Aanhaalmomenten lichtmetalen velgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joop
Moderator
Moderator
Berichten: 15845
Lid geworden op: 02 jan 2009, 23:51
Type Auto: G21 330i Touring HE M-sport

BMW wielbout aanhaalmomenten

BMW adviseert de volgende aanhaalmomenten bij (droge en schone) bouten, zonder deze in te vetten

1600 / 2002 = 90Nm

Bavaria / CS = 90Nm

1 serie
E81 = 120Nm
E82 = 120Nm
E87 = 120Nm
E88 = 120Nm
F20 = 140Nm
F21 = 140Nm

2 serie
F22 = 140Nm

3 serie
E21 = 100Nm
E30 = 120Nm
E36 = 120Nm
E36/7 & E36/8 = 120Nm
E46 = 120Nm
E90/91/92/93 = 120Nm
F30/31 = 140Nm
F34 = 140Nm

4 serie
F32 = 140Nm
F33 = 140Nm
F35 = 140Nm

5 serie
E12 = 100Nm
E28 = 120Nm
E34 = 120Nm
E39 = 120Nm
E60/61 = 120Nm
F07 = 140Nm
F10/11 = 140Nm
F18 = 140Nm

6 serie
E24 = 100Nm
E63/64 = 120Nm
F06 = 140Nm
F12/13 =140Nm

7 serie
E23 = 100Nm
E32 = 120Nm
E38 = 120Nm
E65/66 = 140Nm
F01 = 140Nm
F02 = 140Nm

8 serie
E31 = 120Nm

X1
E84 = 120Nm

X3
E83 = 140Nm
F25 = 140Nm

X5
E53 = 140Nm
E70 = 140Nm

X6
E71 = 140Nm

Z1
E30 = 120Nm

Z4
E85/86 = 120Nm
E89 = 120Nm

Z8
E52 = 120Nm

Mini
R50/52/53 = 120Nm
R55/56/57/58/59 =140Nm

Waarschuwing: het forum neemt geen verantwoordelijkheid voor de nauwkeurigheid van deze opgaves


Over het algemeen geldt in het kort voor de bouten:
M12 x 1.50 bouten: 120Nm
M14 x 1.25 bouten: 140Nm (nieuwere types)

Bron: www.BMWForums.info


Afbeelding Afbeelding

"Well we have a straight six at the front, a manual gearbox in the middle, and drive goes to the back. That is page one, chapter one of the petrolsexual handbook." / "Page two is of course a LSD mounted between the rear axle" JC
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

En als je de bouten voorziet van een beetje kopervet?

10 Nm erbij?
Gebruikersavatar
BartB
Facebook moderator
Facebook moderator
Berichten: 6582
Lid geworden op: 05 apr 2011, 21:40
Type Auto: E87 130i LCI

aanhaal moment wordt steeds hoger naarmate de auto jonger wordt....
:Mpower: . Der schönste Buchstabe der Welt.
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Roland schreef:En als je de bouten voorziet van een beetje kopervet?

10 Nm erbij?
Staat er in het boekje dat je er kopervet op moet doen?
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Staat wel meer niet in het boekje ...... :wink:
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Roland schreef:Staat wel meer niet in het boekje ...... :wink:
Het enig doel dat dit heeft is om het wiel makkelijker los te krijgen. Dit brengt allerlei variabelen met zich mee, dus het is logisch dat ze dit niet beschrijven. Je gaat nu gokken hoeveel Nm erbij moet, je weet eigenlijk niet of de bout hiermee makkelijker losdraait (uit zichzelf) etc. etc.

Gewoon wat meer spinazie eten :mrgreen:
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Nooit nooit nooit vet erop!

Zijn je bouten roestig, dan even met de staalborstel erover of nieuwe bouten kopen.

Handig overzicht Joop :ja:
Gebruikersavatar
HBos
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 374
Lid geworden op: 11 dec 2012, 22:05
Type Auto: 116d F20
Locatie: Utrecht

Over vet op de bouten zijn de meningen erg verdeeld. Fabrikant schrijft voor geen vet. Bij mij moest er een keer een bout door de garage uitgeboord worden. Dus bij mij een (klein)beetje kopervet op de bouten en tussen de velg en auto.
Je zal maar ergens staan en de bouten gaan niet los.
Wel belangrijk is natrekken van de bouten nadat er even mee gereden is!
Groet, Hans
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Vet op het schroefdraad ondermijnt het hele principe van een schroefdraad verbinding die je vastzet met een voorspanning, en ik kan het weten :wink:
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Ach, newtonmeters. Gewoon als vroegah: vast = vast.......

.......en dan nog een beetje :ja:
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Roland schreef:Ach, newtonmeters. Gewoon als vroegah: vast = vast.......

.......en dan nog een beetje :ja:
Vroegah.....toen de lucht nog schoon was, en sex vies.....
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Roland
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 12415
Lid geworden op: 31 jul 2010, 10:44
Type Auto: BMW F32 420i+

Dat is nu wel anders, met al die diesels............. :problem:
Gebruikersavatar
Leo335ci
Seriously addicted
Seriously addicted
Berichten: 1095
Lid geworden op: 04 feb 2014, 20:21
Type Auto: 335iA; 2010; E92; DCT; LCI; High Exe; M-pakket, PP uitlaat.
Locatie: Arnhem

De sex is nog steeds (lekker) vies :mrgreen:
Gebruikersavatar
Folkert
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 1344
Lid geworden op: 26 aug 2011, 21:33
Type Auto: Alpina B5 Bi-turbo G31 Allrad

Ik trek ze altijd altijd nog een beetje verder aan dan 120nm, ben altijd maar wat huiverig als ik het klikje al hoor van bij 120nm.
Alpina B5 Biturbo
Gebruikersavatar
Dejan
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 16246
Lid geworden op: 08 jan 2011, 09:21

Alleen heb je wel 5 bouten á 120Nm, per wiel Folkert. Die blijft wel zitten hoor 001
Afbeelding

F30 330e (2016): viewtopic.php?f=66&t=20324 & E90N 318i (2010)
Past: F11 528i, E90 M3 (2010), F20 118i (2013), E92 330xD (2007), E46 318i (2005)
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”