Ik ga heel ver met je mee, Dutch.... Echter vrees ik, dat een RFT band een ander verhaal is. Een rft band is zoveel stugger (ook nog een keer met grotere velgen) dat je je daar wel in kan verslikken.
Voorbeeld: De overgang van 19 inch rft zomerband naar 18 inch nrft winterband is zo groot, dat je dat met serieus bochtenwerk heel erg goed merkt. Nu zal de overgang tussen zomerbanden rft en nrft minder zijn, maar geeft wel een indicatie.
Ik denk dat 4 rft banden van diverse merken (wel sportief karakter of ander karakter) heel goed samen kunnen.
Echter op de limiet (wie zit daar vaak??) en in de regen kan je toch verschillen krijgen. Want 1 band is beter in regen dan de ander.
Is dit een goed argument??
Juiste bandenspanning
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Eens. Mijn voorkeur gaat ook uit naar 4 dezelfde banden (heb ik nu niet op huidige zomerset ivm vorige eigenaar, maar na de winter weer wel). Evt verschil in merk/type per as, maar mixen RFT en non-RFT zou ik ook niet bewust voor kiezen.
Ik ben wel van het snelle bochtenwerk, dus dat kan al snel op de limiet zitten als het gedrag van je banden onvoorspelbaar/instabiel is. Maar met slecht weer kom je daar veel sneller aan. Ben wel blij met de DSC, want die vind ik toch wel goed ingrijpen als t nodig is.
Ik ben wel van het snelle bochtenwerk, dus dat kan al snel op de limiet zitten als het gedrag van je banden onvoorspelbaar/instabiel is. Maar met slecht weer kom je daar veel sneller aan. Ben wel blij met de DSC, want die vind ik toch wel goed ingrijpen als t nodig is.
-
- VIP Driver
- Berichten: 6809
- Lid geworden op: 20 mei 2011, 10:14
- Locatie: NH
ik zou toch echt 4x dezelfde band monteren, heb vaak genoeg gelezen dat men er op de vervelende manier spijt van hebben gekregen achteraf..
tis je enige vorm van contact met het wegdek, dus zeker niet te onderschatten
tis je enige vorm van contact met het wegdek, dus zeker niet te onderschatten
-
- VIP Driver
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 06 jul 2014, 16:58
- Type Auto: lexus hybrid
ejt schreef:Ik ga heel ver met je mee, Dutch.... Echter vrees ik, dat een RFT band een ander verhaal is. Een rft band is zoveel stugger (ook nog een keer met grotere velgen) dat je je daar wel in kan verslikken.
Voorbeeld: De overgang van 19 inch rft zomerband naar 18 inch nrft winterband is zo groot, dat je dat met serieus bochtenwerk heel erg goed merkt. Nu zal de overgang tussen zomerbanden rft en nrft minder zijn, maar geeft wel een indicatie.
Ik denk dat 4 rft banden van diverse merken (wel sportief karakter of ander karakter) heel goed samen kunnen.
Echter op de limiet (wie zit daar vaak??) en in de regen kan je toch verschillen krijgen. Want 1 band is beter in regen dan de ander.
Is dit een goed argument??
Sja..wie zit er nou vaak op de limiet. Niemand hier toch
Als wij denken dat we goed kunnen sturen..komen jongens die veel track rijden je voorbij alsof je stil staat.
Dan kunnen wij wel weer mans onze 6 pitter met turbo of niet aanzwengelen. .maar sturen kennen we niet op de max.
personlijk zou ik ook 4 dezelfdd nemen..maja..dat gaat nirt altijd. Zij het kniertgedrag ( hij is er weer...wel willen nirt kunnen) of leveringsprobleem. Bv uitgaand model.
Nobody said it was easy....
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
'Op de limiet zitten' qua grip in n snelle bocht omdat je banden matig presteren of bij slecht weer heeft niks te maken met je stuurmanskunsten. En daarbij moet je op de openbare weg juist niet op die limiet willen zitten, want er is weinig ruimte om te corrigeren (geen grindbak, medeweggebruikers,..) dus t moet veilig blijven
Maar inderdaad, meesten van ons hebben geen of weinig trackervaring dus wilde echt niet beweren dat ik de kwaliteiten van een coureur heb
Maar inderdaad, meesten van ons hebben geen of weinig trackervaring dus wilde echt niet beweren dat ik de kwaliteiten van een coureur heb
- Ray320
- VIP Driver
- Berichten: 2984
- Lid geworden op: 20 apr 2019, 17:52
- Type Auto: Een touring
BUMPDutch79 schreef: ↑04 nov 2016, 08:37 Eens. Mijn voorkeur gaat ook uit naar 4 dezelfde banden (heb ik nu niet op huidige zomerset ivm vorige eigenaar, maar na de winter weer wel). Evt verschil in merk/type per as, maar mixen RFT en non-RFT zou ik ook niet bewust voor kiezen.
Ik ben wel van het snelle bochtenwerk, dus dat kan al snel op de limiet zitten als het gedrag van je banden onvoorspelbaar/instabiel is. Maar met slecht weer kom je daar veel sneller aan. Ben wel blij met de DSC, want die vind ik toch wel goed ingrijpen als t nodig is.
Heb jij uiteindelijk gereden met RFT en non-RFT tegelijk op je zomerset?
Ik moet mijn achterbanden vervangen en wil overstappen naar non-RFT. Maar mijn voorbanden (RFT) zijn nog goed.
E91 320i
- ejt
- VIP Driver
- Berichten: 11495
- Lid geworden op: 31 okt 2009, 18:59
- Type Auto: BMW
Ik heb dit een keer gedaan op mijn eerste BMW. Een E91 high exe uit 2015.
Voor 225-40-18 nonrft en achter 255-35-18 rft. Originele breedset. Dus 8j voor en 8.5j achter.
Dit ging goed. Geen rare situaties.
Met andere bandenmaten of velgmaten heb ik geen ervaring.
Voor 225-40-18 nonrft en achter 255-35-18 rft. Originele breedset. Dus 8j voor en 8.5j achter.
Dit ging goed. Geen rare situaties.
Met andere bandenmaten of velgmaten heb ik geen ervaring.
heden G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
2005 E91 320dA
2009 E91 320d
2013 F31 320dA
2014 F31 335dA
2019 G21 330iA
-
- VIP Driver
- Berichten: 1044
- Lid geworden op: 11 jul 2018, 21:32
- Type Auto: 420i Gran Coupe (F36)
Ik heb het destijds niet gedaan. Werd mij ook afgeraden door bandenspecialist. Dus toen mijn RTF achterbanden op waren (225/45/17), vier nieuwe nRTF erop en de RTF voorbanden apart verkocht op MP.
De overstap naar nRTF was en is nog steeds een verademing(E90). Dus ik zeg, ga er voor (4x)!
Oja en ik rijd met 2.5(V) en 2.8(A) bar op bovengenoemde maat.
De overstap naar nRTF was en is nog steeds een verademing(E90). Dus ik zeg, ga er voor (4x)!
Oja en ik rijd met 2.5(V) en 2.8(A) bar op bovengenoemde maat.
- snoep
- VIP Driver
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 06 feb 2016, 07:58
- Type Auto: Diverse BMW's
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Ik zou rondom dezelfde banden leggen. Dat rijdt het beste Zeker als het om (non)RFT gaat.
- Dutch79
- Moderator
- Berichten: 13927
- Lid geworden op: 17 jan 2011, 23:37
- Type Auto: E90 330i en E91 335i
- Locatie: Capelle aan den IJssel
Niet zomer, wel winter (18"). Maar als overbrugging. Komende winter zijn de oude RFTs aan vervanging toe en komen de Non-RFTs van Pirelli sottozero ook op de vooras.BUMP
Heb jij uiteindelijk gereden met RFT en non-RFT tegelijk op je zomerset?
Ik moet mijn achterbanden vervangen en wil overstappen naar non-RFT. Maar mijn voorbanden (RFT) zijn nog goed.
Niet ideaal, maar tijdelijk hoeft t geen probleem te zijn.