Spoorverbreders bmw 193m velgen

Heb je vragen op het gebied van velgen en/of banden? Stel ze hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stripfiguur
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 dec 2015, 09:04
Type Auto: BMW 535d Xdrive F11

Hallo,
Ik heb een BMW e91 touring uit 2008 met originele 193M velgen. (18 inch).
Nu zijn de achterbanden relatief ver in de wielkassen.
Iemand vertelde mij dat ik spoorverbreders kan monteren.

Heeft iemand hier ervaring mee met deze velgen?
Is het slecht voor mijn auto of voor de wegligging?

Ik zou graag advies willen mbt dit dilemma.

Grt Patrick :hallo:


Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Je kan idd spoorverbreders plaatsen, is alleen voor het oog en voegt niets toe aan het weggedrag. Je kan de maximale dikte bepalen door de afstand te meten vanaf de wang van de band tm de rand van het spatscherm. Over het algemeen worden diktes tussen de 10 en 20 mm per wiel gebruikt.

Koop een knap setje spacers om onbalans te voorkomen :ja:

Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Weggedrag verandert wel want de achteras wordt breder en dus zal ie minder snel oversturen, maar bij normaal rijden merk je dat niet.
Het KAN verder nadelig zijn voor je wiellagers op termijn en afhankelijk van je rijstijl.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

De mensen die hier spoorverbreders plaatsen vanwege het rijgedrag zijn op 1 vinger te tellen :lol: Iedereen doet het voor de looks, je bent een liegebeest als dat niet zo is :mrgreen:

De echte rijders hier (de meeste vaste leden hier weten wel wie ik bedoel) hebben ook geen spacers omdat het weggedrag beter wordt.

Het staat wel net iets dikker dat klopt, en over lagerschade: dat dacht ik 5 jaar geleden ook toen ik hier kwam, sinds die eerste opmerking ben ik nog geen topic tegengekomen waarin onderbouwd stond dat dit echt zo was :wink:
Gebruikersavatar
Driver70
Beyond salvation
Beyond salvation
Berichten: 2032
Lid geworden op: 28 jun 2015, 12:30
Type Auto: BMW 330i
Locatie: Amersfoort

Ik wil niet dat het weggedrag anders wordt. Daarom heb ik geen spacers. Ik snap ook niet dat mensen met hun onderstel rommelen. Kan er nooit beter van worden volgens mij.
G20 330i Executive Luxury Saphirschwartz
E89 Z4 28i M Saphirschwartz
F10 528i High Executive Luxury Sophistograu
F30 335i High Executive Luxury Imperialblau
E89 Z4 18i Pure Balance Alpinweiss III
E60 523i M Edition Tiefseeblau
E38 730i Individual
Gebruikersavatar
Arjan
Administrator
Administrator
Berichten: 24792
Lid geworden op: 12 sep 2010, 12:06
Type Auto: IX1 xdrive30

Rommelen moet je ook niet doen, weggedrag kan door aanpassingen aan het onderstel zeker wel beter worden, maar dan zullen spacers ergens onder aan die lijst staan.
Gebruikersavatar
GKB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 514
Lid geworden op: 19 jan 2010, 10:49
Type Auto: E90 335xi lci
Locatie: Friesland

Aangezien ik mijn achterwielen met mijn winterset ook iets naar buiten wilde hebben had ik graag mijn spacers die ik bij mjjn e90 pre lci gebruikte weer willen gebruiken. Nu blijkt de spoorbreedte anders. Bovendien liet de bandenboer een andere manier van meten zien, nl. ipv de buitenkant de binnenkant hanteren ivm doorveren.
Wie kan mij en ik denk ook wel anderen hier enige duidelijkheid over verschaffen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Gerard
Gebruikersavatar
stripfiguur
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 dec 2015, 09:04
Type Auto: BMW 535d Xdrive F11

Bedankt voor jullie reacties!
Misschien dat ik het dan wel ga doen dan :D
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Ik had op mijn E91 LCI met 193M ook spacers, maar 5mm. Dit is wat je maximal op een verantwoorde manier kan doen. Eigenlijk moet je je auto ook uitlijnen na het plaatsen.

En natuurlijk iets langere bouten plaatsen
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Waar haal je vandaan dat de grens bij 5mm ligt? Onder de 10mm is t amper zichtbaar/zinvol.
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

als je alleen em wil verbreden zonder verdere aanpassingen te doen, kan je max 5mm aanpassen. Als je de verbreders neemt met "moeren" erin kun je verder.

Uit eindelijk is het niet best voor de auto om naar 30 of meer mm te gaan per as.
De krachten op ophanging en as is enorm.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
Gebruikersavatar
stripfiguur
Just getting started
Just getting started
Berichten: 91
Lid geworden op: 30 dec 2015, 09:04
Type Auto: BMW 535d Xdrive F11

Ben ondertussen even aan het internetten geweest en niet iedereen is overtuigd van spoorverbreders. Om eventuele problemen te voorkomen denk ik dan ook dat ik het niet ga doen.Als ik een keer op de Duitse snelweg ben wil ik wel een keer lekker gassen zonder zorgen te maken over mijn wielen.

Ik vind het wel jammer, een 18 inch velgenset met bandbreedte 255 (vind ik best wel breed) nog zo diep in de wielkassen, de set velgen komen niet echt tot een fraai resultaat. Aan de voorkant wel trouwens.

Maar goed, dat zou wel komen omdat dit eigenlijk de eerste keer BMW voor mij is, bij andere merken die ik heb gereden was een mooie set velgen genoeg om tot een gewenst resultaat te komen. Bij deze auto zou ik wel een 19 inch set o.i.d. moeten hebben.
Gebruikersavatar
ejt
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 11494
Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
Type Auto: BMW

Als het een originele set 193 is liggen ze ongeveer 12-14mm naar binnen. Met een spoorverbreder van 5mm hoef je je niet ongerust te maken. Zeker niet met 5mm langere bouten.
Maar dat mag en moet je geheel zelf weten.
heden G21 330iA

2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
NickB
VIP Driver
VIP Driver
Berichten: 6809
Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
Locatie: NH

Oh koel nog een spacerdiscussie 001

Meningen lopen heel erg uiteen, zo wordt er ook gezegd dat BMW minimaal 12mm moet, dus die 5 mm van jou is volgens deze theorie dan weer slecht voor je auto..

http://www.turnermotorsport.com/t-tech- ... acers.aspx

ctrl+f 10mm spacer dilemma

Ik had 5 mm lekker laten liggen voor dat verschilletje

er wordt dan ook weer geroepen dat het aan te raden is om rondom dezelfde (mm) spacers te hebben, dus niet enkel en alleen achter of voor
Gebruikersavatar
Dutch79
Moderator
Moderator
Berichten: 13912
Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
Type Auto: E90 330i en E91 335i
Locatie: Capelle aan den IJssel

Het maakt overigens wel uit of je velgen gebruikt die afwijken vd originele ET. Want met spacers compenseer je dat en dus zouden spacers juist wel aan te raden zijn.
Er valt veel over te zeggen inderdaad :D
Zie de E9X Showroom voor m'n E90 330i :Mpower:-Sport.
Zie de E9X Showroom voor m'n E91 335i
Plaats reactie

Terug naar “E9x: Velgen/Banden”