een wiel vast. Dus hier is dit "not done" omdat je niet én vet én schroefdraadborgmiddel kan toepassen op 1 en dezelfde bout.

Conclusie:
Géén vet én het voorgeschreven aandraaikoppel gebruiken. Niet meer en niet minder.
Als de bouten zo op het juiste moment aangedraaid worden zal je ze nadien heus wel los krijgen.
Neem desnoods een stukje buis mee om over je moersleutel te schuiven. :mrgreen:
Ich brauche eine Leistungssteigerung!
Gebruikersavatar
Beieren
Getting the hang of it
Getting the hang of it
Berichten: 285
Lid geworden op: 10 feb 2014, 08:07
Type Auto: 320D E90 Dynamic Exec.

Heren even een ander vraagje.. Weet iemand van jullie de aanhaalmoment van de olieplug?
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”